Gamla symaskiner, serviceförsök...

Nurå @Trott , seru varehärärå!? :mad:

OLzWWGu.jpg


Det här är alltså samma mönster men på ett nytt kort. Problem: skitsvårt att få hålen precis jämna! Och särskilt för kantraden, som ska matas över kuggar. Alla hål drar inte, och så hamnar kortet snett. Gah! :rage:
 
Alltså.... Jag hade en jättebra idé åt dig inatt när jag vaknade, @Monstermom, men jag kommer inge ihåg vad det var :arghh:
(kan vara så att jag drömde något jättebra som inte funkar i verkligheten också..:cautious:)

Hur gör du för att få det rakt nu? Vad har du under?
Har du en sån där skärmatta med rutor? Tejpa fast plasten därpå för att få den stilla och kunna använda linjerna, kanske?
Eller, lägga ett rutat papper mellan underlägget och plasten och tejpa medan du slår hål?:idea:
 
Alltså.... Jag hade en jättebra idé åt dig inatt när jag vaknade, @Monstermom, men jag kommer inge ihåg vad det var :arghh:
(kan vara så att jag drömde något jättebra som inte funkar i verkligheten också..:cautious:)

Hur gör du för att få det rakt nu? Vad har du under?
Har du en sån där skärmatta med rutor? Tejpa fast plasten därpå för att få den stilla och kunna använda linjerna, kanske?
Eller, lägga ett rutat papper mellan underlägget och plasten och tejpa medan du slår hål?:idea:

Haha, i drömmar kan man ha genialiska genombrott! :laugh:
Men snälla försök komma på vad det var, antingen var det verkligen en jättebra idé eller så lär det ha varit roligt. :D

Nu sätter jag helt enkelt mönstret på arket och försöker följa det. Men en mm snett åt ena hållet och en mm snett åt andra i nästa rad, det ger problem. Och jag är inte tillräckligt stadig på handen att träffa precis rätt! :arghh:

Funderar på att göra hålen större så jag helt enkelt täcker in rätt yta mer eller mindre by default, men det är ju väldigt lite "papper" kvar mellan hålen som det är. Finns inte mycket utrymme för större hål utan att hela alltet blir ett enda stort hål, liksom. :cautious:
 
Haha, i drömmar kan man ha genialiska genombrott! :laugh:
Men snälla försök komma på vad det var, antingen var det verkligen en jättebra idé eller så lär det ha varit roligt. :D

Nu sätter jag helt enkelt mönstret på arket och försöker följa det. Men en mm snett åt ena hållet och en mm snett åt andra i nästa rad, det ger problem. Och jag är inte tillräckligt stadig på handen att träffa precis rätt! :arghh:

Funderar på att göra hålen större så jag helt enkelt täcker in rätt yta mer eller mindre by default, men det är ju väldigt lite "papper" kvar mellan hålen som det är. Finns inte mycket utrymme för större hål utan att hela alltet blir ett enda stort hål, liksom. :cautious:
Nu har du hoppat över några steg känner jag :p
Vad får du mönstret ifrån? Hur vet du att det passar?
Iom att det är Monster så antar jag ju att du har gjort det helt själv?
 
Nu har du hoppat över några steg känner jag :p
Vad får du mönstret ifrån? Hur vet du att det passar?
Iom att det är Monster så antar jag ju att du har gjort det helt själv?

Ja, jag har gjort det själv. Vad har jag hoppat över? :o

Jag har ett mönsterkort som är "äkta", jag använde det för att räkna ut hur stora hålen ska vara och på vilket avstånd. Bara för att vara rolig så är hålstorleken och avstånden olika mellan mönsterhålen och hålen till kuggarna. :banghead:
Relationen mellan dem, så att matningen gör att det kommer just en hålrad i rätt läge, har jag inte heller riktigt fått koll på än...

Och hur mönstret faktiskt blir om jag någonsin lyckas sticka det, det är ju ytterligare en fråga. Nu har jag redan repat upp provbiten i inlägget jag länkade till, men kanske får man en aning om jag bara lägger bilderna på den och på mönsterkortet för jämförelse?

Kortet:
6YbgjQZ.jpg


Resultatet:
TihxkjV.jpg


Inte helt likt...

Men jag kan inte riktigt föreställa mig vad/hur jag eventuellt behöver justera ett bildmönster förrän jag provat det. Lörning baj doing. Löööööörning, vettu.

Men slutsvamlat, sorry, lite trött eller nåt sånt. :o
Vad har jag missat att förklara?
 
Ja, jag har gjort det själv. Vad har jag hoppat över? :o

Jag har ett mönsterkort som är "äkta", jag använde det för att räkna ut hur stora hålen ska vara och på vilket avstånd. Bara för att vara rolig så är hålstorleken och avstånden olika mellan mönsterhålen och hålen till kuggarna. :banghead:
Relationen mellan dem, så att matningen gör att det kommer just en hålrad i rätt läge, har jag inte heller riktigt fått koll på än...

Och hur mönstret faktiskt blir om jag någonsin lyckas sticka det, det är ju ytterligare en fråga. Nu har jag redan repat upp provbiten i inlägget jag länkade till, men kanske får man en aning om jag bara lägger bilderna på den och på mönsterkortet för jämförelse?

Kortet:
6YbgjQZ.jpg


Resultatet:
TihxkjV.jpg


Inte helt likt...

Men jag kan inte riktigt föreställa mig vad/hur jag eventuellt behöver justera ett bildmönster förrän jag provat det. Lörning baj doing. Löööööörning, vettu.

Men slutsvamlat, sorry, lite trött eller nåt sånt. :o
Vad har jag missat att förklara?
Du skrev
Nu sätter jag helt enkelt mönstret på arket och försöker följa det.
och då undrade jag hur du fick fram mönstret som du ritade av :)



Min tanke med rutat papper var typ att det funkar som en ..... pärlplatta eller så. Där "pixeleras" ju en bild typ till ett slags rutnät. Och då tänkte jag att om detta funkar på samma sätt så kunde man rita i mönstret på ett rutat papper och sedan slå hålen i plasten när plasten ligger ovanpå pappret. Typ. Men om inte rutorna på ett sådant papper stämmer för att få till rätt avstånd mellan hålen så skiter det sig ju.
Om du hänger med i mitt svammel?
:)
 
Om du hänger med i mitt svammel?
:)

Hm, nä jag hänger inte riktigt med. :o

och då undrade jag hur du fick fram mönstret som du ritade av :)

Skriver ut det från datorn?

Min tanke med rutat papper var typ att det funkar som en ..... pärlplatta eller så. Där "pixeleras" ju en bild typ till ett slags rutnät. Och då tänkte jag att om detta funkar på samma sätt så kunde man rita i mönstret på ett rutat papper och sedan slå hålen i plasten när plasten ligger ovanpå pappret. Typ. Men om inte rutorna på ett sådant papper stämmer för att få till rätt avstånd mellan hålen så skiter det sig ju.

Jag har gjort pixeleringen på datorn redan, alltså förenklat ner en bild till prickar i (förhoppningsvis...) rätt avstånd. (Vilket för övrigt är skitsvårt, att få bilden tillräckligt enkel utan att den blir totalt meningslös smet bara. :arghh:)
Jag kan ju lägga till ett rutnät i bilden om det skulle hjälpa? Men problemet är ju alltså inte att jag inte ser var jag ska göra hål, utan att jag inte är tillräckligt stadig för att träffa exakt rätt. :(
 
Hm, nä jag hänger inte riktigt med. :o



Skriver ut det från datorn?



Jag har gjort pixeleringen på datorn redan, alltså förenklat ner en bild till prickar i (förhoppningsvis...) rätt avstånd. (Vilket för övrigt är skitsvårt, att få bilden tillräckligt enkel utan att den blir totalt meningslös smet bara. :arghh:)
Jag kan ju lägga till ett rutnät i bilden om det skulle hjälpa? Men problemet är ju alltså inte att jag inte ser var jag ska göra hål, utan att jag inte är tillräckligt stadig för att träffa exakt rätt. :(
Ah, okej, då är jag med :)

När du skrev mönster så tolkade jag direkt "färdigköpt" och fick inte ihop det med att du gjort det själv... :p
 
Jag. Blir. Banonkerskokobananas!!!!
fou33.gif


Jag har mätt på alla sätt jag kommer åt, kortet jag har har 5mm mellan hålen. Två hål per cm. 20 hål på en dm. Osv. Kortet jag gjort har 5mm mellan hålen. Två hål per cm. 20 hål på en dm. Osv.

De matchar inte! :banghead:

Och HUR, hur i hela jävla friden!!! Kan det vara 5mm mellan hålraderna och FYRA millimeter mellan matningshålens rader, och matas fram ett hål i taget!?!?!?!? VA!? KAN NÅN JÄVEL TALA OM DET FÖR MIG!?!?!?!
pulling-hair-smiley-emoticon.gif


Mao. Det funkar fortfarande inte. :meh:
 
Blä.
Provade mönstret för hand istället, bara för att göra nånting.
Blev inte så bra.

n9yqd0e.jpg


Även borträknat de tappade maskorna och de puckade misstagen när jag inte längre visste var jag var i mönstret så får man nog konstatera att det behöver omarbetas. :cautious:

Och jag gillar inte att göra mönstret för hand! Jag vill ha hålkort! :arghh:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 617
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 587
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 137
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 379
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp