Gamla, dyra hästar

Ja det är ju precis det jag menar. Jag vill faktiskt inte betala 50k för en 15-åring som aldrig gjort något annat i sitt liv än ridits hemma på gårdsplanen.

Jag har kollat en hel del annonser nu, och kommit fram till att utifrån hur marknaden verkar se ut känns det rimligt att betala nånstans upp till 30 för en som är grundriden och upp till 50 för en som har lite mer utbildning. Då vill jag att den ska vara ca 6-12 år, utan stora veterinära problem (nån liten utläkt skada köper jag) eller livsfarliga olater (lindrigare egenheter ser jag inte som något större problem.)

Men då gillar jag ju också lite mindre, grövre hästar så det är ju till min fördel. Jag förväntar mig inte ett ögonblick att få en högt meriterad häst för de pengarna, eller en häst av attraktiv ras.
 
Ja det är ju precis det jag menar. Jag vill faktiskt inte betala 50k för en 15-åring som aldrig gjort något annat i sitt liv än ridits hemma på gårdsplanen.

Jag har kollat en hel del annonser nu, och kommit fram till att utifrån hur marknaden verkar se ut känns det rimligt att betala nånstans upp till 30 för en som är grundriden och upp till 50 för en som har lite mer utbildning. Då vill jag att den ska vara ca 6-12 år, utan stora veterinära problem (nån liten utläkt skada köper jag) eller livsfarliga olater (lindrigare egenheter ser jag inte som något större problem.)

Men då gillar jag ju också lite mindre, grövre hästar så det är ju till min fördel. Jag förväntar mig inte ett ögonblick att få en högt meriterad häst för de pengarna, eller en häst av attraktiv ras.
Fast jag fattar inte , utifrån dina inlägg letar du inte efter en häst med tävlingsmeriter öht och ska inte använda hästen till tävling öht där meriter spelar roll så varför blandar du in det ?

Är det kallblod du letar efter specifikt ? Isåfall är ju som sagt prislappen lägre oavsett . Men är lite luddigt vad du letar efter ? Letar du kallblod i sak ?
 
För att andra personer började dra in det.
Men om man säger så då istället att, varför tittar du inte på istället på hästar som helt enkelt aldrig kommer bli tävlingshästar, en väl grundriden häst kan oavsett om den har meriter eller inte, klara av att bli en bra tävlingskompis till någon. Den kan ha potentialen för det även om den inte har meriter, det finns många hästar som tränat mycket men som aldrig tävlat.

Titta istället efter hästar där det inte är någon vidare potential av olika anledningar. Folk som säljer hästen just för att den ska ha ett trevligt lugnt liv i skogen tex. Eller för lättare ridning i paddocken ibland. Dom hästarna kostar inte uppåt 50'. Titta på travhästar, eller andra hästar som säljs som skogsmullar helt enkelt.
 
Nej, jag menar att jag tittar på trevliga hästar i lagom prisklass och är övertygad om att jag kommer att hitta någon jag klickar med förr eller senare, för sådana hästar finns det! (Rätt gott om till och med :)

Trådstarten var mer tänkt som en undran/allmän diskussion om varför vissa personer verkar prissätta sina hästar så högt. Sprungen ur en viss frustration då jag hittade en häst jag tyckte om men priset var (enligt mig iaf) helt omotiverat med tanke på utbildning, ålder och avelsvärde. Jag var nyfiken på hur andra kände om prissättning på äldre hästar som inte direkt kan ses som läromästare.

Sedan kändes det som tråden spårade ur väldigt fort då andra började prata om höga meriter.
 
Största fyndet som gjorts i min närhet var nog stallkompisen som köpte ett 2-årigt sto med superhoppstam, osedd och direktimporterad från Holland för 45 000. De blev placerade i Breeders-finalen i höstas när hästen var 5 men det kunde ju blivit lite hur som så det var väl en hel del tur att det inte var något ök hon köpte. Prislappen om hon säljer den nu ligger väl på runt 200 000. :)

Fast det är ett ganska normalt pris på holländska 2-åringar :)
F.ö. så finns det inte en chans att den ens var med i Breeders eftersom bara svenskfödda hästar får vara med där ;)
 
@Kallblodsfreak

Du skrev så här:

"Jag har fått en del erbjudanden om 15-åriga, förvisso trevliga hästar/maxade d-ponnies som verkar välridna men just inte har några speciella meriter för 45-50 tusen."

Med andra ord var det du själv som tog upp det här med meriter.

Erbjöds de här "förvisso trevliga hästar/maxade d-ponnies som verkar välridna" till dig som rena skogsmullehästar? Eller var det säljarnas tanke att de kan göra mycket mer än att bara springa rakt fram i skogen? Hade du klart och tydligt förklarat att du inte ville ha något a
F.ö. så finns det inte en chans att den ens var med i Breeders eftersom bara svenskfödda hästar får vara med där ;)

Fast där har du faktiskt fel. :)

"Rätt att delta i Svenskt Avel och Sportchampionat har svenskfödda och utlandsfödda hästar registrerade i ASVH. Utlandsfödda hästar ska vara svenskägda."
 
Letar häst och stöter på en hel del hästar som skulle kunna varit intressanta men det känns som att de har sån skev prislapp.

Jag har fått en del erbjudanden om 15-åriga, förvisso trevliga hästar/maxade d-ponnies som verkar välridna men just inte har några speciella meriter för 45-50 tusen.

Är det jag som tänker fel eller borde priset vara lägre med tanke på att försäkringen börjar tappa och man inte kan räkna med mer än några år till i fullt ridbart skick. Det är ju jättesvårt att säga hur gammal en häst blir och hur länge den kan arbetas fullt ut, men jag tänker att efter 20 känns det osäkert.

Visst kan jag tänka mig att köpa en äldre häst men det är ju en chansning både ekonomiskt och känslomässigt, så priset borde spegla detta tänker jag.

(Och jag vet att det finns massa pigga 30-åringar som går i hagarna, men jag har just inte hört om så många 30-åringar som fungerar som ridhästar.)

Är jag snål eller har folk för höga tankar om vad de har i hagarna?

En frisk, trevlig, välutbildad och som fungerar på tävlingsbanorna 15-åring,(d v s man kan tävla utan problem med lastning, vara på tävlingsplatser, inte vägra ut sig eller gå runt på ett trevligt sätt i dressyr) skulle jag betala 50 000 kr för utan att blinka. Och då menar jag inte att den måste gå höga klasser eftersom jag själv inte alls är på den nivån.

Men allt beror på vad man ska ha hästen till och vilka ambitioner man har. Skulle jag "bara" ha en skogsmullehäst hade jag kanske tittat efter billigare hästar MEN visst är det roligare att rida en välutbildad trevlig individ även om man "bara" ska rida i skogen! Jag tycker att de flesta stirrar för mycket på inköpspriset. Det är trots allt en engångssumma. De stora kostnaderna ligger i den dagliga skötseln. Lägger man på lite på priset och får en frisk och väl fungerande häst, även om den är 15 år, så har man roligt med den alla dagar av den tiden den har kvar. Sjukdomar och skador kan man aldrig garantera sig emot oavsett ålder på häst (möjligen att yngre faktiskt skadar sig mer), men sköter man sig 15-åring väl så har man många år på den. Visst naturligtvis bör ju en 5-åring ha fler år kvar att leva men samtidigt vet man att hästar har kortare livslängd är människor och dagen kommer när man måste ta det svåra beslutet att ens hästs liv är slut.
 
@Kallblodsfreak

Du skrev så här:

"Jag har fått en del erbjudanden om 15-åriga, förvisso trevliga hästar/maxade d-ponnies som verkar välridna men just inte har några speciella meriter för 45-50 tusen."

Med andra ord var det du själv som tog upp det här med meriter.

Erbjöds de här "förvisso trevliga hästar/maxade d-ponnies som verkar välridna" till dig som rena skogsmullehästar? Eller var det säljarnas tanke att de kan göra mycket mer än att bara springa rakt fram i skogen? Hade du klart och tydligt förklarat att du inte ville ha något a


Fast där har du faktiskt fel. :)

"Rätt att delta i Svenskt Avel och Sportchampionat har svenskfödda och utlandsfödda hästar registrerade i ASVH. Utlandsfödda hästar ska vara svenskägda."

Nope, Breeders och Championatet är inte samma sak ;)
 
Ja, jag vill inte ha en tävlingshäst, jag har annonserat efter en snäll, frisk häst som är insutten/grundriden, till skogsridning, och ett ungefärligt prisspann jag vill betala. Folk hör av sig med häst som passar kriterierna, som skulle passa till skogsridning och ber om det dubbla i pris. Jag blir frustrerad!
 
Ja, jag vill inte ha en tävlingshäst, jag har annonserat efter en snäll, frisk häst som är insutten/grundriden, till skogsridning, och ett ungefärligt prisspann jag vill betala. Folk hör av sig med häst som passar kriterierna, som skulle passa till skogsridning och ber om det dubbla i pris. Jag blir frustrerad!
Även jag precis som @Speedway kommenterade, tyckte att du själv drog in tävlingsmeriter i prisbilden och självklart blir svaren då baserade på det jmf med om det inte varit en variabel i sammanhanget öht .
 
Alltså att man måste vara så övertydlig för att inte bli missförstådd i allt. Jag skrev i mina exempel att det fanns inga meriter för att visa på helhetsbilden, att jag inte förstår varför priset är satt så högt. Hade det blivit samma tjafs om jag skrivit att jag ville köpa en häst som bara var grundriden? Sedan började andra personer diskutera vad diverse meriter räknas som och hur de ska prissättas.
 
Alltså att man måste vara så övertydlig för att inte bli missförstådd i allt. Jag skrev i mina exempel att det fanns inga meriter för att visa på helhetsbilden, att jag inte förstår varför priset är satt så högt. Hade det blivit samma tjafs om jag skrivit att jag ville köpa en häst som bara var grundriden? Sedan började andra personer diskutera vad diverse meriter räknas som och hur de ska prissättas.
Men alltså det är väl inget tjafs öht ? Du nämnde meriter i ditt ursprungsinlägg och tyckte oavsett meriter att 45-50 papp var dyrt sen fortsatte du diskutera just meriter ? Självklart svarar folk utifrån det som skrivs ? Du har ju sen klargjort lite mer att det är en skogsmulle du ev letar efter men även där tar du upp "väl grundriden" och då undrar folk och frågar vad du avser med det . Så folk har ju genomgående frågat/svarat vad du menar med det och att det även beror på vilken ras osv ? Det är väl inget konstigt ngn svarat i tråden utan alla svarar som de fattat dig och frågar sen när du svarar mer om vad du egentligen avser ?

Definition av merit är ju just det som ordet avser .

Vad förväntar du dig själv att en häst du söker ska kosta ? Om du har en prislapp så får du ju utifrån det leta annonser isåfall och se vad du hittar och som tidigare jag kommenterat så inte sällan säljs ju hästarna sen för en annan lapp än den i annonsen . På hästnet om det är där du letar kan du ju lätt sortera utifrån prisklassen du letar i om inte annat.
 
Senast ändrad:
Jag tycker att det var ganska självklart att Kallboldsfreak skrev att hästarna på 15 år kostade si och så , dessutom utan meriter. Hade hen inte skrivet det, så hade folk dividerat om att "Jo men du måste se meriterna, en 15 årig läromästare är guld värd" i sida efter sida. Istället blev det sida efter sida om varför det var så viktigt med meriter när hen inte ens hade efterfrågat några. Snacka om att göra en hel höna av frånvaron av en fjäder.

Sen att 15-åringarna är väluppfostrade och friska är underförstått. Vem är intresserad av en skadad, eller extremt ouppfostrad 15 åring, ens gratis? Det hör till att en så pass vuxen häst ska vara hygglig mot människor och frisk för att det ens är tänkbart med köp.

Min definition av merit är något som objektivt ökar hästens värde även osedd på ett icke-personligt plan, ex bra stam för sto, bra avkommor, placeringar eller påvisbar nivå av utbildning. Det kan finnas andra saker som är meriterande också, som inte hör till tävling men kan mätas på ett objektivt sätt.
 
@Youma desto viktigare att det verkligen är tydligt vad som avses med "merit" se tidigare inlägg . 50 papp är ju oavsett inte dyrt i sak utifrån vad som tydligen avses . Därav frågan till TS : vad är ett skäligt pris ur dennes perspektiv utifrån vad denne letar efter då det tydligen känns lite luddigt för de flesta som försökt bidra i tråden med svar ?
 
Jag tycker det har varit väldigt tydligt hela tiden.
Är 50 tusen rimligt för en grundutbildad 15 årig häst eller inte? Det är ju det TS frågade väldigt tydligt från början.
Inga meriter, eller andra saker som skulle kunna anses dra upp priset. Inte någon speciell eftertraktad ras, etc.
Att hästen är frisk och trevlig är en grundförutsättning, inte ett plus i kanten.

Jag känner rent spontant att det skulle då vara en alldeles speciell skogsmulle för att gå för 50. Alltså något särskilt som drar upp priset.
 
Om jag nu inte missförstått frågan och sammanhanget, kan jag hålla med om att en helt normal ca 15 årig häst som inte tävlat och placerat sig bra på senare tid, har normal skadehistorik med utläkta skador och normala förslitningar för sin ålder, inte har någon speciell stam så att det finns något direkt avelsvärde men heller inte några rejäla olater nog ändå borde ha sjunkit lite lägre än till 45-50 tusen. Speciellt när säljaren hör av sig till en köpare som i en annons är öppen med att dom letar efter en häst i en billigare prisklass och inte har enormt stora krav. Lägg in i detta att livförsäkringen kommer vara borta om kanske 5-7 år, hästen då kommer vara dryga tjugo och i princip omöjlig att få mer än 10000 för om den ens går att sälja och då har börjat kosta extra i foder och annat som en gammal häst normal gör. Verkar som slöseri både mer din tid och med säljarens tid, vilket jag tolkar som respektlöst. Egentligen tycker jag inte att det har speciellt mycket att göra med om hästen är värd 45000 eller inte, säljaren vet ju innan att du inte är hennes målgrupp och borde bara höra av sig om hon/han kan tänka sig att gå ner i pris till det som du angett plus kanske 10% på sin höjd. Men, det är ju min åsikt... Och om hästen vore värd 45000kr varför behöver dom då höra av sig till dig? Då borde dom har köpare som är villiga att betala det att höra av sig till, eller? :-) En helt annan sak blir det ju förstås om det är köparen som hör av sig på en säljares annons där priset är högt satt - marknaden är fri. :-)
 

Liknande trådar

Gnägg Jag vet inte riktigt vart jag vill komma med den här tråden egentligen. Jag tror jag vill ha hjälp att tänka antar jag.. För just nu går...
Svar
2
· Visningar
1 012
Senast: FiVi
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 356
Senast: sandrafors
·
T
Hästmänniskan Jag behöver lite råd och åsikter från er. Jag har haft min valack i snart tio år, och han är på sätt och vis den viktigaste individen i...
Svar
11
· Visningar
1 859
Senast: Thornbird
·
Träning Det första steget är ju att erkänna att man har blivit rädd, men sen då? Jag har ingen backup, ingen som vill förstå. Bakgrund: För...
2
Svar
38
· Visningar
6 022
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Julklappstips till tränare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp