Gamla, dyra hästar

Tinker, nordsvensk, kallblodstravare, korsning, grövre halvblod, etc.

Ras är inte superviktigt utan rätt individ. Har varit rätt förälskad i en del fjordkorsningar på sista tiden. :)
Det bästa med fjordingar/fjordkorsningar måste väl vara att deras temperament är underbart och de är oftast väldigt billiga (fast kanske är jag biased som har en korsning mellan fjording, knabstrupper och varmblod, perfekt temperament med andra ord ;)). Oftast också bra till allt möjligt du kan hitta på. :)
 
Måste vara något fel någonstans, det kan omöjligt vara en frisk häst i tävlingskondition som går 140 som dom säljer för det priset..Lägg till en 1:a på det priset så börjar det närma sig mera vad den bör kosta. Ärligt talat så har jag faktiskt svårt att tro på att en frisk 13 åring med meriter på 140 säljs för 35'. Speciellt inte ett sto med bra stam.
 
Senast ändrad:
Såldes den som avelssto eller var den i full kondition?
Då frågan handlar om "ridbara hästar" så naturligtvis såldes/köptes hästen som ridhäst annars hade det ju varit en annan diskussion;) och alldeles för mkt pengar för mig om jag skulle köpa mig ett avelssto:p

Gällande full kondition, så är allting relativt och går naturligtvis att förbättra beroende på vilken disciplin man rider. Springa kan alla hästar , att bära sig bättre är ju ngt helt annat:laugh:
 
Gällande full kondition, så är allting relativt och går naturligtvis att förbättra beroende på vilken disciplin man rider. Springa kan alla hästar , att bära sig bättre är ju ngt helt annat:laugh:
Faktiskt inte särskilt svårt att förstå vad som menas med full kondition. Kan hästen gå direkt ut och klara en 140 bana, då är hästen i full kondition för den hästen.
 
Faktiskt inte särskilt svårt att förstå vad som menas med full kondition. Kan hästen gå direkt ut och klara en 140 bana, då är hästen i full kondition för den hästen.
hmm nu vet jag inte riktigt hur det spårar iväg med tolkningar hit och dit. Grundfrågan handlar om att ts liksom jag tycker att folk har för höga tankar om vad de har i hagarna.

Informerar då om min häst, meriter och inköpspris.

Får då frågeställan om det är ett avelsto samt om den var i full kondition vid köpetillfället.

Vilket jag svarar att hästen är såld som ridhäst och gällande full kondition så är allting relativt beroende på vilken disciplin man rider.

Hästen har meriter till 1.40 men vart någonstans har jag skrivit att jag är hoppryttare och ska fortsätta ut att tävla på 1.40 nivå!!!!!!!

Jag har bara svarat ts "att visst finns det guldkorn bland alla överpriser"

Hästen är införskaffad att användas i utbildning och vidareutbildas i dressyr trots att den har meriter i hoppning.....

Fördel är ju att fråga innan man tar ngt för givet;)

Kontakter och rätt person på rätt plats vid rätt tillfälle så hittar man guldkornen....

Men allting är ju relativt och det är upp till gemene man att tro vad den vill. Det är ju inte mina problem;)

Det är ju jag som har stjärnan hemma på min gårdsplan.
 
Hästen har meriter till 1.40 men vart någonstans har jag skrivit att jag är hoppryttare och ska fortsätta ut att tävla på 1.40 nivå!!!!!!!
Så du menar på att om man köper en häst som går 140 och är i bra kondition, fullt frisk och ung, då blir priset drygt 100' kr billigare bara för att man har inriktning på annat än det hästen säljs som? Det var intressant.

Hade hästen varit gammal, avelsto enbart, eller triangelmärkt, då hade jag kunnat tänka mig att den bara kostar 35'.
 
Så du menar på att om man köper en häst som går 140 och är i bra kondition, fullt frisk och ung, då blir priset drygt 100' kr billigare bara för att man har inriktning på annat än det hästen säljs som? Det var intressant.

Hade hästen varit gammal, avelsto enbart, eller triangelmärkt, då hade jag kunnat tänka mig att den bara kostar 35'.
Fast det är ju du som skriver att full kondition betyder att hästen kan gå ut och klara 1.40 bana direkt. Vilket jag ger svar på.!!!!Jag menar vad jag har skrivit men du vill inte ta till dig det jag skrivit, genom att välja ut en enskild mening och hugga på den och vrida till hela informationen så har du skapat dig en egen uppfattning som du gör gällande skulle vara min uppfattning.. öhhh det är jag som har gjort ett hästklipp så varför bryr du dig ens. Du får med all rätt i världen tycka att det är intressant:)
 
Då har den säkerligen ngt röntgenfynd eller ngt annat som inte stämmer, tex ngn olat eller dylikt för en fullt frisk häst med bra temperament i full kondition säljs inte för 35.000 kr med 140 meriter. 13 år är ju ingen superhög ålder och om den inte var startklar 140 då så är frågan varför den slutat tävla.
 
Då har den säkerligen ngt röntgenfynd eller ngt annat som inte stämmer, tex ngn olat eller dylikt för en fullt frisk häst med bra temperament i full kondition säljs inte för 35.000 kr med 140 meriter. 13 år är ju ingen superhög ålder och om den inte var startklar 140 då så är frågan varför den slutat tävla.
Precis, en häst med bra stam, presterar bra på 140, dom ställs inte av bara sådär heller. Näe, någonting som inte går ihop riktigt.
 
Fast det är ju du som skriver att full kondition betyder att hästen kan gå ut och klara 1.40 bana direkt. Vilket jag ger svar på.!!!!Jag menar vad jag har skrivit men du vill inte ta till dig det jag skrivit, genom att välja ut en enskild mening och hugga på den och vrida till hela informationen så har du skapat dig en egen uppfattning som du gör gällande skulle vara min uppfattning.. öhhh det är jag som har gjort ett hästklipp så varför bryr du dig ens. Du får med all rätt i världen tycka att det är intressant:)
Men det är ju du som skriver att hästen var billigare bara för att du skulle ju inte använda den till det som hästen är bra på, alltså var den billigare för dig? Det är så jag tolkar det och det går inte ihop riktigt.
 
Fast så är det @Grazing Jag har köpt flera såna i ungefär samma prisklass. Till avel, men det är därför de har varit billiga. De som säljer vill inte att de hamnar hos "nån junior som ska rida skiten ur den de sista åren", därför säljs de till ett annat ändamål. Det kan vara avel eller skogsmulle, eller kanske läromästare till en 55+ "dressyrtant".

Flera av dessa ston jag har köpt på det här sättet har varit fullt ridbara och i kondition. Oftast är de ju inte dräktiga utan man kan inland rida dem första halvåret och de är jätteroliga att rida :).
 
Den kanske inte ville hoppa längre efter en krasch, sjukdom etc..? Blev stressad och mådde dåligt av att resa eller tävla?
Själv sålde jag en fullt frisk, välriden pre som jag inte ville skulle behöva åka transport, som skogsmulle för 15 000 (med återköpsrätt). Hon fick ett kanonhem i skogen, precis det jag unnade henne. Jag vill träna och tävla, att transporteras gav hästen panik, trots diverse "problemlösarmänniskor". Få tävlingar är på ridavstånd.
Jag ser det som mycket ödmjukt och att verkligen älska sin häst att ge hästen en ny chans hos en annan som passar hästen bättre och sätta ett pris för vad hästen är värd för den människan. Hade "min" köpare inte köpt min häst hade hon köpt en travare eller nordsvensk och lagt de pengarna. Förmåga till samling, ridbarhet, stam, inne-ras etc var oviktigt för henne, liksom 1,40 var(?) oviktigt för @Licorice (?). Bra säljare som inte till varje pris vill ha ut mesta möjliga av hästen utan ser till hästens bästa i stället. Heder åt hen!
 
Fast så är det @Grazing Jag har köpt flera såna i ungefär samma prisklass. Till avel, men det är därför de har varit billiga.
Ja, till avel, som jag skrev. Men i den åldern, mitt i karriären så att säga utan anledning till att pensionera hästen, då har iallafall aldrig jag sett någon sådan så billig.
 
Nej men det har alltså jag. Att de säljs till avel behöver inte betyda att det är nåt fel på dem. Precis som @rtf skrev kan det finnas väldigt enkla förklaringar.
 
Nej men det har alltså jag. Att de säljs till avel behöver inte betyda att det är nåt fel på dem. Precis som @rtf skrev kan det finnas väldigt enkla förklaringar.
Men jag pratar inte om hästar som säljs som avelsston eller är pensionerade av olika anledningar, självklart är inte dom lika dyra och självklart kan man hitta billiga sådana. Den hästen var ju tydligen i bra kondition och inte pensionerad om jag förstått rätt. En 13 årigt sto i kondition med bra stam och bra meriter på 140 mitt i karriären, dom säljs inte billigt utan en anledning.
 
Nej ok, men den anledningen behöver ju inte påverka hästen så som den ska användas hos köparen! Förstår du?
 
  • Gilla
Reactions: rtf
Men jag pratar inte om hästar som säljs som avelsston eller är pensionerade av olika anledningar, självklart är inte dom lika dyra och självklart kan man hitta billiga sådana. Den hästen var ju tydligen i bra kondition och inte pensionerad om jag förstått rätt. En 13 årigt sto i kondition med bra stam och bra meriter på 140 mitt i karriären, dom säljs inte billigt utan en anledning.
Jag sålde en 17-åring med meriter i msv klass i tre grenar och i full tävlingskondition för 10 000 för ett par månader sen. Fullt frisk vid besiktning, har haft licens och tävlat sen han var 4 år. Jag har själv haft honom i 10 år.

Kanske inte den mest lättridna men inga konstigheter och väluppfostrad i all hantering. Jag gjorde det för att han hittade sin perfect match och han alltid har önskat sig en blond tonåring så det var väl på tiden att han fick en. :p Han har varit min bästa kompis så länge och jag ville att han skulle få det bra och köparen hade inte råd med mer.

En faktor i det hela var också att jag hade honom ute på annons som 16-åring för 60 000 och fick 1 (ett) svar och insåg att en äldre häst inte ger några pengar i dagsläget.

En kamrat till mig sålde sin 16-åring häromveckan för 20 000, också fullt frisk med meriter i 125-hoppning, LA dressyr och lätt fälttävlan. Så ser marknaden ut idag.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag vet inte riktigt vart jag vill komma med den här tråden egentligen. Jag tror jag vill ha hjälp att tänka antar jag.. För just nu går...
Svar
2
· Visningar
1 012
Senast: FiVi
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 356
Senast: sandrafors
·
T
Hästmänniskan Jag behöver lite råd och åsikter från er. Jag har haft min valack i snart tio år, och han är på sätt och vis den viktigaste individen i...
Svar
11
· Visningar
1 859
Senast: Thornbird
·
Träning Det första steget är ju att erkänna att man har blivit rädd, men sen då? Jag har ingen backup, ingen som vill förstå. Bakgrund: För...
2
Svar
38
· Visningar
6 022
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Stora shoppingtråden II
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp