Gamla tävlingshästar

W

Wilden

Hej!
Hur gammal tycker ni hästen är när det är dags för pensionering?
Har ett 20-årigt halvblod :)
Han får hänga med ett tag till ialla fall.
/W

Sv: Gamla tävlingshästar

Jag tycker inte man kan sätta en ålder på det, utan varför inte låta hästen vara med så länge han känns pigg, fräsch och tycker det är kul.

Om hästen är frisk och tycker det är kul att den rids, så tycker jag iallafall att man kan fortsätta väldigt länge till(se bara på For Pleasure eller John Whitakers hästar:) )

Det är bra att man inte bara ställer av gammlingar. De är när dom får stå som dom blir sjuka (oftast). Så länge den är fräsch så ska den gå, helt klart!

Det är så jag också tänkt, förra året fick jag kommentar av domaren
"...en häst som tycker det är kul"
/W

jätte bra ju :D

Kompisen här hemma tävlade lokala på sin 25 åring :smirk:

Med vinster och placeringer i både dressyr och hopp. död nu pga hjärntumör. veterinären sa att om han inte hade varit i så bra konition skulla han varit död för tre år sedan :)

Min blir 21 och gick MsvB dressyr med mig förra året :)
Nu ska han få slippa tävlingsbanorna i alla fall, men tränas fortfarande på MsvB-MsvA nivå, plus att han har börjat hoppträna på gamla dar ;)

Så länge de bara är pigga och fräscha så tror jag bara de mår bra av att gå så mycket som möjligt, så att man håller igång dem.
Att ställa av en gammal häst är en dödssynd! :eek:

Så länge hästen är fräsch och tycker att det är kul finns ingen anledning att ställa av den tycker jag.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 161
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 463
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
218
· Visningar
9 181
Senast: Grazing
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Leasa eller köpa bil
  • Autistisk bror