Galoppintervaller!

Sv: Galoppintervaller!

:D Det är därför dom svarar med galopp :idea:

Hästen är vår bästa lärare

(fast jag tror du blandade ihop det lite på slutet :rofl: )

Hahaha, nu har jag ändrat så att det blir mer förståeligt :-)
Travtant som du är så tror jag dock inte att du egntligen visste om den där finessen :D, du har bara märkt att det funkar. Eller?
Brukar vara så med de gamla kloka, ní bara märker att nått funkar liksom :D

Ja, det är som med cykling, man bara "vet" hur man ska göra. Man gör det som "känns" bäst" och hästen svarar om det är rätt eller fel.

Finessen visste jag inte om och det är bra att du som är ung och förståndig talar om varför det blir så :D

Det var en klok gamling det :rofl:

Nä' , skämt åsido...jag rider ju aldrig som folk i övrigt . för mig är känslan viktigast, inte stilen.

Jag brukar rida lite på känn och se till att växla med jämna mellanrum mellan höger och vänster galopp och avslutar alltid med den galoppen som är lättast.

Jag brukar stå upp i lätt sits med ett mjukt stöd i handen som jag håller lågt ner för att underlätta för hästen att sänka huvudet och höja ryggen.

Travar och skrittar lite emellanåt. Jag gör inte så många upprepningar utan slutar när galoppen känns OK och berömmer massor.

Vi har dock väldigt svårt i ridhuset fortfarande men ute går det superbra!

Men då tränar du inte din häst för start eller?
Men det måste ju abolut vara bra "mjukträning" även för en starthäst!

Har faktiskt lagt in en tråd på Galopp:idea: ang. hur de tränar sina galoppörer! Tänkte man kunde få lite tips! Men de rider tydligen inte så mkt intervallträning och använder klocka mest för sluttider.

Jag brukar "speeda" upp dom med att hålla in dom och peppa..när dom är nog laddade så tar jag upp tyglarna i nästan öronhöjd( fortfarande hårt hållna) och skänklar på dom och säger iiiihhhaaaa :rofl:

Liknande teknik utöver det där med "i öronhöjd" med min ena i speedcar...och Martha du ska veta att jag är rädd varje gång att skalmarna ska gå av efter att du (jag tror det var du iaf?) skrämde upp mig med att vagnen pajar om man kör för mycket i galopp:D

Numera törs jag till och med köra på rakbanan när det är ljust ute och folk ser mig...och han har ju till och med vunnit lopp, så...:cool:

Kör du i galopp? Jag rider jag ...:angel:

Jo det stämmer nog att det var jag som kan ha skrämt upp dig ( värst va bra minne en del människor har :rofl: )
En kompis till mig tränade sitt hopphalvblod i galopp för vagn och skalmarna gick av efter nåt år och det sas då att det blir fel "bryt" i galopp på skalmarna, Om det är en sanning eller ej låter jag eg vara osagt :D

Det är istället för att banta:p Håller de inte för att gå under ryttare så får man hitta på något...:angel:

Jag hoppas min nissevagn håller något år till. Men jag tänker på dig varje gång han tar i lite när han sätter iväg och tittar nervöst på skalmarna...:D

Hur länge "bör" man rida "som vanligt" på en häst som nyss blivit inriden innan man börjar rida intervaller?

Det har jag upplevt som individuellt. Vet de som bara sett att hästen accepterat människan på ryggen. Sen beror det på hur hästen tar ridningen. Jag har i dagarna börjat få min tant (riden sen 2004) att orka bära sig i galoppen. Rider först en vanlig motionsrunda i trav & viker sen av hemåt över rakbanan på 550 m där hon fått galoppera 1 intervall. Kommer att utöka pö om pö.

Lite uppdat: Har nu galoppintervallat ca: 2mån,har gått 2 ridjobb i veckan om hon inte har varit inne på banan och gått snabbjobb.
Gick ett lite tuffare snabbjobb igår, 22/1600m och hade 95 i puls:eek:
Lite mkt tycker jag efter all jobb hon fått.
Om vi nu utgår från att hon är frisk (ska lämna iväg ett bl.pr)hur ska jag få bättre effekt ur ridjobben?
Nu går hon ca:7-800mX7st i ett ganska högt tempo.
Ska jag rida kortare intev och lite snabbare el. ska jag lägga på ytterligare fler intervaller?
Underlaget är sand dock inte jätte,jättetung.
Tips, ideér, förslag???

Tjena ! Jag har en trökpelle hemma som jag har ridit in och även kvalat in i monte . Nu undrar jag en sak , har tänkt börjat med galopp intervaller för att få honom att tända, till jag vill ha ett bra tipps på hur man toppar upp dom lite .

Jag rider på en oval djupsandbana med upp/nedförslut, så det blir 300 meters intervaller uppför med sakta joggning nedför, fyra gånger innan jag byter varv. En del kan gå fem "varv". Jag varierar tempo mellan träningsgångerna, men jag vill alltid att hästen ska kännas balanserad (ja, inte början förståss då e man ju bara glad att de galoppar) och att den känns jämn och jobbar på rätt sätt, om den har hunnit bygga styrka så rider jag på i rejält friskt tempo (lite indianstuket ;)) å i bland får man då en häst med ben över hela banan i mycket låg och lååååång form

Lite uppdat: Har nu galoppintervallat ca: 2mån,har gått 2 ridjobb i veckan om hon inte har varit inne på banan och gått snabbjobb.
Gick ett lite tuffare snabbjobb igår, 22/1600m och hade 95 i puls:eek:
Lite mkt tycker jag efter all jobb hon fått.
Om vi nu utgår från att hon är frisk (ska lämna iväg ett bl.pr)hur ska jag få bättre effekt ur ridjobben?
Nu går hon ca:7-800mX7st i ett ganska högt tempo.
Ska jag rida kortare intev och lite snabbare el. ska jag lägga på ytterligare fler intervaller?
Underlaget är sand dock inte jätte,jättetung.
Tips, ideér, förslag???

Intervallträning = grundträning
"Vanliga" snabbjobb = Toppning av form

När jag satt igång min "tant" från noll har hon intervallat (gångarten är rätt ointressant då det är samma effekt man uppnår) MAX 6 intervaller och när hon gått under 95 i puls har jag börjat med ett kort banjobb.
Första jobbet har gått typ 25 med 95 i puls över 1640, andra 25 med 95 i puls, provlopp 22 med genomkörare på slutet 95 i puls.

Kval på 19-tid - puls runt hundra och sen har hon varit ute och startat och presterat skapligt.

Jag kör aldrig mer än 6 intervaller.

Men det beror förstås på NÄR du pulsar, jag pulsar efter 5 min.

Pulsar du under galoppjobben? Vilken puls ligger hästen på?

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
974
Senast: Cattis_E
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
303
Senast: Unafraid
·
Kropp & Själ Dags att köpa en ny puls- träningsklocka men vet inte riktigt vilken jag ska köpa. 😅 Tänkte att ni kanske har några tips. Jag löptränar...
Svar
9
· Visningar
366
Senast: Shpongle
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
839
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka