Gammal galoppör blir övertänd på tävling! Vad göra?!!

fruL

Trådstartare
Jag har en gammal galoppör som jag skolar om. Hon börjar bli jättefin men har väldigt lätt för att stressa upp sig.
Jag hade hoppats på att kunna komma ut o tävla lite snart men har fått lite kalla fötter då hästen blev som galen vid tävlingar på vår klubb.
Jag red bara förbi framridningen, men alla hästar, musik, speaker osv gjorde hästen toknipprig. Hon trodde att hon var på galoppbanan igen!
Kunde absolut inte skritta, bara takta och det kändes som att hon skulle explodera när som helst!
Kan ju inte komma på tävling med henne så?!!
Någon som har något tips?

Sv: Gammal galoppör blir övertänd på tävling! Vad göra?!!

Om du har möjlighet så är ett hett tips att öva på tävlingssituationen så mycket som möjligt utan att faktiskt tävla. Åk ut på lite p&j och p&r ett par gånger och bara vänj hästen vid att vara på en tävlingsplats tills hon märker att speaker + massa folk inte betyder galopptävling. Åk och träna på andra anläggningar osv och vänta lite med själva tävlandet om du känner dig osäker då stressad häst + ryttare med tävlingsnerver eller röriga framhoppningar kan vara en dålig kombo när hon ska ut första gångerna. Hon kommer troligtvis fatta att det inte är löp som gäller när hon varit i väg några gånger i lugn och ro :)

Tack för svar!
Du har nog rätt!
Hon beter sig aldrig sådär tokigt när vi åker o tränar borta så jag blev lite tagen på sängen av tävlingarna "hemma".
Får nog åka i väg o träna på tävlingssituationen...!
Hoppas inte att tävlingsryttarna blir sura bara...om jag rider omkring o stökar..

Tyvärr är det bästa du kan göra bara att fortsätta åka ut.
Om du åker till annan anläggning bara för att rida, eller till små oreggade tävlingar eller om du kan åka och bara rida runt på framridningen utan att tävla.
Jag har en 16årig fd gallopör, har haft honom sen han var 8.
För några år sedan kunde jag inte ens rida bland folk på hemmaplan utan att han taggade till, envishet är enda lösningen. Ni kan jag åka ensam med honom och vara med på framridning bland massa andra hästar.
Han kan vara lite kickig mot närgångna hästar så jag har rosett i svansen för att på så sätt ge honom lite mer plats.
Han har blivit mycket bra att hantera och rida bland andra hästar, högtalare, transporter osv.
Dock är det fortfarande en utmaning för oss att rida ute på öppna stora fält eller gräsplaner, jag antar att detta förknippas med galoppbanan, fast å andra sidan är han likadan varesig jag är hemmavid då eller ute på tävling....
Tänk på att ju mer du "drar" i ett fullblod desto hetare blir han, om jag galloperar ute och känner att han börjar tagga till så är det lättare att få tillbaks honom om jag ger honom tyglarna.

Ta de tips du fått och träna på att tävla så smått.
Att du kan åka iväg på träningar utan att hästen stressar upp sig är ju ett stort steg på väg. :)

Mycket är annorlunda på tävlingsplatsen mot hemma och träningar så var beredd på det. Vilket du säkert är nu. ;)

Kommer ihåg syrrans berättelse med hennes fd galopphäst.... stor knallröd rosett och långt från alla stackars oskyldiga. Där "gick" dom mer på två ben än fyra, slog omkull gjorde dom en gång. Allt gick bra och in på hoppbanan kom dom efter att ha fått funktionärerna att hålla alla på behörigt avstånd. ;)

Väl igång på banan gick det riktigt bra, det var just allt runt omkring som slog slint i huvudet på kusen.
Tur att syrran var väl insatt i situationen och trots allt gjorde sin sak bra. Men de stackars barnen som skulle hoppa sina 50cm och såg henne på avstånd måste fått en chock.

Du kan prova öronproppar och luva över. Om det är hoppning!

paul_42587855.jpg

tystoproppar-500x500.JPG

Klipp av snörerna bara på propparna... dom finns att köpa i vilken travshop som helst, eller på Börjes.

Ha ha ha!
Hoppas INTE det blir så illa som din syrra aramis!
Ni har rätt! Får väl se till att komma i väg på några pay n jump framöver..
Vill ju bara inte komma dit o skämmas med en galen häst men får väl bita i det sura äpplet...
Hör mig själv förklara för alla som vill lyssna " hon är jättesnääääll- i vanliga fall!":o

Träna åk ut på allt!

Kompisen köpte en fd galoppör, skolade om den och en annan ville låna honom för dressyrtävling eftersom han vart så bra. sagt och gjort.

Första tävlingen de åkte ut på och hästen hörde högtalarna... Dressyrhästen vart som bortblåst och inne på banan var det fullt ös medvetslös i galopp innan hon hoppade av hästen i farten. :D

Det tog ex antal tävlingar/träningar innan han började slappna av och kunna prestera ordentligt.

Lycka till

Jag hade en passhäst inom travet som var så, han exploderade när han kom in på banan. Jag fick honom eftersom jag jobbade i stallet inne på banan så han vande sig tillslut tack vare provlopp och tävlingsdagar men det tog tid, första gångerna så stod han helt svettig i boxen av bara musiken, innan jag slutade så var vi iväg på v75 på borta bana och han stod och sov i boxen!

Förutom att träning är det enda rätta så fick jag en Flashback från gamla tider.

Red 2 hästar varav den ena e. carnoustie på klubbtävling.

När jag var inne på prisutdelning med halvblodet hade fullblodet fått jucket utanför av allt liv. De berättade inte det för mig, så det gick ganska bra inne på banan:D .

Hör mig själv förklara för alla som vill lyssna " hon är jättesnääääll- i vanliga fall!":o

Haha, det blir hon säkert igen med lite träning! Har en häst i stallet som verkligen är en såndär stabil gentleman som jag skulle kunna sätta upp ett barn på och ta med ut på tur förbi all världens läskiga maskiner/skjutbanor/vilda djur eller vad man nu träffar på på en ridtur, verkligen hur stabil och fin som helst :love: Hur som helst så hade jag vägen förbi travbanan en dag när han tävlade, och jisses, jag kände inte igen hästen! Höll på att bli nedtramapad av uppjagad, stressad häst :o Men det har tydligen redan blivit bättre och jag tror absolut att skulle man bara åka med honom till tävlingsbanor ett antal gånger utan några krav på att prestera skulle det försvinna sedan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 077
Senast: Nahar
·
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 343
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur