Galoppförbättringsövningar/samling

Sv: Galoppförbättringsövningar/samling

Det jag menar är att eftersom vi är överens om att fötterna är lika länge i marken och då samtidigt lika länge i luften så blir det konstigt när du skrev att man vill att de ska ha fötterna längre i luften. Har de fötterna längre i lugten så har de ju följdaktligen också fötterna (det diagonala benparet) lika länge i marken. (när v.bak och h.fram är i luften är ju h.bak och v.fram i marken)
Det var bara det.

Du tänker fel. Man vill ju ha benen längre i luften än vad dom är på marken, alltså när dom plockar upp tills dom sätter ner alltså den tiden när hästen har benen i luften, den tiden vill man förlänga så mkt det går för att få höjd i steget. När det andra benparet är i marken så är det ju inte i upplocksskedet och det är ju i upplocksskedet man kan påverka eller när hästen är på väg att plocka upp. Det är ju detta som är att man kvickar upp bakbenen. Och som jag tidigare har skrivit är detta jättesvårt att göra i trav eftersom traven måste vara symmetrisk och det är lätt att få ojämna steg om man inte vet vad man håller på med.

I galoppen som inläggen började med Dreamers fråga om att man kvickar upp är det ju samma sak där, man kvickar upp inför upptaget av benet så man får höjd i språnget.

Kan verkligen hålla med om att det behövs kvickare bakben i samlingen. Det är något jag själv jobbar mycket med för kvicka bakben har inte min häst av naturen. (lååång därifrån)

Ja men dåså tänk på vad ditt syfte är, jag antar att du vill få ihop hästen mer istället för att ha det där långsamma och när du får ihop hästen mer blir ju steget lite högre för att tiden när hästen plockar upp tills den sätter ner igen är lite längre. Alltså har du lyckats med att få benen lite längre tid i luften än i marken = kvickare i steget. Så får man hålla på tills bästa förmåga. Vissa hästar är ju mer elektriska och har ju betydligt lättare för detta än andra.

Jag fattar hur du tänker Totola även om du just i det inlägget nu blandar ihop takt med tempo. Du tänker samma sak fast baklänges.

Men genom att du kvickar upp bak så förlänger du ju tiden då hästen bär eftersom det bärande benet blir kvar längre i marken eftersom de benen som är i luften är där en längre tid.

Men du kan inte åstadkomma detta med långsamt och genom att tänka att hästen skall ha benet längre i marken utan du måste ju påverka de benen som är på väg upp i luften att stanna där så länge som möjligt så att hästen kan bära längre och därför så måste samling vara energiskt och aktivt med kvicka bakben. Och genom detta blir ju takten långsam med kvicka ben för att hästen lyfter benen högre.

Senast ändrad:

Jag tror oxå att det är därför så många förväxlar långsamt med samling för dom fokuserar på att få hästen att stanna kvar länge på bakbenet för att det skall vara bärigt när det precis handlar om att göra tvärtom.

Jag fattar hur du tänker Totola även om du just i det inlägget nu blandar ihop takt med tempo. Du tänker samma sak fast baklänges.

Men genom att du kvickar upp bak så förlänger du ju tiden då hästen bär eftersom det bärande benet blir kvar längre i marken eftersom de benen som är i luften är där en längre tid.

Men du kan inte åstadkomma detta med långsamt och genom att tänka att hästen skall ha benet längre i marken utan du måste ju påverka de benen som är på väg upp i luften att stanna där så länge som möjligt så att hästen kan bära längre och därför så måste samling vara energiskt och aktivt med kvicka bakben. Och genom detta blir ju takten långsam med kvicka ben för att hästen lyfter benen högre.

Och jag tycker att det är du som skriver samma sak men tvärtom. :)

Hur man ska tänka kan jag inte minnas att jag skrivit något om, alltså hur jag själv gör det, för jag tänker absolut inte att bakbenen ska röra sig saktare, (om inte tempot varit för högt innan för att passa samling, men det är ju en annan femma) men att hästen måste lära sig känslan av att våga landa ordentligt i backen med benen för att hinna med att vinkla, inte snabba sig förbi den fasen. Många hästar som aldrig lär sig det skulle jag tro.

Och jag tycker att det är du som skriver samma sak men tvärtom. :)

Hur man ska tänka kan jag inte minnas att jag skrivit något om, alltså hur jag själv gör det, för jag tänker absolut inte att bakbenen ska röra sig saktare, (om inte tempot varit för högt innan för att passa samling, men det är ju en annan femma) men att hästen måste lära sig känslan av att våga landa ordentligt i backen med benen för att hinna med att vinkla, inte snabba sig förbi den fasen. Många hästar som aldrig lär sig det skulle jag tro.

Fast nu skriver du ju något helt annat. :confused: Nu pratar du ju om en för snabb takt. Du måste ju skilja på takt och tempo. Som jag skrev innan.

Det är inte skynda sig att ta mark som gäller utan tvärtom dvs att få hästen att plocka upp bakbenen snabbt för att sedan spendera mer tid i luften än i marken

Altså, skilj återigen, på takt och tempo. Du är för blind av ditt eget hästmaterial. Om du har en häst som vill rusa på i hundrafemtio för minsta lilla, så är takt och tempo fortfarande inte relaterade - alls.

KL - lite till alla här
Skriv gärna hur ni menar med takt och tempo och hur de relaterar till varandra, på vilka sätt osv

Takt =

Tempo =

Det blir så mycket lättare då skulle jag tycka.
:)

För att det finns ett svävmoment i traven (när inget ben är i marken)?

KL - lite till alla här
Skriv gärna hur ni menar med takt och tempo och hur de relaterar till varandra, på vilka sätt osv

Takt =

Tempo =

Det blir så mycket lättare då skulle jag tycka.
:)

Takt: Rytmik, att "beaten" från hovarna i marken är samma-samma-samma... metronom. Har hästen inte takt låter det som när ett barn spelar trumma.

Tempo: BPM, dvs hur många "beats per minute".

Lägg därtill hastighet i km/h så har man lite olika parametrar att laborera med. Fick göra detta på en kurs, dvs att prova olika kombinationer av dessa och se vad de var bra för, högt tempo låg hastighet, lågt tempo låg hastighet, lågt tempo hög hastighet osv. (Takt var en förutsättning för alla såklart, men det var kul att kunna förändra hästen på alla dessa olika sätt, de är alla bra till något. Undantagsvis kanske högt tempo och hög hastighet då, möjligtvis är det bra på galoppbanan jag vet inte.)

Blir det inte mkt sväv i en kort galopp så är den ju för snabb i takten, du vill ha en långsam takt men kvicka bakben så att hästen spenderar mer tid i luften, detta innebär ju att hästen galoppar igenom galoppsprånget mer och på såvis kommer fronten upp. För att få luft och upp fronten i sprången måste bakbenen bli kvickare än frambenen eftersom dom är närmare marken och för att fram och bak skall behålla samma takt, är det samma hastighet på bak och fram så tar dom mark nästan samtidigt och språnget blir markbundet = inget svävmoment eller ett kort svävmoment. Jag vet inte om du fattar den förklaringen :confused: Kanske någon annan har en bättre :crazy:

Ju mer rakriktad och lösgjord hästen blir desto bättre blir takten och balansen.. man måste ha kommit en bit i utbildningen och ha befäst galoppen och takten för att sedan kunna ändra om lite. Men nyckeln är som sagt först och främst en lösgjord och rakriktad häst.

Skritt och galopp är ju enklast att kvicka upp, det är svårare i trav eftersom benen måste vara symmetriska och det är lätt att man får ojämna steg om man inte vet vad man håller på med.

Ok, det var det jag misstänkte, det fanns ingen "quick-fix" här heller =)
Kan försöka förklara min hästs problem, han har ju gärna tendensen att vara markbunden även om han gärna gör sig rund och får in rumpan under sig och viker "fint" i haserna osv. Men han slår hellre knäna i hakan än lyfter upp sig i ett ordentligt sväv. Inte med gubbe på ryggen i alla fall, bättre i töm/longering. I trav får tilläggas, eftersom galoppen inte är mer än nätt och jämt påbörjad. I galoppen tycker jag att han har alldeles för mycket vikt på fram. Dvs kvicka bakben att lämna marken som du skrev men framdelen kvar en längre stund.

Är det lönt att försöka förbättra galoppen genom att galoppera eller är det bättre att fortsätta öva takt och få lite bättre bärighet och schvung/sväv i traven..? Tänker att hästar mår ju bra av att använda alla tre gångarterna, bara gångartsväxlingen i sig har ju ett gymnastiskt värde.

Fast tempo benämner man istället för fart gällande häst.
Det finns ju hopp o FT som måste ridas i ett visst tempo- fart. Typ 600M/ min-tempo.

Har du en viss takt så är det ju varje steg som visar längden som ger farten- tempot.

nu blev det klurigt här:angel:
Äsch. BPM är ju takten, sen påverkar steglängden vad som är tempot.
En sävlig storgalopperad går lika fort som en kortsprungen supersnabb- man uppfattar inte att de är lika.

Det går ju att ändra takten. både att förbättra den o försämra- för vad som är brukligt. Jag är en sdn som behöver kvicka upp den.

Senast ändrad:

Tyvärr finns ingen quick-fix inom ridning. Isf hade vi alla haft hästar som gick GP och själva ridit detsamma.;)

Om det är en oskolad unghäst utan några fysiska fel eller extrema gångartsproblem hade jag galopperat den. Dels måste de ju få lära sig och dels så behöver unghästar blåsa ur sig energi. Är den inte så extremt framtung att du tror den kommer gå sönder inom en snar framtid så skulle jag galopperat. Det är väl inte alla hästar som har så lätt för sig att de från början i utbildningen är på bakdelen. De hästarna är nog ganska få. De måste ju lära sig att svikta i lederna bak innan de kan börja böja ordentligt och bära bak och iom det lätta fram. Det kan man inte börja med innan hästen lärt sig svara framåt genom kroppen och har fått till takten.

KL

För mig är takten rytmen(i hästens steg). Tempo är hastigheten i hur mycket mark man täcker, alltså km/h typ.

Japp, du skrev "Om hästen har ena bakbenet i luften längre så har den ju andra bakbenet i marken lika länge. Det blir väldigt motsägelsefullt det du skrivit för är två-takten vara ren så måste ju båda bendiagonelerna jobba lika. (lika länge i luften som i marken) Förklara gärna mera."

Alltså: jag ser inget motsatsförhållande mellan att förlänga tiden i luften kontra tiden på marken, och en ren tvåtaktstrav. I passage har man ju förlängt tiden i luften, men ändå har man tvåtakt eftersom hästen landar rytmiskt på sina diagonal ben.

För mig är takten rytmen(i hästens steg). Tempo är hastigheten i hur mycket mark man täcker, alltså km/h typ.

Samma här, eftersom det kommit upp på tapeten. Sen kan man börja prata om rytmen i hästens kropp, tempo med vilket hästen rör sina ben osv, men det känns som hårklyverier att försöka skilja det åt om man fastnar på tempo vs. takt i andra detaljer som inte följer det ovanstående generella.

Som exempel så skulle man kunna säga att takten är det man kan höra när man rider på hårt underlag. Men även med olika takt är det ju vad som händer i hästens kropp som är det intressanta och det vi eftersträvar att förbättra.
Så om man t ex är ute efter att få till lite mer åt två-takt än tydlig fyrtakt i skritten (för att få bort passtendenser, för att samla/skolskritta som exempel) då är det ju inte taktförändringen man fokuserar på utan hur man ska få till denna förbättring i kroppen.
Och när man börjar komma in på detaljer i takten kommer man lätt in på detaljer som innefattar annat.

F.ö. blir ju diskussionen jättesvår när alla verkar ha olika ord och uttryck för att beskriva ett visst fenomen. Nu sitter jag på jobbet och har inte mina böcker till hands men googlade lite på Tempo; i musiksammanhang betyder det rakt av BPM. Alltså taktslag per enhet i tid.
I dressyr hittade jag följande förklaring: "Rhythm is the repetition of footfalls. ["] Tempo is the speed of repetition of strides." Källa http://www.usdf.org/about/about-dressage/sguide.asp
Har bestämt för mig att det är så det är fastslaget även i min Betsy Steiner-bok som verkligen bryter ner termerna - men jag ska kolla efter hemma, är lite av en virrhjärna numer ;-)

Japp, du skrev "Om hästen har ena bakbenet i luften längre så har den ju andra bakbenet i marken lika länge. Det blir väldigt motsägelsefullt det du skrivit för är två-takten vara ren så måste ju båda bendiagonelerna jobba lika. (lika länge i luften som i marken) Förklara gärna mera."

Alltså: jag ser inget motsatsförhållande mellan att förlänga tiden i luften kontra tiden på marken, och en ren tvåtaktstrav. I passage har man ju förlängt tiden i luften, men ändå har man tvåtakt eftersom hästen landar rytmiskt på sina diagonal ben.
Men i galopp så blir det som regel att båda bak bär- häver sig.
visa mig en bild där hästen är på ytter bak o samtidigt inte rids i slowmotion.

Är hästen kvick kan den klara av det i samlad form. Den måste bli rappare då frambenen måste upp högre o ner för att ta itu med nästa språng.

Man måste titta på framdelen oxå. Om den lfter framdelen med lyftkranen kommer fram att komma upp högre o då en längre stund- varav ´vikten att inte bli för långsam.

Släpar framfötterna längs spånet kan man säga att den är ganska marktrång.

Den som förloras i längd ska vinnas i höjd.

ta ett byte. Om hästen gör en stor gest med fram är den garanterat på bakdelen. Om den bara växlar- ngt framtung.

För vart språng som den lär sig att lyfta framdelen kommer den att bli starkare o kunna sänka sin bakdel- styrketräning. Sänkningen kan inte ske genom att endast försöka få in bakdelen mer eller på annat sätt försöka få den att böja sina leder bak. Eller att rygga den. Det blir då tvång o endast temporärt.

Man måste ha turbon i för att den ska orka o även då ha viljan att utföra svårigheter. Gör man det för jobbigt- ja då hittar den på genvägar.
vi kan ta travökningar. Jag tror att man har tänkt om där. en samlad trav som faktiskt ökningen ska vara så bör framdelen komma upp, men inte på bekostnad av att den blir långsam bak o börjar gå- utan likadant som innan ökningen. Att den inte bara ska sprätta med fram.
Den gamla varianten med häng o parallella skenor är inte samlat i den bemärkelsen.

Senast ändrad:

Titta o njut.
Frambenen ska gå som på glödande kol- kvick elastisk.......

http://www.youtube.com/watch?v=vEvGcIVoHW4

Det är av en anledning som man exteriört även tittar på bogbladets läge- bogfrihet är oxå en förutsättning.

hur många hobbyhästar rör sina bogar uppåt? Ofta för att ryttaren inte kan hjälpa den bort från framstupa läget.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 271
Senast: JohannaB
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 859
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur