Gamla hingstar i avel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Trubbel
  • Startdatum Startdatum
T

Trubbel

Bara nyfiken: Finns det någon som vet hur gammal den äldsta verksamma avelshinsten är?
Alla raser och alla länder är intressant.

Sv: Gamla hingstar i avel?

Jag läste förra sommaren om nån New Foresthingst här i Sverige som var några år över 30 och fortfarande fertil och verksam. Men jag minns ju inte vad han hette... :o

En av Sveriges äldsta verksamma hinstar är B-premierade angloaraben Carneol som är godkänd för Svensk ridponny. Carneol x RP 110 är född 1977, så han blir 32 år efter årsskiftet.

• 31-årige Carneol x - Still going strong
http://www.asrp.se/artiklar/carneol.html

32 år - det är ju helt fantastiskt! :bow: Att det funkar så länge!

New Foresthingsten (som fortfarande är i livet) heter Lobsang RNF 41, han är född 1971 e.Oakley David RNF 13 u.Bridgelea Blue Haze RNF 124.
Så vitt jag känner till så föddes Lobsangs senaste avkommor 2007.

Hlsn Helena

En av Sveriges äldsta verksamma hinstar är B-premierade angloaraben Carneol som är godkänd för Svensk ridponny. Carneol x RP 110 är född 1977, så han blir 32 år efter årsskiftet.

• 31-årige Carneol x - Still going strong
http://www.asrp.se/artiklar/carneol.html

Han är nu död tyvärr! Troligtvis hjärnblödning...Men får sitt sista föl i sommar om allt går som det ska, ett russ sto på östra Gotland blev hans sista betäckning som tog på första och enda betäckningen!

Härligt att höra om andra gamla hingstar!
Har själv en arabhingst som är 28. Han fick en son i år.:)

Min grannes lipizzanerhingsten 5 Favory XXIII-10 betäckte när han var 31 men det blev inget resultat. Däremot föddes den sista det året, så som 30-åring betäckte han med gott resultat. Han dog, troligen av hjärtfel 32 år gammal.
:bow:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 081
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
519
Senast: Nikan
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 146
Senast: mamman
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 871
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka