Sv: Galoppinfo
Jag har sett Seabiscuit, Svarta Hingsten-filmerna och serien, läst böckerna om Wonder och andra i den serien, Dopad av Dick Francis.
Jag ska försöka hålla mig till fakta så gott det går, jag är inte insatt i galoppvärlden, men har hållit på med hästar i felra år, så just den biten kan jag ju ganska bra. Jag tror på historien, även om jag inte kan något om galopp. Då jag aldrig varit i USA, eller vet nåt om banor osv där, så försöker jag skriva så "luddigt" det går. Det är egentligen inge bok det handlar om, utan en filmidé, så förhoppningsvis behöver jag inte vara alltför detaljerad. Det emsta jag skrivit nu utspelar sig på en gård med kapplöpsningshästar, där det är träning, tjejens jobb utöver hästarna, en kärlekshistoria. Det handlar också om löp, men just den biten är egentligen inte det viktiga, utan vägen dit. I slutet ska det vara ett stort lopp som hon vinner och bevisar för alla att hon kan träna hästar. vad det ska vara vet jag inte, då jag inte vet vilka löp som är dom största.
Om någon här kan nåt om galoppsporten i USA får ni gärna säga vilka lopp det brukar vara och vilka soom får tävla i respektive lopp/tävling.
Finns det någon lista man kan kolla i USA/Kanada/Mexico eller vad man kan tänkas behöva kolla för länder för hästnamn i USA, som det gör här för galopphästar och ravhästar?
Creetown: Du menar att om jag srkiver ut namnen här så kan ni säga om ni vet om dom är tillgängliga?