Monstermom
Trådstartare
@Monstermom snygg sele!
Tack! Hoppas schäferägaren håller med bara, det är lite wonky sömmar här och var...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@Monstermom snygg sele!
Åh, nu fick jag klåda!
/Migo - vars pocketar ser olästa ut även efter 5 läsningen...
Äsch oftast är det bara den som gjort saken som ser sånt. Försöker påminna mig själv om det mellan varven när det blir lite vingligt på nått ställe.Tack! Hoppas schäferägaren håller med bara, det är lite wonky sömmar här och var...
Äsch oftast är det bara den som gjort saken som ser sånt. Försöker påminna mig själv om det mellan varven när det blir lite vingligt på nått ställe.
Hörrni, nån här som har tips på hur man bäst "vässar" en skärsyl? Har för mig att pappa filade den när den var ny - och att det blev bra, men varken han eller jag minns till hundra.
Tittat på YT klipp () som nämner "jewler's rouge" och "whetstone". (Just detta klipp handlar om ett skärblad, men de putsar alla verktygen med den där rougen verkar det som, så jag tänkte att det kanske är bra...)
Okej, Whetstone = Brynsten/bryne - var hittar man sånt? Vad är bra och vad är skit? (@athena_arabians eller @tanten visst kan ni en del som sådant? Har för mig att ni var med i lie-orvtråden? (ska söka upp och läsa den igen också...)) Googlar jag så får jag massa "är synonym med hen"
Men jewler's rouge? Vad tusan översätter man det till? Eller vad använder man istället?
Nån som har tips?
Jag vet inte vad en jeweler's rogue är för något, men han använder väl bara den för att göra ett läderbryne för att strigla?
Fila/slipa inte bra blad om du inte är helt säker på vad du gör, vinkeln är viktig och det är aslätt att skapa en skör egg - varje bladmetall har sina optimala vinklar, det räcker inte att gå efter "verkar bra"-mått. Har du ett blad du är rädd om så lämna bort det för omslipning. Har du däremot billiga grejer eller saker du inte bryr dig så mycket om, så go nuts!
Att bryna är däremot basunderhåll, bästa brynseten finns det säkert de som har koll på men själv har jag helt enkelt samlat på mig ett antal genom åren i olika grovlek och vinklar och former, och "känner" mig liksom fram till vad jag tror ett blad vill ha för något den här gången.
Att bryna är meditation! Gör det lite och ofta, det är kul.
Gubbarna på byn vässade blad mot andra blad, det har jag aldrig fått till!
Nu fick jag min syl i present, men är ganska säker på att det är en 30-40:- -historia. Så inte superrädd om.
Straffet för att jag tänkte posta i fel tråd, kanhända?
Förlåt men. Vad ska det föreställa? förutom det uppenbara att du gjort ett hålkortCa ettusen hål senare kan jag konstatera att det måste finnas ett bättre sätt...
Jag orkar inte ens prova om det funkar.
Och jag har ont i öronen. Och Monster är sur. Blä.
Förlåt men. Vad ska det föreställa? förutom det uppenbara att du gjort ett hålkort
För att få något trevligt att läsa ikapp nuVarför har jag glömt bort den här tråden?
Tur att det är lugnt på jobbet idag.För att få något trevligt att läsa ikapp nu
Har du inte satt bevakning på trådenTur att det är lugnt på jobbet idag.