F
flashlight
Sv: Galoppförbättringsövningar/samling
Jag vet inte om jag hänger med på vad du egentligen säger, men det förefaller som om du anser att en fyrtaktig galopp med gärna benen mycket i marken är ok eller t o m eftersträvansvärt? För vem och varför i så fall?
I vilket syfte? Bärighet har ju inte med markbundenhet att göra Tvärtom.
Om man bortser från att det skulle vara specifikt för galoppen utan pratar generellt så är det ju så att för att hästen ska bära vikt bak måste bakbenen vara i backen och ta emot vikten. Den kan ju inte ta emot vikten i luften?!
För att hinna med att niga bak mer eller mindre så behövs dessutom ännu mer tid i backen än "normal" fördelning mellan fram och bak. Inte så att det behöver synas märkbart, traven t ex behöver ju inte bli fyrtaktig för det, men man märker ändå att bakbenen tar emot vikt under längre tid den är i backen än vad frambenen hinner vara i backen och ta vikt.
Då är det klart man vill uppnå samma i galoppen, om/när man eftersträvar bärighet i den vill säga. Men även där behöver man ju inte för den skull sträva efter en annan takt utan det kan vara ganska rejäla skillnader även inom samma/ungefär samma takt, tänker jag.
Jag vet inte om jag hänger med på vad du egentligen säger, men det förefaller som om du anser att en fyrtaktig galopp med gärna benen mycket i marken är ok eller t o m eftersträvansvärt? För vem och varför i så fall?
I vilket syfte? Bärighet har ju inte med markbundenhet att göra Tvärtom.