Gamla hingstar?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare skings
  • Startdatum Startdatum
Sv: Gamla hingstar?

Jag har ju 2 ston med engelska gamla Norfolk roadster blod. Finns det någon hingst bland alla dessa gamla hingstatr som företräder Norfolk roadster blodet?

Kurt Graafs bok är en verklig bibel. Men det totala himmelriket för mig vore om det fanns en sådan bok med alla gammla ponnysar.

Sedan får man inte missa gravstenarna som finns i skogspartiet vid kungsgården, för ett antal av de hingstar som användes på Flyinge vid början av 1800-talet. Vet att det ska finnas någon/några gravstenar till från samma period, men hittade tyvärr dem inte när jag var där (2002). Men de kanske är lättare att hitta nu?

Det ligger några hästar begravna vid kastanjegården också. På kortsidan mot chefsbostaden ligger Gaspari, på andra kortsidan finns två äldre hingstar som jag inte minns namnen på. Kan kolla imorgon om någon är intresserad.

Vad vet ni om dessa gamla hingstar då? Visst finns de bakåt i stammarna. Vad lämnade de? Och sen till en annan undran har de bara begravt xx-hingstar?
För några år sedan var det en snubbe som berättade att hästuppfödarna i Skåne brukade säja "åsså några droppar He så blir det bra", fritt citerat.
(tänk då He uttalat på bred skånska och inte på engelska... fullblodshingsten He xx avses, hans gravsten fanns på bild ovan) Jag lade det på minnet efter som He xx fanns i stammen bakom det sto jag började min hbl-avel med.
Fast exakt vad han har lämnat har jag ingen aning om. Det var ju inte direkt samma användningsområden för hästarna i början av 1900-talet som det var de sista decennierna...

Vad vet ni om dessa gamla hingstar då? Visst finns de bakåt i stammarna. Vad lämnade de? Och sen till en annan undran har de bara begravt xx-hingstar? Det har ju dött en och annan halvblodshingst på Flyinge med. Robin Z ligger han där? Tack för att du delade med dig av dina bilder.

Robin ligger också på kortsidan av Kastanjegården, eller, i alla fall så ligger hans gravsten där, bredvid Gasparis.

Vad vet ni om dessa gamla hingstar då? Visst finns de bakåt i stammarna. Vad lämnade de? Och sen till en annan undran har de bara begravt xx-hingstar? Det har ju dött en och annan halvblodshingst på Flyinge med. Robin Z ligger han där? Tack för att du delade med dig av dina bilder.

Robin ligger också på kortsidan av Kastanjegården, eller, i alla fall så ligger hans gravsten där, bredvid Gasparis.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • Miklem träns !
Tillbaka