Galoppintervaller!

Sv: Galoppintervaller!

Jag fattar alltid galopp från skritt på rakt spår, inga vändningar.
Sen håller jag in honom lite i början medan jag jagar på sen släpper jag medan jag ropar wiiiiiieee :D då får han gå så fort han vill.

Jag brukar rida lite på känn och se till att växla med jämna mellanrum mellan höger och vänster galopp och avslutar alltid med den galoppen som är lättast.

Jag brukar stå upp i lätt sits med ett mjukt stöd i handen som jag håller lågt ner för att underlätta för hästen att sänka huvudet och höja ryggen.

Travar och skrittar lite emellanåt. Jag gör inte så många upprepningar utan slutar när galoppen känns OK och berömmer massor.

Vi har dock väldigt svårt i ridhuset fortfarande men ute går det superbra!

:D jag har provat nåt liknande detta på Alice.. Varvid surtant (som råkade vara på toppen humör denna dag, därav testet) slår på tvärniten , kastar upp sitt huvud med slemmet farande ur munnen & öronen slät strykna längsmed nacken & tokslår tills jag far i backen. Jag kommer aldrig mer ge henne skänkel.....:rofl: Men hon skrittar & travar gärna, så länge jag inte använder skänkel.

Men du kanske borde börja vänja henne vid skänklar, är ganska bra att kunna ta till dem till hjälpmedel. Min madame kan också tjura för skänklarna men det är bara att fortsätta och inte ge med sig. Om din häst ska kunna bära upp dig är det är grundregel att ha hästen mellan hand och skänkel. dvs framför dig.

Kolla att hon inte har ont någonstans och att det är därför hon reagerar som hon gör och inte ger med sig..

Jag brukar "speeda" upp dom med att hålla in dom och peppa..när dom är nog laddade så tar jag upp tyglarna i nästan öronhöjd( fortfarande hårt hållna) och skänklar på dom och säger iiiihhhaaaa :rofl:

Hoppas du inte menar allvar :crazy:

Du behöver antagligen bygga upp din hästs styrka och lära om vad den tidigare fått bestraffning för till något positivt. Men börja att arbeta mycket med grunden i skritt och trav för att det du kan göra i skritt är i stort sett alltid möjligt i galopp också.

Jag lägger upp ett schema för min häst och skriver varje dag vad jag gjort för att få en överblick i hennes träning och det kan vara bra att följa upp så att utbildningen går åt rätt håll :)

Men du kanske borde börja vänja henne vid skänklar, är ganska bra att kunna ta till dem till hjälpmedel. Min madame kan också tjura för skänklarna men det är bara att fortsätta och inte ge med sig. Om din häst ska kunna bära upp dig är det är grundregel att ha hästen mellan hand och skänkel. dvs framför dig.

Kolla att hon inte har ont någonstans och att det är därför hon reagerar som hon gör och inte ger med sig..

jodå tant Alice på 9 år är riden sen hon är 5 år, mycket, och skänkel kan hon om något. Dock lägger jag inte största vikt på att hon ska kunna det då det inte direkt är hennes diciplin & efter avslutad tävlingskarriär inom TRAV ska hon till avel.

Och som svar till din sista mening; jag har regelbunden ET & åker till klinik när hon har ont. De flesta här på Buke Trav vet att Alice är speciell i psyket, vilket även alla som träffat henne IRL håller med om. Välkommen till oss & hälsa på, Rimbo är inte långt ifrån Söderbykarl!! :D

Ställ utåt och driv på, blir omöjligt att hålla en snabb trav så, de faller in i galopp. Tar ca. 5gånger innan de lär sig skänkeln. Sen är det bara att köra på det!

Du behöver antagligen bygga upp din hästs styrka och lära om vad den tidigare fått bestraffning för till något positivt. Men börja att arbeta mycket med grunden i skritt och trav för att det du kan göra i skritt är i stort sett alltid möjligt i galopp också.

Jag lägger upp ett schema för min häst och skriver varje dag vad jag gjort för att få en överblick i hennes träning och det kan vara bra att följa upp så att utbildningen går åt rätt håll :)

Bestraffning? :confused: Här bestraffas inga hästar så länge de inte gjort sig väldigt förtjänta av det (och då är det allvarligt och inte för att de galopperar eller inte). Jag vet inte vad du har för erfarenheter av träning av travhästar men att bestraffa dem för galopp är inget jag pysslar med i vart fall.

Styrka och muskulatur har dem allihopa, det är inte det det sitter i att de inte vill galoppera. Även en muskelsvag häst klarar av att "galopprusa". Det är en annan sak om de ska galoppera i form. Jag har som sagt ridit mycket och ridit in många hästar tidigare och aldrig haft problem med galoppen. De jag har nu som rids nån gång emellanåt för skojs skull "vill" dock inte galoppera av någon anledning. Ridningen är inget som prioriteras i mitt stall numera men jag ser gärna att de är ridbara i alla gångarter.
Hästarna går på en årsplanering och det är vad som styr träningens upplägg. Jag för daglig bok på vad som görs med varje individ.

Ställ utåt och driv på, blir omöjligt att hålla en snabb trav så, de faller in i galopp. Tar ca. 5gånger innan de lär sig skänkeln. Sen är det bara att köra på det!

Detta är det vanligaste sättet jag använt mig av tidigare, har nästan alltid funkat. Dock inte på dessa....Iofs har jag alltid haft tillgång till ridbana eller annan öppen yta vilket jag inte har nu. Svårare på en väg.

Kanske får ta och longera dem och lära dem kommandot "galopp"! :idea:

Nej bestraffning kanske är fel ord men de har ju fått lära sig att att det är fel, börjar de galoppera ska de genast ner till trav igen. Har för övrigt arbetat i travstall så jag har viss erfarenhet.

Varför inte, det är inte dressyrpass som vi pratar om utan galoppintervaller...

Nej men att stressa en häst in i galopp är ju knappast något positivt. Den behöver nya muskler för att orka och att rusa i fullt sken och sitta med händerna i öronhöjd ger ju knappast någonting.

Jasså, hon går fortfarande på travet. Jaja, min madame är också speciell så jag vet hur det är ;)

Nej men att stressa en häst in i galopp är ju knappast något positivt. Den behöver nya muskler för att orka och att rusa i fullt sken och sitta med händerna i öronhöjd ger ju knappast någonting.

Fullt sken !!! :eek: :eek:

Är det så du galopperar i jobben ?

För mina hästar har det varit naturligt för dom att ta galoppen när jag gör så( dom fattar den från steg 1 ). Huruvida det är synd om mina stressade hästar eller ej är du också välkommen o hälsa på här också.
Dessutom tycker dom det är kul och inte det minsta stressande.

Jasså, hon går fortfarande på travet. Jaja, min madame är också speciell så jag vet hur det är ;)

Tror du man kör galoppintervaller med föredettingar??? Det är ju en annan form av intervallträning och det gör man väl för det mesta med starthästar ?

Jamen Martha, du vet Rimbo-bor.. Fåglarna flyger uppochner för de vill inte se eländet :rofl: (inget illament nu Agadir).

Händerna i öronhöjd ger hur otroligt det än kan låta en signal till hästen att höjja ryggen. Händerna lågt hållna (så att tygellinjen bryts) ger hästensignal att sänka ryggen. I galopp vill man ha upp ryggen så Marthas sätt är faktiskt väldigt klokt.
Varför det är så? Hästen är av naturen ett mottrycksdjur. Om man drar den i munnen så vill den "dra" tillbaka. Har du låg hand så drar du bakåt/neråt och då drar hästen framåt uppåt.
Har du hög hand drar du uppåt/bakåt och då drar hästen neråt/framåt.
Neråt framåtsökning med nosen betyder att hästen höjjer ryggen.
Framåt uppåtsökning betyder att hästen sänker ryggen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
974
Senast: Cattis_E
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
303
Senast: Unafraid
·
Kropp & Själ Dags att köpa en ny puls- träningsklocka men vet inte riktigt vilken jag ska köpa. 😅 Tänkte att ni kanske har några tips. Jag löptränar...
Svar
9
· Visningar
366
Senast: Shpongle
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
839
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka