Gamla ord och uttryck på utdöende...

Roliga ord som knappt används längre, men borde återupplivas!
:D

Jönsig
Raffig
Maläten
Fräsig

... fler?
Åååå! :love: En tråd för mig! Jag älskar sådana ord och använder dem så frekvent jag kan. Det har till och med blivit så att de är vardagsmat för mig numera och att jag faktiskt inte uppfattar dem som utrotningshotade :)

Bara för det kommer jag bara på två stycken nu:
bussig
tjusig

Vet inte om dessa är sådana. Men mina jämnåriga kompisar tycker att jag är omodern när jag säger dessa ord: tokig, galen, alert (finns fler som jag inte kommer ihåg).

"Vad i fridens dagar?!"
"Men dra på trissor!"
"Jösses!"
Dom 3 uttrycken du har nämnt ovan och även andra som nämns i tråden är uttryck som min 8 åriga bonus använder sig av -dagligen :p.
Vi är alla lika förvånade, för det är ingen som vet vart hon fått dom ifrån och frågar man henne så får man till svar "Det ploppa upp i huvudet" O_o:confused:
Vårt svar brukar oftast vara "1800-talet ringde och ville ha tillbaka sina uttryck" :p
Hennes värsta svordom är "Herre jössens!" och nådde den som drar till med en riktig svordom, det får man höra, länge... :p

Dom 3 uttrycken du har nämnt ovan och även andra som nämns i tråden är uttryck som min 8 åriga bonus använder sig av -dagligen :p.
Vi är alla lika förvånade, för det är ingen som vet vart hon fått dom ifrån och frågar man henne så får man till svar "Det ploppa upp i huvudet" O_o:confused:
Vårt svar brukar oftast vara "1800-talet ringde och ville ha tillbaka sina uttryck" :p
Hennes värsta svordom är "Herre jössens!" och nådde den som drar till med en riktig svordom, det får man höra, länge... :p
Har ni fullständigt fördärvat flickebarnet med videoband? :nailbiting: Får tösen se Emil och Pippi kanhända? Inte underligt hon far med liknande uttryck! Förgrymmade unge! ;)

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 977
Senast: skiesabove
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 641
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
993
Senast: Barret
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Hyresrätt villa
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar