Gamla, dyra hästar

Om man bortser från tokmeriterade superklipp och helt trasiga problemhästar som tydligen alla kostar kring 40' så tycket jag att en trevlig kallblodstravare kan vara något!
De brukar vara välhanterade, kring D-ponny/liten häst och har du runt 30' så kan du nog hitta en välriden pärla att ha som skogsmulle :)

Min kostade 12500 + moms. 8 år gammal,fint grundriden och en underbar personlighet,ej startad. Han var dock billig av en anledning - avställd, småbusig och helt omusklad ;)

jag tycker att 40.000 för en 15årig skogsmulle är ett överpris på dagens marknad. Bättre att köpa sig en billigare häst och ha mer över till omkostnaderna, behöver man inte en meriterad häst eller ett blivande tävlingsämne så finns det billiga, fina och friska hästar :)
 
efter att ha studerat hästnet ganska ingående känns det som att ras spelar en oerhörd roll. är det en travare kostar den aldrig mycket, är det ett fullblod kostar den heller sällan någon högre summa (som vanligridhäst alltså om den inte har mkt fina meriter), men står det något om hbl/SWB (renrasig) så är det oftast något "fel" på den om den säljs för under 50-70 000 (det betyder INTE att det inte finns undantag och när jag menar fel, menar jag dessutom sådant som framgår redan i annonsen). Jag hade nog kikat på en spännande korsning.

Sedan verkar väl höjd spela lite roll också? Verkar generellt som om hästar kring 149-153 ligger lite lågt i kurs, kanske för att de har svårare att hävda sig bland långbenta halvblod på 175 i högre klasser - men skall man ha en skogsmulle kan det inte spela så stor roll?

hör kanske inte hit egentligen, men VARFÖR är halvblod så mycket dyrare än allt annat (nästan, förstås inte lovande travare, galoppörer, kanske inte heller PRE) på marknaden? Har det med tävlingskapacitet att göra? Mode? Eller kostar kanske en fin quarter lika mycket, bara det att det finns färre i Sverige..?
 
VARFÖR är halvblod så mycket dyrare än allt annat (nästan, förstås inte lovande travare, galoppörer, kanske inte heller PRE) på marknaden? Har det med tävlingskapacitet att göra? Mode? Eller kostar kanske en fin quarter lika mycket, bara det att det finns färre i Sverige..?

Precis som @athena säger så är det marknaden som styr priset.

Varmblodstravare finns det så otroligt många av så dom är svåra att bli av. Det finns helt enkelt inte tillräckligt många köpares och därför sjunker priset. Tittar du å andra sidan på t ex frieser och PRE så kan du lätt få betala upp emot 100 000 för en hygglig häst. Av dessa raser finns det än så länge inte lika många i Sverige vilket gör dom mer exklusiva och därmed dyrare.
Halvblod kan du hitta i alla prisklasser. Det är ju faktiskt en rastyp som är otroligt mångsidig och på så vis användbar på många olika sätt och det bidrar säkert till att priset generellt är lite högre.
Jag har inte så bra koll på islandshästar men jag gissar att man kan få betala en hyfsat stor summa för en bra sådan också om man ska ha den till tävling? Säkert någon annan som har bättre koll på detta. :)
 
Av ren nyfikenhet så var jag tvungen att kolla lite priser på islandshästar och det verkar som att en vanlig, trevlig islandshäst som är hyfsat utbildad ligger på mellan 45-60 000. Bra tävlingshästar ca 75 000 och uppåt.
 
efter att ha studerat hästnet ganska ingående känns det som att ras spelar en oerhörd roll. är det en travare kostar den aldrig mycket, är det ett fullblod kostar den heller sällan någon högre summa (som vanligridhäst alltså om den inte har mkt fina meriter), men står det något om hbl/SWB (renrasig) så är det oftast något "fel" på den om den säljs för under 50-70 000 (det betyder INTE att det inte finns undantag och när jag menar fel, menar jag dessutom sådant som framgår redan i annonsen). Jag hade nog kikat på en spännande korsning.

Sedan verkar väl höjd spela lite roll också? Verkar generellt som om hästar kring 149-153 ligger lite lågt i kurs, kanske för att de har svårare att hävda sig bland långbenta halvblod på 175 i högre klasser - men skall man ha en skogsmulle kan det inte spela så stor roll?

hör kanske inte hit egentligen, men VARFÖR är halvblod så mycket dyrare än allt annat (nästan, förstås inte lovande travare, galoppörer, kanske inte heller PRE) på marknaden? Har det med tävlingskapacitet att göra? Mode? Eller kostar kanske en fin quarter lika mycket, bara det att det finns färre i Sverige..?
Äsch då, sen prutar man och då är de inte så dyra ändå! :p
 
hör kanske inte hit egentligen, men VARFÖR är halvblod så mycket dyrare än allt annat (nästan, förstås inte lovande travare, galoppörer, kanske inte heller PRE) på marknaden? Har det med tävlingskapacitet att göra? Mode? Eller kostar kanske en fin quarter lika mycket, bara det att det finns färre i Sverige..?

Ja, fina quartrar kostar rätt mycket. Jag skulle vilja säga att du inte hittar en av bra kvalitet för under 75.000-100.000:-. Visst finns det för lägre, men oftast är det något tokigt med dom eller så behöver ägaren få bort den NU. Min egen låg på 150.000:- och var då ca 2,5 och bara mer eller mindre insutten. Quartrar av god kvalitet hamnar sällan eller aldrig på Hästnet.
 
efter att ha studerat hästnet ganska ingående känns det som att ras spelar en oerhörd roll. är det en travare kostar den aldrig mycket, är det ett fullblod kostar den heller sällan någon högre summa (som vanligridhäst alltså om den inte har mkt fina meriter), men står det något om hbl/SWB (renrasig) så är det oftast något "fel" på den om den säljs för under 50-70 000 (det betyder INTE att det inte finns undantag och när jag menar fel, menar jag dessutom sådant som framgår redan i annonsen). Jag hade nog kikat på en spännande korsning.

Sedan verkar väl höjd spela lite roll också? Verkar generellt som om hästar kring 149-153 ligger lite lågt i kurs, kanske för att de har svårare att hävda sig bland långbenta halvblod på 175 i högre klasser - men skall man ha en skogsmulle kan det inte spela så stor roll?

hör kanske inte hit egentligen, men VARFÖR är halvblod så mycket dyrare än allt annat (nästan, förstås inte lovande travare, galoppörer, kanske inte heller PRE) på marknaden? Har det med tävlingskapacitet att göra? Mode? Eller kostar kanske en fin quarter lika mycket, bara det att det finns färre i Sverige..?
På en travare eller galopp häst ligger vinsten i att gå bra på banan och på ridhästar ligger vinsten på försäljningen, skulle vinst pengarna på tävling öka i hoppning och dressyr skulle troligen priset bli liknande trav och galopp hästarnas.
 
Jag hade lätt betalat ett högt pris för en 15-årig häst som är välutbildad, lugn och väluppfostrad och som kan fungera som en läromästare för mig och som mina barn lätt kunde hantera. Sådana här hästar växer inte på träd tycker jag, som verkligen är välridna och utbildade korrekt. Då betalar jag gärna en slant, och om några år när jag ska köpa häst igen är det precis en sådan här häst jag kommer köpa.
 
Ja, fina quartrar kostar rätt mycket. Jag skulle vilja säga att du inte hittar en av bra kvalitet för under 75.000-100.000:-. Visst finns det för lägre, men oftast är det något tokigt med dom eller så behöver ägaren få bort den NU. Min egen låg på 150.000:- och var då ca 2,5 och bara mer eller mindre insutten. Quartrar av god kvalitet hamnar sällan eller aldrig på Hästnet.

nä, det har jag inte tänkt på förstås - att de riktigt fina exemplaren kanske inte läggs ut på "allmänna" annonssidor, kan tänka mig att "smala" raser har interna forum och kontaktnät att förmedla hästar igenom också.

och ja, isisar är ju dyra om man jämför dem med ponnyer i samma storlek, definitivt, men de halvblod jag tänker på ligger mer i 175 000-400 000-kronorsklassen. Och jag vet inte.. att köpa ett halvblod för 250 000 och sedan ge sig ut på tävlingsbanorna, nä, finns väl inte så stor chans att du ens får tillbaka de pengarna i prispengar om du inte ligger typ etta i världsrankingen.
 
Menar du att du tänker att om man köper ett halvblod vill man få tillbaka inköpssumman i prispengar?

Sådana förhoppningar har jag bara hört om travhästar.
 
Det är väl få ridhästar (av alla raser egentligen) som har en möjlighet att dra in sin inköpssumma i prispengar till sin ägare? De enda jag kan tänka mig är just hopphästar i världscupen men även reininghästar i framförallt USA kan dra in rätt enorma summor pengar. (ett par hundra tusen dollar för en bra reininghingst är absolut inte omöjligt) Här hemma får man vara glad om man får igen lite matpengar även om man är hyfsat framgångsrik. :)
Man ska nog inte köpa en ridhäst om man har som mål att få igen vad hästen har kostat. Travare har en större chans, men även där gäller det att man hittar rätt häst.
 
Letar häst och stöter på en hel del hästar som skulle kunna varit intressanta men det känns som att de har sån skev prislapp.

Jag har fått en del erbjudanden om 15-åriga, förvisso trevliga hästar/maxade d-ponnies som verkar välridna men just inte har några speciella meriter för 45-50 tusen.

Är det jag som tänker fel eller borde priset vara lägre med tanke på att försäkringen börjar tappa och man inte kan räkna med mer än några år till i fullt ridbart skick. Det är ju jättesvårt att säga hur gammal en häst blir och hur länge den kan arbetas fullt ut, men jag tänker att efter 20 känns det osäkert.

Visst kan jag tänka mig att köpa en äldre häst men det är ju en chansning både ekonomiskt och känslomässigt, så priset borde spegla detta tänker jag.

(Och jag vet att det finns massa pigga 30-åringar som går i hagarna, men jag har just inte hört om så många 30-åringar som fungerar som ridhästar.)

Är jag snål eller har folk för höga tankar om vad de har i hagarna?
Det låter ytterst billigt med 45-50 papp för en 15 årig väl utbildad häst . Inte läst resten av tråden .
 
Det låter ytterst billigt med 45-50 papp för en 15 årig väl utbildad häst . Inte läst resten av tråden .
Läs på Hästnet så är det det inte. Visst ser de dyrare ut på annons men de ligger läääänge och då betingar de inte det priset när de väl säljs.
 
Läs på Hästnet så är det det inte. Visst ser de dyrare ut på annons men de ligger läääänge och då betingar de inte det priset när de väl säljs.

Jag har en annan åsikt och den är inte baserad på att jag behöver /inte läser på hästnet. Men det beror ju som sagt på vad välutbildad betyder och vilken ras osv.
 
  • Gilla
Reactions: Boj
Fast jag tror att utbildningsfrågan har blivit lite skev här. De jag pratade om i min ts är mer eller mindre skogsmullar. Inte så att man kan kolla upp tävlingsresultat och på den vägen veta att de klarar sig igenom ett dressyrprogram eller en bana. I vissa fall har ägarna sagt att de "kan grunderna i dressyr" vad nu det betyder.
 
Fast jag tror att utbildningsfrågan har blivit lite skev här. De jag pratade om i min ts är mer eller mindre skogsmullar. Inte så att man kan kolla upp tävlingsresultat och på den vägen veta att de klarar sig igenom ett dressyrprogram eller en bana. I vissa fall har ägarna sagt att de "kan grunderna i dressyr" vad nu det betyder.
Sådana hästar tycker jag det är ett ganska så sunt pris på mellan 40 45'. En stadig frisk och sund och bra grundriden skogsmulle är definitivt värd det priset.

Sen är det ju bara att testa hästen på provridningen, alltså om den kan grunderna som brukar innebära en stadig form och skolorna, alltså att hästen är lyhörd för hjälperna.
 
Nä jag är tveksam.

Tycker man verkar kunna få en grundriden häst i bättre ålder för 20-30 om man kollar på kallblod/korsningar (ett och annat halvblod också med låg mankhöjd). Samt hästar som varit ut på en del tävlingar för 40-45.

Allt efter min högst ovetenskapliga undersökning av att lusläsa hästnet. :)
 
Nä jag är tveksam.

Tycker man verkar kunna få en grundriden häst i bättre ålder för 20-30 om man kollar på kallblod/korsningar (ett och annat halvblod också med låg mankhöjd). Samt hästar som varit ut på en del tävlingar för 40-45.

Allt efter min högst ovetenskapliga undersökning av att lusläsa hästnet. :)

Och jag hade blivit otroligt skeptisk om du letar efter en tävlingsmeriterad häst icke kallblod och tycker att såna finns för 20-30 . När de finns är det ingen annons jag hade ansett ens tillnärmelsevis trovärdig att hästen verkligen är det som utmålas för det priset .

En sund, frisk, ganska outbildad "skogsmulle" är ett högst skäligt pris 45-50 papp beroende på ras och flera variabler .
Kallblod /korsningar och i kombo låg mankhöjd är helt korrekt som du skriver prislappen ofta lägre . Beroende på hur gärna säljaren vill sälja, liksom i allmänhet pratar vi priser .

Sen får du ju komma ihåg att många annonser, inkl kanske främst på just hästnet , där alla hobbyryttarna säljer häst osv, är helt galna emellanåt i fråga om prissättningar utifrån annons osv. Men vad hästarna sen säljs för , om de säljs, är ofta en helt annan femma .
 

Liknande trådar

Gnägg Jag vet inte riktigt vart jag vill komma med den här tråden egentligen. Jag tror jag vill ha hjälp att tänka antar jag.. För just nu går...
Svar
2
· Visningar
1 012
Senast: FiVi
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 356
Senast: sandrafors
·
T
Hästmänniskan Jag behöver lite råd och åsikter från er. Jag har haft min valack i snart tio år, och han är på sätt och vis den viktigaste individen i...
Svar
11
· Visningar
1 859
Senast: Thornbird
·
Träning Det första steget är ju att erkänna att man har blivit rädd, men sen då? Jag har ingen backup, ingen som vill förstå. Bakgrund: För...
2
Svar
38
· Visningar
6 022
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Stora shoppingtråden II
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp