gammal dam blir dräktig

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare suliss
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
S

suliss

Hej!Min kompis häst på 27år ska betäckas inför 2009.Med tanke på hennes ålder,kommer det påverka ridningen när hon har fölat ?(om det blir något föl)

Tacksam för alla svar o frågor.

Sv: gammal dam blir dräktig

Med tanke på hennes ålder så kanske det inte är så lätt att få henne dräktig, hon är kanske i äldsta laget. Tänk på att vara noga med att tillskottsfodra henne ordentligt så hon hela tiden är i gott hull i dräktigheten, hon bör också vara i gott hull innan för att öka chanserna om ni ska få henne dräktg. Har hon haft föl innan?

Ang ridning så tror jag att största risken med hennes ålder är att iochmed att hon ställs av vid fölningen så kommer hon tappa massa muskler och det blir nog svårare att få henne i trim igen. Det kan ju medföra att hon stelnar till osv. Varför ska hon betäckas nu?

Mvh Maria

Det är inte utan att man reagerar, ett sto på 27 år, kan inte stoet få gå i pension. Och få ha det gott:idea:och bara få må bra.
Det har hon med stor säkerhet förtjänat.

Kan ju tillägga till TS att grannens maidensto betäcktes vid 21 års ålder. Hon blev dräktig men gick en månad över tiden och ut kom ett klent litet föl. Han hade inte fått tillräckligt med näring från moderkakan. Normalt sätt brukar man väl säga att det svåraste är att få ett gammalt sto dräktigt och när det väl är dräktigt så brukar det inte vara några problem. Men en 27år gammal häst skulle inte jag utsätta för riskerna. Är förmodligen svårare att hålla i hull och har inte samma ork som ett yngre sto. Jag uppfattar det på dig som att stoet är i ridkondition nu, är det inte bättre att fortsätta rida stoet och köpa ett föl istället. Rent ekonomiskt så kostar det såpass mkt att ta fram ett föl att det inte blir mkt dyrare att köpa sig ett.

Hej!Min kompis häst på 27år ska betäckas inför 2009.Med tanke på hennes ålder,kommer det påverka ridningen när hon har fölat ?(om det blir något föl)

Är det samma häst som är på bild i tråden där du visar benskydd?

min erfarenhet av så gammla ston som fölar är att stoet dör vi fölning. tyvärr.

KL

Jag tycker att din kompis ska vara väldigt glad över att hon har ett så pass gammalt sto som fortfarande är i ridkondition och nöja sig med det! Att köpa ett nordisföl kostar inte mer än att avla fram ett själv och då slipper den gamla damen gå igenom en dräktighet. Det låter som en tung börda för ett så gammalt sto tycker jag.

En 27 år gammal häst hade jag aldrig ens tänkt tanken på att betäcka, oavsett om den haft föl innan eller inte.
Man får ju vara glad att hästen ens är vid liv och frisk vid en så hög ålder.
Din kompis kan säkert få stoet dräktigt, men riskerna med att bära fram ett föl och sedan klara fölningen måste ju vara skyhöga vid den åldern.:confused:
Vill hon riskera att förlora sitt sto och kanske även ett eventuellt föl?
Alla risker ökar ju med åldern!
Att tex som ngn ovan skrev att fölet får för lite näring via moderkakan är vanligt hos äldre ston,livmoderomvridning vanligare hos äldre ston, efter fölningen är livmoderframfall en stor risk hos äldre ston osv.....

Säg åt henne att köpa sig ett föl istället!!

En av mina hästars mor, fick sitt sista föl som 25 åring. Hon var väldigt fräsch och har fått många föl. Men de valde att betäcka med deras godkända ponny hingst, för att inte fresta lyckan för mkt. Sen var det pension efter det!
Rek Inte din kompis att betäcka ett 27 årigt sto! Mkt kan hända ett dräktigt 28 årigt sto.
Var rädd om henne ist och var mkt glad över att hon är så fräsch att hon fortfarande kan ridas! Är få förunnat ....

En ganska krass fråga: Tycker kompisen verkligen om sin häst?? Det verkar inte speciellt humant att betäcka ett så gammalt sto... Risken är stor att såväl sto som föl dör. Hon kan väl köpa ett föl i stället?

Som alla skriver här ovan tycker jag inte att du ska påfresta stoet eller din kompis rättare sagt ska påfresta stoet med ett föl. Även om de är i bra ridkondition tappas muskler osv.

Det är inte utan att man reagerar, ett sto på 27 år, kan inte stoet få gå i pension. Och få ha det gott:idea:och bara få må bra.
Det har hon med stor säkerhet förtjänat.

Hon har stått utan att bli riden i några år nu,sen så sattes hon igång i mars 08.

En ganska krass fråga: Tycker kompisen verkligen om sin häst?? Det verkar inte speciellt humant att betäcka ett så gammalt sto... Risken är stor att såväl sto som föl dör. Hon kan väl köpa ett föl i stället?

Hästen som är 27år har haft ett föl tidigare som nu är 17år.Och om hästen inte orkar ha fölet i magen så kommer hon inte ha kvar henne (sälja eller låna ut) ..Då hon bara har hästar för avel /ridning.Jag tycker att det är väldigt dåligt av henne att betäcka ett så gammalt sto,hon är mager just nu och i dålig form.

Med tanke på hennes ålder så kanske det inte är så lätt att få henne dräktig, hon är kanske i äldsta laget. Tänk på att vara noga med att tillskottsfodra henne ordentligt så hon hela tiden är i gott hull i dräktigheten, hon bör också vara i gott hull innan för att öka chanserna om ni ska få henne dräktg. Har hon haft föl innan?

Ang ridning så tror jag att största risken med hennes ålder är att iochmed att hon ställs av vid fölningen så kommer hon tappa massa muskler och det blir nog svårare att få henne i trim igen. Det kan ju medföra att hon stelnar till osv. Varför ska hon betäckas nu?

Mvh Maria

Hon fick ett föl för 10år sedan,så det är ju lite sent på att tänka på det nu :/ (tycker jag)

Hästen som är 27år har haft ett föl tidigare som nu är 17år.Och om hästen inte orkar ha fölet i magen så kommer hon inte ha kvar henne (sälja eller låna ut) ..Då hon bara har hästar för avel /ridning.Jag tycker att det är väldigt dåligt av henne att betäcka ett så gammalt sto,hon är mager just nu och i dålig form.

Hon fick ett föl för 10år sedan,så det är ju lite sent på att tänka på det nu :/ (tycker jag)

Hur är det nu? Är hästens avkomma 17år eller fick hon föl för 10 år sedan?

Om hästen inte är i skick för att betäckas vad gäller ålder, hull o kondition så är det ett djurskyddsfall

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 050
Senast: Ketrawzc
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 960
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 663
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Betäckning 2024 - föl 2025