Gamla ord och uttryck på utdöende...

"Icke sa nicke" har jag inte sett tidigare i tråden men många av de andra använder man ju.
Räligt och träligt är två olika ord för övrigt, förstnämda utallas helst på redig öschötska ;) Nu har jag egentligen ingen stark dialekt men likförbannat ger den mig svårigheter med att prata engelska har jag upptäckt :arghh:
För övrigt, lite ålderdomliga svärord och liknande finns ju i "Svordomsvisan" :D

Fyller gärna på med:

"Kors i taket"
"Dra på trissor"
"Saken e biff"
"Tjong i medaljongen"
"Nu går skam på torra land"
"Har man råd så steker man fläsk"
"För bövelen"
"Järnspikar"
"Jisses"
"Vad mig anbelangar"
"Rulla hatt"
"Dåndimpen"
"Hyvens"
Rulla hatt använder jag ofta men ingen i Norrland där jag bor fattar uttrycket. Är nog stockholmskt.

"Nu har h*n pinkat i det blå skåpet" används flitigt här hemma men alla jag säger det till ser otroligt förvirrade ut :p

Förresten "Tyket" och "Bamba/tant" var ord jag fick lära mig här på västkusten, vet inte om de är gamla och ovanliga eller bara dialektala :)
Bamba är från Göteborg, här i mitten hade vi Matan :) (skolmatsal) Bamba låter nästan bättre. (det är tydligen från Barnbespisning el dyl). Vad de kallar det nu har jag ingen aning om.

Jag brukar säja VEDERBÖRANDE och inte "hen" om en person med okänt/oklart kön. Fungerar i de flesta sammanhang, utom när man ska prata engelska i hönshuset.
Och så kan jag säja om en kaka att den är förtjusande god.
Jag minns ett tillfälle i gymnasiet när jag tyckte att personen skulle "prata med vederbörande". Den meningen skrattade de åt länge i klassen.. Mossig redan då alltså. :p

Men hjälp, jag är nog på utdöende jag med! Många av orden som nämns i tråden använder jag hela tiden, utan minsta lilla ironi.
Maläten, käck, bussig, tjusig, tokig, galen, alert, jösses, attans, fy tusan, fjantig, krevera, changera och barockt är väl helt normala ord? Eller är jag inofficiellt en tant nu? O_o

Jag också!!

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 977
Senast: skiesabove
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 641
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
993
Senast: Barret
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka