Galoppombyten & förvänd galopp

Sv: Galoppombyten & förvänd galopp

För att lära in enstaka byten är det nog okej, för att få till ett byte alls. Men sen om man vill ha ett rakt byte och kanske fler efter så blir det lite knepigt att ha hästen i sluta:confused:

Jag gjorde så ungefär då jag red idag, och det fungerar bra, det vill säga att byta så, men det var mera som lösgörande, som en del av det lösgörande som jag red det. För att lära in byten på riktigt sätt är det en tveksam väg?

Den där övningen måste till för att man ska kunna byta på en mkt väl befäst förvänd.
De riktigt duktiga byter tidigt från bl.a förvänd- som 4-åringar.
De hästarna har heller inget problem att skilja på ryttarnas hjälper- byter inte hej vilt själva.

Ja men den är bra som lösgörande och att få hästen lydig.
Jag tror att skillnaden på vanliga ryttare och de riktigt skickliga är bland annat att dom har mer kontroll på sej själva och vet säkert att dom inte försvårar för hästen utan kan hjälpa den. För många av oss andra kan det vara svårt att koordinera tillräckligt bra i förvända, särskilt åt det håll som hästen och i värsta fall ryttaren själv har svårast för. Att då lägga till byteshjälper för en osäker ryttare som inte är hundra på hur man gör ens.

Ja, man ska nog helst vänta och inte göra det på 4-åringen i alla fall:o

På hästar som har fått bassning när den har gjort fel- bytt. blir det ett stressmoment när det går emot vad den tidigare har blivit lärd att det är fel.

Om man då dessutom drar i den flyende hästen= mer stress. Därför kan DEN övningen vara bra- där man har full koll på den o den inte "kan" dra iväg. som regel är det ryttarens spänning som gör att det skiter sig. Om man istället är lite cool o klappar o tröstar hästen- kan den få bättre förutsättningar att försöka göra rätt.
Hästar som har en god galopp har sällan problem att byta- av sig själva.
Däremot får man inte strypa tempot- för hur ska den då kunna byta i SPRÅNGET- svävmomentet. Det är därför som många hästar drar på- för att överhuvudtaget kunna byta rent.

Inte sällan ser man hästar lära sig en annan teknik- bara för att ryttaren ska bli nöjd- hoppbyten= ett halvt språng efter med bak. för att den inte ges plats att få ett sväv. Den felaktiga tekniken är mkt svår att rätta till.

Jag skulle aldrig börja träna byten fören hästen är riktigt stabil i den förvända galoppen. Om inte den förvända galoppen är riktigt befäst innan bytena påbörjas så är risken stor att hästen börjar byta på eget bevåg när det är dags för den förvända galoppen.
Som övning för att lära hästen att byta kan jag dock rekommendera att rida diagonalsluta fram till x, och därefter växla till diagonalslutan åt motsatta galoppriktningen, och då lägga på byteshjälpen precis i växlingen mellan slutorna

Egentligen borde jag inte ens bemöda mig att svara då det är så uppenbart att du pratar i nattmössan, men eftersom det beklagligt nog verkar vara ett par här som tror att du har "koll" så finner jag det nödvändigt, eftersom ett felinlärt byte kan vara väldigt svårt att rätta till.

Den övning du beskriver förekommer först i St. Georg, tom i MsvA1 finner man detta lite för svårt och istället för byte vid X rider man rakt fram till I, byter och fortsätter ut på spåret. DETTA ÄR INTE EN ÖVNING MAN ANVÄNDER FÖR ATT LÄRA HÄSTEN GALOPPOMBYTEN!!!!

Kan möjligtvis sträcka mig till att man kan flytta hästen ett par steg i sluta, byta och sedan rida rakt ut detta är dock ngt, som Axel skriver, man gör på en äldre häst som har fått börja med byten sent och därför inte har lika naturligt lätt att byta.

Att rida en korrekt utförd diagonal sluta kräver en hel del samling, takt och balans. När man lär in byten rider man normalt inte i en alltför samlad galopp (allt för att underlätta för hästen). Det är viktigt att hästen har en bärig galopp och är rak. I början är det också viktigt att ge häseten ngn form av "belöning" för bytet som tex att bryta av till skritt (eller bara klappa och fortsätta rakt fram i ngt friare galopp) defenitivt inte fortsätta i sluta :eek:.

Däremot får man inte strypa tempot- för hur ska den då kunna byta i SPRÅNGET- svävmomentet. Det är därför som många hästar drar på- för att överhuvudtaget kunna byta rent.

Inte sällan ser man hästar lära sig en annan teknik- bara för att ryttaren ska bli nöjd- hoppbyten= ett halvt språng efter med bak. för att den inte ges plats att få ett sväv. Den felaktiga tekniken är mkt svår att rätta till.
Detta var intressant och lärorikt. Det hade jag inte en tanke på. :bow: Jag hade nog kunnat hålla hästen för kort om jag skulle försöka lära in ett byte.

Jag kan lugna alla med att jag inte kommer att försöka ge mig på ngt sådant på vääääldigt länge. :angel:

I början är det också viktigt att ge häseten ngn form av "belöning" för bytet som tex att bryta av till skritt (eller bara klappa och fortsätta rakt fram i ngt friare galopp) defenitivt inte fortsätta i sluta :eek:.
Iom att hästen slappnar av om man inte bromsar direkt efter- saktar av, så kan det vara intressant o se vad som händer om du istället gör som ditt andra alternativ- klappa o lätta. Hästen galopperar bara vidare- utan att öka.

Man skapar ingen spänning o bytena blir mkt lättare-utan frustration.

Sen är det en annan 5 att de gärna vill byta- skitkuuul:banana:
Då får man bara var mer tydlig o ha övers´´ende för att de klarar av ett- för ryttaren svårt moment.
Hästen klarar av det ganska bra själv- om den inte störs- som i hagen.

Egentligen borde jag inte ens bemöda mig att svara då det är så uppenbart att du pratar i nattmössan, men eftersom det beklagligt nog verkar vara ett par här som tror att du har "koll" så finner jag det nödvändigt, eftersom ett felinlärt byte kan vara väldigt svårt att rätta till.

Den övning du beskriver förekommer först i St. Georg, tom i MsvA1 finner man detta lite för svårt och istället för byte vid X rider man rakt fram till I, byter och fortsätter ut på spåret. DETTA ÄR INTE EN ÖVNING MAN ANVÄNDER FÖR ATT LÄRA HÄSTEN GALOPPOMBYTEN!!!!

Kan möjligtvis sträcka mig till att man kan flytta hästen ett par steg i sluta, byta och sedan rida rakt ut detta är dock ngt, som Axel skriver, man gör på en äldre häst som har fått börja med byten sent och därför inte har lika naturligt lätt att byta.

Att rida en korrekt utförd diagonal sluta kräver en hel del samling, takt och balans. När man lär in byten rider man normalt inte i en alltför samlad galopp (allt för att underlätta för hästen). Det är viktigt att hästen har en bärig galopp och är rak. I början är det också viktigt att ge häseten ngn form av "belöning" för bytet som tex att bryta av till skritt (eller bara klappa och fortsätta rakt fram i ngt friare galopp) defenitivt inte fortsätta i sluta :eek:.

Min fd chef hade en favoritövning för att lära hästarna byten. Han red tex i vänster varv i rättvänd galopp. När han kom ut på långsidan red han galoppsluta typ in till kvartslinjen, ställde om, och bytte till högergalopp. Han red sedan rakt ut till spåret, fortsatte genom hörnet i förvänd galopp och bröt av till skritt på mitten av kortsidan.

Han var känd i bygden för att kunna lära ALLA hästar att byta, även dem som andra redan hade misslyckats med. Han hade tävlat GP och utbildat ett antal hästar till svår klass.

Du behöver inte vara orolig;) jag har koll och har inte lurats till något dumt!
Jag håller med Jasmine4 att det inte är ett bra sätt att lära in byten. Men som lösgörande är allt som involverar skolor, växlingar mellan skolor, och så vidare, bra att använda. Om hästen klarar av det.

Jag brukar faktiskt personligen bara rulla vidare i galopp men jag vet att tex Lussan förespråkar att man ska bryta av till skritt, man får ju så klart rulla vidare en bit oavsett å inte kasta sig på tyglarna direkt efter bytet ;).

Min fd chef hade en favoritövning för att lära hästarna byten. Han red tex i vänster varv i rättvänd galopp. När han kom ut på långsidan red han galoppsluta typ in till kvartslinjen, ställde om, och bytte till högergalopp. Han red sedan rakt ut till spåret, fortsatte genom hörnet i förvänd galopp och bröt av till skritt på mitten av kortsidan.

Han var känd i bygden för att kunna lära ALLA hästar att byta, även dem som andra redan hade misslyckats med. Han hade tävlat GP och utbildat ett antal hästar till svår klass.

Detta är ju dock en helt annan övning en den som Singapore S beskrev och som jag sa ngt man gör på lite äldre hästar och gärna som du beskriver hästar som andra misslyckats med. På 4 åringar använder man andra övningar.

Jag köpte en häst för många år sedan där ngt gått snett vid inlärandet av bytena. Han var otroligt spänd och laddad så fort man började tänka byten. På denna häst red jag ofta byten ur sluta pga att då fick han ngt annat att fokusera på och kunde lättare slappna av. Tyvärr kom betendet lite grann tillbaka när vi började träna serier.

Jag brukar faktiskt personligen bara rulla vidare i galopp men jag vet att tex Lussan förespråkar att man ska bryta av till skritt, man får ju så klart rulla vidare en bit oavsett å inte kasta sig på tyglarna direkt efter bytet ;).

Fast som jag har fattat det har Lussan o Co. oxå börjat tidigare med bytena o det blir mer avdramatiserat.

En häst som exploderar innan, i eller efter kan det kanske vara bra att få stopp på:grin: Tyvärr tycker jag inte att det löser problemet, men det hindrar att man rider på andra i farten:angel:
Jag kanske inte ska lägga mig i hur de som är skickliga reder ut saker:o

Precis som du säger så tror jag också att dom flesta idag börjar tidigt med byten, inte bara eliten utan även folk på lite lägre nivå. Har man en gång börjat med det så inser man att det faktiskt ger många fördelar. Dessutom, om man ska ligga ifas med årgångstävlingarna så måste man börja tidigt.

Jag tror att Lussans avsikt med skritten efter bytet är just att ge hästen en belöning för väl utfört arbete. Jag kan inte se ngt fel i det.

Jag tror att Lussans avsikt med skritten efter bytet är just att ge hästen en belöning för väl utfört arbete. Jag kan inte se ngt fel i det.

Dessutom blir det ett perfekt tillfälle att ge sin häst en liten godisbit, och på så vis förstärka belöningen...kanske inte varje gång dock, kan nog kännas lite snopet om hästen börjar stanna spontan efter ett byte för den vill ha sin godbit. :d

jag vet inte sadar jatte mycket om byten men vill hemskt garna lara mig mer..
vilka ar hjalperna ni ger for ett gallop ombyte? jag tanker mest pa att hasten vet ju inte riktigt vad hjalperna ska betyda typ, sa nar man borjar lara dom ar det vanligt att ma anvander en bom pa marken eller sa?

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 766
Senast: mamman
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 480
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar