Gamla gubbar och stela leder

mian1

Trådstartare
Finns det sånt som hjälper mot stelheten? Vår gubbe kan vara lite stel i framknäna och öht i lederna kring frambenen. Inte något som direkt stör utan han är bara till åren kommen.
Glucosamin har jag hört ska vara bra, men dyrt. Det ska också finnas två sorter, en naturlig som hjälper och en som är kemiskt framställd och inte har nån verkan. Och Glucosaminet är ganska dyrt också? Eller?
Finns det annat som hjälper och som mjukar upp stela gubb-leder? Eller något som gör honom lite smidigare då även senor och muskler förmodligen också kan behöva bli mjukare. Vi amatörmasserar honom lite ibland och han är som sagt inte överdrivet stel, men det kan ju vara bra att behandla honom innan han blir det.
Gubben är 21 år, men pigg och kry.

Du har själv svarat på frågan.... :D
Glucosamin. Visst dyrt...men smakar det så kostar det.....

Drygt 5:- var inte så dyrt som jag trodde. Måste man ge varje dag och jämt eller ger man det ibland, typ under vintern?

Börjar du ge och vill ha samma effekt, bör man ge året runt. Kroppen behöver en tid på sig för att ta upp preparatet, och sen skall kroppen stimuleras att tillverka eget matrial sas. Det brukar nog vilja dröja några veckor innan resultatet kommer idager.

Jag är emot allt deta som man ger till hästar nuförtiden, Glucosamin och Djävulsklorot och allt vad det heter.
Ger man antiinflammatorsikst så lättvindigt och dessutom rider på hästen samtidigt så bäddar man för framtida problem. En häs är stel eller inflammerad av en anledning. Anledningen försvinner inte av antiinflammatoriska medel men däremot symptomen.
Ska dy dock inte rida p gubben utan bara hålla honom vid god vigör för att gå i hagen på äldre dagar så kan man ju ge Gurkmeja tex, det är billigt och ändå ganska effektivt.
Ska ni rida honom så sluta ge det nån vecka innan så att ni inte lurar gamlingen att anstränga leder som egentligen inte tåler det.

Har du själv erfarenhet av deras produkter ? Har idag en svårklass hopphäst som får BioGlukosamin och svarar bra på detta, men räknade ut (då man ju skall ge mindre mängd av denna produkt) att det blev nästan halva priset per dag. Men är det lika bra ? I Bio Glucosamin finns ju även vissa andra tillsatser kan man vara utan dem eller behövs de för effekten ? Har du även provat det andra preparatet ?
Mkt tacksam för svar !

Glocusamine är, till skillnad från bl a djävulsklorot, INTE varken smärtstillande eller inflammationshämmande (ger alltså inte någon "falsk" effekt, som t ex en alvedon gör när man "tror" att man mår bra trots att man egentligen har feber). Däremot hjälper det till att hålla leder, brosk o ledvätska i god form.

Överlag är jag inte heller förtjust i att proppa i hästen en massa olika mysko preparat, men samtidigt får också man ju se till den enskilda hästen och dess behov. Själv har jag väldigt goda erfarenheter av just Bioglucomin. Mitt gamla ponnysto började kännas allt stelare våren för två år sedan (då 18 år och varit aktivt igång i hela sitt liv, så inget konstigt alls). Jag testade efter en tid Bioglucomin (fast jag väl egentligen inte riktigt trodde på det, "men vad 17 man kan väl pröva", tänkte jag) och efter tvåveckor märktes en markant förändring. Hon kändes inte längre stel den första kvarten, utan skrittade iväg från stallet på samma smidiga sätt hon alltid gjort tidigare. Eftersom det så uppenbart har fungerat på henne har jag fortsatt ge det, med fortsatt lika gott resultat. Idag är hon 20 o fortfarande i allra högsta grad fit for fight.

Hade glucosaminet däremot haft smärtstillande effekt hade jag ALDRIG givit det på långsiktig basis. Jag anser att smärtstillande bör ordineras av veterinär. Glocosaminet däremot ser jag mer som en liten hjälp på traven mot en fräsch häst. Tycker inte det känns värre att ge henne det än att ge en hosthäst färsk eller torkad vitlök.

Min gubbe har inte ont utan är just lite åldersstel. Han promenadrids och mer än så tänker vi inte kräva av honom. Han är också lite stelare på väg från stallet eller när han går ut i hagen på morgonen, men det tar inte många minuter innan han värmt upp. Fast jag antar ju att stelheten ökar med åren och kan jag fördröja den något genom att ge hans leder lite smörjning så gör jag ju gärna det. Den dagen han inte längre trivs med ridningen så får han helt enkelt gå i pension. Fast kan han hålla sig så här fräsch i några år till så är det värt 5:- om dagen!

Jo jag känner till Glucosamin och vet vad det gör. Använde det på min gamla hund de sista halta åren i hennes liv och det var mirakeleffekt. En vecka tog det att få effekt men när man slutade med det så tog det 3 dagar så var hon ännu haltare än hon var innan hon fick medlet. När hon åt det kunde hon följa med på promenader som hon inte kunde annars.
Man lurar kroppen att det är ok at belasta en skadad led. Slutar man med det så syns den luredrejerieffekten så om man väl börjar så är det taskigt att sluta för djuret är sämre än när du började ge det.

Ja det är klart att om du tar bort medlet så slutar effekten, vore samma sak att jämföra med om du tar bort hjärtlungmaskin så slutar hjärtat att slå.

Men det handlar inte om att lura kroppen i detta fall, inte med glucosamin. Den hjälper kroppen att producera, något som med bla åldern kan avta. Men även vissa typer av skador på unga individer, så kan glucosamin ha en bra effekt. Men som sagt, bestämmer man sig för att ge så måste det ske under hela tiden och inte under enstaka perioder.

Förvånande är dock att du fick ett sådant resultat på vovve, glucosaminet tar en tid på sig att accelerera kroppen till produktion. Detta brukar dröja mellan 2-3 veckor, då man också i regel skall ge eller inta dubbel dos för att sen gå ner till halva doseringen.

Vi gav tredubbel dos för att få effekt :angel: så det är kansek därför effekten var så bra? Sen gav vi ungefär 1,5 gånger dosen.

Har hört att E- och B-vitamin ska vara bra för bla stela muskler..

Du verkar ju ha bestämt dig, så det är väl ingen idé att argumentera emot dig...

G är inte smärtstillande, så jag förstår inte varför du vänder dig så starkt emot användningen, iaf inte med de argument du tar fram. Man lurar inte kroppen, man hjälper den på samma sätt som att vissa människor mår bättre o blir piggare av vitaminer exempelvis.

Att din hund blev sämre berodde nog inte på glucosaminet, utan på att den blev äldre o äldre...

Har låtit bli att ge mitt ponnysto under en period (mest för att se att det var glucosaminet som gav effekt, o inte slumpen), och visst blev hon lite stelare igen, men definitivt inte sämre än innan hon började äta det.

Kan inte se felet i att förebygga ledinflammationer alt ge en stel, äldre häst lite extra hjälp. Hundra ggr hellre lite glucosamine än en ev kotledsinflammation.

Och som sagt, det är varesig inflammationshämmande eller smärtlindrande. Därför köper jag inte din argument.

Sedan behöver självklart inte DU använda det på dina hästar.

Det är just det som är grejen.För de flesta (inte för Mian som har en gammal gubbe som hon vill väl) ligger valet mellan att ge gurkmeja eller Glucosamin eller djävulsklorot eller allt vad det heter och att få kotledsinflammation.

Kotledsinflammtion beror på dålig ridning, inte på brist på ovanstående preparat.
Så för mig är det konstigt att välja mellan kotledsinflammation och dessa medel, varför inte bara lära sig rida?

Fast nu måste jag protestera lite, hästen har ju andra leder i kroppen som även de kan bli stela av ålderskäl och inte bara kotleder.

I varje led finns glidbrosk, en yngre förmåga tillverkar eget glidbrosk och ledvätska som smörjning. Men åldern avtar detta, och glucosaminet kan hjälpa kroppen att fortsätta produktionen även på en gammal häst.

Håller med, men den jag svarade nämnde bara kotledsinflammation och det gör faktiskt de flesta som man diskuterar ämnet med.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag vill ha en hund. Jag känner det som att jag varje dag går miste om något i och med att jag inte har hund... Så jag hoppas att jag...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 203
Senast: Takire
·
Hundhälsa Hailee är trött och stel i sina bakben. haserna är det hon har problem med. (enligt vet. skulle hon om hon var häst ha spatt fick jag...
Svar
0
· Visningar
1 051
Senast: Emmahpemma
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 976
Senast: lewellyn
·
Hästvård Frågor gällande häst 13 år med benpålagring i glidled sen 1 år tillbaka, är inte helt läkt ihop än och veterinären uppskatta 1-1.5 år...
Svar
17
· Visningar
5 351
Senast: Mitrolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka