Sv: Galoppträning för att förbättra gångarterna?
Jag kombinerar min ridning med akademisk ridkonst och härliga uteritter och roliga, spännande saker och övningar. När jag rider ut så är jag noga med att de går i en låg fomr med höjd överlinje, men annars rider jag mycket friare ute än vad jag gör då jag tränar.
Jag har då upplevt att galoppen kan vara mycket bra för de övriga gångarterna, både att träna den genom fattningar och genom skolgalopp, men oxå genom att bränna på ute i skogen och på ängar, där de får sträcka ut, och "lossna" lite. Dessutom upplever jag att det ger hästen en härlig gnista och vilja. De blir glada av att få galoppera och det ger mycket framåtanda!
Det jag är noga med när jag tränar galopp, precis som i de andra gångarterna, är att hästen klarar av att bära sig rätt vid handen, innan jag påbörjar galopparbetet uppsuttet. Jag har alltid hästen något ställd och böjd, så att jag alltid har en insida och en utsida att jobba med. Galopp på en liten volt, öppna och sluta, är suveränt för kanske framförallt tölten!
Freyja älskade att jobba med det här, hon blommade verkligen upp när vi började med den akademiska ridkonsten, och det gav både mig och henne så enormt mycket. Men hur man än rider, och vilket ridsätt man än väljer, så tycker jag att det viktigaste är att man har roligt och trivs med varandra och med sin träning. Galoppen är ju helt klart en underbar gångart, som gör både häst och ryttare mycket lycklig. Jag menar, vem älskar inte att galoppera mjukt och härligt på en stor äng full av snö?! Eller på en grön, underbar sommaräng med sjän glittrandes bredvid? Eller varför inte bränna på på en sandstrande vid havet där vågorna kluckar? Eller en härlig skogsbacke där hästen laddar gärnet redan en kilometer innan och man käönner hur hela hästen bara exploderar när man ger galoppkommandot och man känner musklerna som jobbar stenhårt under en...?! Jag menar, vem kan inte bara ÄLSKA det?!!