Gamla, dyra hästar

Med din logik kan man ju blunda, peka på måfå i annonsbladet och köpa den fingret landar på, för vad som helst kan ju hända.

Men om jag omformulerar mig, om vi jämför friska hästar utan kända problem eller skador då jag inte vill köpa problem, så är sannolikheten större att jag får behålla en femåring längre än en femtonåring, eller hur?

En 15 årig har bevisat att den håller för det den användas till om den varit skade fri och en 5 åring har inte bevisat i det än då den bara har blivit riden i 2 år och oftast med några längre perioder i vila.

Nästa ridhäst jag köper ska vara föl eller över 14 år.
 
Ja det är väl självklart >.<

Frågan var ju om du skulle betala samma för en häst som har någon form av meriter jämfört med en häst som inte har det.

Men strunt samma, det känns som tråden har spårat ur. Det jag mest funderade på var hur man tänker med försäkringsvärde, hur svårt det är att sälja om man skulle behöva göra det efter några år osv.

Dvs, i ett lite större perspektiv.
Nä inte alls säkert att du får några pengar om hästen går sönder oavsett ålder, vet även mer än en som förlorat ekonomiskt på att få hästen utdömd i stället för att avliva och strunta i försäkrings pengarna (försäkringsvärde på 40 till 60 tusen).
 
En frisk skogsmulle är ju inte ens i närheten av gammal vid 15 år, tycker jag. En tävlingshäst, ja kanske, för den har jobbat mycket hårdare. Men en skogsmulle har ju inte slitits på samma sätt.

Som kuriosa kan jag berätta att ingen av de skogsmullehästar/hobbyhästar/hästar som tävlar på lägre nivå jag känner som är runt 20 är "gammal". Visst, de utvecklas väl inte speciellt mycket när de är i den åldern, men som hobbyhästar räcker de absolut till.

Jag vet också många ponnyer som är 25-30 som hobbyrids, ponnyer blir ju ofta äldre. Så en d-ponny som är 15 är oftast ännu mindre gammal än en storhäst som är 15, i mina ögon.
 
Och dessutom, vem är det som säger att inte 45 000 är ett bra pris för en skogsmulle och att en tävlingshäst i lätta klasser får kosta ungefär det dubbla?
Jag skulle uppskatta en välutbildad skogsmullehäst, som går fram som ett ångvält i skogen, inte rädd för något, villig att naturluffa, klarar trafik, och älgar utan att freak ut. En häst att rida på mörka novemberkvällar. En häst som inte bockar, eller håller på med tjafs i galoppen på en äng. En sådan häst skulle jag kunna gott betala 50 för då jag uppskattar just den typen av ridning. För mig är inte utbildning endast kopplat till tävlingsmeriter, utan en häst som leverar trygg och säker ridning utanför ridhus, ridbanan är för mig meriterande.
Jag ogillar inte tävling på något sätt, men jag värderar annat också.
 
Jag skulle uppskatta en välutbildad skogsmullehäst, som går fram som ett ångvält i skogen, inte rädd för något, villig att naturluffa, klarar trafik, och älgar utan att freak ut. En häst att rida på mörka novemberkvällar. En häst som inte bockar, eller håller på med tjafs i galoppen på en äng. En sådan häst skulle jag kunna gott betala 50 för då jag uppskattar just den typen av ridning. För mig är inte utbildning endast kopplat till tävlingsmeriter, utan en häst som leverar trygg och säker ridning utanför ridhus, ridbanan är för mig meriterande.

Precis en sån häst har jag sedan ett år tillbaka. 14-årigt sto med i princip inga meriter alls (några få starter i dressyr med mediokert resultat) men världens klippa i alla lägen. Pigg och glad och det finns definitivt kapacitet att plocka fram både i dressyr och hoppning. Helt enkelt en häst som är rolig att rida och arbeta med varje dag i veckan. Hade kunnat tänka mig att betala ca 70-80 000 för en sådan häst men fick henne till kompispris för strax under 60 000. Billigt! :D
 
Håller med de som säger att 45-50000 inte är dyrt för en häst i 15-årsåldern ifall den är frisk och utbildad. Har den hållit för träning och ev tävling i så många år utan att gå sönder så lär den hålla ett par år till. Då är det nästan större risk att köpa en unghäst rent hållbarhetsmässigt. Inte bryr jag mig om att livförsäkringen skulle börja gå ner snart heller eftersom jag personligen inte tycker att det är värt att livförsäkra för speciellt många kronor för en såpass billig häst (man kommer rätt snabbt upp i den summan i avgifter till försäkringsbolaget) utan bara den går att veterinärvårdsförsäkra utan undantag så skulle jag vara nöjd.
 
Vilken verklighet lever ni i? Kanske går det en magisk gräns vid 15 men vid 16 kan det vara svårt att få över 30 ens för en meriterad häst idag. Det har ingenting vad man tycker de är värda att göra men marknaden ser inte ut så för närvarande.
 
Senast ändrad:
Så du skulle betala samma pris för en häst med dokumenterade tävlingsmeriter som kan hjälpa en ny ryttare ut på tävlingsbanorna som en häst som aldrig gjort annat i sitt liv än att lullat runt i skogen hemma?
För det första, 15 år är ingen ålder för en frisk och sund häst. Sen om du hade velat ha meriter och hästen bara är 15, då får du betala mer än 45'. Om vi nu pratar om hästar som är i kondition vill säga.

Dock om du nu bara vill rida i skogen tex, köp dig en travhäst, dom har ett lägre värde överlag och dom lever upp till dina krav.

Det är alltid en risk både känslomässigt och ekonomiskt att köpa häst oavsett ålder på hästen. Det är ingenting som säger att man får ha hästen längre bara för att det är en unghäst. Är det det att du vill garanterat ha pengarna tillbaka om det händer hästen någonting, ja, då får du nog ta och köpa dig en unghäst dock. Tycker nog däremot det är fel sätt att se på saker och ting, lägg hellre undan månadskostnaden som premien hade kostat dig per månad, lever hästen i 10 år så har du råd med en ny häst sen när den gamla försvinner även utan en livförsäkring.

Sen vad hästar är värda och inte, i slutändan är det alltid så att hästen helt enkelt är värd det som någon vill betala för den.
 
Senast ändrad:
Letar häst och stöter på en hel del hästar som skulle kunna varit intressanta men det känns som att de har sån skev prislapp.

Jag har fått en del erbjudanden om 15-åriga, förvisso trevliga hästar/maxade d-ponnies som verkar välridna men just inte har några speciella meriter för 45-50 tusen.

Är det jag som tänker fel eller borde priset vara lägre med tanke på att försäkringen börjar tappa och man inte kan räkna med mer än några år till i fullt ridbart skick. Det är ju jättesvårt att säga hur gammal en häst blir och hur länge den kan arbetas fullt ut, men jag tänker att efter 20 känns det osäkert.

Visst kan jag tänka mig att köpa en äldre häst men det är ju en chansning både ekonomiskt och känslomässigt, så priset borde spegla detta tänker jag.

(Och jag vet att det finns massa pigga 30-åringar som går i hagarna, men jag har just inte hört om så många 30-åringar som fungerar som ridhästar.)

Är jag snål eller har folk för höga tankar om vad de har i hagarna?


Om jag håller mig till din specifika priskategori så håller jag helt med dig om att folk överlag har för höga tankar om vad de har i hagarna:)

Personligen tror jag det även speglar vart någonstans i landet du bor och vill köpa häst, samt även om det är en privatperson som säljer sin "ögonsten" så är det oftast höga priser då denne ska "ha betalt" för allt den har gjort.....sen om det som är gjort är utvecklande och gynnsamt för hästen i längden är ju en annan fråga;)

Sen betyder ju "välriden" väldigt olika beroende på erfarenheter om vad den enskilde anser ska vara "välridet"

Jag håller även med dig gällande begreppet "meriter" vilket oxå har att göra med vad den enskilde lägger i ordet meriter,
Att hästen går att rida ut i skogen och att det kan passera bilar på vägen utan att bli nipprig ser inte jag som en specifik "merit" utan det hör till hästen ordinare grundutbildning enligt mig.

Meriter som talar för plus för mig vid köp, är tävlingsresultat över 130 samt dressyr mvs b och högre och här kan ju även stammen vara av intresse.

Att hästen hoppat/tävlat en meter ser inte jag som ngn "superkvalificerad merit". En ko kan hoppa över en meter:p

Min senaste stjärna var vid köp 13 år. Fin fin mkt meriterad halvblodstam på båda sidor. Egna meriter i 140 och AB premierad för den facila notan av 35 000 kr. Så svar ja folk har för höga tankar om vad de har i hagarna.


Lycka till i hästletande och hoppas att du hittar en egen stjärna en dag:)
 
Håller med de som säger att 45-50000 inte är dyrt för en häst i 15-årsåldern ifall den är frisk och utbildad. Har den hållit för träning och ev tävling i så många år utan att gå sönder så lär den hålla ett par år till. Då är det nästan större risk att köpa en unghäst rent hållbarhetsmässigt. Inte bryr jag mig om att livförsäkringen skulle börja gå ner snart heller eftersom jag personligen inte tycker att det är värt att livförsäkra för speciellt många kronor för en såpass billig häst (man kommer rätt snabbt upp i den summan i avgifter till försäkringsbolaget) utan bara den går att veterinärvårdsförsäkra utan undantag så skulle jag vara nöjd.
Jag tror de flesta vill att hästen skall hålla mer än två år, vilket ett par år betyder.
Om man köper en 15-årsåldern, hur många är kan den få hålla för det arbete köparen vill utföra med hästen?
Det svaret, sätter värdet på hästen, och till slut är det köparens värdering som avgör om det blir affär.
Själv skulle jag inte köpa häst som håller i fem år, som mitt liv är nu. Jag vill ha längre perspektiv.
 
Min senaste stjärna var vid köp 13 år. Fin fin mkt meriterad halvblodstam på båda sidor. Egna meriter i 140 och AB premierad för den facila notan av 35 000 kr. Så svar ja folk har för höga tankar om vad de har i hagarna.

Såldes den som avelssto eller var den i full kondition?
 
Värt att tänka på är att bara för att en häst inte har tävlingsmeriter är det inte lika med att den inte kan något. Jag har träffat på mycket duktiga ryttare som utbildat sina hästar till hög nivå men inte varit intresserade av att tävla.

Fatima, som jag köpte när hon var 17 var tävlad LB hoppning regionalt och riden dresyr/hopp LB/LB enligt utsago, samt B-premierad. Ett halvår efter att jag sålt hennes fölunge, var hon 19 och jag var med i dressyrträningsgrupper upp emot LA/MSV - ekipage utan att någon tröttnade på oss. Så jag blev inte besviken även om hon dock inte kostade 45-50' pga att hon hade stått i hage i 8 år, som sällskapshäst till föl-/unghästar innan ägaren sålde henne pga att hon gick gall... vilket hon då inte gjorde... eftersom jag fick ett föl i sommarhagen.
 
Om man köper en 15-årsåldern, hur många är kan den få hålla för det arbete köparen vill utföra med hästen?
De allra flesta hästar av halvblodstyp som jag vet om som varit friska, gått igenom klinikesiktning, och hållit för träning på msv nivå som 15 åringar har varit fräscha bra mycket över 20 årsåldern ifall de inte råkat ut för en olycka även om folk kanske slutat tävla intensivt när hästen varit runt 18-19. Min egen tant är 15 i år och jag skulle bli väldigt förvånad om hon skulle kännas "gammal" om bara några år. Skulle jag köpa henne i dagsläget så skulle jag få betala rätt mycket mer än vad jag köpte henne för som outbildad sexåring. En "utbildad" häst är för mig en häst som minst tränar på msv nivå i "sin" gren och vill man ha en sådan häst så är 45-50000 billigt för ett fullstammat hbl, tycker man inte det så bör man kanske försöka hitta en annan ras eller en unghäst/häst som inte är lika utbildad. Ju äldre hästen är, desto högre utbildad behöver den förstås vara för att ha något värde. Har personligen en bekant som köpte en 17-åring som gått 1.50 hoppning för ganska mycket pengar, och det var nästan löjligt hur mycket åsikter folk omkring hade. Den var fräsch och fungerade utmärkt som läromästare i ett antal år innan den bröt benet i hagen.

Vill man ha en skogsmullehäst av obestämd ras, då är 50000 mycket pengar oavsätt ålder på hästen.
 
Oj massa svar.

Jag tycker frågan om vad en häst kan bli och vad man använder den till är lite irrelevant i sammanhanget. Ok om man köper föl, men köper man vuxen ridhäst bör man väl titta på dagsläge när det gäller utbildning och hälsa. Tror inte så många köper häst som kostar dubbelt så mycket mot likvärdiga med kommentaren att "den kan ju bli något om man lägger ner arbete på den" om det inte är något väldigt speciellt med den, superstam, fantastiska gångarter eller hoppteknik eller något annat som tydligt visar att den är väl värd att utveckla.

Jag vill inte köpa en gammal travare, de är inte speciellt sköna att rida (de jag träffat iaf) så även fast mina krav inte är höga när det gäller tävling vill jag ha en häst som är skön att sitta på. Och jag vill inte heller ha första bästa billigaste häst.

Min budget är ca 40.000 och för det hade jag hoppats på att få en trevlig liten storhäst/d-ponny av lite grövre typ. Ca 8-12 år, grundriden och utan olater. Låter det som orimliga krav? :)
 
Min budget är ca 40.000 och för det hade jag hoppats på att få en trevlig liten storhäst/d-ponny av lite grövre typ. Ca 8-12 år, grundriden och utan olater. Låter det som orimliga krav? :)

JAG tycker inte det låter så orimligt!
Jag vet också att bra hästar kostar så inte för den skull, men en liten storhäst i den åldern ,bara grundriden ,borde ändå gå att finna för det priset tycker jag!
 
Oj massa svar.

Jag tycker frågan om vad en häst kan bli och vad man använder den till är lite irrelevant i sammanhanget. Ok om man köper föl, men köper man vuxen ridhäst bör man väl titta på dagsläge när det gäller utbildning och hälsa. Tror inte så många köper häst som kostar dubbelt så mycket mot likvärdiga med kommentaren att "den kan ju bli något om man lägger ner arbete på den" om det inte är något väldigt speciellt med den, superstam, fantastiska gångarter eller hoppteknik eller något annat som tydligt visar att den är väl värd att utveckla.

Jag vill inte köpa en gammal travare, de är inte speciellt sköna att rida (de jag träffat iaf) så även fast mina krav inte är höga när det gäller tävling vill jag ha en häst som är skön att sitta på. Och jag vill inte heller ha första bästa billigaste häst.

Min budget är ca 40.000 och för det hade jag hoppats på att få en trevlig liten storhäst/d-ponny av lite grövre typ. Ca 8-12 år, grundriden och utan olater. Låter det som orimliga krav? :)
Med tanke på ditt namn, en tinker?
 
Tinker, nordsvensk, kallblodstravare, korsning, grövre halvblod, etc.

Ras är inte superviktigt utan rätt individ. Har varit rätt förälskad i en del fjordkorsningar på sista tiden. :)
 
  • Gilla
Reactions: rtf

Liknande trådar

Gnägg Jag vet inte riktigt vart jag vill komma med den här tråden egentligen. Jag tror jag vill ha hjälp att tänka antar jag.. För just nu går...
Svar
2
· Visningar
1 012
Senast: FiVi
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 356
Senast: sandrafors
·
T
Hästmänniskan Jag behöver lite råd och åsikter från er. Jag har haft min valack i snart tio år, och han är på sätt och vis den viktigaste individen i...
Svar
11
· Visningar
1 859
Senast: Thornbird
·
Träning Det första steget är ju att erkänna att man har blivit rädd, men sen då? Jag har ingen backup, ingen som vill förstå. Bakgrund: För...
2
Svar
38
· Visningar
6 022
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp