Gamla, dyra hästar

En faktor i det hela var också att jag hade honom ute på annons som 16-åring för 60 000 och fick 1 (ett) svar och insåg att en äldre häst inte ger några pengar i dagsläget.

En kamrat till mig sålde sin 16-åring häromveckan för 20 000, också fullt frisk med meriter i 125-hoppning, LA dressyr och lätt fälttävlan. Så ser marknaden ut idag.
Ålder och kön på hästen spelar roll, men ett 13 årigt friskt sto mitt i karriären med bra meriter på 140 hoppning utan någon som helst anledning till pension eller byta av karriär av något slag, det stämmer inte.

Att det är svårare att sälja äldre valackar är ju inte så konstigt. Sen handlar ju mycket om hur snabbt man måste bli av med hästen också. Det är svårt att sälja hästar, en i samma stall som mig sålde sin 16 åring för 120 000kr nyligen, visserligen ett sto med bra föräldrar då men visst går det att sälja "äldre" hästar om dom är friska till vettiga priser.

Men det är ju som sagt alltid så, hästar är värda det man vill betala för dom.
 
Men det spelar väl mindre roll för dig? Är det inte viktigast att köparen är nöjd, och troligen säljaren också...?
Är det inte på något vis lagligt att vara nyfiken? Varför är det inte okej? Det är inget avgörande i mitt liv men jag är nyfiken.
 
Själv sålde jag en fullt frisk, välriden pre som jag inte ville skulle behöva åka transport, som skogsmulle för 15 000 (med återköpsrätt). Hon fick ett kanonhem i skogen, precis det jag unnade henne. Jag vill träna och tävla, att transporteras gav hästen panik, trots diverse "problemlösarmänniskor". Få tävlingar är på ridavstånd.

Härligt att läsa. :)

Här är det för mig dock självklart att hästen har ett lägre pris eftersom den har ett ganska stort problem som begränsar användandet dvs man kan helt och hållet glömma att ens åka iväg på någon rolig träning/clinic osv. T o m att fösöka ta sig till veterinär om det finns behov för det är ju ett stort problem.
 
Jag köpte min new forest 11 år och välutbildad i dressyr och hoppning med bra stam för 15 000:-.

Uppfödaren hade försökt sälja honom i flera år men då han får panik av hårda skänklar och händer hade hon inte lyckats hitta någon som han inte slängde av.

Det passade mej perfekt då jag inte har mer än ca 10% muskelstyrka och inte kan/orkar ha hårda skänklar och händer.

Har köpt/fått flera hästar genom åren som haft samma problem till nästan inga pengar alls.

Det som är ett problem för någon annan är en förutsättning för mej.

Jag har exempelvis köpt ett sto som visade sej vara utbildad i svår dressyr men aldrig tävlad då 3 av 4 tidigare ägare ansett att hästen var tokig och oridbar, för 8 000:-.
Hon var den underbaraste dressyrhäst jag suttit på....

Det finns, och har alltid funnits, guldkorn om man bara är villig att leta efter dom och inte har fördomar om hästen innan man provat dom.....
 
Guldkorn finns det att hitta precis som det finns bottennapp åt andra hållet. Det finns också då och då möjlighet att göra fynd för att säljaren av någon anledning måste bli av med hästen. Så att diskutera priser genom att hänvisa till extrema fall funkar ju inte riktigt. Man får utgå ifrån vad som är normalt på marknaden just nu.
Samma sak med att jämföra med hästar köpta för några år sedan, marknaden svänger och just nu är priserna och efterfrågan på väg upp. Så de priser som gällde för ett år sedan är lägre än de som gäller idag.

Troligen kommer priset på svenskfödda hästar att öka eftersom många uppfödare minskat sin verksamhet de senaste åren p g a att priserna sjönk så mycket när importen av billiga (dåliga ) hästar var som störst. Det är ju sådant som drabbar köpare dubbelt. Först är det många som blivit "lurade" på sin billiga import. Sedan när köparna blir medvetna om problemet har tillgången minskat och priset ökat på det som man vill ha. Det man vill ha är ju då hållbar trevlig häst gärna svenskfödd så man kan ha lite uppfattning om vad den varit med om.
 
Instämmer med @Masse att det naturligtvis är så att priset hänger ihop med efterfrågan.

Det som blir lite komiskt här är när folk använder priserna för "problemhästar" som en norm och sedan påstår att hästar som har ett högre pris är överprisade. Nej, det ÄR inte så konstigt att en frisk, fräsch och välfungerande häst utan olater betingar ett högre pris än en som är svårriden, inte går att transportera. är helt outbildad osv.
Inte heller konstigt att det är billigare med ett avelssto eller en varmblodstravare för det finns helt enkelt fler hästar än köpare av den kategorin = priset blir lägre.

Kanske är dags att börja jämföra äpplen med äpplen?
 
Jag anser inte att någon av mina exempelhästar skulle vara krångelhästar, dom är/var fullständigt normala hästar med normala krav på sina ryttare/ägare.
Dressyrstoet visade sej vara en ypperlig läromästare och lärde många nybörjare och andra tjusningen med dressyr.

Och varför måste tävlandet vara norm, jag älskar att träna och upptäcka hur långt jag och hästen kan nå tillsammans.
Men tävla är inget jag strävar efter längre, det har jag gjort tidigare och det var då det.
Nu är nu.
 
Uppfödaren hade försökt sälja honom i flera år men då han får panik av hårda skänklar och händer hade hon inte lyckats hitta någon som han inte slängde av.

Detta är inte ett problem? En häst som slänger av folk till höger och vänster är ett STORT problem i mina ögon och jag tror att många håller med mig om detta. Uppenbarligen eftersom ponnyn var svårsåld.

Jag kan sätta upp vem som helst på min häst. Är det en duktig ryttare så går hon som en klocka. Är det en mindre rutinerad eller helt ovan ryttare så går hon förvisso med huvudet i vädret men är väldigt försiktig och gör inga knasigheter. Det är vad jag kallar problemfri.
 
Jag anser att det är fullständigt normalt och sunt med en häst/ponny som tydligt talar om att dom inte accepterar hårda och okänsliga ryttare.
Det är inget häst/ponny problem, det är ryttarproblem.

Min sambo som är nybörjare har aldrig haft några problem med att rida honom, och inga andra heller.
Däremot har han hivat av en bekants dotter som skulle vara duktig ryttare, värre okänslig ryttare har jag nog aldrig träffat på varken före eller efter.
Får den sporrar insparkade i sidorna och konstant dragandes i munnen VILL jag att hästen/ponnyn SKA PROTESTERA ! ! !
 
Senast ändrad:
pall@ nu är vi inne på personligt tyckande och inte vad marknaden tycker, en häst som inte gått att sälja på så lång tid är inte någon norm för vad som är normalt prissättning.
Att denna häst sedan kan passa en viss person som som handen i handsken innebär varken att det är en dålig häst eller affär men det kan inte jämföras med en häst där det finns flera potentiella köpare, större efterfrågan på.
 
@palle Varför blir du så arg?

Du skriver själv att ägaren inte hade lyckats hitta någon som ponnyn inte slängde av.

Ja, jag håller med om att en häst ska protestera om den blir så extremt behandlad så att den blir sparkad med sporrar och konstant dragen i munnen. Jag tvivlar dock på att gemene ryttare rider på det sättet. Det är nog vanligare att man är lite orutinerad och kanske inte har perfekt balans och timing i alla lägen.

Det här är jag under en terrängträning. Jag lyckades dra min häst i munnen utan dess like eftersom jag hamnade helt ur balans. Slängde hon av mig? Absolut inte! Jag fick bara skämmas, be om förlåtelse och sedan skärpa till mig och rida bättre.


Jag tänker att en ponny säljs oftast för att ett barn/tonåring ska rida den. I den åldern är det inte så många som har hunnit bli superduktiga och framförallt så är motoriken inte helt utvecklad hos ett barn (det är den inte hos mig heller trots att jag hunnit fylla 46 år :angel:). En bra ponny/häst för den genomsnittliga ryttaren ska kunna tåla att ryttaren gör fel utan att den blir upprörd och kastar av. Nej, den ska inte tåla att bli misshandlad för det är en helt annat sak.
 
Då har den säkerligen ngt röntgenfynd eller ngt annat som inte stämmer, tex ngn olat eller dylikt för en fullt frisk häst med bra temperament i full kondition säljs inte för 35.000 kr med 140 meriter. 13 år är ju ingen superhög ålder och om den inte var startklar 140 då så är frågan varför den slutat tävla.[/QUOTE

Dessa missunnsamma hästmänniskor med klämkäcka egna bedömningar om hur saker och ting säkerligen ska vara.... hästen har inga röntgenfynd eller några specifika olater, däremot har jag diverse röntgenfynd och en drös med olater om det nu skulle tillföra ngt:D

Lite information till dig som du verkar ha tappat på vägen. Meriter från 1.40 hoppning kan hästen få från och med 7 års ålder. Om jag skriver att hästen har meriter från 1.40 så har hästen naturligtvis hoppat till sig de meriterna, så att då undra om den inte var startklar 1,40 är för mig obegripligt. Dessa egna hitte på hela tiden.Vart har jag informerat om att hästen har sluta tatt tävla?
 
Precis, en häst med bra stam, presterar bra på 140, dom ställs inte av bara sådär heller. Näe, någonting som inte går ihop riktigt.
Här gör du egna tolkningar igen. Hästen har meriter i 1.40.Den kan ha hoppat höjden 40 ggr 20 ggr eller 5 ggr från och med 7 års ålder. Hästen har fortfarande meriten och här lägger du även in en egen värdering att hästen har presterat bra......fast du vet ju inget om själva prestationen. Du skriver upp hästen som om den är på RGB världcupsnivå. För mig är hästar på högre nivåer oavsett disciplin vardagsmat, de finns i min närmiljö. Du gör även en tolkning till att hästen ställs av......nej den rids aktivt hela tiden.
 
Men det är ju du som skriver att hästen var billigare bara för att du skulle ju inte använda den till det som hästen är bra på, alltså var den billigare för dig? Det är så jag tolkar det och det går inte ihop riktigt.

Du är en riktig mästare på att läsa in ngt helt annat än den faktiska informationen som jag ger dig. Jag har inte någonstan skrivit eller gett information om att hästen skulle vara billigare bara för att jag ska använda den till flera discipliner!!!!!!!Det är din helt egna tolkning. Informationen som jag gett är att hästen var 13 år, sto med bra stam. Meriter på 1.40 samt priset på hästen. Vidare information att hästen var frisk,köptes som ridhäst och var i kondition. Allt annat runt om är för din skull helt oväsentligt.
kontentan är att jag har gjor ett bra klipp vilket jag ville förmedla till ts.

Jag ber ts om ursäkt. Hur min häst kunde bli så intressant är för mig helt obegripligt och huvudfrågan har ju helt försvunnit.
 
Ja, till avel, som jag skrev. Men i den åldern, mitt i karriären så att säga utan anledning till att pensionera hästen, då har iallafall aldrig jag sett någon sådan så billig.

Egna tolkningar igen. Vad vet du om hästens karriär eller om den är mitt i den?

Intressant vinkling. Bara för att du inte har sett eller mött någon häst för det priset och med den meriten så finns det inte........nu blev det ju väldigt konstigt, är din bild och upplevelser av världen världsledande......

Ursäkta att jag raljerar , men det är faktiskt du som hela tiden läser in saker och gör dem till sanningar som du sen skriver är mina sanningar, vilket det inte alls är. Det finns en uppsjö av parametrar till försäljning av häst och det bhv inte alls innebära att hästen har sjukdomar eller skador. Lägg ned och vidga sinnet och tänk utanför ramen. Informationen gällande hästen och mina förehavanden är inte mer intressant än att jag har gjort ett klipp.

Personligen är jag mer som Peter Pan och tänker "happy toughs" och gratulerar ngn som gör ett klipp samt "boostar" gärna människor uppåt, för mig personligen är det inte ett dugg intressant gällande vad, varför och hur. Men alla är vi olika.

Diskussionen är för min del nu helt avslutad.
 
Egna tolkningar igen. Vad vet du om hästens karriär eller om den är mitt i den?

Intressant vinkling. Bara för att du inte har sett eller mött någon häst för det priset och med den meriten så finns det inte........nu blev det ju väldigt konstigt, är din bild och upplevelser av världen världsledande......

Ursäkta att jag raljerar , men det är faktiskt du som hela tiden läser in saker och gör dem till sanningar som du sen skriver är mina sanningar, vilket det inte alls är. Det finns en uppsjö av parametrar till försäljning av häst och det bhv inte alls innebära att hästen har sjukdomar eller skador. Lägg ned och vidga sinnet och tänk utanför ramen. Informationen gällande hästen och mina förehavanden är inte mer intressant än att jag har gjort ett klipp.

Personligen är jag mer som Peter Pan och tänker "happy toughs" och gratulerar ngn som gör ett klipp samt "boostar" gärna människor uppåt, för mig personligen är det inte ett dugg intressant gällande vad, varför och hur. Men alla är vi olika.

Diskussionen är för min del nu helt avslutad.

Hon/han undrade ju bara och är nyfiken, tror inte det var för att göra dig så upprörd=)=
 
Egna tolkningar igen. Vad vet du om hästens karriär eller om den är mitt i den?
Det är ju det jag inte vet, du vägrar ju att berätta så då får jag ju ta och spekulera i det själv.
Intressant vinkling. Bara för att du inte har sett eller mött någon häst för det priset och med den meriten så finns det inte........nu blev det ju väldigt konstigt, är din bild och upplevelser av världen världsledande....
Jo, jag har hört om en hel del som köpt hästar som varit rena GP hästar ibland till ett pris av 40', dock har det alltid visat sig vara något fel på dom.
Personligen är jag mer som Peter Pan och tänker "happy toughs" och gratulerar ngn som gör ett klipp samt "boostar" gärna människor uppåt, för mig personligen är det inte ett dugg intressant gällande vad, varför och hur. Men alla är vi olika.
Det enda jag undrade över var varför hästen var billig, och det är ju uppenbarligen någonting du inte har lust att berätta. Oavsett meriter eller inte så var förmodligen hästen billig av en anledning. Man får nog tåla att folk blir skeptiska när man säger att man köpt ett ungt meriterat sto på 140 med högt avelsvärde- för 35'. Är inte konstigt det lyser varningsflaggor om en sådan häst.

Är det så att hästen tex ändå inte höll för hoppningen, eller så dög den inte som avelsto av någon anledning, eller så är den otroligt komplicerad och knasig på andra sätt som gör hästen väldigt svårsåld, då är det ju förståeligt. Dock förstår jag inte varför det inte är något som du bara kan berätta isåfall. Isåfall så är det ju ett jättebra köp om hästen håller för dressyrträningen.
 
Självklart får man vara nyfiken, men
Kanske finns det helt enkelt inte något att berätta för att Licorice häst var just frisk, sund och problemfri.

Kanske var man på rätt plats på rätt tidpunkt.
Kanske vill säljaren sälja till just den personen.
Kanske har det hänt något utanför hästeriet som gör att man måste göra sej av med sin fina häst fort och/eller billigt.
Kanske har köparen lagt ett chansbud som säljaren råkar ta.
Kanske var den inte ens till salu för gemene man.
Kanske var säljaren och köpare vänner.
Kanske alltihop, kanske nåt helt annat.

Men den MÅSTE inte ha problem eller vara sjuk.

Jag har gjort ett klipp själv, min kompis likaså. Men då kanske på den vanligare varianten med en sk 'problemhäst' (fel hanterad- dvs häst med människoproblem)
Men jag tror fortfarande att det finns klipp på bra friska hästar men det krävs säkert en hel del tur :)
 
Alltså, jag hade gärna velat köpa en häst som hoppar 1,40 för 35 000. Det är ju världens klipp och om den dessutom har fått ett par föl så vet man ju att den har ett värde även som avelssto. Tar gärna emot tips via pm om någon vet vart man hittar dessa fynd. ;)
Största fyndet som gjorts i min närhet var nog stallkompisen som köpte ett 2-årigt sto med superhoppstam, osedd och direktimporterad från Holland för 45 000. De blev placerade i Breeders-finalen i höstas när hästen var 5 men det kunde ju blivit lite hur som så det var väl en hel del tur att det inte var något ök hon köpte. Prislappen om hon säljer den nu ligger väl på runt 200 000. :)
 

Liknande trådar

Gnägg Jag vet inte riktigt vart jag vill komma med den här tråden egentligen. Jag tror jag vill ha hjälp att tänka antar jag.. För just nu går...
Svar
2
· Visningar
1 012
Senast: FiVi
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 356
Senast: sandrafors
·
T
Hästmänniskan Jag behöver lite råd och åsikter från er. Jag har haft min valack i snart tio år, och han är på sätt och vis den viktigaste individen i...
Svar
11
· Visningar
1 859
Senast: Thornbird
·
Träning Det första steget är ju att erkänna att man har blivit rädd, men sen då? Jag har ingen backup, ingen som vill förstå. Bakgrund: För...
2
Svar
38
· Visningar
6 022
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp