Galoppförbättringsövningar/samling

Sv: Galoppförbättringsövningar/samling

Jaha, nu uppdaterar jag lite och ser om någon hänger på! :laugh:

Hästen flyttad till grannstallet (ganska stort) med ridhus då jag sålt min andra häst (mamman). Vaken och tittig som hon är så drog hon på sig en bogsträckning eller liknande, två kiropratorbesök avklarade, blivit bättre, min man hoppade "sopphoppning" igår och det gick jättefint, jätteduktiga båda två och hon såg bra ut i kroppen. Hoppningen hjälper henne att lossna i bogarna fint.

I dag dressyr igen. Ensamma i ridhuset, spänd (vilket hon aldrig är hemma) fortfarande efter en månad i nya stallet, snöras osv, men jag böjde mycket och red i rund och låg form och helt plötsligt blev hon köttbulle och vi kom upp ända till taket nästan :p. I vänster galopp bjöd hon på chock när hon alldeles själv samlade sig och kortade och arbetade som sjutton själv utan att jag ens bad om det. Kul! I höger blir det inte alls samma. Hon är inte rakriktad, och i vänster blir det rak och hög form men hon sätter sig/går långsammare. MEN det blir gunghäst utav det! Hoppas ni fattar hur jag menar, har ingen som kan filma/fota. Jag vill ju så klart ha henne rund och fin i formen, och antar att då minskar gunghästkänslan? Det är också svårt att öka, hon sätter sig bara mer när jag driver och håller om, vilket jag tycker är positivt, ändrar ni hjälpgivnigen? Tillbakadragen skänkel vid samling?

I höger får jag alls ingen tendens till samma samling (använder det ordet fast ni säkert inte anser att det är någon samling) men dock en rundare form. Givetvis är det rakriktning som krävs, vilket jag ska arbeta med nu när hon känns såpass fin igen (blev verkligen överraskad av hennes kämpaglädje!).
Avslutningsvis: Jag tänker träna vänsterfattningar ur öppna eller böjd för att få till rundheten i formen. Högerfattningar ur skänkelvikning för höger skänkel samt de vanliga öppna/sluta i skritt och arbete på volt med böjning.

Åsikter/tips/tankar?

Jag får ingen förnimmelse av varesig köttbulle eller gunghäst:confused:

Om hästen inte galopperar lika i båda galopperna brukar det vara ngt som spökar o med tanke på bogskadan o även att du har hoppat under tiden- får mig att undra...

Är det 3taktig galopp eller mer terre a terre?

För mig betyder skänkeln framåt. Om man klämmer för att samla- hur ska du då ta dig ur det- framåt:confused:

Jag har inte följt denna tråden och vet inte vad som ligger bakom dina frågor så du får ursäkta om det blir goddag yxskaft.

Jag hade nog misstänkt att "gunghästen" uppkommer därför att hästen tappat bjudningen och fastnat i galoppen. Jag hade försökt galoppera på lite mer, låtit hästen rulla på i galoppen.

Sedan tycker jag du ska vara försiktig med skänkeln så du inte blir klämmande. Våga lita på att hästen går själv och använd endsat skänkeln när du behöver.
Samling åstadkommer man inte genom tillbakadragen och klämmande skänkel. Fall inte i fällan att försöka "ta med" bakbenen med skänkeln. Det gjorde jag med min extremt långa förra häst och jag har fortfarande vissa problem med att skänkeln gärna hamnar lite för långt bak där den inte har någon större verkan.

Att fatta galopp ur öppna låter logiskt iom att du då har bakdelen på plats och sedan "lätt" kan rikta in framdelen.

Senast ändrad:

För mig betyder skänkeln energi. Jag vill kunna använda skänkeln i en piaff med. Och då vill jag inte att den rusar framåt.
Om jag vill fram så vinklar jag bäckenet fram då jag skänklar och lägger in mer energi. Då går energin framåt. Vinklar jag bäckenet bakåt så samlar sig hästen istället.
Men jag klämmer inte för att få in mer energi. Skänkeln i normalläge och så duttar jag lite snabbt.
Om jag klämmer jag jag det med hela benen för att bromsa upp en häst som rusar och inte längre lyssnar på sitsen som broms. Då kniper jag ihop den. Så den lugnar sig.

För mig är magcentrat energi.
Nu handlade det om en häst som jag uppfattade det som knöt sig-fastnade.

Orsaken kan man spekulera om, men det låter på din beskrivning helt enkelt som att hästen är väldigt oliksidig och det du uppfattar som samling i vänster är nog mera att den inte går fram och igenom och i höger faller den iväg istället?

Om det bara är vanlig hederlig oliksidighet så tänk mera öppna i ena varvet och sluta i andra när du rider, du ska bara tänka, så du får mera på plats genom det, inte rida verklig öppna eller sluta förstås.Lycka till!

Om man inte bromsar för mkt i handen vågar hästen ha motorn på hela tiden o drivning med skänkeln behövs då i mindre utsträckning.

att kittla magmusklerna för att få benen mer aktiva/ böjda håller inte alltid- blir bara mer irriterad.

Jag ändrar ej sätet heller vid ökning för man vill väl bibehålla lite samling som ändå går rätt mkt förlorad vid ökning. Jag visar med sätet att den ska gå kvar på ett ungefär.

Du har så rätt Solis, måste släppa skänkeln.
Köttbulle: jag menar att hästen spänner magmusklerna, höjer ryggen och känns lite tjockare att sitta på. Kortar sig (länger överlinjen något). Jag upplever inte att hon tappar bjudningen helt iaf, kanske något, och att öka och minska borde väl kunna lösa det lite. Och självklart mer liksidighet. Jag använder också sätet för samlingen, men vågar, som du säger inte sluta klämma med skänkeln som jag måste träna på. Galoppen är tretaktig, men jag vill att hon vinklar sina haser/bäcken mer, vilket väl i slutändan betyder att det inte är en korrekt samling. Men man måste ju börja någonstans.

Hon tappar bjudningen märker jag. Och dessutom är hon så spänd fortfarande vilket jag inte riktigt vet hur jag ska få bort. Så nu känns det skit igen.
Ska iaf hoppa över ridning i dag och longera på utebanan istället.

Var uppmärksam på hur den galopperar på lina i de olika varven. för mig låter det som om den har ngt smärre fel- ont någonstans.
att fullblod direkt från banan kan ha svårt att fatta hö är inget konstigt, men de bör kunna galoppera på samma sätt.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 271
Senast: JohannaB
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 859
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama