Sv: Galoppförbättringsövningar/samling
Ja alltså jag svarade på Dreamers fråga om hur jag kvickar upp bakbenen och varför.
Sen att det är olika i dom olika inriktningarna är ju inget nytt. I krig skall man väl färdas bekvämt antar jag och då vill man nog inte ha så mkt gång och luft, det blir inte så bekvämt att rida då. Det är väl därför att man tar ner gången i bruksridning antar jag? Tex i WE och faktiskt i fälttävlan kan man ju inte galoppera runt i terrängen med världens luftigaste galoppsprång, det tar ju asmkt tid.
AR och CS + några till kör på långsamt det vet jag redan... De klassiska ridkonst tränarna franska och portugisiska som jag tränat för vill ha lika kvicka bakben men lite snabbare i takten än vad man vill ha i vanlig dressyr, när takten bli snabbare går oxå svävmomentet förlorat lite, lite likadant som när det går förlångsamt , då tappar man svävmoment pga det.
Jag vill ha ett luftigt galoppsprång i rejäl uppförsbacke
(inte i terrängen då)
Jag väljer att följa TR´s definition 24/7
Hästens bakben skall i alla gångarter röra sig energiskt
Samling erhålls ej genom förkortande av tempo med enbart förhållande hand, utan i stället genom ökad aktivitet med säte och skänklar mot en mjukt uppsamlande och avstämmande hand, med syfte att engagera bakbenen djupare under hästens kropp.
Samling får inte förväxlas med enbart långsamt tempo.
Galopp skall vara tretaktig, välbalanserad, rytmisk och energisk.
1. Arbetsgalopp är en galopp som ligger mellan samlad galopp och mellangalopp. I arbetsgalopp skall hästen med god aktivitet i bakbenen men utan krav på mer samling än vad det innebär att hästen är på tygeln, röra sig balanserat och rytmiskt.
2. Samlad galopp kännetecknas av ökat engagemang i bakbenen och ökad lätthet i framdelen. Tempot är lägre än i arbetsgalopp. Galoppsprången förkortas men skall visa mer höjd fram. Balansen förbättras och hästen blir därigenom smidigare.
Jag skippade att citera mellan och ökad galopp, känns inte som så många rider det här