Gamla symaskiner, serviceförsök...

Om du tittar på din senaste bild, så kommer du se att dina svarta prickar inte är centrerade i hålen, vilket gör att det är större chans att du vinglar iväg med hålpipan också, oavsett hur noga du mäter mellan varje prick. Även om det är 5.08 mm mellan varje prick, och du slår hålet snett, alltså att pricken inte är centrerad, så kommer det nog bli förskjutning i mönstret, även om varje hål är slaget för sig. Låt säga att hål 1 blir 2 mm för långt åt vänster, och hål nummer två blir 2 mm för långt åt höger, då är avståndet mellan hålen 4 mm för mycket. Sen kommer tredje hålet och det blir 1,5 mm för långt åt vänster plus att det hamnar 1 mm för högt upp... Och så kan det fortsätta i all evighet... :p

Detta kan du ju då undvika om du har en mall med hål redan. Låt säga att du kopierar ditt orginal hålkort på OH papper (om det går?) då har du alla dennes hål att utgå ifrån med avstånd osv. Gud vad mycket lättare det hade vart att visa än att försöka förklara :banghead::arghh: @Buck tänker jag rätt?
 
Hur stora prickar gör du? är varje prick lika stor som det blivande hålet?

Jag har gjort dem mindre (för att det ska synas bra genom de existerande hålen för att se om saker stämmer eller inte), men det kan jag ju välja lite själv tänker jag?

Men det är väldigt mycket lättare för mig att tänka kring något konkret, så här är "prickbilden" och ursprungsbilden:

IYzD6rz.jpg



TqimM0D.jpg


Vad jag siktar på nu är alltså att få avstånden mellan prickarna exakt, så kan jag göra fler bilder på det sättet när/om jag lyckas få ordning på allt. Men ni tänker att jag ska använda bara den övre originalbilden, och lägga en hålmall över? Jag hänger inte med...
 
Jag har gjort dem mindre (för att det ska synas bra genom de existerande hålen för att se om saker stämmer eller inte), men det kan jag ju välja lite själv tänker jag?

Men det är väldigt mycket lättare för mig att tänka kring något konkret, så här är "prickbilden" och ursprungsbilden:

IYzD6rz.jpg



TqimM0D.jpg


Vad jag siktar på nu är alltså att få avstånden mellan prickarna exakt, så kan jag göra fler bilder på det sättet när/om jag lyckas få ordning på allt. Men ni tänker att jag ska använda bara den övre originalbilden, och lägga en hålmall över? Jag hänger inte med...
Nej du ska ha en sån bild som du har med prickar. Det man vill undvika är ju att hålen förskjuts, om du då har en hålkarta med hål i redan, lägger den över din "prickbild" och sen slår hål i prickbilden via/genom de hål som är i det övre hålkortet.
 
Om du tittar på din senaste bild, så kommer du se att dina svarta prickar inte är centrerade i hålen, vilket gör att det är större chans att du vinglar iväg med hålpipan också, oavsett hur noga du mäter mellan varje prick. Även om det är 5.08 mm mellan varje prick, och du slår hålet snett, alltså att pricken inte är centrerad, så kommer det nog bli förskjutning i mönstret, även om varje hål är slaget för sig. Låt säga att hål 1 blir 2 mm för långt åt vänster, och hål nummer två blir 2 mm för långt åt höger, då är avståndet mellan hålen 4 mm för mycket. Sen kommer tredje hålet och det blir 1,5 mm för långt åt vänster plus att det hamnar 1 mm för högt upp... Och så kan det fortsätta i all evighet... :p

Fast njaeeeej... Väl? Avständet mellan två hål är 1/5 tum, alltså 5,08 mm. Hålstorleken på originalkortet är ungefär 4-4,5 mm. Så mängden kort som finns kvar mellan två hål är bara lite drygt 1 mm, mer snett än så kan det liksom aldrig bli? Och har jag slagit ett hål 1mm snett kommer ju inte nästa att vara 1mm snett plus hur snett jag nu slår det hålet, den första snedmillimetern påverkar ju inte nästa hål? Eller?

Det stämmer att prickarna inte är helt centrerade som det är nu heller, på 20 hål ser det uppskattningsvis ut att vara ca 0,5 mm förskjutning. På bilden kan det kanske se lite värre ut, då kortet är lite buckligt och vill bukta upp från papperet under?
 
Nej jag fattar inte! :arghh:

Vi behöver en tolk. @LindgrenV , översätter du även bildlösa missförstånd? :cautious:

Jag har ju redan något att sikta på, prickarna? Och hur får jag avstånden (mer?) rätt med en mall?
prickarna är ju mindre än själva hålpipan, dvs ingen kant du kan justera mot. vilket leder till att ett hål kan vara en mm för långt åt höger, en annan 2 mm för högt osv. har du ett hål att ha hålpipan i så kommer du rätt över varje gång med rätt avstånd.
 
prickarna är ju mindre än själva hålpipan, dvs ingen kant du kan justera mot. vilket leder till att ett hål kan vara en mm för långt åt höger, en annan 2 mm för högt osv. har du ett hål att ha hålpipan i så kommer du rätt över varje gång med rätt avstånd.

Men hålpipan är ju bredare än hålet den slår? Då måste jag göra hålen i mallen stora nog för pipan att gå igenom? Jag tror inte det finns marginaler till det...

(Och jag ska erkänna att jag fortfarande inte fattar varför det blir lättare att sikta på hål än på prickar, men du och @Trott verkar båda väldigt övertygade så jag tror säkert ni är inne på något jag bara inte greppar... :o)
 
Men hålpipan är ju bredare än hålet den slår? Då måste jag göra hålen i mallen stora nog för pipan att gå igenom? Jag tror inte det finns marginaler till det...

(Och jag ska erkänna att jag fortfarande inte fattar varför det blir lättare att sikta på hål än på prickar, men du och @Trott verkar båda väldigt övertygade så jag tror säkert ni är inne på något jag bara inte greppar... :o)

är att man känner kanten på hålet med hålpipan och kan centrera hålpipan lättare, har du bara en prick så krävs det mer pilleri och tittande för att få den helt rätt.
 
Får ni någonsin plötsliga out of body-upplevelser, där ni får en överblicksbild över ert maniska beteende? Typ, en insikt att den kutryggade, muttrande, kugghjulsmätande kufen som sitter i sitt vardagsrum täckt av miljoner små plastflisor en fredagkväll skulle kunna spelas av Jeff Goldblum iförd en riktigt sunkig beige kofta i en tragisk film om en galnings livsöde? Ungefär så, alltså? (Fast kanske med mer nutida referenser...) Jag bara undrar, sådär av ingen anledning alls. :angel:

Hur som helst, taa-daa!
JAD4lSD.jpg


Den matar inget vidare, det blir småflisor av plasten som sticker upp och vill fastna och hålla emot hela tiden (det är ungefär som att försöka mata igenom ett kardborrband :banghead:), och den är helt enkelt för sladdrig och ger sig för mycket för trycket så den deformeras och hoppar av kuggarna. Jag har korrigerat det senare problemet halvt hjälpligt genom att tejpa kanterna, men man måste fortfarande mata mycket försiktigt. Det går dock! Och hålen matchar, matningen matchar (så gott jag klarat att kolla, har inte pillrat igenom hela kortet och kollat rad för rad än), det funkar! Woohoo, etc.

Plus, mutter mutter. Eller nåt.

Gode gud, jag är trött. Goldblum får ta över så länge, jag tar semester.
ux4hO.gif
 
Får ni någonsin plötsliga out of body-upplevelser, där ni får en överblicksbild över ert maniska beteende? Typ, en insikt att den kutryggade, muttrande, kugghjulsmätande kufen som sitter i sitt vardagsrum täckt av miljoner små plastflisor en fredagkväll skulle kunna spelas av Jeff Goldblum iförd en riktigt sunkig beige kofta i en tragisk film om en galnings livsöde? Ungefär så, alltså? (Fast kanske med mer nutida referenser...) Jag bara undrar, sådär av ingen anledning alls. :angel:

Hur som helst, taa-daa!
JAD4lSD.jpg


Den matar inget vidare, det blir småflisor av plasten som sticker upp och vill fastna och hålla emot hela tiden (det är ungefär som att försöka köra igenom ett kardborrband :banghead:), och den är helt enkelt för sladdrig och ger sig för mycket för trycket så den deformeras och hoppar av kuggarna. Jag har korrigerat det senare problemet halvt hjälpligt genom att tejpa kanterna, men man måste fortfarande mata mycket försiktigt. Det går dock! Och hålen matchar, matningen matchar (så gott jag klarat att kolla, har inte pillrat igenom hela kortet och kollat rad för rad än), det funkar! Woohoo, etc.

Plus, mutter mutter. Eller nåt.

Gode gud, jag är trött. Goldblum får ta över så länge, jag tar semester.
ux4hO.gif
Då vill vi ju faktiskt höra HUR du fick det att "fungera" :p
 
Haha, hur gjorde du för att hålen skulle bli rätt och maskinen gör som den ska :p

Ööööhh... Du får säga till om jag svarar på fel fråga!

Jag gjorde hålen som jag skrivit om förut, skrev ut en bild med avstånden som vi kommit fram till. 1/5 tum i sidled och... FAN! Skrev jag inte ner avstånden i höjdled!? :arghh::arghh::arghh::arghh::arghh::arghh::rage::rage::rage::rage::rage::rage::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:

:wtf:

Ursäkta mig ett litet ögonblick...

:banghead:

OK, ungefär 5,238, eller något som eventuellt har något med de siffrorna att göra, i höjdled. Justerade alltså prickbilden jag lagt in i tråden tidigare i höjd- och sidled tills måtten stämde och skrev ut. Gjorde så gott jag kunde med noggrannheten på hålen, det blev lite snett och vint här och där men det blev nära nog för att det bör funka för mekanismen att "läsa" kortet. Och ja, sen matade jag försiktigt in det i apparaten? (Och så svor jag, skruvade isär den, plockade ut det avhoppade kortet, skavde av lite plastflis, skruvade ihop apparaten igen, körde igenom kortet en bit, svor, skruvade isär apparaten, plockade ut kortet, skavde av mer plastflis tills hålen började gå sönder, skruvade ihop apparaten, körde in kortet igen, skrek, tände eld på huset, bet ihop, skruvade isär apparaten,plockade ut kortet, tejpade på båda sidor av kortet längs matarhålen, in med det i apparaten, en stunds stilla gråt, skruvade isär apparaten, plockade ut kortet, tog av tejpen på ena sidan, körde in kortet med tejpade sidan uppåt, matade försiktigt igenom det ungefär halvvägs utan totala katastrofer i alla fall, tog en bild och la försiktigt ifrån mig grejerna innan demonen som bor där inne vaknade från sin tupplur.)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 617
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 587
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 137
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 379
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp