gammal dam blir dräktig

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare suliss
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gammal dam blir dräktig

Kom att tänka på frågan från början som TS ställde, kommer dräktigheten att påverka ridningen... *trött* Nog ingen som kommit så långt som att svara på denna fråga. Någon som vet hur det gått? Ska ägaren fortfarande ta föl?
Den enda positiva sidan jag kan hitta i denna längre och längre tråd: blir där föl så blir det nog ett långlivat föl...:crazy:

ja det kan man hoppas ..innerligt.
Frågan är ju om ts verkligen avråder ägaren?
hon säger att hon är emot att stoet betäcks men bilderna hon lägger ut talar ett annat språk "Han ska bli pappa till wischys föl nästa år =)!"
Tyvärr tro jag de inser vilket misstag de gör den hårda vägen.
och då är det ju tyvärr ingen annan än det stackars stoet som får lida..och det är nog det sista hon förtjänar.
Vore hon verkligen klok och emot betäckningen skulle hon säga sin mening, helst anmäla? och aldrig mer komma tillbaka till det stallet. På så vis visa att hon står för rätt sak.

KL

Men ärligt talat, har någon gång i historien en 27-årig märr tagit sig med en 28-årig hingst?

Hur stor är egentligen sannolikeheten att ett så gammalt sto ö h t kan ta sig???

Har en bekannt som har en avelshingst, han säger att äldre ston som inte är undersökta och som kanske inte fått föl tidigare är väldigt svåra att få att ta sig. (Äldre ston ser jag nog som 17-18 och uppåt). Är då ett 27-årigt sto fortfarande fertilt? Kan det vara möjligt?

nej med högsta sannolighet kommer hon ju inte bli dräktig.
Bara sjukt att någon försöker...och Om det mot all förmodan skulle ta sig så är det ju rätt hemskt med tanke på vilket skick stoet ser ut att vara i.

Vad jag kan förstå rör sig detta om araber och jag hoppas att detta bara är ett dumt påhitt av någon som skriver för att väcka debatt.
Annars tycker jag att det hela är mycket oseriöst och skamligt för rasen och jag hoppas att ingen gör affärer med en sådan uppfödare.:mad:
Det är sådana historier man vill slippa höra och sådana tankar i avel man hoppas inte existerar.
Finns det kanske någon som verkligen känner till det hela, som är insatt. Som inte bara har antaganden att bygga en berättelse på.
Man bara undrar...:(

hej!ville bara säga att betäckningen lyckades inte.Och hästen är nu såld som sällskaps/promenadridnings häst :)

Med tanke på hur stoet såg ut i somras hoppas jag inte hon används mer än som sällskap

Ok, vet att det inte var din häst utan din kompis....men varför i hela världen sålde hon en så gammal häst? Om man nu inte vill ta hand om sina gamlingar och ge dem några sista bra år (vilket jag tycker man bör) är det väl bättre att låta hästen somna in? Skulle aldrig komma på iden att sälja vidare en så gammal häst faktiskt....

hej!ville bara säga att betäckningen lyckades inte.Och hästen är nu såld som sällskaps/promenadridnings häst :)

De var väl för väl att hon inte tog sig!
Sen övergår det mitt förstånd hur man kan sälja en sån gammal häst (i det skicket) vidare!:crazy: Hoppas hon har hamnat hos vettiga folk !

Frågan är väl bara vilka "vettiga" människor som skulle köpa en sådan gammal häst tyvärr...möjligen några som vill rädda den från fortsatt lidande då....men risken är ju att de är några okunniga människor som tror att de ska kunna använda hästen som ridhäst och kanske fått den billigt....men vad vet jag....

:bow::bow::bow:
Håller med, skulle aldrig sälja en sådan gamal häst, och den bör inte ridas, men jag tror även att den fick för lite mat, eller fel mat. På bilderna såg man många hästar som var magra, och hade vanvårdade hovar..... så man undrar hur maten och avmasknignen har fungerat,.
Dock vill jag säga att jag själv köpte en totatl vanvårdad travare på 21 år och hon fick ett bra sista hem de 4 åren hon levde innan cansern tog hennes liv, så en gamal häst kan få ett bra sista hem. MEN jag hade aldrig sålt min häst för att den blivit gamal och ej kunde ridas och betäckas.

När man läser detta.....så undrar man vad ni har innanför pannbenet.

Har vi i Sverige så få hästar, så att man måste sätta in ett sådant gammalt sto i aveln?
Om man utgår ifrån att hon skulle bli dräktig och gå 11 månader ut i sin dräktighet, hur tror ni att hon klarar av en fölning, där kroppen utsätts för ett extremt arbete under en viss tid. Hennes hjärta är även det 27 år gammalt.

Skulle ni kunna stå ut med er själva, om det gick åt pipan.

Varför säger alla NI, det är inte trådstartarens häst, hon har inget med valet att göra, hon berättar bara för oss om vad en hon känner tänker göra och har själv talat om att hon inte tycker om det själv..... säg hon, vännen eller vidare, inte ni.

hon såldes för att hon inte har råd att ha kvar henne och har ingen "nytta" av henne mer.
Men då undrar jag,vadå nytta av henne? hon är ju inte riden eller haft föl på 12år nu :(
så har hon kommit fram till det nu efter 12år?
hon har ju Ägt hästen i 18år :confused:
men hoppas iallafall att hon har det bra nu!

Men det är just det som är så konstigt...antingen så tar man väl hand om sina djur FAST de inte gör "nytta" och vill man inte det så är det ju bättre att låta en så gammal häst somna in istället för att behöva flytta. Men att avliva en häst kostar ju pengar så kanske var det som avgjorde?? Hoppas iaf att hästen har det bra. Din kompis borde fundera på vad hon håller på med egentligen.....

Nu fick jag precis reda på att hon inte har sålt hästen :mad: och behåller den istället.
Men den ennu hemskare nyheten är att hon har köpt 2st till hästar!!!!
som hon ska ha i avel.
:(:(:cry::(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 050
Senast: Ketrawzc
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 960
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 663
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka