Gammal häst på 20 år?

L

LLLT

Skulle behöva svar på lite frågor, jag har nydligen hittat en Nordsvensk på annons som jag verkligen är intresserad av. Hästen ifråga red jag en del på för några år sedan och stormtrivdes verkligen på dess rygg. Men så är det frågan om ålder, är 20 år (1992) alldeles för gammalt?

Den har gått barfota många år, tyvärr inte helt korrekt verkad de senaste åren, inte varit igång på lite drygt 8-10 år förutom två år då jag tog tag i träningen. Går på lösdrift med fri tillgång till hö, fantastiskt snäll, inte skadad och har inte varit allvarligt sjuk så länge som vi vet om (10 år). I yngre år relativt högt utbildad i Akademisk ridning men är inte sliten i kroppen pga arbete. Naturligtvis har hästen en stor mage då den inte har varit igång.

Vad hade ni gjort? Tagit den eller inte?
Är ålder ett stort hinder?

Tack på förhand!

Hittade ingen annan tråd då jag känner att jag får svar på mina frågor, därför postade en ny. Har ingen aning om det kom i rätt kategori, men gjorde tråden inte det så kanske en vänlig själ kan flytta på den? :)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gammal häst på 20 år?

Nackdelen med en gammal häst är ju att den kanske inte har så många år kvar, fördelen här är att du känner hästen och trivs med den.

Jag själv ska flytta till gård och tar med mig en 24-åring som sällskap till mitt halvblod :)

Lycka till!

Med tanke på rasen så skulle jag inte tycka att 20 år är någon vansinnigt hög ålder. Ni kan ha både fem och tio aktiva år kvar med lite tur. Jag tycker absolut att du ska ge det en chans om du tycker om hästen. hästen kommer att kräva ganska lång igångsättning och längre uppvärmning än en yngre häst. Annars är det ingen jättestor skillnad. Gamla hästar har dessutom en stor portion charm och "humor" som de utnyttjar efter bästa förmåga ;)

Det är enormt stor skillnad på häst och häst fick jag erfara igår. Vi fick se en krake, nästintill djurskyddsfall, som då enligt ägaren var 23 år gammal och pensionär... Min vän har en travare som är just 23 år gammal och han ser ut som vilken häst som helst, är i god form och rids.

Jag hade inte hakat upp mig på åldern om du bara vet vad det innebär, vilket du verkar göra.

Jag tycker inte det är gammalt. :) Vad ska du ha hästen till vanliga ridning, träning, skogsmulle?

Vi fick hem en 24 åring som såg frächare ut en av de äldre stona i stallet, så tror verkligen inte åldern har så stor betydelse så länge den är fräch och inte har några större skador och klarar av det du vill ha den till(: Ha en extra check på tänderna..

Min huvudsakliga ridhäst här hemma är en kallblodstravare född -91 - han är pigg, fräsch och kommer hålla många år till för det arbete vi sysslar med. Enda skillnaden på honom nu och för 8år sedan är att han behöver lite längre uppvärmning, ett tjockare täcke på vintern för att inte bli stel - och att han ibland bara vill ta en gubbtur i skritt och inte jobba så värst mycket. :)
20år är ingen ålder, framförallt inte på ett kallblod!

En långsam uppbyggnad lär du få ställa in dig på dock, om han inte är riden på så länge.

Nackdelen är väl att han inte har varit igång på så länge. Annars hade jag inte sett några hinder alls för att köpa en så "gammal" häst.

Min heppa fyller 20 nu i maj, frågar du henne är hon 5 år ;) Pigg och fräsch om än lite tjock och i dålig kondis just för tillfället. tar lite längre att värma upp henne och hon blir lättare stel. Funderar på att börja ta ut massör regelbundet på henne.

Det beror ju helt och hållet på vad du ska ha hästen till, men köper man en 20 år gammal häst så har man väl inte tävlingskarriär i tankarna. Man vet ju också att hästen har lagt större delen av livstiden bakom sig. Med noggrann skötsel och genomtänkt arbete kan den säkert vara till glädje i flera år framåt.

Är den i övrigt frisk så varför inte?

Tack så mycket för alla svar, ska ta en extra titt på tänderna och vad skönt att ingen verkar tycka att åldern är ett stort hinder :)
Hästen skulle användas till lite allt möjligt, NH, Trickträning, Uteritter och mest ha roligt! Jag har en annan häst som är min "huvudhäst" så att säga, honom sysslar jag mest med även att jag alltid är aktiv även med hans sällskapshäst..

Hur länge brukar ni värma upp era lite äldre hästar och har ni några bra övningar som håller dem ifrån stelhet? :)

Hur länge brukar ni värma upp era lite äldre hästar och har ni några bra övningar som håller dem ifrån stelhet? :)

Min äldsta häst, kallblodstravare, ska fylla 20 i maj, men det har hon ingen aning om själv - hon både uppför sig och ser ut som en betydligt yngre häst. Jag har ägt henne i 11 år och ridit akademiskt i 9, och nu gör hon en ganska hyfsade piaff och riktigt bra galopp. Jag rider 3-4 gånger/vecka. Sällan mer än 30 minuter på ridbanan, inklusive uppvärmning, medan skogsrundorna kan vara 1-2 timmar.
Under årens lopp har mitt sto haft fång två gånger, båda gångerna har vi upptäckt och satt in behandling mycket tidigt, men hon har ändå fått ta det väldigt lugnt under konvalescenstiden. I övrigt är hon fullt frisk, rejält musklad och vid gott hull (helt lagom). Förra sommaren hade hon problem med foderinpackningar i munnen, men vi spolar med vattenslang emellanåt och det verkar hålla det i schack.

Jag har inga helt nytagna bilder, men här kommer en bild från i somras (då gick hon på dygnetruntbete och är därför lite knubbig):
32724008.jpg

Vet du om "din" häst är försäkrad? Det går nämligen inte att teckna ny försäkring på en såpass gammal häst.

Jag ser inte ålder som ett problem, på den rasen. Däremot att den inte varit igång på så väldigt lång tid ser jag som oroväckande.

Min ponny är 29 i år. Han har alltid varit väldigt fräsch, fram till nu då han ställdes av pga äckligt skärsår som satt illa.
Efter det har han faktiskt blivit gammal, för första gången. För ett år sedan gick han fullt, gjorde piaff och galoppiruetter, orkade långa uteritter i högre tempo, hoppade små pinnar etc.
Nu är han för första gången så att man ser att han är gammal. Ingen tror han är SÅ gammal. Men jag ser skillnad, min tränare med.

De tacklar av fort om de står. Och i den åldern vet man inte om det går att få tillbaks dem eller ej.
Rider man dem rätt kan man förlänga livet med hjälp av träningen.
Om de står brukar de sällan bli just bättre, starkare och smidigare etc..

Det är otrolig skillnad på häst och häst.
Så hur man lägger upp ridpassen, hur länge man värmer och på vilket sätt får man lägga upp efter individen.

I din hästs fall måste den ju sättas igång. Och det lååångsamt!
Sen får du se vad den kommer klara.

I äldre hästars fall ser jag gärna att de motioneras ofta och lite kortare pass hellre än sällan och länge.
De behöver mjukas upp och böja igenom sina kroppar snudd på dagligen.

Innan min gubbe ställdes av så reds han nästan varje dag. Ibland bara 15 min i skritt, istället för ren vilodag. Men då med fokus på att han fick stretcha och komma loss i kroppen. Vi red mycket sidvärts och skolorna då. Böja åt båda håll, rund form, rygga lite längre än bara några steg etc. Andra dagar reds han längre mer normala ridpass. Även då fokus på att gymnasticera igenom hela kroppen.
Men man får vara noga med att lägga in mycket vilopauser.
Man vill inte slita på dem. Mjölksyrejobb passar man sig absolut för!

Mitt förra kallblod fick somna in 21 år gammal,men det var enbart pga att hon hade artros i ett ben,annars var hon pigg som en mört in i det sista,man såg absolut inte att hon var så gammal som hon faktist var,om det inte varit för artrosen så hade jag blivit förvånad om hon inte kunde ridas fullt ut MINST 5 år till,sen lunka runt i skogen i 5 år till.

Så länge hästen inte har några skador så är 20 år ingen ålder. I mitt stall jag står i nu så är många hästar runt 20-22 år gamla,och alla är pigga och glada och rids för fullt.

Vi köpte dessutom ett varmblod nyligen som är 17 år.

Jag var för ett tag sedan och red turridning på just nordsvenskar. Pigga och glada hästar som gick turer på upp emot 4 timmar flera dagar i veckan och ingen av hästarna i gruppen var under 25! Det var knappt så vi trodde på henne när ledaren berättade detta. =) Men som någon påpekat tidigare så kan det vara svårt att sätta igång en äldre häst, det är skillnad om de hållits igång hela tiden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 341
Senast: Lobelia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
947
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?