Gamla hingstar?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare skings
  • Startdatum Startdatum
Sv: Gamla hingstar?

Warren Hastings ligger begravd i Flyinge i Warren Hastingsparken (som ju givetvis är uppkallad efter honom..)

Visst är det vackert där med alla hingstarna som ligger begravda i en cirkel runt honom! Jag ska ha foton på alla gravarna från när jag var där på besök, ska se om jag hittar dem någonstans..

Nu har jag hittat dem, så det blir en bildbomb till.:)

Warren Hastings-banan med gravarna
Fotografi4.jpg

Warren Hastings xx
1874-1904
Fotografi5.jpg

Joshua xx
1899-1921
Fotografi6.jpg

Slide On xx
1941-1960
Fotografi7.jpg

Hampelmann xx
1919-1938
Fotografi8.jpg

Fortsättning följer...

Darbhanga xx
1942-1972
Fotografi9.jpg

Irmino xx
1896-1919
Fotografi10.jpg

Le Cygne xx
1895-1910
Fotografi11.jpg

Carrousel xx
1888-1912
Fotografi12.jpg

Styrax xx
1890-1912
Fotografi13.jpg

Algarve xx 792
1972-1992
Fotografi14.jpg

Foundling xx
1901-1922
Foundlingxx.jpg

He xx
1915-1940
Hexx.jpg

Magnet xx
1935-1946
Magnetxx.jpg

Monsieur d'Ypres xx
1922-1945
MonsieurdYpresxx.jpg

Montal xx
1964-1984
Montalxx.jpg

My Pet II xx
1904-1927
MyPetIIxx.jpg

Carnoustie xx
1956-1979
Carnoustiexx.jpg

Cloudbank xx
1921-1942
Cloudbankxx.jpg

Sedan får man inte missa gravstenarna som finns i skogspartiet vid kungsgården, för ett antal av de hingstar som användes på Flyinge vid början av 1800-talet. Vet att det ska finnas någon/några gravstenar till från samma period, men hittade tyvärr dem inte när jag var där (2002). Men de kanske är lättare att hitta nu?

Narcissus
Död 1825
(Angloarabiskt fullblod, f 1804 e Trumpator xx u persiskt sto. Skimmel, 150 cm. Inköpt av Ehrengranat i Ryssland för Flyinges räkning. I avel 1814-24.)
Fotografi.jpg

Brutus
Död 1817
(Trakehner, svart, f 1798 i Tyskland, e Brutus II u Juno. Inköpt 1802 till Flyinge samtidigt som Belisair för 160 Fredriks-d'orer. I avel 1802-17.)
Fotografi2.jpg

Phenix
Död 1816
(Skimmel, född 1805 i Ryssland, av persisk ras. Inköpt till av Ehrengranat i Ryssland för Flyinges räkning. I avel 1814-16.)
Fotografi3.jpg

Vad vet ni om dessa gamla hingstar då? Visst finns de bakåt i stammarna. Vad lämnade de? Och sen till en annan undran har de bara begravt xx-hingstar? Det har ju dött en och annan halvblodshingst på Flyinge med. Robin Z ligger han där? Tack för att du delade med dig av dina bilder.

Det har varit tradition att begrava hjärta (och svans?) från fullblodshingstarna. Det ska alltså inte vara hela hästen som finns i graven.

För en 20 år sen har jag för mig att Yngve Viebke gav Gasparis svans till Flyingestiftelsen och att den också ska vara begravd vid Flyinge.

Gammla hingstar!!! Helt underbara stammtavlor och avkommor. Jag är lysrik!
Mitt halvblod var efter e:Marramas ue:Safari

Denna länk hoppas finns länge:laugh:

Du har rätt, det var nog hovarna istället för svansen. Minns bara att det var hjärta och någon del till.

Har för mig att Gasparis svans finns i Ehrengranat-våningen på Flyinge. Sen finns det en minnessten (gravsten?) vid kortänden på ridbanan.

Så kan det vara. Har ett gammalt tidningsurklipp någonstans då Yngve Viebke lämnar över svansen till Ingvar Fredricson eller någon annan representant för Flyinge.

kl

Vad intressant att se hur gamla hästarna blev! Jag trodde att hästarnas livslängd skulle ha ökat med åren, men så verkar det ju inte vara.

Sedan får man inte missa gravstenarna som finns i skogspartiet vid kungsgården, för ett antal av de hingstar som användes på Flyinge vid början av 1800-talet. Vet att det ska finnas någon/några gravstenar till från samma period, men hittade tyvärr dem inte när jag var där (2002). Men de kanske är lättare att hitta nu?

Jag får förlägga joggingrundan åt det hållet och utrusta mig med kameran, så får vi se vad jag kan åstadkomma!:p

Jag har också gamla svart/ vita A 4 stora bilder på gamla hingstar. Tror jag skrivit detta i en tråd tidigare. Mina är lösa blad i en mapp som det står med guldtryck våra hästar.
Tyvärr kan jag inte lägga upp bilder här på Buke, inga problem till andra sidor. I alla fall så såg ja att Fleuron xx hade jag också, men taget från andra sidan.
Min mapp innehåller även ardenner och en nordis. Kan räkna upp dem.

Agrar 1900 Hanoveranare e.Loval ue.Julius äg flyinge
Alessandro xx 1907 e.St Frusquin u. cretan belle flyinge
Decanter xx 1902 e. Isinglas xx u.Amphora xx
Corvett 1909 Ostpreussare e.corventino ue.Visitator flyinge
Black Auster xx 1903 e. perssimon xx u. crusado ue. uncas
Avanti 1900 Halfblod e. insterburg ue lord major flyinge
Foundling xx 1901 e. trenton xx u. lady charity flyinge
Fleuron xx 1891 e. saxisfrage u. finance ue.consul strömsholm
Dombovar 1901 Halfblod e.Algy xx u. törgetsy ue.yussuf O. Silfverschiöld
Hobby 1906 Halfblod e.Hopbine xx u. miss harry ue. sir harry xx uee.uncas xx strömsholm
Irmino xx 1896 e. Le chesnay xx u. irwich flyinge
Joshua xx 1899 childwick xx u. none the wiser ue. wisdom
Jorus 1907 Halfblod e. joshua xx u.lora ue. laurus strömsholm
Minos xx 1903 e. St frusquin xx u. cretan belle xx ue.piraeus strömsholm
Lord Garret xx 1903 e.warren hastings xx u.lady garett xx ue. hachler xx strömsholm
Le Colonel xx 1904 e. le cygnexx u. colona xx ue.colorado flyinge
My Pet II xx 1904 e. perth u.my maty ue.ayrshire strömsholm
Nibeer 1907 e.le nicham II ue. lerbeer flyinge
Rex xx 1904 e. north britain u. free tip ue.middleman strömsholm
Printonan xx 1904 e. sainfoin ue. tannstickor xx CS Kylenstierna
Rubicon 1894 Hanovreanare e. grobian xx ue. nordlicht flyinge
Saliel xx 1897 e. salisbury u. ellaline ue. bend or Hageby egendom
Tunis 1900 Halfblode.solitair u.aline ue. biederman strömsholm
Varius 1903 Halfblod e. warren hastings xx ue. julius ceasar flyinge
Turf 1900 Halfblod e.palikar u.zorka ue. perleberg strömsholm

De allra flesta av dem finns kvar i dagens hästar. T ex Printonan och My Pet II fanns båda i Jovial, Lord Garet morfar till Kokard, Irmino i Gaspari och Rubicon i Largo.

Alessandro innebrändes i en stallbrand, har för mig att det var 1917, och den hängivna hästskötaren som försökte få ut honom brändes också inne.

Var hittar du all kuriosa om hingstarna och deras skötare. Har försökt hitta halvblodshingstarnas dödsorsak och i vissa fall hittat men allt som oftast inte hittat något. Är det några hbl hingstar av nu tid som är begravda på Flyinge?

Jag hittar det i mitt huvud;)

Har varit intresserad i 30 år, läst mycket och har ett fotografiskt minne.
En bok jag rekommenderar är Kurt Graafs om den svenska varmblodsavelns historia under 200 år. Den innehåller små faktafel (som att Unikum inte hade några svårklassavkommor när han hade minst tre) men om man bortser från dem så är det väldigt intressant läsning!

Det jag tycker är roligt med fotona på gamla hingstar är att om de inte hade funnits så hade min häst inte heller funnits!

Då har vi något gemensamt jag har inte varit intresserad i så många år som du, men läser det mesta jag kommer över Kurt Graafs bok har jag. Sedan har du något jag skulle vilja ha...fotografiskt minne...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • Miklem träns !
Tillbaka