Galoppombyten & förvänd galopp

H_lena

Trådstartare
Jag undrar när man kan börja lite smått med galoppombyten och förvänd galopp? Finns det något den måste kunna innan man börjar med detta? Vilka sätt är de bästa fär att lära hästen det? Hittills har jag fattat galopp på diagonalen, brytit av typ två steg och fattat den andra galoppen, är det så man gör? Och hur tränar jag upp styrkan så att hästen orkar gå i förvänd galopp?
Jättetacksam för svar!:)

Sv: Galoppombyten & förvänd galopp

Galoppombytena vill jag inte ge mig in på för mycket då jag inte har mycket erfarenhet av det men de gångerna jag testat för tränare bytte vi om volt och bytte galopp vid medellinjen.

Förvänd galopp kan du börja testa genom att lägga in bågar längs med långsidan (som små serpentiner), då blir det ju förvänd galopp på väg ut till spåret. Börja med små bågar och öka allt eftersom hästen blir starkare. Till slut kan du göra bågen ända över till andra långsidan och sen tillbaks.

Jag skulle aldrig börja träna byten fören hästen är riktigt stabil i den förvända galoppen. Om inte den förvända galoppen är riktigt befäst innan bytena påbörjas så är risken stor att hästen börjar byta på eget bevåg när det är dags för den förvända galoppen.
Som övning för att lära hästen att byta kan jag dock rekommendera att rida diagonalsluta fram till x, och därefter växla till diagonalslutan åt motsatta galoppriktningen, och då lägga på byteshjälpen precis i växlingen mellan slutorna

När jag började med byten på min häst så gjorde jag såhär;

Vänd upp från spåret som om du skulle göra en serpentinbåge, när du kmr till medellinjen (eller tidigare) Så gör du skänklevikning in i nästa båge. Behåll ställningen. Du känner när du helt enkelt bara kan ställa om och flytta skänklen. Gör alla hjälper gansk stort så att det blir övertydligt. Låter luddigt?

För förvänd galopp är bågar från fyrkantsspåret som ngn skrev toppen:D

Det där med att man inte ska börja med byten fören den förvända galoppen är befäst är en myt. Det är inte större risk att en bytestränad häst byter än att en som inte är det gör det. Tycker precis tvärtom att man gärna kan börja träna byten tidigt, innan hästen har fått för god egen balans, eftersom den är mkt mer motiverad att byta då. Själv har jag börjat att byta redan på 4 åringar. Det största felet folk gör är att vänta för länge. Ska du vänta tills den förvända galoppen är befäst så är du ju redan på LA nivå och då kan det lätt bli panik att få till bytena inför MSV start. Plus som sagt att då har hästen själv en så god balans i den förvända att den inte riktigt ser ngn anledning att byta :angel:

Jag har upplevt en hel del problem med att få hästar som byter lätt att sedan gå i förvänd galopp, eftersom det oftast är mer naturligt för en häst att byta än att gå i förvänd galopp. Att mina hästar är välbalanserade i förvända galoppen ser jag inte som något problem, då jag vill att mina hästar ska byta i balans och för mina hjälper, och inte för att den tycker att det är besvärligt att bibehålla galoppriktningen. Däremot har jag inte påstått att man måste vänta länge med att lära hästen att byta, det är ju beroende från häst till häst, vissa har lätt för sig och vissa har det inte....(det kanske finns en baktanke med att förvänd galopp kommer i LA och byten kommer först i MSV?)

tack för alla svar! Jag tror faktiskt inte att jag är riktigt redo för ngn av dem, faktiskt. Men jättetack för alla svaren! Det var verkligen till stor hjälp!:)

Håller med du.

en lydig häst med en ryttare som sitter still- byter inte av sig själv.
visst kan man rida en gnutta förvänd innan- för att byta från den.

Däremot om man inte har några intentioner att rida högre än LA, kan man befästa den förvända.
Det är även praktiskt att kunna byta ute i skogen- när det svänger.

Jag tycker att det beror lite på vilken typ av häst man har. På en lite vingligare häst kan det kanske vara bra med lite förvänd först bara för att få lite mer balans, medan man på en stadig häst säkert med fördel kan lära in bytet först. Min ena tränare säger att "det är alltid lättare att hindra ett byte än att få till ett", och det skriver jag under på.
Med facit i hand skulle jag nog ha lärt min häst att byta för hjälpen innan han blev så himla stadig i förvänd, det blev ett jäkla jobb och tog massor av tid att få honom att byta rent och på hjälpen (och utan att skena efteråt :crazy: ) Han fattade ju inte varför man skulle byta galopp, det gick ju lika bra att gå i förvänd liksom :confused:

Min dåvarande tränare tyckte att jag var skum:cool: som hade bytt innan förvänd.
Hon bad mig att rida på 4 kanten o skära av hörnen- piece of cake:banana:

Jag hade stor nytta av bytena i skogen iom att den hade lång bromssträcka.
Hästen tyckte att det vara vansinnigt kuuul.

Om man inte bromsar innan o definitivt inte direkt efter brukar de inte dra- fly.
Jag släppte o klappade- hästen bara galopperade vidare.

Jag säger som Prince Fair, det är oerhört mkt lättare att hindra ett byte än att få till ett. Dessutom så är det verkligen inte meningen att hästen ska "byta på grund av att det är besvärligt att bibehålla galoppriktningen". Men jag förstår verkligen att du måste vänta ett tag med att träna byten om du LÄR hästen att byta genom att rida diagonala slutor och byta vid X, en övning som ställer stora krav både på ryttare och häst. Ett utav dom vanligaste felen när man börjar träna byten och hästen inte vill byta rent är just rakriktningen.

Jag skulle aldrig börja träna byten fören hästen är riktigt stabil i den förvända galoppen. Om inte den förvända galoppen är riktigt befäst innan bytena påbörjas så är risken stor att hästen börjar byta på eget bevåg när det är dags för den förvända galoppen.
Som övning för att lära hästen att byta kan jag dock rekommendera att rida diagonalsluta fram till x, och därefter växla till diagonalslutan åt motsatta galoppriktningen, och då lägga på byteshjälpen precis i växlingen mellan slutorna

Det var riktigt avancerat med diagonalslutorna! Lite saxen över det hela, men då rakställer man väl mellan?
Men jag håller med om förvända, men det är förstås utifrån mina erfarenheter, av hästar som haft lätt för att slå om galopp och som har varit hopplösa att få att gå kvar i förvända, om det har känts besvärligt:cool: Det går att hindra en häst från att byta men det är inte alltid helt lätt, eller hindra dem från att slå om galopp snarare kanske, regelrätta byten är det inte eftersom dom inte är ombedda då!
Svårt det här, hur man än väljer att göra, tycker jag.

Tror du har missförstått mitt "väntande", jag vill ha en häst som är stadig i förvänd galopp, men det inte sagt att det tar jätte lång tid, eller blir ett enormt hinder i hästens utveckling. Att jag lär hästen byta ur diagonalslutan är en övning som jag fått som tips från en av instruktörerna på bollerups lanbruksinstitut...prova gärna, det är inte hälften så svårt som det låter. Har använt den övningen på många hästar, och det har fallit väl ut hittills, men det är ju tur att vi alla är olika så att vi har olika övningar att ta till på olika hästar

Japp, räta ut mellan slutorna, gärna ett par steg i början, så att hästen är med på noterna ordentlig ;)

Jag tycker att det beror lite på vilken typ av häst man har. :

Håller fullständigt med...det viktigaste när vi väljer övningar och utbildningsplan är ju faktiskt att ta hänsyn till vad just DENNA hästen har för styrkor vs svagheter...så egentligen spelar det ingen roll vilket man övar in först, bara det passar hästen man sitter på just det träningspasset :idea:

Ja du verkar insatt i det här, så jag ska prova;)
Men som det nu är tolkas minsta rörelse i sadeln på diagonal som byteshjälp så troligen blir det byte redan i rakställningen:cool:

Så först måste den kunna galoppslutor o sen.....:rofl:

eller menar du sidvärts, för att den ska tappa balansen lite.

Naturligtvis menade jag sluta, annars hade jag skrivit sidvärts...slutan är en rörelse som börjar dyka upp i senare LA program så det borde ju hästen kunna om du håller på att förbereda den för MSV eller??...dessutom är ju inte galoppsluta speciellt komplicerad om du har din häst ordentligt på yttertygeln, du behöver ju inte kräva den allra tväraste slutan när du ska lära in något nytt. Det räcker gott med en svag sluta, vilket de flesta LA hästar klarar galant

Jaha. du är av den typen som anser att man måste gå över förvänd galopp.;)
De som börjar med MSV tar bytena direkt. Förvänd galopp är ingen rörelse i sig, utan en check av balans o lydnad.
Ponny måhända?
Där är den förvända viktig.

Ponny var längesedan...nu mera anställd som dressyrberidare sedan 13 år tillbaka på nationell nivå, men tack för din fina amatöranalys av mig :rofl:

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 766
Senast: mamman
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 480
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar