Galoppförbättringsövningar/samling

Sv: Galoppförbättringsövningar/samling

Ja just det!
Dreamer: jag brukar lägga på spöet bakom skänkeln lite snabbt precis i fattningen samt också samla ihop skritten (traven) och försöka få hästen lite på tårna. Kanske kan man lägga på spöet lite på korset också? Vet inte man det funkar rent tekniskt, men man borde få rätt reaktion av hästen då. Precis som när nån går bredvid och man ska trampa/vinkla bakbenen lite.

Visst var det en travare:confused:

För att kunna bibehålla galoppen är halvhalter sen ett måste. De fungerar ju på samma sätt som när du minskar men mer finstämt.

Jag har tävlat en travare i dressyr en gång o då fick jag vara himla glad om den fattade rätt galopp- vilket den gjorde:banana:
Några högre krav var det inte tal om.

att öka o minska ett språng är överkurs för de flesta. Den har nog sjå att hålla koll på benen.

Oki. Men det är ju vid själva fattningsögonblicket. Jag menar hur bibehåller ni detta sen; dvs att galoppen inte bara blir seg och långsam utan att hästen skyndar sig att ta mark med bakbenen? (Så uppfattade jag det du och fio skrev men jag kan ha missförstått?)

Jag använder aldrig spö till det.. jag börjar i skritt. Ja det är massa annat som skall till och sedan beror det ju oxå på vad det är för slags häst.

Det är inte skynda sig att ta mark som gäller utan tvärtom dvs att få hästen att plocka upp bakbenen snabbt för att sedan spendera mer tid i luften än i marken för ett luftigt galoppsprång med mkt svävmoment.

Ett segt långsamt galoppsprång spenderar mer tid på marken än i luften och blir då mer markbundet.

Bra förklarat.

man vill ju inte ha en snabb kort markbunden galopp som ej heller är 3-taktig.

Den ska ju ha tid att hinna lyfta upp framdelen.

Det är ju takten som är viktig, man vill ju inte heller ha en galopp som gör ett steg i dag o ett imorgon.

Det kan väl bli fel om man galopperar för långsamt normalt o sen försöker samlöa därifrån. då blir det för jobbigt för hästen som då behöver ha 4-takt- bära med båda bak- eller inte bredda sig bak- att den vinklar bakbenen ngt.

Senast ändrad:

Men i en kort galopp blir det ju inte så värst mycket sväv..? Men ok förklara gärna den modellen då, dvs hur jobbar ni för att få en långsammare galopp men med mer sväv?
Jag har väldigt dålig koll på hur man förbättrar galoppen så det hade vart kul att få lite mer know-how så man kunde testa något konkret. Nu rider inte jag utan står mest på backen och agerar feedback till ryttaren efter bästa förmåga.

Men i en kort galopp blir det ju inte så värst mycket sväv..? Men ok förklara gärna den modellen då, dvs hur jobbar ni för att få en långsammare galopp men med mer sväv?
Jag har väldigt dålig koll på hur man förbättrar galoppen så det hade vart kul att få lite mer know-how så man kunde testa något konkret. Nu rider inte jag utan står mest på backen och agerar feedback till ryttaren efter bästa förmåga.

Blir det inte mkt sväv i en kort galopp så är den ju för snabb i takten, du vill ha en långsam takt men kvicka bakben så att hästen spenderar mer tid i luften, detta innebär ju att hästen galoppar igenom galoppsprånget mer och på såvis kommer fronten upp. För att få luft och upp fronten i sprången måste bakbenen bli kvickare än frambenen eftersom dom är närmare marken och för att fram och bak skall behålla samma takt, är det samma hastighet på bak och fram så tar dom mark nästan samtidigt och språnget blir markbundet = inget svävmoment eller ett kort svävmoment. Jag vet inte om du fattar den förklaringen :confused: Kanske någon annan har en bättre :crazy:

Ju mer rakriktad och lösgjord hästen blir desto bättre blir takten och balansen.. man måste ha kommit en bit i utbildningen och ha befäst galoppen och takten för att sedan kunna ändra om lite. Men nyckeln är som sagt först och främst en lösgjord och rakriktad häst.

Skritt och galopp är ju enklast att kvicka upp, det är svårare i trav eftersom benen måste vara symmetriska och det är lätt att man får ojämna steg om man inte vet vad man håller på med.

Det är ju jättesvårt att ge tips HUR man skall kvicka upp för det beror ju på var i språnget hästen är snabb eller långsam man måste se ekipaget för att ge rätt tips.

Min unga häst har jag ju fått göra långsammare i bakbenen han har ju varit för snabb och aktiv i sina bakben i förhållande till fronten (obs inte i takten) dvs mer aktiv bak än fram dvs bak är mer uppe i luften än frambenen och så blir han markbunden pga det. Nu när jag har ordnat det måste jag kvicka upp benen lite i den samling han har kommit till, han är ju bara 6 så det handlar ju inte om jättesamling men han är av gammal halvblodsstam så det kan bli lite sävligt i samlingen om man inte passar på det.

Det är inte skynda sig att ta mark som gäller utan tvärtom dvs att få hästen att plocka upp bakbenen snabbt för att sedan spendera mer tid i luften än i marken för ett luftigt galoppsprång med mkt svävmoment.

Ett segt långsamt galoppsprång spenderar mer tid på marken än i luften och blir då mer markbundet.
Jag bara tänkte på en grej när du skrev det.

Lite kl kanske oxå.

Jag tror det finns olika sätt att se på detta. Det skulle vara intressant att höra alla olika tankar om detta.

Jag var inne o såg några bilder och bildtexter från en uppvisning i AR. Där var en bild på en häst i galopp, tre ben i marken, if uppe o på väg ner. En ganska vanlig galoppbild. Bildtexten sa typ: Här visas ett bra exempel på en häst som har bakbenen länge i marken och att det är eftersträvansvärt. (mins inte den exakta texten).

Jag skulle ha sparat en länk dit, för jag har funderat en hel del på detta och hur som menas, varför det är eftersträvansvärt.

Är det någon AR som kan förklara? Jag kan naturligtvis ha missuppfattat bildtexten, men jag fattade det som att ju längre hästen har bakbenen i marken desto bättre.

Det kanske är så att det finns olika önkvärt i de olika "genrerna"? Några vill ha sväv, andra vill inte ha sväv. Vad kan vara pros and cons för de olika?

tillägg:
Alltså: vad är egentligen en BRA galopp? och hur olika ser vi alla på det? (utan att gå in på rätt o fel alltså då).

Senast ändrad:

Det kanske är så att det finns olika önkvärt i de olika "genrerna"? Några vill ha sväv, andra vill inte ha sväv. Vad kan vara pros and cons för de olika?
Det långsamma är cirkus som folk tycker är fint.

Men t om Bent verkar att ha förstått att den måste ha sväv om man ska kunna byta rent o definitivt i varje. Tänker på PRE-n han rider. Bra grundgalopp.

Har fattat det som att man menar att det (att bakbenet är länge i marken) är bärighet. Det är väl därför man eftersträvar galopp i fyrtakt? OBS detta är min tolkning av den AR verklighet jag sett!

Axel, det är inte en travare. Ett arabiskt halvblod, och hon har väldigt fin ridbarhet. Om det var riktat till mig? :)

Ja alltså jag svarade på Dreamers fråga om hur jag kvickar upp bakbenen och varför.
Sen att det är olika i dom olika inriktningarna är ju inget nytt. I krig skall man väl färdas bekvämt antar jag och då vill man nog inte ha så mkt gång och luft, det blir inte så bekvämt att rida då. Det är väl därför att man tar ner gången i bruksridning antar jag? Tex i WE och faktiskt i fälttävlan kan man ju inte galoppera runt i terrängen med världens luftigaste galoppsprång, det tar ju asmkt tid.

AR och CS + några till kör på långsamt det vet jag redan... De klassiska ridkonst tränarna franska och portugisiska som jag tränat för vill ha lika kvicka bakben men lite snabbare i takten än vad man vill ha i vanlig dressyr, när takten bli snabbare går oxå svävmomentet förlorat lite, lite likadant som när det går förlångsamt , då tappar man svävmoment pga det.

Jag vill ha ett luftigt galoppsprång i rejäl uppförsbacke :love: (inte i terrängen då):o

Jag väljer att följa TR´s definition 24/7

Hästens bakben skall i alla gångarter röra sig energiskt

Samling erhålls ej genom förkortande av tempo med enbart förhållande hand, utan i stället genom ökad aktivitet med säte och skänklar mot en mjukt uppsamlande och avstämmande hand, med syfte att engagera bakbenen djupare under hästens kropp.
Samling får inte förväxlas med enbart långsamt tempo.

Galopp skall vara tretaktig, välbalanserad, rytmisk och energisk.
1. Arbetsgalopp är en galopp som ligger mellan samlad galopp och mellangalopp. I arbetsgalopp skall hästen med god aktivitet i bakbenen men utan krav på mer samling än vad det innebär att hästen är på tygeln, röra sig balanserat och rytmiskt.
2. Samlad galopp kännetecknas av ökat engagemang i bakbenen och ökad lätthet i framdelen. Tempot är lägre än i arbetsgalopp. Galoppsprången förkortas men skall visa mer höjd fram. Balansen förbättras och hästen blir därigenom smidigare.

Jag skippade att citera mellan och ökad galopp, känns inte som så många rider det här ;)

Axel, det är inte en travare. Ett arabiskt halvblod, och hon har väldigt fin ridbarhet. Om det var riktat till mig? :)

Ursäkta mig men VAD är ett Arabiskt halvblod för något :confused: Jag trodde alla araber var fullblod och om dom korsas med fullblod blir det ju Angloarab och korsas det med ett halvblod blir det väl bara halvblod, eller?

och jag tolkar det som ett halvblod uppfött i ngt arabland...Men de är väl väldigt svåra att importera till Sverige?

Jaha, det kan det vara förstås så långt tänkte inte jag :o :rofl:

Jag har läst någonstans att det är ett halvblod med minst 75% arabiskt fullblod .. Tror att det var frågeronden i Min häst?! hah :d

Är det någon AR som kan förklara? Jag kan naturligtvis ha missuppfattat bildtexten, men jag fattade det som att ju längre hästen har bakbenen i marken desto bättre.

Om man bortser från att det skulle vara specifikt för galoppen utan pratar generellt så är det ju så att för att hästen ska bära vikt bak måste bakbenen vara i backen och ta emot vikten. Den kan ju inte ta emot vikten i luften?! :crazy:
För att hinna med att niga bak mer eller mindre så behövs dessutom ännu mer tid i backen än "normal" fördelning mellan fram och bak. Inte så att det behöver synas märkbart, traven t ex behöver ju inte bli fyrtaktig för det, men man märker ändå att bakbenen tar emot vikt under längre tid den är i backen än vad frambenen hinner vara i backen och ta vikt.

Då är det klart man vill uppnå samma i galoppen, om/när man eftersträvar bärighet i den vill säga. Men även där behöver man ju inte för den skull sträva efter en annan takt utan det kan vara ganska rejäla skillnader även inom samma/ungefär samma takt, tänker jag.

Har fattat det som att man menar att det (att bakbenet är länge i marken) är bärighet. Det är väl därför man eftersträvar galopp i fyrtakt? OBS detta är min tolkning av den AR verklighet jag sett!

Det har jag aldrig någonsin hört Bent (eller någon av riddarna) säga, och jag började rida akdemiskt för snart åtta år sedan....

Okej. Jag kanske förklarade dåligt men ser Totolas inlägg som en utförligare förklaring av vad jag menade.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 271
Senast: JohannaB
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 859
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama