Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Åååå! En tråd för mig! Jag älskar sådana ord och använder dem så frekvent jag kan. Det har till och med blivit så att de är vardagsmat för mig numera och att jag faktiskt inte uppfattar dem som utrotningshotadeRoliga ord som knappt används längre, men borde återupplivas!
Jönsig
Raffig
Maläten
Fräsig
... fler?
Men dra på trissor ska det väl vara?"Vad i fridens dagar?!"
"Man dra på trissor!"
"Jösses!"
Ja, det är klart att det ska stå "Men"! Tack! Nu har jag ändrat!Men dra på trissor ska det väl vara?
Kilig? Uttalas med K i början? Aldrig hört förr! Vad betyder det?Kilig
Trälig
I himmelens namn
Det är Västgötadialekt (Sjuhäradsbygden) och betyder tråkig eller dum exvis "vad kilig dö är".Kilig? Uttalas med K i början? Aldrig hört förr! Vad betyder det?
Dom 3 uttrycken du har nämnt ovan och även andra som nämns i tråden är uttryck som min 8 åriga bonus använder sig av -dagligen ."Vad i fridens dagar?!"
"Men dra på trissor!"
"Jösses!"
JönsigRoliga ord som knappt används längre, men borde återupplivas!
Jönsig
Raffig
Maläten
Fräsig
... fler?
Jönsig
Raffig
Maläten
Fräsig
... fler?
Har ni fullständigt fördärvat flickebarnet med videoband? Får tösen se Emil och Pippi kanhända? Inte underligt hon far med liknande uttryck! Förgrymmade unge!Dom 3 uttrycken du har nämnt ovan och även andra som nämns i tråden är uttryck som min 8 åriga bonus använder sig av -dagligen .
Vi är alla lika förvånade, för det är ingen som vet vart hon fått dom ifrån och frågar man henne så får man till svar "Det ploppa upp i huvudet"
Vårt svar brukar oftast vara "1800-talet ringde och ville ha tillbaka sina uttryck"
Hennes värsta svordom är "Herre jössens!" och nådde den som drar till med en riktig svordom, det får man höra, länge...
Trälig används väl mest i gbg? Eller var det Skåne??Kilig
Trälig
I himmelens namn
Trälig är typiskt gnällbältet = Östergötland, Södermanland, Närke.Trälig används väl mest i gbg? Eller var det Skåne??
Kilig har jag inte hört
träligt finns i Skåne ocksåTrälig används väl mest i gbg? Eller var det Skåne??
Kilig har jag inte hört