Gamla symaskiner, serviceförsök...

Blä.
Provade mönstret för hand istället, bara för att göra nånting.
Blev inte så bra.

n9yqd0e.jpg


Även borträknat de tappade maskorna och de puckade misstagen när jag inte längre visste var jag var i mönstret så får man nog konstatera att det behöver omarbetas. :cautious:

Och jag gillar inte att göra mönstret för hand! Jag vill ha hålkort! :arghh:
Är ju en perfekt bild på monster :), Kisar man med ögonen lite så ser det ut som en hund också :p.
 
Men hjälp mig, hörni! Helt klart är det något jag missar, men trots att jag förstår det kan jag inte hitta vad det är! Blind, dum, låst i tankar, välj vad ni vill bara ni hjälper mig! :arghh:

Det här är hur korten faktiskt förhåller sig till varandra. Jag har matchat hålen i vänsterkant, vid horisontella strecket:
kwOBqMy.jpg


Men i högerkant har de vandrat iväg:
GqRIjZX.jpg

(Har bara fokuserat horisontellt i exemplet men händer åt båda håll.)

Nu är ju matchningen inte perfekt till att börja med heller, mina hål är som sagt lite hullerombuller offcenter, men det förklarar inte själva förskjutningen. Jag gör inte hålen relativt till varandra, utan försöker träffa märket för var de ska vara på var och ett, så att ett hål bredvid är en mm snett påverkar inte nästa. Därför blir det inte någon påbyggd förskjutning även om jag satt ett hål snett.

Så här ser originalkortet ut i skala:
1fUJzio.jpg


Och såhär min variant:
tr2EuOi.jpg


Närbild, i en 5*5 cms ruta bör det vara 10*10 hål (5mm avstånd mellan hålen):
ECxY5Gf.jpg


Originalet (vill inte rita på det så ni får nöja er med linjalerna bara):
Yo8fYSg.jpg


VAD är det som inte stämmer!? Det måste vara något jättesimpelt, som att jag räknar 10 hål där det är 11 eller något sådant!? Men jag kan inte se det! Snälla, lös mysteriet åt mig. :arghh:
 
Jag hade nog bara tagit ett hålkort med många hål mot ett grovt papper, ritat i hålen och flyttat runt kortet så att pappret fylls av cirklar. så att oavsett hur man flyttar hålkortet så stämmer hålen mot pappret under.

Sen hade jag slagit ut alla hålen i pappret och tejpat fast mot det blivande hål kortet, märkt ut vilka hål som ska slås och sen slå ut hål kortet :).
Då har du en mall att använda så fort du vill ha ett nytt hålkort :).
 
Jag hade nog bara tagit ett hålkort med många hål mot ett grovt papper, ritat i hålen och flyttat runt kortet så att pappret fylls av cirklar. så att oavsett hur man flyttar hålkortet så stämmer hålen mot pappret under.

Sen hade jag slagit ut alla hålen i pappret och tejpat fast mot det blivande hål kortet, märkt ut vilka hål som ska slås och sen slå ut hål kortet :).
Då har du en mall att använda så fort du vill ha ett nytt hålkort :).

Fast för att kunna göra mina egna mönster så måste jag ju ha dimensionerna jag ska följa? Ska jag förenkla ner en bild av Monster till hålmärken så behöver jag ju veta vilken storlek varje ruta får ha?
 
Fast för att kunna göra mina egna mönster så måste jag ju ha dimensionerna jag ska följa? Ska jag förenkla ner en bild av Monster till hålmärken så behöver jag ju veta vilken storlek varje ruta får ha?

Har ingen aning om hur hålkortet fungerar, men kan man typ inte bara ha en bild under det blivande hål kortet?
Så att det blir, bild- genomskinligt blivande hålkort- genomskinlig hålkort mall.
Så att det blir lite som att göra en pärlplatta?
 
Har ingen aning om hur hålkortet fungerar, men kan man typ inte bara ha en bild under det blivande hål kortet?
Så att det blir, bild- genomskinligt blivande hålkort- genomskinlig hålkort mall.
Så att det blir lite som att göra en pärlplatta?

Det kanske man kan, men jag klarar inte av det. :p

En bild blir på tok för förvirrande för mig, jag kan inte sortera ut vad som borde vara med och vad som borde skalas bort. Bilden jag använde för det här mönstret är den här
IYzD6rz.jpg


Och skulle jag lägga ett kort över det och märka ut hålen så får jag ju liksom bara en ifylld profil? Detaljerna, nyanserna och färgskiftningarna går ju helt bort. Även om de inte blev så bra i mönstret jag gjort heller så vill jag ju kunna få med sådana saker. :p

Plus att det här bara är Hålkort Nivå 1. På Hålkort Nivå 2 ska jag såklart börja göra kort för fler än två färger. :D
 
Det kanske man kan, men jag klarar inte av det. :p

En bild blir på tok för förvirrande för mig, jag kan inte sortera ut vad som borde vara med och vad som borde skalas bort. Bilden jag använde för det här mönstret är den här
IYzD6rz.jpg


Och skulle jag lägga ett kort över det och märka ut hålen så får jag ju liksom bara en ifylld profil? Detaljerna, nyanserna och färgskiftningarna går ju helt bort. Även om de inte blev så bra i mönstret jag gjort heller så vill jag ju kunna få med sådana saker. :p

Plus att det här bara är Hålkort Nivå 1. På Hålkort Nivå 2 ska jag såklart börja göra kort för fler än två färger. :D
Skriv ut en pixilerad/ förenklad bild och ha under :)?
 
Yo8fYSg.jpg


VAD är det som inte stämmer!? Det måste vara något jättesimpelt, som att jag räknar 10 hål där det är 11 eller något sådant!? Men jag kan inte se det! Snälla, lös mysteriet åt mig. :arghh:

Om du tittar på den lodräta linjalen på bilden så ligger strecket för 1 strax över mitten på ett hål medan strecket för 4 ligger i nedre delen av ett hål (och linjalen ligger inte så snett att jag tycker det borde förklara avvikelserna), vilket torde innebära att det inte är exakt 5mm mellan hålen, utan du behöver mäta nogrannare? Sen är det väl dessutom inget som säger att avstånden måste vara samma i horisontell som i vertikal led heller?
 
Och mät alltid med samma linjal/måttband. 1 cm kan vara olika långt på olika mätverktyg, särskilt måttband. Annars har jag tyvärr inget vettigt att komma med. Och, använd en 0.5 mm stiftpenna när du ritar, annars blir linjerna för tjocka har jag fått lära mig under mönsterkonstruktion.
 
Om du tittar på den lodräta linjalen på bilden så ligger strecket för 1 strax över mitten på ett hål medan strecket för 4 ligger i nedre delen av ett hål (och linjalen ligger inte så snett att jag tycker det borde förklara avvikelserna), vilket torde innebära att det inte är exakt 5mm mellan hålen, utan du behöver mäta nogrannare? Sen är det väl dessutom inget som säger att avstånden måste vara samma i horisontell som i vertikal led heller?

Det stämmer som du säger att det ser knepigt ut på bilden, men jag undrar om det inte kan ha haft att göra med att den lodräta linjalens ände ligger ovanpå den horisontella linjalen? Det stämmer också att det inte måste vara så att avstånden måste vara desamma, det är bara vad jag kommit fram till att de är - vilket först förvånade mig eftersom maskor inte är kvadratiska (verkar ligga runt 1:1,5-1,3 lite beroende på garn?), men det spelar såklart ingen roll eftersom det bara har att göra med matningen av raderna. Tror jag? Hur som helst, att det är kvadratiskt har jag helt enkelt mätt mig fram till. Men är givetvis öppen för att det är fel! (Nånting är ju fel. :cautious:)

Tog den här bilden nu:
ymCZyHk.jpg

(Jag har gått hårt åt kontrasterna och skuggreduceringen för att försöka göra den någorlunda läslig, ber om ursäkt för att den också blev smått huvudvärksframkallande. :o)

Jag har försökt fota så rakt uppifrån som jag klarade av för hand. Linjalerna ligger så gott jag klarade av längs centrum av varsin rad. Jag läser följande:
Kortet är 224,5 mm brett enligt övre linjalen, 223 enligt nedre. På nedre linjalen börjar hålen 10mm in från högra kanten, 11 från vänstra. Övre linjalen säger 11,5 till vänster, och till höger går inte riktigt att se eftersom det fattas ett hål där men jag tror det blir 11mm (baserat på var hålen faller på bokstaven A). Det ger en hålradslängd på 202 mm enligt övre linjalen, 202 på nedre. (Vafan? Nu är det redan konstigt! :banghead: :arghh:)
En rad är 39 maskor lång.... Vänta lite. Det ska vara 40?! Räknar igen... Jo, 40 hål på en rad! :cautious:
Nu har jag räknat 5 gånger, 40 hål per rad. Det ger ett hålavstånd på 5,05 mm... Fast det blir ju något knepigt här. De båda yttre hålen fattas det väl ett (teoretiskt) hålavstånd i ytterkant på? Det är ju mätt från vänstra kanten av första hålet till högra kanten av sista hålet, det kan väl inte bli rätt? Hjälp! :arghh:

Och mät alltid med samma linjal/måttband. 1 cm kan vara olika långt på olika mätverktyg, särskilt måttband. Annars har jag tyvärr inget vettigt att komma med. Och, använd en 0.5 mm stiftpenna när du ritar, annars blir linjerna för tjocka har jag fått lära mig under mönsterkonstruktion.

Tror linjerna är 0,3 om jag inte missminner mig. Som du ser lät jag linjalerna tävla med varandra ovan, det gjorde inte min dag ljusare att se att de inte verkar tycka samma sak. :cautious:
:laugh:
 
Nu har jag mätt om och mätt om och mätt om och mätt om och mätt om. :wtf:

Först och främst, den mindre (övre i bilden i förra inlägget) linjalen är 300 mm där den större är 299. :cautious:

Nu har jag mätt från vänsterkant på hål 1 till vänsterkant på hål 40, om jag delar det i 39 så ska jag få rätt avstånd va? :crazy:
(Jag saknar helt spatial förmåga, på riktigt allvarligt handikappad. Sånt här är skitsvårt för mig. :o)

198,5 mm på mindre (och kortare :cautious:) linjalen.
198 mm på den större, liiiite mindre än så men det är för svårt att se noggrannare än halva mm.

Det ger då 5,0897 till 5,0769 i avstånd mellan hålen? För att det ska vara exakt 5mm behöver det vara 195 mm på 39 hål, och det är nog lite för stor felmarginal för att jag ska ha mätt så tokigt. Å andra sidan har jag nu grava misstankar mot mina jäkla linjaler. :cautious:
(Allt är @Trott s fel! :meh:)

Frågan är dock hur i hela fanken jag ska kunna göra mönster med 5,0-nånting mms avstånd!? :arghh:
 
Nu har jag mätt om och mätt om och mätt om och mätt om och mätt om. :wtf:

Först och främst, den mindre (övre i bilden i förra inlägget) linjalen är 300 mm där den större är 299. :cautious:

Nu har jag mätt från vänsterkant på hål 1 till vänsterkant på hål 40, om jag delar det i 39 så ska jag få rätt avstånd va? :crazy:
(Jag saknar helt spatial förmåga, på riktigt allvarligt handikappad. Sånt här är skitsvårt för mig. :o)

198,5 mm på mindre (och kortare :cautious:) linjalen.
198 mm på den större, liiiite mindre än så men det är för svårt att se noggrannare än halva mm.

Det ger då 5,0897 till 5,0769 i avstånd mellan hålen? För att det ska vara exakt 5mm behöver det vara 195 mm på 39 hål, och det är nog lite för stor felmarginal för att jag ska ha mätt så tokigt. Å andra sidan har jag nu grava misstankar mot mina jäkla linjaler. :cautious:
(Allt är @Trott s fel! :meh:)

Frågan är dock hur i hela fanken jag ska kunna göra mönster med 5,0-nånting mms avstånd!? :arghh:
Du får skaffa dig ett datorprogram! Nån typ av CAD eller vektoriserat program som typ Adobe illustrator eller så. Och helt enkelt rita där och skriva ut. Tror du kan lita på en datoriserad linjal :p
 
Du får skaffa dig ett datorprogram! Nån typ av CAD eller vektoriserat program som typ Adobe illustrator eller så. Och helt enkelt rita där och skriva ut. Tror du kan lita på en datoriserad linjal :p

Jag har en mörk, mörk historia med CAD. Det är inte skapt för såna som jag, som inte kan tänka i 3D. :cautious:
 
Jag trodde jag hade klått upp Single Sock Syndrome så det aldrig skulle våga komma tillbaka igen för övrigt, men tydligen hade jag fel. Det är lömskt, och attackerar när man är frustrerad över något. :cautious:

ZpyxUNH.jpg


tFD4kT8.jpg


Bortsett från att det blåa garnet visade sig vara en annan tjocklek än de andra färgerna, så jag fick improvisera med blågrönt istället mitt på foten så blev den faktiskt ganska bra! (För att vara något jag gjort. :p) Sidorna är platta, och inte så väldigt på sniskan. Skön också. :up:

Men ensam. :angel:
 
Har läst ditt tänk, men mitt huvud är inte med alls idag, haft/har fruktansvärd huvudvärk så skulle nog inte fatta även om jag ville :(

Aj fattar. :)

Men jag hoppas någon annan kan kolla av det åt mig (@Derring-Do verkar smart! :angel:), jag känner inte för att harva mig igenom något komplicerat program utan att ens ha en aning om jag siktar på rätt resultat. :D
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 617
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 587
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 137
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 379
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp