Gamla symaskiner, serviceförsök...

Genombrott! Hittade följande!
Knittax hat einen Nadelabstand von 1/5 Zoll, das sind 5,o8 mm

Det måste vara avståndet mellan hålen! :bump:

... Eller hur? :cautious:
Femtedels tum låter mycket mer logiskt än 5,07xxxxxxxxxxxxxxxxxx och allt vad det nu var! :D

(Edit: för visst har jag tolkat tyskan rätt? Att hitta info om gamla stickmaskiner är inte det lättaste, och Knittax verkar varit mest populär i Tyskland och Sydamerika. Min tyska är inte mycket att skryta med, men den är sannerligen starkare än min spanska! :laugh:)
 
Kan någon förresten berätta vad
Teilung: 5er engl.
kan tänkas betyda? :confused:

Teilung är väl något med dela, men vad?

(Raden under står det "Breite: 40 Maschen", vilket jag tror betyder att bredden är 40 maskor. Men att de står tillsammans antyder väl att raden ovan är något slags beskrivning av mönstrets egenskaper?)
 
Jag tänkte just skriva att jag tycker det verkar som att du tänkt rätt, men att du nog inte ska lita på att måtten från dina linjaler är rätt, när jag såg att du hittat måttet det borde vara. :)
 
Jag tänkte just skriva att jag tycker det verkar som att du tänkt rätt, men att du nog inte ska lita på att måtten från dina linjaler är rätt, när jag såg att du hittat måttet det borde vara. :)

Nej, linjalerna var en viss källa till panik där ett tag, när jag insåg att de inte höll med varandra! :rage:
Men det låter bra att du tror jag tänkte rätt, även om det förhoppningsvis stämmer med måttet jag hittade oavsett. Man vet aldrig när jag måste tänka igen, det är bra att veta när jag gått vilse. :p

Tack för hjälpen! :up:
Imorgon ska jag göra ett nytt försök.

(Stickar du? Syr du? Jag har inte sett dig i tråden förut? :D)
 
Nej, linjalerna var en viss källa till panik där ett tag, när jag insåg att de inte höll med varandra! :rage:
Men det låter bra att du tror jag tänkte rätt, även om det förhoppningsvis stämmer med måttet jag hittade oavsett. Man vet aldrig när jag måste tänka igen, det är bra att veta när jag gått vilse. :p

Tack för hjälpen! :up:
Imorgon ska jag göra ett nytt försök.

(Stickar du? Syr du? Jag har inte sett dig i tråden förut? :D)
Jag har faktiskt en gammal Husqvarna 2000 som jag har fixat lite på (bla. bytt en trasig kondensator som gjorde att den plötsligt kunde börja sy på eget bevåg) som var anledningen till att jag halkade in här. Att du inte sett mig beror helt enkelt på att jag nästan aldrig skriver något, men nu handlade det ju om matte, mätfel och noggrannhet så då blev jag ju tvungen. ;)

Du råkar inte ha ett skjutmått någonstans i gömmorna? Det lär vara mycket exaktare än ett par plastlinjaler. Sen tror jag inte du behöver något särskilt avancerat datorprogram för att fixa mönstren, skriv ut ett med prickar överallt och lägg under hålkortet du har så är det väl hyfsat enkelt att se hur det behöver justeras. Kanske kostar några utskrifter när man testar sig fram, men borde vara ganska enkelt för övrigt. :)
 
Att du inte sett mig beror helt enkelt på att jag nästan aldrig skriver något, men nu handlade det ju om matte, mätfel och noggrannhet så då blev jag ju tvungen. ;)

Strålande, tack så mycket! Allt finns på buke! :D

Jag har faktiskt en gammal Husqvarna 2000 som jag har fixat lite på (bla. bytt en trasig kondensator som gjorde att den plötsligt kunde börja sy på eget bevåg) som var anledningen till att jag halkade in här.

Fin maskin! :love:
(Och spännande problem. :D)

Du råkar inte ha ett skjutmått någonstans i gömmorna? Det lär vara mycket exaktare än ett par plastlinjaler. Sen tror jag inte du behöver något särskilt avancerat datorprogram för att fixa mönstren, skriv ut ett med prickar överallt och lägg under hålkortet du har så är det väl hyfsat enkelt att se hur det behöver justeras. Kanske kostar några utskrifter när man testar sig fram, men borde vara ganska enkelt för övrigt. :)

Nej jag har ju inte det! Jag har växt upp bortskämd med verktyg, men varit dålig på att skaffa egna. :o

Nu bor jag så långt bort ifrån de andra att det inte funkar med "bara att låna :grin:"-strategin, men jag har verkligen inte kommit ikapp med egna saker. Jag tänkte inte att det var så jäkla noga med hålmätningen heller, det verkade helt logiskt att det skulle vara 5 mm när jag fick det till det så jag ifrågasatte det inte som jag borde gjort. :o

Papper med prickar var precis vad jag tänkte! (Klappar mig själv nöjt på huvudet...) Så får jag se om jag behöver bryta ihop över avståndet i höjdled också... :cautious:

Ny dag, nya problem. :cool:
 
Fin maskin! :love:
(Och spännande problem. :D)
Lite för spännande för min smak. :grin: I början kortslöt den dåliga kondensatorn bara när den blev varm, dvs. man sydde en stund, vände sig bort från maskinen för att nåla något, och då satte åbäket plötsligt igång att sy på full gas bakom ryggen på en (och rök och luktade bränd plast). Sen eskalerade problemen så att den till sist började sy bara man satte i kontakten, men det gjorde det ju åtminstone lättare att felsöka.
Nu går maskinen som den ska (och går inte när den inte ska!), så nu väntar den bara på att jag ska få tid och ork att försöka fixa ett kärvande vred. Det sitter fast i raksöm/sicksack-läget och jag saknar trestegsicksacken.
 
Lite för spännande för min smak. :grin: I början kortslöt den dåliga kondensatorn bara när den blev varm, dvs. man sydde en stund, vände sig bort från maskinen för att nåla något, och då satte åbäket plötsligt igång att sy på full gas bakom ryggen på en (och rök och luktade bränd plast). Sen eskalerade problemen så att den till sist började sy bara man satte i kontakten, men det gjorde det ju åtminstone lättare att felsöka.
Nu går maskinen som den ska (och går inte när den inte ska!), så nu väntar den bara på att jag ska få tid och ork att försöka fixa ett kärvande vred. Det sitter fast i raksöm/sicksack-läget och jag saknar trestegsicksacken.

Äsch, hur kan det vara för spännande? Demonbesatta apparater är högsta mode! :D

Var det kondensatorn i pedalen, eller något annat? Det problemet har jag haft med ett par maskiner också, jag plockade helt sonika bort kondensatorerna, de verkade inte göra något... :o
Vet du vad de är till för? :angel:
 
Äsch, hur kan det vara för spännande? Demonbesatta apparater är högsta mode! :D

Var det kondensatorn i pedalen, eller något annat? Det problemet har jag haft med ett par maskiner också, jag plockade helt sonika bort kondensatorerna, de verkade inte göra något... :o
Vet du vad de är till för? :angel:

En kondensator som satt uppe vid motorblocket, så den körde även om man drog ut pedalen (testade det först i hopp om att felet skulle sitta där). Kondensatorn i pedalen är så vitt jag förstått bara en sorts störningsdämpare, så om mobil och radio protesterar när du syr så har du nog orsaken där. ;) Jag tror att kondensatorn jag bytte också är en avstörare, men helt säker är jag inte.
 
En kondensator som satt uppe vid motorblocket, så den körde även om man drog ut pedalen (testade det först i hopp om att felet skulle sitta där). Kondensatorn i pedalen är så vitt jag förstått bara en sorts störningsdämpare, så om mobil och radio protesterar när du syr så har du nog orsaken där. ;) Jag tror att kondensatorn jag bytte också är en avstörare, men helt säker är jag inte.

Jag gillar inte att prata i telefonen, så jag ska nog leta igenom alla pedaler i så fall! :angel:
 
Check iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiit!

p4DLFNF.jpg


Det är nog inte helt 100% korrekt, men jag tror det är nära nog att göra ett nytt försök med ett hålkort! :idea:

Men jag måste få till matarraden i kanterna också... Just nu är den helt ur synk. Såklart. :meh:
 
Check iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiit!

p4DLFNF.jpg


Det är nog inte helt 100% korrekt, men jag tror det är nära nog att göra ett nytt försök med ett hålkort! :idea:

Men jag måste få till matarraden i kanterna också... Just nu är den helt ur synk. Såklart. :meh:
kan du inte bara tejpa fast hålkortet som du har över nu och slå ut alla märkta hålen genom hålkortet? så gör det inte att de till på båda sidorna är ur synk.
var lite så jag menade att ha en hål mall med exakta avstånd över det du ska slå, istället för att försöka pricka rätt över plupparna på frihand :).
 
kan du inte bara tejpa fast hålkortet som du har över nu och slå ut alla märkta hålen genom hålkortet? så gör det inte att de till på båda sidorna är ur synk.
var lite så jag menade att ha en hål mall med exakta avstånd över det du ska slå, istället för att försöka pricka rätt över plupparna på frihand :).

Eftersom jag har så svårt att träffa exakt rätt så vill jag inte riskera det enda äkta hålkort jag har, tyvärr. Tror inte det skulle vara så mycket kvar av det efter bara ett par försök. :o

Frihand blir det ju ändå?
 
Eftersom jag har så svårt att träffa exakt rätt så vill jag inte riskera det enda äkta hålkort jag har, tyvärr. Tror inte det skulle vara så mycket kvar av det efter bara ett par försök. :o

Frihand blir det ju ändå?
man får mer guidning av att göra genom hålkortets hål tänker jag :).
men lyckas du göra en hålkorts mall i grovt papper som lamineras kanske, då får du en lagom guinding att kommar rätt över varje markering :), mindre risk att det blir förskjutningar :)
 
man får mer guidning av att göra genom hålkortets hål tänker jag :).
men lyckas du göra en hålkorts mall i grovt papper som lamineras kanske, då får du en lagom guinding att kommar rätt över varje markering :), mindre risk att det blir förskjutningar :)

Först och främst, jag försöker inte vara motvalls utan jag fattar verkligen inte. :o

På vilket sätt blir det mer guidning (alltså lättare att träffa exakt) om jag har hål istället för prickar? Hur menar du att det blir mindre risk för förskjutningar, de missar jag gör i nuläget påverkar ju inte varandra (jag siktar på nästa prick oberoende av avståndet som blev på hålet bredvid) så det var inte att jag träffade fel som gav förskjutningen? Som synes på bilden av hålkortet jag har så har det inte så jättemycket hål, om jag ska göra en mall av det med hål över hela ger inte det större risk för förskjutningar? (Eftersom jag kommer att behöva sikta efter hål jag själv ritat i, och blir då beroende av att de är helt exakta?) Blir inte det ett rätt stelt system, jämfört med att veta de exakta måtten? Jag tänker att om jag vet exakta avstånd så kan jag förbereda bilder och få dem i rätt storlek, förenkla ner dem så de stämmer (ungefär) med antalet maskor, osv, men om jag ska göra det för hand så måste jag skriva ut bilder, jämföra, justera, skriva ut en ny, jämföra, justera, osv?

Jag är helt för att göra det enklare, jag hänger bara inte med. :)
 
Tror jag förstår hur @Buck menar, men vet inte om jag kan förklara det bättre... Låt säga att du har ett hålkortsmall = en kopia med en massa hål (inte ditt orginalkort alltså) som du sen lägger ovanpå din bild du ska slå hål i. Då har du hålen från mallen att "sikta på". Du sätter alltså hålpipan i det redan befintliga hålet, och slår hål. På detta sätt borde du få avstånden rätt, om du typ satt fast mallen med dubbelhäftande tejp på det du ska göra nya hål på så den inte glider omkring :p
 
Tror jag förstår hur @Buck menar, men vet inte om jag kan förklara det bättre... Låt säga att du har ett hålkortsmall = en kopia med en massa hål (inte ditt orginalkort alltså) som du sen lägger ovanpå din bild du ska slå hål i. Då har du hålen från mallen att "sikta på". Du sätter alltså hålpipan i det redan befintliga hålet, och slår hål. På detta sätt borde du få avstånden rätt, om du typ satt fast mallen med dubbelhäftande tejp på det du ska göra nya hål på så den inte glider omkring :p

Nej jag fattar inte! :arghh:

Vi behöver en tolk. @LindgrenV , översätter du även bildlösa missförstånd? :cautious:

Jag har ju redan något att sikta på, prickarna? Och hur får jag avstånden (mer?) rätt med en mall?
 
Detta undviker du genom att slå i redan färdiga hål, hålet är ju där, i hålpipans storlek, det finns alltså betydligt mindre chans att du kommer hamna snett, och hålet blir centrerat som det ska.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 617
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 587
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 137
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 379
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp