Galoppträning för att förbättra gångarterna?

Vala

Trådstartare
Hur många här galopp arbetar sin häst för att få den bättre gångartsmässigt?

Vad gör ni då för arbete i galoppen?

Voltarbete? Öppnor/Slutor i galopp?

Förvänd Galopp?

Har läst att galoppen ska vara ett bra sätt att få hästen att bära sig i övriga gångarter.

Någon som har tankar om detta?

Sv: Galoppträning för att förbättra gångarterna?

Jag galopptränart både ute och på bana. Ute får hon galoppera i ett sansat tempo i backe. Ju bättre kondis/mer muskler desto fler gånger i backen. Detta gör jag en gång i veckan c:a.
På volten tränar jag mycket galoppfattningar från skritt och halt, även mkt tempoväxlingar typ galopp 10 språng, skritt 10 steg. Ökar och minskar volter gör vi också i galopp!
Min häst är under utbildning så vi rider inga skolor än. :)

Jag tycker iallafall att galoppen är jätte bra för balansen iaf hos mina hästar. Min unghäst brukar jag låta galoppera i sitt eget tempo ute på grusvägar när jag sedan samlar ihop honom och saktar av är hans trav mycket mer balanserad.

Löslongering med inspänningar är perfekt att träna galoppfattningar , att växla mellan galopp och skritt tycker jag är mycket bra de gör hästen mjuk och fin i de övriga gångarterna

Galoppen tycker jag absolut kan användas till de andra gångarternas fördel. Galopp-tölt-galopp-tölt använder jag ofta för att rensa tölten och få hästen att "släppa". Det är även en bra lydnadsövning, speciellt på femgångare.
Hoppning och galopparbete stärkte Freyrs galopp väldigt mycket.
Jobbar endel med förvänd galopp ute på vägarna med Tindra. Mest att hon skall hålla t.ex. höger galopp genom en vänsterkurva, men den får inte vara för tight och underlaget måste vara ok.
Kom ihåg att galoppen tränas genom fattningar! Att galoppera längre sträckor är konditionsförhöjande och ökar lungvolymen, men vill du träna hästens galopp - gör mååånga fattningar.

/Malin

Jag galopptränar jättemycket med min häst. Brukar ofta göra galopp-halt-galopp-halt på en volt. Stärker galoppen jättemycket.
Med vår foderhäst har jag också börjat använda galopp mer. Hon är rätt "lat" och galoppen gör henne piggare och mer alert. Tränar mest fattningar med henne för att hon ska orka bära sig i galopp ett helt varv på ridvolten. Och mycket galopp-trav-galopp-trav.

Själv tränar jag just nu mycket galopp i form av fattningar från halt och skritt.
Och även Galopp till tölt.
Plus att jag Cantrar 2 dagar i veckan för att stärka konditionen.

Vili skrev:
Jag tycker iallafall att galoppen är jätte bra för balansen iaf hos mina hästar. Min unghäst brukar jag låta galoppera i sitt eget tempo ute på grusvägar när jag sedan samlar ihop honom och saktar av är hans trav mycket mer balanserad.

Löslongering med inspänningar är perfekt att träna galoppfattningar , att växla mellan galopp och skritt tycker jag är mycket bra de gör hästen mjuk och fin i de övriga gångarterna

Inspänningar kan aldrig göra hästen mjuk och fin!! Om man spänner in dem kan de inte jobba rätt med kroppen eftersom de blir låsta! En fin, mjuk och korrekt form kommer genom att hästen trampar in bakbenen under sin tyngdpunkt, och har igenting med huvudet att göra. Om hästen kommer rätt med bakbenen, placerar de själva sitt huvud i rätt läge, det kan aldrig göras bakvänt. Det en inspänning gör är att ge hästen en "falsk form" som kanske ser fin ut för ögat, men som inte är bra för hästen, då de knäcker av någonstans eller spänner sig. Det förstår man om man kan hästens fysik och vet hur deras kropp fungerar. Hur hästen skulle ridas/tränas för att de skulle lära sig att bära sig rätt och hålla längre kom man fram till för mycket länge sedan, och det kan den som vill ta del av genom den klassiska ridningen eller den akademiskaa ridkonsten.

Jag kombinerar min ridning med akademisk ridkonst och härliga uteritter och roliga, spännande saker och övningar. När jag rider ut så är jag noga med att de går i en låg fomr med höjd överlinje, men annars rider jag mycket friare ute än vad jag gör då jag tränar.
Jag har då upplevt att galoppen kan vara mycket bra för de övriga gångarterna, både att träna den genom fattningar och genom skolgalopp, men oxå genom att bränna på ute i skogen och på ängar, där de får sträcka ut, och "lossna" lite. Dessutom upplever jag att det ger hästen en härlig gnista och vilja. De blir glada av att få galoppera och det ger mycket framåtanda!

Det jag är noga med när jag tränar galopp, precis som i de andra gångarterna, är att hästen klarar av att bära sig rätt vid handen, innan jag påbörjar galopparbetet uppsuttet. Jag har alltid hästen något ställd och böjd, så att jag alltid har en insida och en utsida att jobba med. Galopp på en liten volt, öppna och sluta, är suveränt för kanske framförallt tölten!

Freyja älskade att jobba med det här, hon blommade verkligen upp när vi började med den akademiska ridkonsten, och det gav både mig och henne så enormt mycket. Men hur man än rider, och vilket ridsätt man än väljer, så tycker jag att det viktigaste är att man har roligt och trivs med varandra och med sin träning. Galoppen är ju helt klart en underbar gångart, som gör både häst och ryttare mycket lycklig. Jag menar, vem älskar inte att galoppera mjukt och härligt på en stor äng full av snö?! Eller på en grön, underbar sommaräng med sjän glittrandes bredvid? Eller varför inte bränna på på en sandstrande vid havet där vågorna kluckar? Eller en härlig skogsbacke där hästen laddar gärnet redan en kilometer innan och man käönner hur hela hästen bara exploderar när man ger galoppkommandot och man känner musklerna som jobbar stenhårt under en...?! Jag menar, vem kan inte bara ÄLSKA det?!!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 095
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 328
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 343
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar