Galoppombyten

_smiles

Trådstartare
Jag har ett 14 årigt sto som jag försöker lära in galoppombyten på. Hon fattar gärna galopp och kan förvänd men blir stressad och slänger bara upp huvudet när jag försöker byta.

Hur gör ni för att lära hästar byta galopp på ett lungt sätt?

Sv: Galoppombyten

Jag har ett 14 årigt sto som jag försöker lära in galoppombyten på. Hon fattar gärna galopp och kan förvänd men blir stressad och slänger bara upp huvudet när jag försöker byta.

Hur gör ni för att lära hästar byta galopp på ett lungt sätt?

Ett litet tips. Åttvolt bryt av till trav i några steg, fatta ny galopp. Gör ingen större för hållning utan bjud henne bara here we go.
Minska mängden trav steg så småningom. Därefter provar du bara att lägga om vikten i den nya fattningen. Jag har sett många ryttare som gör en för stark samling för att bytta galopp, vilket resulterar i ett kast med huvudet o högt bog lyft, inte bra. Det jäller att man känner av när inner bakhov e i backen, där kommer bytet till next inner bak. Gör man fel kommer järna bytet fram först. Va kännslig o ha inte för bråttom. Hästen i hagen byter hur lätt som helst, det är vi som krånglar till det . Hoppas du blev nået klokare;)

Det är så jag försökt göra. 8-volter med travavbrott innan ny galopp men hon blir stressad och kastar upp huvudet. Tar knappt i henne för det gör hela saken värre (hon är väldigt känslig i munnen) utan försöker att göra det så enkelt som möjligt utan att krångla till det.

Nån som har nått tips på hur jag kan göra för att hon inte ska stessa upp sig?

Hästen ska vara lösgjord före bytesträning o fixa slutor i galoppen, då har man lätt för att peta undan bakdelen vid bytet.
Gjör inte en stor affär när du ska byta, lägg inte nya skänkeln för långt bak, är hästen mkt känslig i munnen ta inte i munnen.
Börja m att lägga en bom i mitten på banan som hästen först får galoppera över ett par ggr, rid sen volter över den, när du ska byta volt o byta galopp gjörs den över bommen. Sitt still i sadeln så att du inte stör hästen, ex byta fr höger till vänster galopp (vänster volt) när du närmar dig bommen, krama yttertygeln o lägg till yttterskänkeln, innerbenet ngt fr hästen, BYT , ny volt, belöna gå till skritt. Det finns många metoder att träna g byten men den här är offtast enklast för hästarna att förstå, sen när man ska börja att byta på rakspår m flera byten krävs mer avanserad träning. Men lösgjordhet o att kontrollera bakdelen i alla gångarter är a och o. Att din häst stressar är inte ovanligt i början vid bytesträningen men det beror offtast på att man håller de för hårt, lätta mer i handen. Lycka till:banana:

Senast ändrad av en moderator:

Tips: Rid på volt, gå in och "byt om volt" som det väl heter inom den engelska ridningen - blir som ett S då ju. Gör inget särskilt när ni byter varv, öppna för nya sidan bara och höj innerhanden lite....

Ok. Ska ut och prova idag, måste bara vänta på att det blir lite svalare :) Får se hur hon reagerar på de olika metoderna. Tack så mycket!

Testade din variant fast jag fick ta bort bommen (hon tog sats och hoppade över den). Idag bytte hon faktiskt rätt hyffsat när jag bad henne (behöver bara flytta vikten lite för ny galopp, då slängde hon inte upp huvudet :bump: ), enda var att hon bytte bak lite före.

Någon som har tips på hur jag ska göra för att hon ska byta jämt?

när jag tränar hästarna inför byten börjar jag med att de ska kunna gå skänkelvikning i galoppen.
När de väl ska tränas i byten rider jag upp mot mitten (spelar ingen roll om det är kortsida eller långsida). Rider jag i höger galopp så flyttar jag hästen skänkelvikning åt höger några meter, och erbjuder sedan vänster galopp åt vänster.

Fördel med detta är att du får hästens bog + bakdel med dig, många hästar slarvar eller struntar i att byta i 8-volterna, även om det fungerar bra på en del.

Vartefter hästen lär sig byta behövs mindre och mindre skänkelvikning, tills du på slutet istället kan använda det för att få hästen rak precis innan bytet på 8-volten.

Skänkelvikning i galopp kan hon ( + öppna, sluta och 2-track i galopp och förvänd galopp) då kan jag ta och prova det i morgon. Hjälper det att få jämna byten så att hon inte kommer efter med bytet fram??

ja, du känner tydligare om du har henne med dig korrekt genom kroppen redan i skänkelvikningen. sidvärtsrörelsen för att hon är samlad plus rakställd = lättare för henne att byta rent.

Tack så jättemycket!!! Klockrent, enda hon gör är att sparka bakut vissa gånger men annars gör hon rena byten! Tusen tack för tipsen!! :bump::bow::bump::banana::bow:

Väl mött!

kickarna kommer lätt om hon antingen kommer i otakt med sig själv eller inte är tillräckligt stark. Ut och klättra, hoppa studs, träna mycket galopparbeten och lösgjorda ryggningar så bygger hon mer muskler.

Testade din variant fast jag fick ta bort bommen (hon tog sats och hoppade över den). Idag bytte hon faktiskt rätt hyffsat när jag bad henne (behöver bara flytta vikten lite för ny galopp, då slängde hon inte upp huvudet :bump: ), enda var att hon bytte bak lite före.

Någon som har tips på hur jag ska göra för att hon ska byta jämt?

I ett rent byte ska hästen byta bak först. Annars blir det ett jämfotabyte. Det vill du väl inte ha?

Bättre att de byter bak före fram än tvärtom... byter de fram först är det ett bevis på att du intehar baken "med dig".

Vill inte ha jämfotabyte nej, men hon tog ett-två språng i korsgalopp innan hon bytte fram.

Jo, det vet jag. Är ju noga med att hon går ordentligt innan jag försöker byta..

Hur man lär hästen att byta rent tekniskt kan nog variera stort utan att något är mer eller mindre fel. Själv jobbar jag på åttvolt och tar det steg för steg genom att jobba med att flytta in hästen in i gamla volten och sen ta ny galopp ut i nya volten. Börjar med att i början göra halt i mitten av "åttan" och sen sidepassa in i gamla volten några steg innan ny galopp, sen går jag ner till trav och rider skänkelvikning in i gamla volten några steg innan ny galopp, för att till slut bara räta upp och göra en tendens till flyttning inåt i galopp och sen ge hjälpen för nya galoppen.

MEN, det är hur jag gör rent tekniskt men din fråga handlar om hur man får det att gå lugnt till väga? Det viktiga är att inte forcera det hela utan låta hästen gå ner i varv mellan varje bytesövning. Jag gör inte bara ett varv på åttvolten mellan bytena utan ligger kvar i samma volt/varv tills att hästen är avslappnad och har en bra galopp, kanske tar 3-4 varv. Däremellan gör jag många pauser i skritt eller gör halt och står och vilar lite.

Man får vara uppmärksam på om hästen blir spänd/stressad och ha som punkt 1A att den ska vara avslappnad och ha bytet i andra hand.

/Camilla

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 739
Senast: Nevermind
·
Kropp & Själ Jag går hos en psykolog på grund av bland annat ångest och har fått i "läxa" att göra avslappningsövningar/ guidad meditation några...
Svar
3
· Visningar
284
Senast: Tassa
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 056
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 544
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka