Galoppförbättringsövningar/samling

Sv: Galoppförbättringsövningar/samling

Om man bortser från att det skulle vara specifikt för galoppen utan pratar generellt så är det ju så att för att hästen ska bära vikt bak måste bakbenen vara i backen och ta emot vikten. Den kan ju inte ta emot vikten i luften?!
För att hinna med att niga bak mer eller mindre så behövs dessutom ännu mer tid i backen än "normal" fördelning mellan fram och bak. Inte så att det behöver synas märkbart, traven t ex behöver ju inte bli fyrtaktig för det, men man märker ändå att bakbenen tar emot vikt under längre tid den är i backen än vad frambenen hinner vara i backen och ta vikt.

Då är det klart man vill uppnå samma i galoppen, om/när man eftersträvar bärighet i den vill säga. Men även där behöver man ju inte för den skull sträva efter en annan takt utan det kan vara ganska rejäla skillnader även inom samma/ungefär samma takt, tänker jag.

Jag vet inte om jag hänger med på vad du egentligen säger, men det förefaller som om du anser att en fyrtaktig galopp med gärna benen mycket i marken är ok eller t o m eftersträvansvärt? För vem och varför i så fall?

I vilket syfte? Bärighet har ju inte med markbundenhet att göra:confused: Tvärtom.

Då har du inte läst inlägget ordentligt.

Jag tänkte visserligen spinna vidare på att är man uppe på närmare levad-nivå är det klart att man vill ha bakbenen ännu längre i backen, men strök den delen eftersom det inte är något jag känner mig sugen att diskutera, det blir så spekulativt.
Själv skulle jag inte ha något emot en fyrtaktig galopp om den har andra bra kvalitéer och den blir fyrtaktig på grund av samling - inte på grund av otakt (passaktigt), fast då utgår jag ju ifrån att på något sätt kommer den såklart ha sina brister tills man kommit längre med galoppen, att det blir ett val mellan vilka brister man tycker är ok. Mycket hellre åt det fyrtaktiga pga samling än pga otakt/passtendenser (typ - hästen samlar sig mer än den har galopp till för att kunna hålla ihop). Men det känns som sak samma, för det är ändå tretakten jag bryr mig om, alltså att man vill ha en "ren" galopp, och förmodligen det jag kommer titta på bra länge till, även om det alltid kommer finnas vissa brister man hellre ser än andra innan man är "där".

Tänk på piaffen. Trots att hästen ska vara "längre i backen" bak ska den ändå vara rent tvåtaktig utifrån det ögat hinner med att se. Galoppen har inte samma likhet fram resp. bak så det blir inte samma sak, men det säger ju ändå en hel del om hur mycket hästen kan samla sig innan det -måste- bli en taktändring. Ergo - det borde vara ungefär samma kvalitéer vi tittar efter ändå.

Senast ändrad:

Men vem vill ha fötterna i backen länge i en piaff ? Då är den långsam och oengerad. Jag tror du har missförstått. Det pratas om upplocket av bakbenet här och att det skall ske kvickt och inte segt eller långsamt. Man vill ju ha upp benen i luften och inte kvar på marken. Jag tror du blandar ihop med en snabb takt där benen knappt hinner sättas ner förrän dom lyfter upp men det står ju i inlägget att takten fortfarande skall bibehållas långsam men med kvicka ben.

Jag tänkte visserligen spinna vidare på att är man uppe på närmare levad-nivå är det klart att man vill ha bakbenen ännu längre i backen, men strök den delen eftersom det inte är något jag känner mig sugen att diskutera, det blir så spekulativt.
Själv skulle jag inte ha något emot en fyrtaktig galopp om den har andra bra kvalitéer och den blir fyrtaktig på grund av samling - inte på grund av otakt (passaktigt), fast då utgår jag ju ifrån att på något sätt kommer den såklart ha sina brister tills man kommit längre med galoppen, att det blir ett val mellan vilka brister man tycker är ok. Mycket hellre åt det fyrtaktiga pga samling än pga otakt/passtendenser (typ - hästen samlar sig mer än den har galopp till för att kunna hålla ihop). Men det känns som sak samma, för det är ändå tretakten jag bryr mig om, alltså att man vill ha en "ren" galopp, och förmodligen det jag kommer titta på bra länge till, även om det alltid kommer finnas vissa brister man hellre ser än andra innan man är "där".

Tänk på piaffen. Trots att hästen ska vara "längre i backen" bak ska den ändå vara rent tvåtaktig utifrån det ögat hinner med att se. Galoppen har inte samma likhet fram resp. bak så det blir inte samma sak, men det säger ju ändå en hel del om hur mycket hästen kan samla sig innan det -måste- bli en taktändring. Ergo - det borde vara ungefär samma kvalitéer vi tittar efter ändå.

Fast det kan bli med galoppen såsom vid urgång ur piaffen- hästen tappar traven/ galoppen för att orka. Då har man krävt för mkt. Den måste ändra på sitt rörelsemönster- otakt för att kompensera genom att bära med de andra benen för att få till det som ryttaren vill.

Samma fenomen uppstår även i ökningar- tappar takten.

En bra piaff säger m a o inte allt- däremot HUR den kan ta sig ur den.. framåt.
Där har vi kvitto på att styrka, balans o smidighet finnes.

Men vem vill ha fötterna i backen länge i en piaff ? Då är den långsam och oengerad. Jag tror du har missförstått. Det pratas om upplocket av bakbenet här och att det skall ske kvickt och inte segt eller långsamt. Man vill ju ha upp benen i luften och inte kvar på marken. Jag tror du blandar ihop med en snabb takt där benen knappt hinner sättas ner förrän dom lyfter upp men det står ju i inlägget att takten fortfarande skall bibehållas långsam men med kvicka ben.

Även om det låter motsägelsefullt så tycker jag inte det ena utesluter det andra. Alltså - bakbenen kan "vila" ganska länge i backen utan att de upplevs som sega, om de gör det på grund av jobbet de utför och kvalitén i rörelsen.
Medans det man tänker på när man tänker "sega bakben" snarare är när bakbenen liksom är på plats men ändå inte utför jobbet. Ett felsymptom.

Som sagt, det jag pratar om är inget man direkt -ser- som en taktändring, då ska det ha gått långt, och vid det laget så anser jag ändå att man borde kunna bedöma om det beror på samling + kvalitet, för att grundkvalitéerna är såpass bra. Men det är sällan man ser såna ekipage att diskutera runt.
Stor skillnad att diskutera en häst som verkligen -jobbar- i piaffen i bra bakvikt jämfört med en häst som är för mycket satt på arslet mot vad den klarar och inte kan jobba rätt med bakbenen.

Att man ens behöver diskutera "kvickhet i bakbenen" uppstår ju snarare för att det är få som verkligen behärskar en riktigt "färdig" och kvalitativ piaff samtidigt som det finns femtielva felsymptom. Att få är riktigt där och att det blir mer kvantitativ piaff med så lite felsymptom som möjligt (krävs på tävling, och det är ju där de flesta som behärskar piaff är). Om man pratar om en arbetspiaff har man ju samma felsymptom att titta på men man kanske lägger mer fokus på kvalitéerna? Och då kan man ju även utifrån det bedöma vad som är "ok" och vad som är ett felsymtom. Utifrån hur väl grundkvalitéerna sitter, inte utifrån hur korrekt utförd piaffen i sig är. Det sista är bara spekulationer kanske bör tilläggas.

Senast ändrad:

Fast det kan bli med galoppen såsom vid urgång ur piaffen- hästen tappar traven/ galoppen för att orka. Då har man krävt för mkt. Den måste ändra på sitt rörelsemönster- otakt för att kompensera genom att bära med de andra benen för att få till det som ryttaren vill.

Samma fenomen uppstår även i ökningar- tappar takten.

En bra piaff säger m a o inte allt- däremot HUR den kan ta sig ur den.. framåt.
Där har vi kvitto på att styrka, balans o smidighet finnes.

Ja precis. Då får man tänka ur vilken synpunkt man ser det.
Vilket ekipage det gäller. För varje ekipage (och tränaren till ekipaget ifråga) måste själv bedöma vad som är viktigast för just dessa, just då.
Vissa kanske -vill- kräva för mycket för att allt annat är för lite för att träna upp styrka/teknik? Att man helt enkelt får välja på vilket sätt man ska kräva "för mycket" och vad man vill vara snällare med för att uppnå sitt mål kortsiktigt resp. långsiktigt.

En jättebra bok jag vill rekommendera är Anders Lindgrens Dressyrskolan tror jag den heter. Det finns jättebra övningar i den.
Ja detta skulle vara till trådstartaren.

Jag tror inte jag förstår? Om bakbenen vilar ganska så länge i backen är det ju långsamt och ingen samling för samling är energiskt och aktivt? Jag tror igen att du blandar ihop ett kvickt upplock med snabb takt. Hästen sätter ju ner benen i en långsam takt och en långsam takt på rätt sätt kan man bara uppnå om hästen är rak och genomarbetad men upplocket sker kvickt.
I trav så vilar ju hästen på steget i samling och det menas ju inte att hästen har fötterna kvar på backen länge, utan att hästen har fötterna i luften längre det är ju det som kallas schwung och det är ju en förutsättning för samling, hänger du med?

Jodå jag läste ordentligt men jag förstod inte hur du fick till det ändå:confused:

Nu har andra redan svarat att du har missförstått, om du tror att hästen ska vara längre i marken med sina fötter. Tänk efter lite, vad blir det egentligen:confused:
Bärighet är inte att den har fötterna i längre utan att den bär sig, igenom språnget (vi talade ju om galoppen här). En bra galopp har mera svävfas inte mera "markfas". Du ska känna den svävfasen länge i en bärig galopp, inte att den har hovarna i marken länge:confused: Var har du fått det ifrån? Det blir ju rakt motsatt, om du tänker efter, en markbunden seg fyrtaktsgalopp:cool:

I trav så vilar ju hästen på steget i samling och det menas ju inte att hästen har fötterna kvar på backen länge, utan att hästen har fötterna i luften längre det är ju det som kallas schwung och det är ju en förutsättning för samling, hänger du med?
[/QUOTE]
?? Måste bara fråga om detta. Om hästen har ena bakbenet i luften längre så har den ju andra bakbenet i marken lika länge. Det blir väldigt motsägelsefullt det du skrivit för är två-takten vara ren så måste ju båda bendiagonelerna jobba lika. (lika länge i luften som i marken) Förklara gärna mera.

?? Måste bara fråga om detta. Om hästen har ena bakbenet i luften längre så har den ju andra bakbenet i marken lika länge. Det blir väldigt motsägelsefullt det du skrivit för är två-takten vara ren så måste ju båda bendiagonelerna jobba lika. (lika länge i luften som i marken) Förklara gärna mera.[/QUOTE]

Ena bakbenet? Jojo att hästarna har alla benen lika länge i marken är ju självklart? det kan dom ju ha även om dom har ett kvickt steg eller ett långsamt steg? Förstår inte riktigt hur du menar där? Vad jag menar är att dom skall inte ha benen länge i marken för då blir det långsamt och markbundet. Om du tänker schwung så vill du ha den i luften eller hur och inte kvar på marken, alltså måste hästen ha ett kvickare upptag så att benen kommer upp i luften. Tänk gammaldagsa hästar, dom hade ju rätt raka ben och en stor långsam gång och svårare att samla just för att schwungen är kvar på marken det blir jobbigare och lite segare så man vill ju ha lite snabbare fötter. Idag har vi ju mer avlat fram hästar med luftigare, kvickare rundare gång med knälyft så dom får upp benen mer i luften= schwungen uppe i luften.
Det finns ju fortfarande gammaldagsa hästar kvar och där måste man ju verkligen kvicka upp bakbenen så inte benen blir kvar länge i marken.

Tillägg.

Steget blir ju högre och mer luftigt med kvickare ben än med långsamma ben vilket blir markbundet.

KL
Förtydligar min hästs ras, och ber så ödmjukt om ursäkt för otydligheten.
Reggad som arab partbred. Fader arab, moder svensk halvblod. Därav min benämning arabiskt halvblod. Har faktiskt hört det flera gånger, men för länge sedan.

För övrigt roligt att se att tråden blir så lång!
Tackar Dressyr för boktips, ska plocka fram den ur bokhyllan. Länge sen jag läste i den, och minns inga övningar.

?? Måste bara fråga om detta. Om hästen har ena bakbenet i luften längre så har den ju andra bakbenet i marken lika länge. Det blir väldigt motsägelsefullt det du skrivit för är två-takten vara ren så måste ju båda bendiagonelerna jobba lika. (lika länge i luften som i marken) Förklara gärna mera.[/QUOTE]

Pratar du om trav här? Jag har intresserat följt tråden och har uppfattat att det gällde galopp, alltså 3-takt. Vill bara undvika missförstånd.;)

Du får gärna förklara hur du menar med motsägelsefullt.
För övrigt undrar jag om olika saker avses i diskussionerna, iom att någon tydligen inte kan sätta likhetstecken mellan "bärighet" och "kvicka bakben". Men kanske missuppfattar jag. Har läst snabbt.

Dressyr: jag nickade igenkännande när jag läste det du skrev om den gammaldags typen av halvblod. Min förra häst var en sådan typ av häst och jösses vad vi fick jobba för att få kvickare fötter. Hon stannade gärna kvar "för länge" på marken med hovarna.

Senast ändrad:

Pratar du om trav här? Jag har intresserat följt tråden och har uppfattat att det gällde galopp, alltså 3-takt. Vill bara undvika missförstånd.;)

Du får gärna förklara hur du menar med motsägelsefullt.
För övrigt undrar jag om olika saker avses i diskussionerna, iom att någon tydligen inte kan sätta likhetstecken mellan "bärighet" och "kvicka bakben". Men kanske missuppfattar jag. Har läst snabbt.

Dressyr: jag nickade igenkännande när jag läste det du skrev om den gammaldags typen av halvblod. Min förra häst var en sådan typ av häst och jösses vad vi fick jobba för att få kvickare fötter. Hon stannade gärna kvar "för länge" på marken med hovarna.

Förlåt det var jag som blandade in trav i galopptråden men struntsamma det är ju samma som man tänker i trav som galopp att man precis som du kände igen inte vill att hästen skall stanna kvar för länge med hovarna på marken.

Jag tror också att olika saker i tråden blandas ihop bla då kvicka bakben blandas ihop med snabb takt och samma när det handlar om mer tid i luften än på marken att man då tror det blir otakt ? Men självklart arbetar de diagonala benparen lika.

Jojo att hästarna har alla benen lika länge i marken är ju självklart? det kan dom ju ha även om dom har ett kvickt steg eller ett långsamt steg? Förstår inte riktigt hur du menar där?
Det jag menar är att eftersom vi är överens om att fötterna är lika länge i marken och då samtidigt lika länge i luften så blir det konstigt när du skrev att man vill att de ska ha fötterna längre i luften. Har de fötterna längre i lugten så har de ju följdaktligen också fötterna (det diagonala benparet) lika länge i marken. (när v.bak och h.fram är i luften är ju h.bak och v.fram i marken)
Det var bara det.

Ja den jag ställde frågan till pratade om piaff. Därför kom trav och travtakt in där.
För övrigt undrar jag om olika saker avses i diskussionerna, iom att någon tydligen inte kan sätta likhetstecken mellan "bärighet" och "kvicka bakben".
Det kan säkert vara någon som missuppfattat det. Jag har inte heller läst hela tråden utan bara skummat så jag vet inte. Det var bara en datalj jag ville fråga om.

Kan verkligen hålla med om att det behövs kvickare bakben i samlingen. Det är något jag själv jobbar mycket med för kvicka bakben har inte min häst av naturen. (lååång därifrån)

Jag tror inte jag förstår? Om bakbenen vilar ganska så länge i backen är det ju långsamt och ingen samling för samling är energiskt och aktivt? Jag tror igen att du blandar ihop ett kvickt upplock med snabb takt. Hästen sätter ju ner benen i en långsam takt och en långsam takt på rätt sätt kan man bara uppnå om hästen är rak och genomarbetad men upplocket sker kvickt.

Jag pratar om långsam takt, jag pratar inte om att hästens ben ska vara klistrade i backen. Så din frågeställning blir lite svår att svara på! :p
Men har du hästen i bakvikt ska tiden hästen vilar i backen, alltså bär vikt, vara större bak, även om det visuellt kan se ut som att frambenet är i backen exakt samma tid så behöver inte detta ta vikt under samma tid. I traven t ex när hästen kan behålla samma takt (tvåtakt) visuellt trots att den är i bakvikt och därmed bär vikt längre stund och mer vikt bak än fram.
Hänger du med?
Sen får såklart takten inte bli för snabb heller, för då hinner den inte med att bära vikt tillräckligt lång tid, hinner inte "niga" bak om man t ex vill rida en piaff eller samlad trav. Men snabb takt är ju också ett fel.

Att hästen skulle sega kvar i bak t ex som tecken på att den är för svag utifrån samlingen man satt den i/har för lite energi, det är liksom inte det jag diskuterar. För då skulle det märkas som i att takten blir sabbad i t ex en piaff.

Därför jag menar att det är svårt att jämföra "mycket av bra" jämfört med olika varianter av inte bra. Mycket vikt bak = hästen kommer vila med bakbenen längre tid i backen än med frambenen, däremot ska det till väldigt mycket av den varan innan det -måste- påverka takten. Tänk ex. levad, där är det klart att hästen inte kan gå med samma takt om den ska hinna ha bakbenen i backen tillräckligt lång tid! ;) Men en piaff kan bli väldigt samlad utan att för den skull visa någon taktskillnad, för att det är så små marginaler för ögat att uppfatta och handlar mer om hur mycket benen vilar i backen och att det ska vara en lugn takt än det man för ögat uppfattar som en taktskillnad.
Men galoppen blir lite annorlunda eftersom det faktiskt finns variationer i takten även inom "bra". Terre à terre t ex.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 271
Senast: JohannaB
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 859
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama