Galoppskolning - övningar?

alazzi

Trådstartare
Har ni några bra ridövningar för galoppen? Tycker ni att man ska stärka hästen mer i travarbetet innan man galopperar om galoppen inte känns ren? Eller "kan" man galoppera korta pass (typ halvt varv eller så) för att träna fattningar?

Sv: Galoppskolning - övningar?

Läste i den andra tråden om hur man tänker vid skolning av galopp men jag har inga planer på att träna piaff :smirk: så därför startade jag en ny tråd.

Bör man vänta med galopp tills slutorna fungerar?

Äsch, man kan börja galoppera när man vill! :)

Fattningar är jättebra. Ju bättre hästen går innan fattningen, desto bättre blir fattningen, och desto bättre blir galoppen. Därför är det ofta listigt att just göra som du skriver, att fatta och galoppera ett halvt varv. I början orkar de ju oftast bara galoppera bra de första sprången.

Kan man få dem säkra i fattningarna så att de kan börja fatta från samlad skritt så är det en jätteboost för galopparbetet, då blir ofta de första galoppsprången samlade och fina.

Men även längre galopprepriser kan göra nytta, man kan rida volter och snygga hörnpasseringar, öva att rakrikta hästen och nosa på den förvända galoppen.

sveas inlägg är bra!
På vilket sätt är galoppen oren? blir han 4 taktig eller är det balansen? GAlopperar han bra om du longerar/tömkör?

Eftersom jag ara haft varmblod känner jag igen "problem" med galoppen ;) man kan ju gärna öva galoppfattningar för att dels få hästen lyssna bra på galopphjälperna och dels förbättra styrkan. MEN jag skulle nog inte "galoppera på" när hästen inte orkar galoppera ordentligt längre, om den tappar balansen eller blir bogtung. Utan det bästa är att göra just en galoppfattning med bara något språng och sedan öka antal språng eftersom.
Och gärna fatta från skritt och/eller göra lite samlande och avslappnande övningar innan.

Beror ju alltid på hur hästen ifråga är och vad man prioriterar. Har hästen redan bra balans i galoppen kan man som svea skriver göra lite övninga även i gaoppen för att stärkas den och förbättra galoppen.
Men som grundregel så kan hästen inte utföra en övning i en lägre gångart kommer man få problem även i en högre gångart, så har man problem med böjning/avslappning/samling i skritt eller trav kommer man få gå en lång omväg om man försöker rätta till det i galoppen innan det sitter i skritt och trav :crazy:

Den är 4-taktig och markbunden. Om ni har sett en pleasure häst "galoppera" så förstår ni. Nu går han mycket bättre än så men tendensen finns där. Jag kan inte rida "upp" honom i formen utan han bara dyker framåt.

Hmmm. Jag såg de senaste bilderna du har visat på honom, och han ser ju tyvärr lite framtung ut även i de övriga gångarterna. Så han lär ju förstås behöva stärkande arbete även i skritt och trav. Men du kan ju för den skull fortsätta att jobba med galoppen parallellt. Om inte annat för att det är roligt och ger bättre framåtbjudning!

Vill bara tillägga att en "sant" rakriktad häst i galopp tar det flera år att få. Då är man i regel ganska många pinnhål upp i klasserna. Men rakriktning betyder olika för olika människor! Den förvända galoppen kräver en väldigt balanserad häst.

I övrigt håller jag med svea - klart man kan leka med den tredje gångarten! Fattningar, galopp i backar, frisk galopp så den kommer igång osv, inget är fel!

Jag skulle nog undvika den alltför "friska" galoppen ;) blir lätt fyrtaktig. Men man kan ju som sagt prova, kanske den får mer energi och har lättare att bli tretaktig om man bromsar upp och ber om lite samling sen?

Övergångar brukar vara bra träning även i övrigt som komplement till böjning, skolor m.m. Skritt- trav-skritt och likadant fast trav och halt gymnastiserar hästen bra och den brukar ofta komma igång med ryggen då och automatiskt sätta under sej rumpan mer. Sen kanske man skulle satsa på att klara av halva steg/samlad trav iaf så man har någon bärighet att utgå ifrån? Det ena utesluter ju inte det andra, du kan träna på med galoppfattningar parallellt med det samlande arbetet.
Fyrtaktighet kan bero på ojämnheter, ofta om hästen har svårt för att böja igenom om den är stel någonstans.

Jag menade mer att det är vanligare att hobbyryttare tar den andra vägen, att försöka rida långsam galopp i tron att den är bra och samlad. Men hästen måste få "igång" sin galopp och inte tutte-nutta. (Även om det kan kännas ngt bekvämare för ryttaren...)

Ja man vill ju ha energi även om den ska gå mer uppåt än framåt som den oftast gör. Med ordentlig energi är det mycket lättare att få till det :)

Min vbl travare kan få jättefin galopp med ordentligt hög framdel, tretakt, osv när man hoppar och han inte får gå fram så fort som han vill ;) tyvärr är det ingen bra barockgalopp eftersom han inte är helt avslappnad annars skulle man kunna jämföra det med skolgalopp :) tror inte det i nuläget skulle gå att få honom galoppera likadant "på kommando" för hästar får oftast bättre galopp när de fattar självmant har jag märkt :p

Fattningar är ju en förutsättning för att det ska funka sedan. En bra fattning och resterande "gör sej självt" :). Behöver hästen bli kvickare i reaktionerna, se till att vara kvick i ridningen, fatta, bryt av efter ett par steg, fatta, bryt av. Inte mer än 2-3 steg av vardera skritt & galopp. Är hästen mer åt det nervösa hållet, var lite lugnare och låt övningen flyta på mer (kanske 10 steg i vardera skritt & galopp). Ja, ungefär då :)

Fattningarna kan ju också hjälpa för att man inte ska bli så överilad i sina hjälper, utan våga vänta ut och inte överrida. Annars är det ju lätt att bli lite stressad när hästen känns som en gunghäst eller något liknande.

Annars gillar jag skarpt att rida på en liten fyrkant (kanske 10x10 m, 15x15m, 20x20), det kan vara dunder för galopparbetet. Rid en öppna eller sluta på sidorna och vänd på bakdelen i varje hörna för att komma in i nya skolan. Om du tex gör en öppna längs ena sidan, behöver du kanske inte flytta mer än nåt steg för att komma in i en sluta på nästa sida. Detta alltså i skritten, samt traven. Tänk åt samma håll i galoppen, men runda av sidorna (lite kantig volt helt enkelt) och tänk mer åt att "flytta framdel runt bakdel" i hörnorna.

Sluta-övningar övht stärker galopp-arbetet (med tanke på den andra tråden *s*), jobbar man med kvaliteten på slutorna i skritt & trav tex brukar oftast galoppen bli bättre på köpet.

Lek med bommar och galoppavstånd! Viktigt att inte "hoppa" över bommarna utan faktiskt *galoppera* över dem. 3,5 m räknar man väl per galoppsprång på en normalstor häst, det får man prova sej fram lite med en mindre häst.
Lägg fram bara två bommar längs en långsida med kanske 4 galoppsprångs avstånd mellan, och prova rulla på i den vanliga galoppen över först. Prova sedan att variera och rida färre galoppsprång, alternativt fler. Vad händer?

Bá några tankar!

Superbra tips men lite överkurs kanske med tanke på att frågan var om man skulle vänta med galoppen innan slutorna fungerar :p

Jo, självklart. Men man ska väl inte heller glömma att det finns grader i helvetet också :) - de flesta "svåra" övningar går med lite fantasi och uppfinningsrikedom förenkla så att det funkar att göra med den grönaste häst. Tex då med karrén att göra den stor (20x20) och runda av varje sida, tänka "kantig" volt och istället för att rida "skolor" på sidorna "enbart" flytta bogar. Ev göra volter i varje upptänkta "kant" (de tänkta hörnen på en fyrkant), till exempel.

Detta är inte enbart till dig och din häst utan mer en åsikt om träning överhuvudtaget.

Vissa hästar har galopp som lättaste gångart, andra trav, andra skritt. Det är bara att pröva sig fram, känner man att det går lätt och balanserat i galopp eller trav fast skritten går så där, så tycker inte jag att det är något fel att jobba mer i andra gångarter och så kommer skritten också att bli bättre såsmåningom. Min häst har mer energi i trav än skritt så därför funkar det bra att använda trav tills hon orkar mer.

Det spelar oftast inte någon roll VAD man gör, huvudsaken är att hästen är avslappnad och inte går i fel form..

:cool: Har problem med vbl-korsningen när det kommer till galopp. Har studerat hennes rörelser och konstaterat att hon har svårt med bärkraften höger bak. Den finns inte alls utan där går hon enbart i skjutkraft. Detta gör att jag går tillbaka till skrittarbetet och sen travarbetet för att hon ska jobba mer för just bärkraften. Detta ska finnas innan jag galopperar henne uppsuttet. Hon galopperar även utan bärkraft lös i hagen så det är ett rejält jobb jag har framför mig. I övrigt sitter förflyttningarna men dock utan bärkraft höger bak.

Ja, då är det lite jobbigare. Å andra sidan har min häst ganska "ful" trav normalt sett som behöer jobbas otroligt mycket med. Mitt vbl har faktiskt liite lättare att sätta bakbenen rätt i galoppen än i traven men det är bara för att han är så dålig i traven :p MEN efter att hn hade blivit tränad på "rätt" sätt ett tag gick han helt plötsligt i jätteschwungig trav med bakbenen rätt :) ska bara få lite mer styrka och avslappning så kommer det nog bli bra.

Jag jobbar inte alls med galoppen och inte mycket med traven. För mej känns det viktigt att JAG lär mej känna när hästen går rätt böjd, när den flyttar benen rätt i skolorna osv innan jag går vidare till en högre gångart. När JAG kan känna vad som är bra och dåligt kommer vi nog få mycket färre problem längre fram för min häst kan ändå ganska mycket (låter flummigt, men men..) Jag har svårt att känna vilkn del jag ska korrigera - om det är bogen som skjuter in eller bakbenet som fuskar.
Det dryga är att det går såå bra när jag rider för tränaren att jag skulle vilja göra det flera gånger i veckan :p

Börjar undrar om det är mig det är fel på...Idag red mannen och jag tittade på. Då gick hästen i mycket fin luftig trav och hans galopp var inte ett dugg 4 taktig eller markbunden.

Ska börja med knyppling istället :cry:

Äsch du kan ju intala dig att det är ditt arbete på hästen som äntligen ger resultat :)

Sedan se det som inspirationskälla, hästen kan nu ska ni lära er det tillsammans!

Det kanske sitter lite i kroppen? Att han har mer "galoppkänsla". Det kan man visualisera så ska du se att det blir bättre :)

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 761
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Träning R+ tränare i min omgivning har inga hästar som galopperar för fullt. Deras hästar står och moffar godis och hasar sedan några steg till...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
7 838
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25