Gamla gubbar och stela leder

Kan tyvärr inte se länken?! :(

Och vart hittar man gurkmeja, och hur mycket ger man av det?

Min veterinär tipsade mig om E-vitamin och B-vitamin till min stela gamling. Har gett E-vitamin hela vintern och började med B-vitaminer vid hårfällningen (dubbel dos). Hästen har faktiskt kännts bra i vinter och som rena rama unghästen när vi började med B-vitaminerna, men det kan ju bero på vårkänslor också :)

Jag stretchar honom efter varje ridpass också, det kan ju också hjälpa till...

Hej Djurjouren!

Jag kan förstå ditt resonemang om det gäller en yngre häst som man vill rida och träna och kanske tävla.

Men om det är en gammal häst då? En häst som är gammal och sliten, men som tycker att det är toppen att få komma ut på lite promenader, tömköras och longeras lite grann. Då tycker jag nog att det är ok att ge både antiinflammatoriskt (om det nu är en inflammation som ställer till det) och smärtlindring i mindre mängder. Visst "lurar" det hästen att ta i mer än den skulle göra annars, och förmodligen blir den sämre på sikt, men om alternativen är att helt pensionera eller ta bort nu, eller att ge den ytterligare ett par år och sedan pensionera helt eller ta bort, så varför inte? Självklart ska det i så fall inte handla om någon hårdare träning!

Tack för den o tack för att du verkligen verkar anstränga dig för att missförstå allt.

Överpedagogisk förklaring: Självklart vet jag att en ledinflammation har sin orsak i något. DOCK finns det hästar med känsliga leder, kanske ffa äldre hästar, och för en sådan häst kan glucosamin vara EN DEL i det förebyggande arbetet mot ledproblem. Att man inte kan rida hästen som en dåre, träna den fel eller utsätta den för annan felbelastning o sedan tro att den ska hålla bara för att man proppar i den glucosamine ska väl ändå inte behöva påpekas!?`

För att dra en parallell: Inte 17 ställer du en dammallergisk häst i en dåligt ventlilerad stallmiljö men lite utevistelse och halvdammigt hö och tror att den ska bra, eftersom den ju trots allt får vitlök i maten. Däremot kan vitlöken optimera hästens förutsättningar att må bra om den dessutom får den miljö som den som dammallergisk behöver. Samma sak gäller ju vad det gäller att ge ett annat tillsakott för att man anser att det kan öka hästens förutsättningar att må bra. Just här handlar det om glucosamine och andra medel som hjälper hästar med stela och/eller känsliga leder. Självfallet är en vettig träning, varierande underlag, rätt form, ordentlig uppvärmning mm mm mm den stora delen i att hålla hästen hållbar, jag har ALDRIG påstått något annat. Om man UTÖVER DETTA ger sin känsliga/stela häst glucosamine för att optimera dess chanser att må bra och förbli hållbar kan jag inte förstå att det skulle vara så fel?

Hope I made myself clear!?

AKO, som faktiskt bidde lite sur över vad hon tolkar som en "tillrättalagd missuppfattning"

Glucosamin rekomenderar jag. Har bara sett positiva resultat av detta.
Fodergäst är också bra speciellt för äldre hästar. Det är framförallt till för musklerna. Alla jag pratat med upplever att hästen blir mjukare och piggare. Använder det även till min häst då det finns mycket nyttigheter i det. :)

Fråga där du köper häsrfoder och nämn dessa två.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag vill ha en hund. Jag känner det som att jag varje dag går miste om något i och med att jag inte har hund... Så jag hoppas att jag...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 203
Senast: Takire
·
Hundhälsa Hailee är trött och stel i sina bakben. haserna är det hon har problem med. (enligt vet. skulle hon om hon var häst ha spatt fick jag...
Svar
0
· Visningar
1 051
Senast: Emmahpemma
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 976
Senast: lewellyn
·
Hästvård Frågor gällande häst 13 år med benpålagring i glidled sen 1 år tillbaka, är inte helt läkt ihop än och veterinären uppskatta 1-1.5 år...
Svar
17
· Visningar
5 351
Senast: Mitrolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka