Gamla symaskiner, serviceförsök...

Äsch oftast är det bara den som gjort saken som ser sånt. Försöker påminna mig själv om det mellan varven när det blir lite vingligt på nått ställe.

Ja det har jag intalat mig längs vägen också, men frågan är om det inte har blivit lite väl många "äsch" längs den där vägen... Fast äsch igen, vill de inte ha den måste de inte ta den då. :p
 
Pust, stånk och stön, jag hann!

Sele nr 2:
SOqBezY.jpg


Nu måste hundstackaren få lite uppmärksamhet också (och med de här nya selarna bredvid hans skabbiga gamla lutar det åt att han måste få en ny sele med... :cautious:), men kanske hinner jag prova lite OH-utskrifter ikväll! :D
 
Grävde upp ett annat projekt istället, pga tankarna på en ny sele. Borde bli en funktsionssele i så fall, och då måste jag ju ta itu med den där jäkla pulsmätaren... :cautious:

Så. Taadaa!
CC6kwA8.jpg


Puls in action (inte särskilt mycket action eftersom han blev ståendes i hallen medan jag virrade runt och letade efter telefonen, men då ser jag i alla fall att pulsen är rimlig då :p). Tyvärr var det väldigt svajigt på promenaden, men jag är nåt på spåren igen i alla fall. Tappade tråden någon gång i våras, men nu blev det intressant igen. :D
 
Hörrni, nån här som har tips på hur man bäst "vässar" en skärsyl? Har för mig att pappa filade den när den var ny - och att det blev bra, men varken han eller jag minns till hundra.

Tittat på YT klipp (
) som nämner "jewler's rouge" och "whetstone". (Just detta klipp handlar om ett skärblad, men de putsar alla verktygen med den där rougen verkar det som, så jag tänkte att det kanske är bra...)
Okej, Whetstone = Brynsten/bryne - var hittar man sånt? Vad är bra och vad är skit? (@athena_arabians eller @tanten visst kan ni en del som sådant? Har för mig att ni var med i lie-orvtråden? (ska söka upp och läsa den igen också...)) Googlar jag så får jag massa "är synonym med hen":meh:
Men jewler's rouge? Vad tusan översätter man det till? Eller vad använder man istället?

Nån som har tips?
 
Hörrni, nån här som har tips på hur man bäst "vässar" en skärsyl? Har för mig att pappa filade den när den var ny - och att det blev bra, men varken han eller jag minns till hundra.

Tittat på YT klipp (
) som nämner "jewler's rouge" och "whetstone". (Just detta klipp handlar om ett skärblad, men de putsar alla verktygen med den där rougen verkar det som, så jag tänkte att det kanske är bra...)
Okej, Whetstone = Brynsten/bryne - var hittar man sånt? Vad är bra och vad är skit? (@athena_arabians eller @tanten visst kan ni en del som sådant? Har för mig att ni var med i lie-orvtråden? (ska söka upp och läsa den igen också...)) Googlar jag så får jag massa "är synonym med hen":meh:
Men jewler's rouge? Vad tusan översätter man det till? Eller vad använder man istället?

Nån som har tips?

Jag vet inte vad en jeweler's rogue är för något, men han använder väl bara den för att göra ett läderbryne för att strigla?

Fila/slipa inte bra blad om du inte är helt säker på vad du gör, vinkeln är viktig och det är aslätt att skapa en skör egg - varje bladmetall har sina optimala vinklar, det räcker inte att gå efter "verkar bra"-mått. Har du ett blad du är rädd om så lämna bort det för omslipning. Har du däremot billiga grejer eller saker du inte bryr dig så mycket om, så go nuts! :D
Att bryna är däremot basunderhåll, bästa brynseten finns det säkert de som har koll på men själv har jag helt enkelt samlat på mig ett antal genom åren i olika grovlek och vinklar och former, och "känner" mig liksom fram till vad jag tror ett blad vill ha för något den här gången. :p

Att bryna är meditation! Gör det lite och ofta, det är kul.
Gubbarna på byn vässade blad mot andra blad, det har jag aldrig fått till! :laugh:
 
Jag vet inte vad en jeweler's rogue är för något, men han använder väl bara den för att göra ett läderbryne för att strigla?

Fila/slipa inte bra blad om du inte är helt säker på vad du gör, vinkeln är viktig och det är aslätt att skapa en skör egg - varje bladmetall har sina optimala vinklar, det räcker inte att gå efter "verkar bra"-mått. Har du ett blad du är rädd om så lämna bort det för omslipning. Har du däremot billiga grejer eller saker du inte bryr dig så mycket om, så go nuts! :D
Att bryna är däremot basunderhåll, bästa brynseten finns det säkert de som har koll på men själv har jag helt enkelt samlat på mig ett antal genom åren i olika grovlek och vinklar och former, och "känner" mig liksom fram till vad jag tror ett blad vill ha för något den här gången. :p

Att bryna är meditation! Gör det lite och ofta, det är kul.
Gubbarna på byn vässade blad mot andra blad, det har jag aldrig fått till! :laugh:

Ja, det är väl det han gör, tror jag.

Nu fick jag min syl i present, men är ganska säker på att det är en 30-40:- -historia. Så inte superrädd om. Som sagt, pappa fixade den när den var ny. Den är inte kass nu, men skulle nog behöva underhåll.
Så jag antar att jag kanske behöver bryna och/eller polera? "Jewlers rouge" är "sånt som juvelerare använder för att polera finmetall" tror jag att jag kommit fram till. Får försöka googla lite till...
 
GAH! Teknikskit! Tänkte dela med mig av lite bilder på mitt nuvarande projekt, men eftersom OneDrive vägrar samarbeta så kommer jag inte åt dem:arghh::rage::meh::cautious::wtf:

Straffet för att jag tänkte posta i fel tråd, kanhända?:confused::o:p
 
Ca ettusen hål senare kan jag konstatera att det måste finnas ett bättre sätt... :meh:

v1LBao7.jpg


Jag orkar inte ens prova om det funkar. :arghh:

Och jag har ont i öronen. Och Monster är sur. Blä. :wtf:
 
Förlåt men. Vad ska det föreställa? :confused: förutom det uppenbara att du gjort ett hålkort :p:rofl:

Män vah! Serunte de elleh!?

Det blev visst upp och ner. Det är Monster (såklart :o), hans huvud i profil.

Det är inte det lättaste att göra mönster, hörni! Reducera något till en bunt fyrkanter och ändå få det att se ut som vad det var från början, jag trodde det var det mest helvetiska med det här pysslet. Nu visade det sig att det var betydligt värre att slå hålen (har dock en ny fundering på det, får se om jag orkar prova imorgon eller så...),m en att få till något att alls försöka slå var inte det lättaste heller. Och inte vet man riktigt hur det blir förrän man stickat något med det heller, det här är tortyr! :p
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 617
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 587
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 137
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 379
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp