Galopphulligan

Sv: Galopphulligan

Mjaah. Tyckar nog att herrar Schistl, Rodriguez och Co. gör det lite mera elegant.
Själv skulle jag behöva en pall eller en kran numera :o

Mmm...
Såg lite andra korta snuttar på snygga uppsittningar när jag tittade på lite andra länkade filmer på youtube. Hittade även någon utbildningsfilm om uppsittning på galopphästar. Gjorde en dylik uppsittning på en galopphäst på ridskolan när jag skulle berätta lite om hur man rider galopphästar. Fick både applåder och sura miner. Den suraste minen kom från en instruktör som inte kände till att riktig galopp är fyrtaktig... ;-)
Jag kommenterade att det är ont om pallar ute på galoppbanan såväl som ute i naturen. Kommer man inte upp oavsett längd o övrig fysik så är kanske inte jockey det man skall bli... ;-)

Så ska jag nog skifta intresse.... :angel:

Nej, det skall du väl inte hoppas jag? Jag fick helt enkelt lära mig...
Ok, kändes väl mer som jag kravlade upp i början men nu kan jag oftast hoppa upp ganska snabbt och snyggt ( speciellt i ridhuset utan att någon märker det B-) ).
Sen kan nog de flesta lära sig att hoppa upp med lite större grace.
Förlåt att jag säger det men en del är i början svårare att kasta upp i sadeln än en sandsäck. Men när jag brukar visa så blir många förvånade hur lite kraft det behövs att kasta upp någon. Jag lät en av ridskolans minsta tjejer kasta upp mig (60 kg, 172 cm). Hon tog i så att hon nästan följde med upp... *s*
...och blev förvånad hur lite kraft det krävde...
Övning!

Jag har absolut inga problem att komma upp när jag blir uppkastad (och vi har en hel del hästar som är 175+ i stallet), och brukar heller inte direkt vara någon som klagar... :p

Men att hoppa upp utan hjälp är omöjligt, jag landar i magen och så är det slut på det roliga! Skulle säkert kunna träna men nej, spänstig som ett kylskåp är jag ungefär.

Får jag bara något att stå på är jag dock snabb på att komma upp genom att änvända bygeln ytterst lite eller hoppa om hästen inte är så hög.. IKEA pall in my heart! ;)

När det gäller att komma upp på 170+ hästar brukar jag be hästen lite snällt att böja ner huvudet. Jag lägger sen vänster armbåge över nacken på hästen så nära sadeln som möjligt. När sen hästen tar upp huvudet tar jag avstamp och följer med upp...
Sen är det bara att svinga sig över sadeln...
;-)

Liknande trådar

Hästmänniskan Som rubriken lyder.. vilken gren/grenar eller annat inom häst sysslar ni med och hur kom det sig att ni började med just det?
2
Svar
36
· Visningar
1 888
Senast: Roxy
·
Övr. Hund Finns det några ”officiella” översättningar? :) Tänker då på grenarna vars namn inte rakt av är på engelska t.ex.: - Personspår -...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Brukar man ha "tackpris" till domare på hundtävlingar (dvs att den arrangerande klubben ger domaren något som tack under...
Svar
4
· Visningar
561
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 561
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar