Gamla, dyra hästar

Vad sägs om: "Vallack 15 år, korsning nordsvensk-kallblodstravare, riden och lite tömkörd, 50 papp" Det tycker jag iaf är skevt.
Nej men då var din tråd otydlig från början och som sagt så är ju problemet löst nu när du förtydligat ? Då får du ju leta i den prisklass du tänkt dig utifrån det du kan tänka dig som sagt svårare är det ju inte ? Du kan ju inte i sak påverka säljares ide om hästars värde utifrån vad du tänkt de ska kosta om du då som sagt inte vill ha en dialog med dem ?

Letar du i prisklass 25-35 får du ju acceptera de du hittar i den ramen och bestämma utifrån det . Du kan ju inte vara bitter på de som vill ha mer om de inte passar din prisklass ?

Ja det är svårt att skriva så det blir rätt verkar det som. :P

JAG letar i rätt prisklass, sen hör säljare av sig på min annons, och ibland har jag svarat på annonser där priset inte satts ut. Tråden uppkom lite ur en frustration att jag hittade en som jag verkligen gillade men det kändes bara sjukt att betala det priset.
 
Vad sägs om: "Vallack 15 år, korsning nordsvensk-kallblodstravare, riden och lite tömkörd, 50 papp" Det tycker jag iaf är skevt.


Ja det är svårt att skriva så det blir rätt verkar det som. :P

JAG letar i rätt prisklass, sen hör säljare av sig på min annons, och ibland har jag svarat på annonser där priset inte satts ut. Tråden uppkom lite ur en frustration att jag hittade en som jag verkligen gillade men det kändes bara sjukt att betala det priset.
Det kan ju vara så att du behöver betala lite mer än du tänkt dig för att få den kvaliten du vill ha. Det kanske inte är slumpen att du fastnar för hästar över din prisklass.
 
Vad sägs om: "Vallack 15 år, korsning nordsvensk-kallblodstravare, riden och lite tömkörd, 50 papp" Det tycker jag iaf är skevt.


Ja det är svårt att skriva så det blir rätt verkar det som. :P

JAG letar i rätt prisklass, sen hör säljare av sig på min annons, och ibland har jag svarat på annonser där priset inte satts ut. Tråden uppkom lite ur en frustration att jag hittade en som jag verkligen gillade men det kändes bara sjukt att betala det priset.
Fast om säljare hör av sig på din annons är det ju bara att tacka nej eller ännu hellre se det som att prislappen är en schablon eftersom du väl förutsätter jag specificerat priside i din annons isåfall ? Även om inte så om säljare hör av sig på din annons och inte tvärtom så självklart ringer du och pratar och klargör problemet ang Priside innan du åker och provar tänker jag . Det är ju stor skillnad om du lagt ut egen köpesannons med priside jmf med om du bara shoppar redan till salu annonser ? Lägger man ut egen köpesannons så i min erf ringer det inte sällan folk som knappt läst annonsen och då vill de gärna sälja så att säga .

I övrigt ang din tråd så nu är det ju klargjort tydligare vad du letar efter så du lär få mer relevanta svar (om alla läser hela tråden ).
 
Senast ändrad:
Det kan ju vara så att du behöver betala lite mer än du tänkt dig för att få den kvaliten du vill ha. Det kanske inte är slumpen att du fastnar för hästar över din prisklass.

Ja det kanske kan ligga lite i det. Oavsett vilket känns det snuskigt dyrt med en 15-årig vallack som är riden hemma på gården för 50.
Trist nog har jag även fastnat för ett par i helt normal prisklass men en ångrade sig säljaren och behöll själv, och en gick inte igenom besiktning. Det är en djungel att köpa häst helt klart :P
 
Fast om säljare hör av sig på din annons är det ju bara att tacka nej eller ännu hellre se det som att prislappen är en schablon eftersom du väl förutsätter jag specificerat priside i din annons isåfall ? Även om inte så om säljare hör av sig på din annons och inte tvärtom så självklart ringer du och pratar och klargör problemet ang Priside innan du åker och provar tänker jag . Det är ju stor skillnad om du lagt ut egen köpesannons med priside jmf med om du bara shoppar redan till salu annonser ? Lägger man ut egen köpesannons så i min erf ringer det inte sällan folk som knappt läst annonsen och då vill de gärna sälja så att säga .

I övrigt ang din tråd så nu är det ju klargjort tydligare vad du letar efter så du lär få mer relevanta svar (om alla läser hela tråden ).

Ja mycket av problemet är nog att en del inte läser ordentligt. Såklart har jag skrivit vad jag letar efter och ungefär vad jag vill ge.
 
Ja det kanske kan ligga lite i det. Oavsett vilket känns det snuskigt dyrt med en 15-årig vallack som är riden hemma på gården för 50.
Fast det kan du väl inte säga heller innan du faktiskt har provridit hästen? Det är faktiskt inte omöjligt med välridna utbildade hästar som inte har meriter. "Bara hemma på gården" kan ju faktiskt innebära även träning, bara det att hästen eventuellt inte lämnat gården för att tävla.
 
Du behöver inte dumförklara mig. Jag frågar ju självklart om hästens utbildningsnivå, om de ridit för instruktör, hur känslig den är för hjälperna osv, och får inget mer än att den ridits hemma på gården och ute i skogen. Dessutom, så om man har tränat hästen så den har kunskaper motsvarande vad man nu tycker motiverar priset så upplyser man väl om det!?
 
Du behöver inte dumförklara mig. Jag frågar ju självklart om hästens utbildningsnivå, om de ridit för instruktör, hur känslig den är för hjälperna osv, och får inget mer än att den ridits hemma på gården och ute i skogen. Dessutom, så om man har tränat hästen så den har kunskaper motsvarande vad man nu tycker motiverar priset så upplyser man väl om det!?
Jag vet inte, går bara på vad du skriver. Låter tråkigt när du skriver precis som att bara för att man inte åker iväg och tränar och faktiskt rider mycket ute osv att det betyder att hästen inte är värd priset. Man ska aldrig underskatta en stabil bra gundutbildad sund individ.

Om ägaren dock säger att ja, hästen har gått lite skritturer i skogen och är inte det minsta utbildad på något vis, då kan jag med tycka det är lite överpris.
 
Ja mycket av problemet är nog att en del inte läser ordentligt. Såklart har jag skrivit vad jag letar efter och ungefär vad jag vill ge.

KL
Jag hade en gång en annons ute där det stod att jag sökte en riktig läromästare, ålder upp emot 20 år inga problem, och att jag absolut inte var intresserad av unghäst. Fick svar av en kvinna som ville sälja en 2-åring och en 4-åring. :confused: :confused:
Då undrar man ju om de öht läst annonsen? :banghead:
 
En sund, frisk, ganska outbildad "skogsmulle" är ett högst skäligt pris 45-50 papp beroende på ras och flera variabler .
Kallblod /korsningar och i kombo låg mankhöjd är helt korrekt som du skriver prislappen ofta lägre . Beroende på hur gärna säljaren vill sälja, liksom i allmänhet pratar vi priser . .


@mackan men vad menar du med outbildad skogsmulle resp grundutbildad?

Det är väl det som är kärnfrågan.

Jag tycker att 40-50 tusen är jättemycket pengar för en outbildad skogsmulle, oavsett ras eller pris (även om tinkerhästar gärna annonseras ganska dyrt och nog många gånger faller inom just den kategorin).
 
@mackan men vad menar du med outbildad skogsmulle resp grundutbildad?

Det är väl det som är kärnfrågan.

Jag tycker att 40-50 tusen är jättemycket pengar för en outbildad skogsmulle, oavsett ras eller pris (även om tinkerhästar gärna annonseras ganska dyrt och nog många gånger faller inom just den kategorin).
Egentligen är den springande punkten vad Ts egentligen vill ha och fastnar för. Billiga hästar har en tendens till att ha någon from av problem (eller vara varmblodstravare) medan trevliga friska individer utan olater, trafikvan, snäll, okomplicerad och som fungerar med nästan vem som helst gärna är lite dyrare. Fastnar man som köpare för hästar som är dyrare än vad man tänkt så har man inte lagt sig i rätt prisintervall och lär få sänka kraven.

Egentligen är det ganska låga krav TS ställer men samtidigt är det en mycket populär kategori av hästar, kan man tänka sig en häst med vissa problem så lär priset sjunka ordentligt,
 
De hästar jag har fastnat för hittills var i lite olika priser och bakgrund, det var bara en som var prissatt skevt enligt mig, så jag tror och hoppas att jag lagt mig rätt. :)

Sen har jag fått en hel del förslag från hoppfulla säljare som jag tyckt varit helt uppåt väggarna, så därav min ursprungsfundering om hur folk egentligen värderar vad de har i hagarna.
 
De hästar jag har fastnat för hittills var i lite olika priser och bakgrund, det var bara en som var prissatt skevt enligt mig, så jag tror och hoppas att jag lagt mig rätt. :)

Sen har jag fått en hel del förslag från hoppfulla säljare som jag tyckt varit helt uppåt väggarna, så därav min ursprungsfundering om hur folk egentligen värderar vad de har i hagarna.

Det finns folk till allt, både att skänka bort en värdefull häst och sätta ockerpris på en värdelös. Man kan inte bedöma prissättning generellt utan att ha läst många annonser och framförallt tittat på hästarna bakom annonserna.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag vet inte riktigt vart jag vill komma med den här tråden egentligen. Jag tror jag vill ha hjälp att tänka antar jag.. För just nu går...
Svar
2
· Visningar
1 012
Senast: FiVi
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 356
Senast: sandrafors
·
T
Hästmänniskan Jag behöver lite råd och åsikter från er. Jag har haft min valack i snart tio år, och han är på sätt och vis den viktigaste individen i...
Svar
11
· Visningar
1 859
Senast: Thornbird
·
Träning Det första steget är ju att erkänna att man har blivit rädd, men sen då? Jag har ingen backup, ingen som vill förstå. Bakgrund: För...
2
Svar
38
· Visningar
6 022
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Julklappstips till tränare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp