Galoppförbättringsövningar/samling

Sv: Galoppförbättringsövningar/samling

Nu blev det ännu rörigare för just i det inlägget du citatsvarade på var ett svar till BigganL och har inte alls att göra med galoppdiskussionen i övrigt ;-) (Kanske fel att diskutera svävfaser i trav/passage i en galopptråd iofs, Moderator får sparka ut oss isf)
Men jag håller med dig i det du skriver - tror jag..?

Ja visst är det en läcker häst... :P

Och för att lite återvända till svävfas/markfas i passage så undrar jag om ändå inte Biggan har rätt. Om man tittar på Totilas så har han - ungefär - som jag kan bedöma med blotta ögat - lika lång markfas som luftfas. Båda är nerlångsammade liksom.

Jo men i trav måste det bärande frambenet var i marken för att det andra ska kunna ta högt stort steg. På samma sätt som i spansk skritt. Men i skritt har den fler ben i marken samtidigt- trav är svårast.
P¨å en samlad häst ser man dock med höghastighetskamera att frambenet lyfter lite tidigare än det bärande bak- just för att det bär. Det är det som gör att det ser gymnastiskt ut- smidigt.

att hoppa mellan diagonalerna kan man se ngn enstaka göra eller en häst i hagen som balanstravar.

I passage måste den sänka takten ngt för att kunna fjädra som den gör.

Senast ändrad:

Titta o njut.
Frambenen ska gå som på glödande kol- kvick elastisk.......

http://www.youtube.com/watch?v=vEvGcIVoHW4

Det är av en anledning som man exteriört även tittar på bogbladets läge- bogfrihet är oxå en förutsättning.

hur många hobbyhästar rör sina bogar uppåt? Ofta för att ryttaren inte kan hjälpa den bort från framstupa läget.

Håller med om att Totilas är ett bättre exempel än många just när det gäller bogfriheten. Och att det tyvärr är många som aldrig kommer ifrån framstupa-läget mer eller mindre (vilket ju blir extra tråkigt eftersom formen då borde slita MER än en oformad häst som ändå balanserar sig själv,iaf enligt min logik).

Men att det är förmågan att "gå på glödande kol" och vara elastisk som gör det vete tusan. Du kanske menar annorlunda än bilden jag får i huvudet av just Totilas? Eller inte pratar om någon större samlingsgrad utan "bara" grundformen med bogfrihet?

För jag tycker just Totilas är en mycket välriden häst som är kul att titta på, med spektakulär gång, men att han inte är så högt utbildad inom samlingen än. Att man märker brister i t ex piaffen genom att han just sprätter upp med fötterna lite väl snabbt innan han hinner vila kvar, sjunka ner och bära vikt. Typexempel på det jag tänker på mao även om det ändå ser "ok" ut jämfört med det man ser överlag.
Att han egentligen är väl skolad rent tekniskt i hur han ska sätta sina ben, vilken hållning han ska ha, men det där sista lilla för samlingen fattas och hade kanske kunnat bli bättre "bara" genom att han inte fått sprätta både fram och bak i piaffen. Fast om jag hade ägt den hästen vars trademark är just gången kanske jag hellre hade behållt piaffen som den är och ändå fått hyfsat bra poäng än att riskera att hästens trademark-gång trubbas av.

Många här är av den åsikten att hästarna ska samla sig väldigt mkt i piaffen. Hur menar du att han har lärt sig var benen ska sättas ner?

Det finns beskrivet i TR hur det ska utföras på tävling. Framhoven bör lyftas till halva skenans längd- en harmonisk lagom piaff.

Vad händer då när den ska gå ur framåt? till passage eller ökning?

Ingen av Gurus som bara rider uppvisningar kan visa på annat än en sak i taget- dvs ingen övergång därimellan.

GP-hästar måste ha hela registret. det räcker inte att vara bra på några saker. Både längning, böjning o samling samt en massa annat för att få det harmoniskt- övergångarna.

Ja visst är det en läcker häst... :P

Och för att lite återvända till svävfas/markfas i passage så undrar jag om ändå inte Biggan har rätt. Om man tittar på Totilas så har han - ungefär - som jag kan bedöma med blotta ögat - lika lång markfas som luftfas. Båda är nerlångsammade liksom.

Du kan kolla i ett vanligt videoprogram där man kan se filmruta för filmruta att markfasen är kortare än svävfasen.

Ingen av Gurus som bara rider uppvisningar kan visa på annat än en sak i taget- dvs ingen övergång därimellan.
Nu har jag ingen koll på gurus eller vilka som räknas dit, men har sett uppvisningar av ryttare som inte tävlar, mer än en gång där de visar upp piaff och övergång till passare/travökning eller annat. Det känns inte som något ovanligt. Är det en uppvisning som visar svårklassdressyr så måste övergångarna finnas med. (tycker jag i alla fall)
Övergångarna avslöjar väldigt mycket. Om en ryttare bara kunde visa upp en rörelse i taget utan övergångar skulle det inte vara mycket till uppvisning i mitt tycke.

Jag lägger tråden här då jag gillar mångas inställning till ridning här. ;)

Har ett sto, 6 år, som är en dröm att rida. Hon är känslig, framåt med en hel del motor, bär sig rätt så fint i balans. Hennes svaghet är att hon gärna vill gå i låg form, så hon får träna på att komma upp i formen. Traven är lätt att arbeta med, tränar både sidvärts och skolor som fungerar ganska bra. Galoppen är svårare att arbeta med. Hon behöver kunna orka jobba mer med att sätta sig lite, ökningar och minskningar så att hon blir stark. Jag har lite problem med rygg som gör att jag inte alltid orkar sitta tillbaka henne, om ni förstår hur jag menar. Detta arbetar jag med på gym osv (nu har jag pga av sjukdom och sjuka barn inte kunnat träna på en månad, så det är inte på topp). Självklart måste min styrka och kroppskontroll tränas, men jag tar gärna emot tips på andra galoppövningar! :idea:

Två fattningar per varv ur trav på volten brukar vi träna på. Fattnigar från skritt. Rida på en mindre volt för att få henne själv att sätta sig lite. Ska också träna lite bågar på långsida så man får lite lätt förvänd galopp. Vad mer?
Skulle nog behöva träna ökningar och minskningar mer. Hur på bästa sätt? Andra övningar som stärker galoppen?

Kan bara hålla med Brixhammar... rider själv WE där det blir MYCKET dressyr men med hjälp av olika "hinder" som gör att man inte tjatar ut sej och gör det roligare/"lättare" att utföra olika rörelser. Just galoppövningar har vi framför allt då Parallellslalom man rider i förskjutna åttor där man saktar av i mitten för att fatta ny galopp man kan sätta ut stängselpinnar 4st med 6 m mellanrum (börja kanske med 8m) stega ut 6(8)m bredd så sätter man 3 st (inte mitt över utan så den hamnar från mitthålet raktöver) 6(8) m mellan var pinne. Gå gärna in på workingequitation.se o titta igenom "hinderna" där finns många som är bra att träna upp galopp på.

Det verkar mycket kul med WE. Min tränare har sådana träningar och jag funderar på att testa. Som du säger, man fokuserar på annat än själva ridningen.

Det jag menar är att Totilas är typexempel på "tekniskt korrekt" (nästan alltid åtminstone) men där man stundvis hade velat ha mer än bara det för ögat tekniskt korrekta för att få -effekt-. Nu är det iofs en konstig jämförelse eftersom man knappast bryr sig om effekten av en rörelse under ett tävlingsprogram, kanske snarare då att spara så man inte bränner krut första stegen och därefter inte kan hålla samma styrka och kvalitet resten av piaffen. (Vilket jag f ö tycker är lite tråkigt, hade det varit färre steg åt gången så hade de haft råd att bränna lite mer krut och vi kanske hade fått se högre samling+kvalitet i just de stegen?)

Tekniskt korrekt och rätt effekt är inget jag likställer med varandra. Och effekten är ju inte heller något man kan bedöma på tävling där hästen egentligen redan ska vara färdig utifrån nivån på klassen och programmet. Å andra sidan märker man effekten av träningen hemma. Att döma av Totilas har man lagt mycket mer krut på att bibehålla steget och showigheten än vad man har lagt krut på samling, alt. så har han svårare för den biten (fast det senare har jag egentligen svårt att tro, för det är ju en bra grundsamling, bra grundform).

Att döma av Totilas har man lagt mycket mer krut på att bibehålla steget och showigheten än vad man har lagt krut på samling
Är för trött för att fatta vad du menar, men den har inte bara bibehållen gång utan även utvecklad.

showigheten eller snarare energin beror på att den inte har satts på plats. utan SAKTA utvecklat lite samling. bjudningen är A o 0 annars får man en lydig men betydligt tråkigare häst- en som vet att den inte får gå på max- excellent timing från ryttarens sida.

Tävling innebär inte enbart en tävling i hög samling, utan en komplett häst- därav lättsamlade hästar får problem där elasticitet o uttryck premieras. En balettkonstnär.

Missförstå mig rätt, jag vill inte förringa det enormt BRA jobb som lagts ner på Totilas! Jag tänker såklart på att det finns andra tankar bakom, inte exakt de som jag själv hade haft, och hade jag varit i ungefär samma skor hade jag säkert tänkt annorlunda också! ;)

Det jag på något vis försökte få fram är att tekniskt korrekt är ett för vagt uttryck för att egentligen säga om man får någon effekt av det - vad den effekten isåfall skulle vara (olika beroende på vem som gör det?!) - hur man ser om man åstakommit just denna effekt.
På Totilas kan man se att ryttaren har gjort mycket bra saker, som ryttaren fått mycket bra effekt av, -men- om man bara utgår ifrån hur det ser ut på de videoklipp jag sett den (någon enstaka clinic och i övrigt på framridning/under tävlingsprogram) så tänker jag att den skulle behöva lära sig ännu mer när det gäller att få ut bra effekt av samlingen. Inget man egentligen behöver hänga upp sig på när det gäller den hästen, för den har redan en trevlig form och trevlig bogfrihet, har redan kommit ifrån grovjobbet, men lite sådär att man tänker - vad ska den piaffera för? Det känns inte som att de vill åt effekterna av piaffen. Fast det är såklart utifrån min egen subjektiva synvinkel som jag inte förväntar mig att alla delar. Dels för att det är effekterna som just jag tänker ska infinna sig, dels eftersom jag inte har en aning om hur de egentligen tänker, hur hästen är att rida, vilket grovjobb de redan gjort från utgångsläget, osv in i det oändliga.
Men, den effekt som jag personligen så tydligt hade velat ha, är just förmågan att vila kvar och våga niga, inte skynda sig iväg upp igen med fötterna innan man hunnit få just den effekten. Och inte heller intrycket av att den "skyndar sig iväg".
Observera att jag inte för den skull menar att den ska bli slö i fötterna. Det är inte någon stor skillnad det rör sig om, men det är ju å andra sidan alltid små saker som gör stora skillnader i form av effekt.

Senast ändrad:

Hingsten är väl 10 år o är ett UNDER- varav Schockemöhles mångmiljon-Eurobelopp. Den är alltså inte ens i sin bästa ålder.

tyvärr o troligen kommer den nu med ny ryttare att inte hålla samma klass eller utvecklas ytterligare * min tro*.

Du får inte glömma att piaffen på tävling är precis vad det är tänkt för- inte för konster ovan mark. För att komma framåt- till passage kan den inte sätta sig så mkt som du verkar vilja se.

Prova o se själv.:p

Det är just för att det är SVÅRT att visa övergång mellan korrekt piaff och passage som övergångarna har koefficient.

"Min Guru" brukar säga att det egentligen skulle räcka med att döma övergångarna (Piaff och passage kan vemsomhelst fixa, men bra övergångar är STORT) och skritten.

Exakt.
det allra svåraste är att gå från passage "ner" till piaff o kunna behålla takt o energi. Ofta så "dör" de lite för att inbromsningen blir fel.

Det är det jag tänker på. :)
Men då blir det ju också en helt annan sak om man pratar om effekter man vill ha i hästens kropp. Om man har helt olika syften med rörelser och övningar menar jag. Klart att man inte på just den hästen vill ha den effekten, men OM man har som syfte att rida få en så hållbar häst som möjligt och utveckla dennes rörelsemönster och teknik till att fungera bra under ryttare, så kan den detaljen vara av intresse att förbättra. Eftersom totilas inte är något extremt exempel (ingen dåligt riden häst, bra grundform) men ändå är ett tydligt exempel när det kommer till piafferna, så var det helt enkelt ett bra exempel att diskutera ifrån vad man ser - varför.

Jag är helt förundrad över att du kan kalla Totilla (eller vad den heter) osamlad:eek:
Samling är ju när hästen är liksidigt stark att bära upp sin kropp och det finns nog få hästar som är mer liksidiga än den hästen. Att bära upp den exteriören :love:, gången är STARKT.
Han är ju liksom fulländad, underbar. Perfekt byggd med sluttande bogblad. Precis sådan man ska vara för att KUNNA gå i piaffa och passage och allt annat skojigt utan att anstränga sig eller förstöra sig. En häst som har lätt för sig och som det som tränare är så oerhört lätt att förstöra, i och med att den har så lätt för sig. Att kunna träna den tillräckligt långsamt för att bygga upp sig är en prestation. Det är SÅ lätt att förstöra en sån häst ioch med att den tack vare sin fantastiska exteriör har allt gratis.
Och snacket om att övergångarna är dåliga....Jises, jag får fan gåshud bara av att se hans nergångar till olika gångarter, aldrig sett nått liknande.

Det är det jag tänker på. :)
Men då blir det ju också en helt annan sak om man pratar om effekter man vill ha i hästens kropp. Om man har helt olika syften med rörelser och övningar menar jag. Klart att man inte på just den hästen vill ha den effekten, men OM man har som syfte att rida få en så hållbar häst som möjligt och utveckla dennes rörelsemönster och teknik till att fungera bra under ryttare, så kan den detaljen vara av intresse att förbättra. Eftersom totilas inte är något extremt exempel (ingen dåligt riden häst, bra grundform) men ändå är ett tydligt exempel när det kommer till piafferna, så var det helt enkelt ett bra exempel att diskutera ifrån vad man ser - varför.
Alltså.
Vi diskuterar nu TIDERNAS bästa häst!!!:love:

Grundform...

Nej jag ger upp.

Jag förstår lite hur du tänker. Men jag tror du är lite för inne på att man ur piaff ska kunna göra levad(och sen vidare efter det). I tävlingssammanhang behöver och ska hästen inte samlas så pass. För hästen kommer oundvikligen sluta gå fram i den rörelsen om man samlar så. Det är ju liksom därför de lättar fram till slut in i levad.
Inom AR har man ju andra mål än inom tävlingen. Du måste som Axel etc säger kunna gå ur piaffen i en bra övergång. Det får man inte till om man samlar så mycket till. Lite mer tror nog jag man skulle kunna så småning om ifall han stärks mer. Men det är så otroligt lite.
AR har ju annat mål iom att man ser piaffen som en väg fram till något annat. I GP är piaffen liksom höjden av samlingen. Det kommer inget mer och hästen behöver inte samla sig på samma sätt som en häst som ska UPP i luften. För det är upp energin börjar gå om man samlar så mycket mer, inte fram.

Och hästen är fullkomligt fantastisk som han är. Han får ju bra betalt för det han gör. Och det är ju det som är hans syfte.

Han rids fantastiskt tycker jag. Jag hade förstört honom efter några minuter antar jag. :P

Ja, är det inte där man börjar.;)
Om jag hade sådan "grundform" hade jag prisat gud. Och jag är inte troende.

Nej, jag tror nog att vi faktiskt har olika tänk om det. Och det kanske är det enda vi kan enas om i vissa fall, att vi tänker olika.

Grundform är för mig något man fått till långt innan man rider GP värdscupnivå. På VC-nivå har man för länge sedan hittat en svårklassform som är mer en färdig vara.

Givetvis kan man alltid finjustera. Men grundform kallar jag det inte.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 271
Senast: JohannaB
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 859
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama