Galoppskolning - övningar?

Sv: Galoppskolning - övningar?

Åh, jag har haft tanken själv ;) Men skam den som ger sig...den här korsningen är den första hästen på många år som jag inte riktigt kommit i kontakt med och vi tror vi har lösningen på det. Sadeln!
Den ligger rätt bra om man ser med blotta ögat och den trycker inte någonstans. Hästen är inte störd ...Men, jag hamnar fel i den på just henne. Får inte tillbaka skänkeln, hamnar i stolsits och i traven kastas jag runt som en vante i sadeln. Vi snackar inte samma språk heller då hon är mycket orutinerad. Så, i morgon provar jag och rider med syntetsadeln istället för min DoubleCC trail. På halvblodet har jag absolut inte dessa problem, det är skumt :confused: ...och det svider när tränare sitter upp och får hästen att gå riktigt bra stundom...knyppling är kanske inte någon dum idé.... :crazy:

Äh, knyppling är för mesar som ger upp ;) Men ni kan få träna till traven på min häst om ni vill, jag rider barbacka och är lite orolig för att han kommer kasta sej åt sidan som ha brukar göra när han tycker det blir tungt :p

Jag förstår vad du menar med sadeln, för en obalanserad/outbildad häst är svår att sitta på! Då brukar man behöva mer hjälp av sadeln :crazy: Det svåraste är att BÅDE hålla sin egen balans och hästens.

Kanske du vill 'göra för mycket'? Jag har så klart ingen aning om hur varken du eller din man rider, men ibland kan det vara välgörande för galoppen (och alla annan ridning för den delen) att bara låta sig bäras. Man måste såklart vara i balans, och inte kollapsa för att man slappnar av FÖR mycket, men jag upplever ofta att kvalitén i hästens rörelser kan öka när jag inte kämpar så hårt. Knyppling, bah!

Fifflan skrev:
Kanske du vill 'göra för mycket'? Jag har så klart ingen aning om hur varken du eller din man rider, men ibland kan det vara välgörande för galoppen (och alla annan ridning för den delen) att bara låta sig bäras. Man måste såklart vara i balans, och inte kollapsa för att man slappnar av FÖR mycket, men jag upplever ofta att kvalitén i hästens rörelser kan öka när jag inte kämpar så hårt. Knyppling, bah!

Jo, min man åker bara äst och han är följsam. Jag sitter och kräver en massa samling av hästen. Samt att jag har usel kroppskontroll.

Skulle gärna vilja få hjälp med att lära mig hantera min kropp bättre.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 761
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Träning R+ tränare i min omgivning har inga hästar som galopperar för fullt. Deras hästar står och moffar godis och hasar sedan några steg till...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
7 838
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25