Gamla, dyra hästar

Trådstarten var mer tänkt som en undran/allmän diskussion om varför vissa personer verkar prissätta sina hästar så högt. Sprungen ur en viss frustration då jag hittade en häst jag tyckte om men priset var (enligt mig iaf) helt omotiverat med tanke på utbildning, ålder och avelsvärde. Jag var nyfiken på hur andra kände om prissättning på äldre hästar som inte direkt kan ses som läromästare.
Jag förstår, men då är mitt svar att en häst kan ha tränats, var otroligt fint välutbildad helt utan att ha varit tävlad någonting. Läromästarstatusen så att säga kan inte enbart baseras på meriter utan helt enkelt hästens utbildnindsnivå.

Jag tex har tävlat väldigt lite trots att jag tränade otroligt mycket, tränade tex dressyr 2 ggr i veckan för B tränare, tränade terräng och hoppning på relativt hög nivå utan att tävla mest enbart pga min ekonomi.

Så innan du säger något om hästens värde så är det bästa att helt enkelt åka och prova hästen och se hur den är, se vad den kan, se hur psyket är osv..sen kan du avgöra om hästen är värd priset eller inte.
 
Jag förstår, men då är mitt svar att en häst kan ha tränats, var otroligt fint välutbildad helt utan att ha varit tävlad någonting. Läromästarstatusen så att säga kan inte enbart baseras på meriter utan helt enkelt hästens utbildnindsnivå.

Jag tex har tävlat väldigt lite trots att jag tränade otroligt mycket, tränade tex dressyr 2 ggr i veckan för B tränare, tränade terräng och hoppning på relativt hög nivå utan att tävla mest enbart pga min ekonomi.

Så innan du säger något om hästens värde så är det bästa att helt enkelt åka och prova hästen och se hur den är, se vad den kan, se hur psyket är osv..sen kan du avgöra om hästen är värd priset eller inte.


Nej.

Dels så "påbjuder" säljaren då en häst för bra mycket högre pris än vad som efterfrågas, dels med högre utbildning.
Om du skulle vilja sälja din otävlade, men högre utbildade häst, nog skulle du ange då vad hästen kan, visa kanske bilder/video och hänvisa till tränare? Dvs ha någonting som skulle visa att hästen är värd mer? Säga vilken nivå hästen är utbildad till, om den är i kondition till att tävla?

De föreslagna hästarna till TS var just inte mer än grundutbildade, varför inte acceptera det som har sagts?

Orkar man verkligen åka land och rike runt för att titta på hästar som är dyrare än vad man är beredd att betala (Och sen då? Pruta skamlöst på plats?) och säljaren inte har brytt sig om att visa vad denna häst kan som skulle dra upp den i värde, utan vill ha 50 tusen för en grundutbildad häst?
 
Nej.

Dels så "påbjuder" säljaren då en häst för bra mycket högre pris än vad som efterfrågas, dels med högre utbildning.
Om du skulle vilja sälja din otävlade, men högre utbildade häst, nog skulle du ange då vad hästen kan, visa kanske bilder/video och hänvisa till tränare? Dvs ha någonting som skulle visa att hästen är värd mer? Säga vilken nivå hästen är utbildad till, om den är i kondition till att tävla?
Om jag skulle sålt min häst så hade jag skrivit att hästen är välutbildad, bra grundriden och trygg i sin grundridenhet så att säga. Alltid någonting att falla tillbaka på. Jag skulle skriva att hästen var i bra kondition osv, dock är det ju svårt att säga vilken nivå hästen är på då den inte är tävlad med konkreta resultat utan enbart ord från tränare osv.

Sen kan jag ju säga direkt att om det är en ryttare som vill tävla dom klasserna jag påstår hästen är utbildad i som minst, den ryttaren kan också lätt känna av om hästen kan det eller inte.

De föreslagna hästarna till TS var just inte mer än grundutbildade, varför inte acceptera det som har sagts?

Orkar man verkligen åka land och rike runt för att titta på hästar som är dyrare än vad man är beredd att betala (Och sen då? Pruta skamlöst på plats?) och säljaren inte har brytt sig om att visa vad denna häst kan som skulle dra upp den i värde, utan vill ha 50 tusen för en grundutbildad häst?
Det beror ju helt och hållet på hur gärna man vill hitta rätt häst, det är svårt att hitta rätt, det är omständligt och veligt och man kommer möta många hästägare som man kommer undra över hur dom är funtade. Det är så det är att leta häst helt enkelt. Det är skitsvårt rent ut sagt att hitta rätt häst, många luras, många vet inte alls vad dom har för häst osv men det är så det är. Det är ju oavsett inte så oftast iallafall att man köper en häst enbart på en bild eller på en beskrivning tex. Jag åkte själv jag vet inte hur många mil och blev jättebesviken, men som sagt, det är så det är att leta häst.

Bästa är ju att veta vad man vill ha, pröva hästen om hästen kan det som man förväntar sig av den. Kan man inte rörelserna själv så ber man antingen en annan person tex ägaren eller en person man har med sig att pröva hästen helt enkelt åt en.
 
Oj massa svar.

Jag tycker frågan om vad en häst kan bli och vad man använder den till är lite irrelevant i sammanhanget. Ok om man köper föl, men köper man vuxen ridhäst bör man väl titta på dagsläge när det gäller utbildning och hälsa. Tror inte så många köper häst som kostar dubbelt så mycket mot likvärdiga med kommentaren att "den kan ju bli något om man lägger ner arbete på den" om det inte är något väldigt speciellt med den, superstam, fantastiska gångarter eller hoppteknik eller något annat som tydligt visar att den är väl värd att utveckla.

Jag vill inte köpa en gammal travare, de är inte speciellt sköna att rida (de jag träffat iaf) så även fast mina krav inte är höga när det gäller tävling vill jag ha en häst som är skön att sitta på. Och jag vill inte heller ha första bästa billigaste häst.

Min budget är ca 40.000 och för det hade jag hoppats på att få en trevlig liten storhäst/d-ponny av lite grövre typ. Ca 8-12 år, grundriden och utan olater. Låter det som orimliga krav? :)
Går du ner till en "liten" häst, d v s överväxt ponny så kan du säkert hitta väldigt trevliga individer för den summan. Connemaror är ofta ganska bastanta och många har just gått över ponnymåttet. De connemaror jag har träffat på har varit super i temperamentet dessutom.
 
Jag tycker inte det låter som orimliga krav. Konstigt att du inte tycker dig hitta någon.

Ang tävlingsmeriter så tycker jag det är irrelevant. Det är bara att sitta upp så märker du direkt om hästen verkligen är utbildad till säg MSVB eller om den knappt skulle gå runt en LB med godkänd procent. Med det lilla undantag att om tävling är viktigt så bör man kolla hur hästen beter sig i en ny och stressig miljö.

Men ska du ha en skogsmulle tycker jag inte du ska bry dig om den är tävlad eller ej.
 
Går du ner till en "liten" häst, d v s överväxt ponny så kan du säkert hitta väldigt trevliga individer för den summan. Connemaror är ofta ganska bastanta och många har just gått över ponnymåttet. De connemaror jag har träffat på har varit super i temperamentet dessutom.

Fast de överhöjdare som finns är väldigt attraktiva och försvinner snabbt från marknaden, om de ens kommer ut på hästnet. Så vill man ha en sådan får man vara lite uppfinningsrik i sitt hästsökande och vara snabb med att kolla upp de som kommer ut. Själv hade jag turen att hitta min nummer två i höstas, en 4-åring som var riden i skritt och trav.

Lycka till TS
 
Fast de överhöjdare som finns är väldigt attraktiva och försvinner snabbt från marknaden, om de ens kommer ut på hästnet. Så vill man ha en sådan får man vara lite uppfinningsrik i sitt hästsökande och vara snabb med att kolla upp de som kommer ut. Själv hade jag turen att hitta min nummer två i höstas, en 4-åring som var riden i skritt och trav.

Lycka till TS
Ja, så är det nog. Men bra och vettiga hästar blir sålda så är det. Jag har själv "missat" tre stycken för att jag inte hunnit dit för provridning! Och det har inte varit superbilliga hästar, 50 000 kr-klassen.
 
Nej.

Dels så "påbjuder" säljaren då en häst för bra mycket högre pris än vad som efterfrågas, dels med högre utbildning.
Om du skulle vilja sälja din otävlade, men högre utbildade häst, nog skulle du ange då vad hästen kan, visa kanske bilder/video och hänvisa till tränare? Dvs ha någonting som skulle visa att hästen är värd mer? Säga vilken nivå hästen är utbildad till, om den är i kondition till att tävla?

De föreslagna hästarna till TS var just inte mer än grundutbildade, varför inte acceptera det som har sagts?

Orkar man verkligen åka land och rike runt för att titta på hästar som är dyrare än vad man är beredd att betala (Och sen då? Pruta skamlöst på plats?) och säljaren inte har brytt sig om att visa vad denna häst kan som skulle dra upp den i värde, utan vill ha 50 tusen för en grundutbildad häst?
Enligt TS första inlägg så var föreslagna hästar ganska välutbildade, vad det innebär kan man spekulera i men jag tar det som betydligt mer än grundutbildning.
 
Enligt TS första inlägg så var föreslagna hästar ganska välutbildade, vad det innebär kan man spekulera i men jag tar det som betydligt mer än grundutbildning.

Det enda jag skrev i mitt första inlägg var att de verkade välridna, vilket för mig betyder att de är samarbetsvilliga, inte förstörda/fulla av olater i ridningen. Samt att det inte fanns några meriter att prata om. Därav verkade, eftersom det inte gått att kolla upp innan provridning om det stämmer, vilket betyder att man måste åka X antal mil för att kanske möta en häst som knappt kan något alls. Hur kan du få det till ganska välutbildade?
 
Det enda jag skrev i mitt första inlägg var att de verkade välridna, vilket för mig betyder att de är samarbetsvilliga, inte förstörda/fulla av olater i ridningen. Samt att det inte fanns några meriter att prata om. Därav verkade, eftersom det inte gått att kolla upp innan provridning om det stämmer, vilket betyder att man måste åka X antal mil för att kanske möta en häst som knappt kan något alls. Hur kan du få det till ganska välutbildade?
För mig är det oföreneligt att en häst är välriden och outbildad. Välriden är en häst som svarar rätt på små hjälper och man ska kunna rida den med sätet och den ska kunna åtminstone basic, exv fram, halt, sidförande, halvhalt, rygga och vara reglerbar i alla gångarter.

Jag tror det är det folk vanligen menar och det förklarar också em del av svaren du fått, när folk jämför med pensionerade tävlingshästar.
 
Jag tycker det har varit väldigt tydligt hela tiden.
Är 50 tusen rimligt för en grundutbildad 15 årig häst eller inte? Det är ju det TS frågade väldigt tydligt från början.
Inga meriter, eller andra saker som skulle kunna anses dra upp priset. Inte någon speciell eftertraktad ras, etc.
Att hästen är frisk och trevlig är en grundförutsättning, inte ett plus i kanten.

Jag känner rent spontant att det skulle då vara en alldeles speciell skogsmulle för att gå för 50. Alltså något särskilt som drar upp priset.


Jag tycker inte alls det är så tydligt som du anser, utifrån trådens kommentarer är jag inte ensam i att inte tycka din tolkning var självklar . Detta var ursprungsinlägget:

Letar häst och stöter på en hel del hästar som skulle kunna varit intressanta men det känns som att de har sån skev prislapp.

Jag har fått en del erbjudanden om 15-åriga, förvisso trevliga hästar/maxade d-ponnies som verkar välridna men just inte har några speciella meriter för 45-50 tusen.

Är det jag som tänker fel eller borde priset vara lägre med tanke på att försäkringen börjar tappa och man inte kan räkna med mer än några år till i fullt ridbart skick.

I och med nämnande av meriter så började folk undra vad den kommentaren innebar, eftersom väldigt många hästar även utan större meriter (därav frågan vad innebar meriter) kostar minst 50 lappen även som 15 åring . Det framgick aldrig att det var specifika raser, skulle vara enbart skogsmulle, och inte heller vad "inga särskilda meriter" innebar - för många är meriter om den tävlat msv , för andra att den tävlat LC .

Till TS : bortsett i frågan är det väl skit samma för nu har du ju förtydligat i tråden sen längre och det är tydligt att du inte letar efter ngn tävlad häst öht och ej heller ngn av ras som driver upp pris utan större ponny/fjording rent av och isåfall är 40-50 papp alldeles för högt ja . Men som skrivet i mitt tidigare inlägg betyder det ju inte att hästarna sen säljs för den lappen så ge ett bud när du hittar ngt intressant. Den lär bli såld oftast om prisbilden är sned såpass och säljarna sen får ett lägre bud, om de vill sälja tillräckligt mycket/fattat marknaden att de inte lär vara nedringda av folk .
 
Senast ändrad:
Går du ner till en "liten" häst, d v s överväxt ponny så kan du säkert hitta väldigt trevliga individer för den summan. Connemaror är ofta ganska bastanta och många har just gått över ponnymåttet. De connemaror jag har träffat på har varit super i temperamentet dessutom.

Fast connemarorna är ju svindyra och väldigt eftertraktade även som övervuxna så såna lär du inte hitta i parti och minut ute för mycket mindre än 50 papp om de är välutbildade även om de inte tävlat så mycket ....
 
Det enda jag skrev i mitt första inlägg var att de verkade välridna, vilket för mig betyder att de är samarbetsvilliga, inte förstörda/fulla av olater i ridningen. Samt att det inte fanns några meriter att prata om. Därav verkade, eftersom det inte gått att kolla upp innan provridning om det stämmer, vilket betyder att man måste åka X antal mil för att kanske möta en häst som knappt kan något alls. Hur kan du få det till ganska välutbildade?

Fast jag tror folk undrar över just att du nu definierar att du letar skogsmulle men samtidigt ska vara välriden/välutbildad ? Det blir förvirrande. Om du vill att de ska kunna specifika saker så måste du ju isåfall ta det på telefon och försöka definiera vad säljaren anser de kan utifrån dina egna frågor, givetvis innan du bedömer om de är värda att åka och titta på ? Och ja - ibland måste man, inte sällan, åka runt en massa mil och även ofta bli besviken när man letar häst, oavsett nivå/meriter/icke meriter osv. Det är svårt och tar tid och energi att leta häst och hitta rätt sådan !
 
Jag tycker en 15 årig skogsmullehäst som kostar 50000 låter dyrt..

Fast inte om det är en renrasig nordsvensk, sto, med intressant stam och är stabil i körningen. Då är det ett rimligt pris. Trots att ridningen kanske endast är på skogsmullenivå (om ens det).

Något man får tänka på när man kollar på kallbloden är att nordsvenskarna kan gå på 30-50k om dom är välutbildade (välutbildade inom körningen, bonus om dom är inridna). Och stona kan kosta det enbart baserat på avelsvärde.

Samma sak för ston hos kallblodstravarna, där kan avelsvärdet dra upp priset.

Tinkrarna brukade ligga i 50k-klassen baserat på enbart tillgång/efterfrågan, nu har det lugnat sig lite.

Men 25-35k är en rimlig peng att lägga på en väl inriden kallblodsmulle tycker jag. Vill man ha billigare blir det till att ta sig an problemhäst eller själv skola om /rida in travare.
 
Fast jag tror folk undrar över just att du nu definierar att du letar skogsmulle men samtidigt ska vara välriden/välutbildad ? Det blir förvirrande. Om du vill att de ska kunna specifika saker så måste du ju isåfall ta det på telefon och försöka definiera vad säljaren anser de kan utifrån dina egna frågor, givetvis innan du bedömer om de är värda att åka och titta på ? Och ja - ibland måste man, inte sällan, åka runt en massa mil och även ofta bli besviken när man letar häst, oavsett nivå/meriter/icke meriter osv. Det är svårt och tar tid och energi att leta häst och hitta rätt sådan !

Men herregud. Jag vill inte ha en välutbildad häst, jag har skrivit det flera gånger nu. Jag vill ha en sund och trevlig häst, jag har ute annons och folk hör av sig och vill sälja sagda sunda trevliga häst, och begär 50.000 utan att kunna motivera varfr.
 
Fast inte om det är en renrasig nordsvensk, sto, med intressant stam och är stabil i körningen. Då är det ett rimligt pris. Trots att ridningen kanske endast är på skogsmullenivå (om ens det).

Något man får tänka på när man kollar på kallbloden är att nordsvenskarna kan gå på 30-50k om dom är välutbildade (välutbildade inom körningen, bonus om dom är inridna). Och stona kan kosta det enbart baserat på avelsvärde.

Samma sak för ston hos kallblodstravarna, där kan avelsvärdet dra upp priset.

Tinkrarna brukade ligga i 50k-klassen baserat på enbart tillgång/efterfrågan, nu har det lugnat sig lite.

Men 25-35k är en rimlig peng att lägga på en väl inriden kallblodsmulle tycker jag. Vill man ha billigare blir det till att ta sig an problemhäst eller själv skola om /rida in travare.

Ja precis! Mitt tänkta pris ligger runt 25-35, och då kollar jag mest på korsningar och kallblod.
 
Men herregud. Jag vill inte ha en välutbildad häst, jag har skrivit det flera gånger nu. Jag vill ha en sund och trevlig häst, jag har ute annons och folk hör av sig och vill sälja sagda sunda trevliga häst, och begär 50.000 utan att kunna motivera varfr.
Jag förstår inte problemet. Antingen hittar du din trevliga skogsmulle för tänkt pris eller så får du omvärdera dina önskemål. Tacka nej till det som inte stämmer med dina önskemål.
 
Nej men då var din tråd otydlig från början och som sagt så är ju problemet löst nu när du förtydligat ? Då får du ju leta i den prisklass du tänkt dig utifrån det du kan tänka dig som sagt svårare är det ju inte ? Du kan ju inte i sak påverka säljares ide om hästars värde utifrån vad du tänkt de ska kosta om du då som sagt inte vill ha en dialog med dem ?

Letar du i prisklass 25-35 får du ju acceptera de du hittar i den ramen och bestämma utifrån det . Du kan ju inte vara bitter på de som vill ha mer om de inte passar din prisklass ?
 

Liknande trådar

Gnägg Jag vet inte riktigt vart jag vill komma med den här tråden egentligen. Jag tror jag vill ha hjälp att tänka antar jag.. För just nu går...
Svar
2
· Visningar
1 012
Senast: FiVi
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 356
Senast: sandrafors
·
T
Hästmänniskan Jag behöver lite råd och åsikter från er. Jag har haft min valack i snart tio år, och han är på sätt och vis den viktigaste individen i...
Svar
11
· Visningar
1 859
Senast: Thornbird
·
Träning Det första steget är ju att erkänna att man har blivit rädd, men sen då? Jag har ingen backup, ingen som vill förstå. Bakgrund: För...
2
Svar
38
· Visningar
6 022
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Julklappstips till tränare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp