galoppfattning?

Sv: galoppfattning?

Jag rekommenderar dej att sluta tanka sa mycket pa vad du gor, hur du gor det och varfor. Slappna av i dej sjalv, rid in pa en volt (relativt liten) och nar du travar balanserat fattar du galoppen pa volten. Nar hasten galopperar gar du ut pa sparet igen. Hasten kommer snart att fatta att i hoger varv sa gor man tvartom an i vanster varv. Borja alltid med galoppfattningen pa borjt spar, for da ar hasten redan som du vill, samt for det mesta lagger vikten dar den ska for att lattast fatta galoppen.

Ta det lungt sjalv, och forsok pa volten. Lamna inte volten forrens hasten galopperar, och kom ihag att halla i tyglarna, sa att du inte slapper tyglarna for att fa hasten framat, da blir det bara slangtrav av det hela, vilket gor att hasten tappar den balansen som fanns.

schackrutig skrev:
att ställa inåt fungerar absolut inte.
han puttar ut rumpan och svänger inåt.
att ställa utåt är också det som jag lärt mig är det bästa sättet att göra en galoppfattning oavsett om hästen har jättesvårt eller är superduktig..
men jag rakställer alltid när han gjort rätt!

och fungerar gör det. dock alltför sällan.

Om han svänger inåt så är du för hård i inner handen och för inner hjälperna. Om du har hästen tillräckligt på ytterhjälp och inget motstånd i inner handen så fattar hästen lättare. INGEN häst kan fatta inner galopp om du är spänd i inner hand, du hindrar då fysiskt hästen från att skjuta fram inner bog, alltså blir rätt fattning en omöjighet för hästen.

att ställa utåt kan som vi konstaterat vara ett "trick" i vissa fall om man har problem - men det är inte så man normalt "bör" fatta galoppen. En "superduktig" häst eller häst utan problem ska inte ha någon ställning alls på rakt spår i fattningen, hästen skall vara rakriktad och spåra med alla benen. Skulle du rida ett dressyr program för domare skulle du utan undantag få avdrag och kritik för en utåtställd häst i galopp fattningen. Hästen skall vara rakställd på rakt spår och mjukt inåtställd på böjt. Men jag förstår att det inte är det som är frågan i ditt fall i den bemärkelsen att du helt enkelt har problem med rätt galopp oavsätt ställning/böjning etc etc. :confused:

som någon annan sa så är ditt problem vanligt när man får problem med galoppen i nåt varv så spänner man sig automatiskt vare sig man vill eller inte. försök slappna av och om du tränar för nån så hjälper det för tränaren ser det du inte själv är medveten om att du gör, och kan hjälpa till att korrigera. Lycka till.

Senast ändrad:

är den någon som vet i denna tråd i vilket ben hästen börjar galoppera i höger vs vänster galopp?Vart börjar galoppen?

från aftonbladet:

"I vänster galopp är fotförflyttningen:
1. Höger bak
2. Vänster bak och höger fram
3. Vänster fram

Sedan kommer ett svävningsmoment då hästen inte har några hovar alls i marken tills den börjar om igen och sätter ned höger bakfot.
I höger galopp blir fotförflyttningen omvänt:
1. Vänster bak
2. Höger bak och vänster fram
3. Höger fram
4. Svävningsmoment"

Hur blir det då med ytter bak om man tex ställer hästen innåt? försvårar det eller blir det lättare för hästen?

qodrofenia skrev:
Hur blir det då med ytter bak om man tex ställer hästen innåt? försvårar det eller blir det lättare för hästen?

Har inget "vetenskapligt" svar på det där men nu i början har jag fattat galopp på Trasslan svagt inåtställd för det mesta och märkt att det funkat. Målet är ju dock att hon ska kunna fatta helt rakställd.

Rakstält är ju det optimala.. varför tror du det funkar med att ställa innåt om du tänker på hur hästen rör sig.. och vilken kvalitet och bärighet får du om du gör så?

kvaliten och bärigheten på mitt travsto som just börjar lära sig är värdelös hursom, det har mest varit ett sätt att få henne att fatta rätt galopp och "visa vägen". Nu dom senaste gångerna har hon börjat bära sig lite, ett halvt-två varv på stora mittvolten och då har hon ju redan varit svagt böjd på voltspåret. Nu har hon också börjat känna skillnad på fattningen så hon tar rätt galopp ute i skogen också så det är ju läge att börja rakställa snart.

Har faktiskt inte tänkt så jättemycket, misstänker att det optimala hade varit att ha henne rak från början men det här är det sätt som funkat bäst, och vi har provat sen typ september :smirk:
Galopperat har hon alltid gjort, bara det att det gått fort, varit ruskigt vingligt och obalanserat och på gränsen till farligt, varit nära att gå omkull i full karriär många gånger :crazy:

Om jag lägger det så här i stället .. vad tror du händer när du ställer henne innåt ..vad händer med hennes kropp? blir hon gämn på bakbenen? specielt då ytter bak som bestämmer kvaliteten på galoppen.. och hur mycket kan hon gripa för sig med inner bak genom att vara böjd innåt? vad händer med koppen om du i stället hadde ställt utåt?

Om han puttar ut rumpan betyder det antagligen att han
1, inte lyssnar på/respekterar/förstår din ytterskänkel som ska hålla honom kvar på spåret
2, att du kanske inte är tillräckligt tydlig med ytterkänkeln
3, att han är stel och inte orkar böja in rumpan.

Testa med att rida öppna- och slutamässiga övningar på böjt eller rakt spår i skritt och trav. Stärker och gymnastiserar hästen, han blir mera uppmärksam på dina skänkel- sitshjälper och du kan "separera" bak- och framdel.
Jag skrev tidigare att du kunde testa att vara mindre tydlig i galopppfattningen. Egentligen är det inte det jag menar, för tydlig ska du på sätt och vis vara, men det händer lätt att när man avser att vara extra tydlig med en hjälp, så kan hästen i stället uppleva det som ett "överfall". Man tenderar att ta i lite för mycket med resultatet att hästen blir rädd och drar iväg.
Det låter tufft att rida barbacka, och är säkert inte så lätt att sitta i balans om du först får slängtrav. Lycka till - det kommer att funka med tiden!

Naturligtvis blir det omöjligt att fatta galopp om hästen är komplett förböjd inåt, hur ska den då kunna lyfta sitt innerbak för att sas starta galoppen?

Som jag redan har sagt har det aldrig varit tal om att hon är väldigt inåtställd eller vikt i kroppen, hon har gått på stor volt, mittvolten eller ena halvan av ridplanen och fattat galopp där, har alltid haft svårt för höger varv och därför fattat fel galopp om hon inte fått en vägvisare. Stödet har alltid funnit i yttersidan även om hon gått på volt.

Jag är fullt medveten om att kvaliten på galoppen aldrig blir bättre än kvaliten på fattningen.

Detta sätt att fatta galopp har stärkt henne och faktiskt visat sig fungera eftersom hon nu galopperar någorlunda bärigt och utan att rusa direkt efter fattning, har senare tid ridit för två instruktörer som dels har bett oss fatta på volt och dels har berömt för att hon är starkare och fattar riktigt hyfsat nu.
Återigen, det är ingen liten tiometers volt jag ridit på och hästen har föjt spåret, inte varit förböjd eller legat på bogarna.

qodrofenia skrev:
Jag menar inget av det jag skev som kritik.. ta det inte så... och inget negativ till ditt sätt heller...

Jag lät ganska försvarande såg jag nu :smirk: Jag tog inte illa upp, lite frustrerad över att det är svårt att förklara sig någorlunda kortfattat och tydligt.

Hej. Nu kanske du blir lite förvånad över mitt inlägg när jag skriver att jag INTE tycker att du ska träna på vänstergalopp överhuvudtaget ! Hästen verkar ju redan förstå galoppfattning, alltså förstår han nog mkt väl vad det är du vill i vänster varv också. Men hans HÖGRA bakdel orkar inte göra det du ber om, eftersom detta är hans svaga sida. Korrekt?

Jag har själv haft en sån storgalopperande tung häst som inte får plats på en ridbana eller ridhus. Och varför egentligen göra detta till en alldeles för stor grej? Har du inte dödsbråttom ut på någon tävlingsbana kan du väl låta hästen få lite tid på sig!?
Till slut får ni problem med vänster galopp, just för att det blir stor grej för DIG. Så mitt råd är att sluta genast!

Rid istället tex. öppna i vänstervarv, för att höger bak ska trampa in under diagonalt med ytter fram. Ha någon på marken om du har möjlighet som kan hjälpa dig. Gör bomövningar i tex ett hörn som han får trava eller skritta över i långsam takt, som tex är olika höga. Ett tips är kanske att höja upp bommarna lite mer i ena änden så att han medvetet måste lyfta och jobba mer med sin högra sida. Träna mkt avsaktningar och igångsättningar i trav och skritt både utomhus och inne för att få honom att sätta under sig mer och börja ta mera vikt i bak. Tömkör om du kan och gör samma övningar då. Men inget snabbt tempo. Däremot mkt tempoVÄXLINGAR. 3 steg fram, tre steg bak. 2 steg fram, 1 steg bak, osv.. Använd din röst och lär honom att minska tempo för röst likså öka.

Ta gärna foton och/eller filma honom under träningens gång så ser du hur han såg ut när du började med projekt "stärka höger" och jämför eftersom.

Sen kanske du kan prova dig på att fatta vänster galopp, och bli inte jätteförvånad om han "helt plötsligt" faktiskt KAN.

Lycka till.

AsMoDeUs

Senast ändrad av en moderator:

Mimmi81 skrev:
Galopperat har hon alltid gjort, bara det att det gått fort, varit ruskigt vingligt och obalanserat och på gränsen till farligt, varit nära att gå omkull i full karriär många gånger :crazy:

Det där känner jag igen... :angel:

mackan skrev:
Om han svänger inåt så är du för hård i inner handen och för inner hjälperna. Om du har hästen tillräckligt på ytterhjälp och inget motstånd i inner handen så fattar hästen lättare. INGEN häst kan fatta inner galopp om du är spänd i inner hand, du hindrar då fysiskt hästen från att skjuta fram inner bog, alltså blir rätt fattning en omöjighet för hästen.

För hård är jag inte.. Snarare för mjuk.. svänger inåt och slänger ut bakdelen gör han för att slippa. Händer även i skritt och trav med inåtställning.

mackan skrev:
att ställa utåt kan som vi konstaterat vara ett "trick" i vissa fall om man har problem - men det är inte så man normalt "bör" fatta galoppen. En "superduktig" häst eller häst utan problem ska inte ha någon ställning alls på rakt spår i fattningen, hästen skall vara rakriktad och spåra med alla benen. Skulle du rida ett dressyr program för domare skulle du utan undantag få avdrag och kritik för en utåtställd häst i galopp fattningen. Hästen skall vara rakställd på rakt spår och mjukt inåtställd på böjt. Men jag förstår att det inte är det som är frågan i ditt fall i den bemärkelsen att du helt enkelt har problem med rätt galopp oavsätt ställning/böjning etc etc. :confused:

som någon annan sa så är ditt problem vanligt när man får problem med galoppen i nåt varv så spänner man sig automatiskt vare sig man vill eller inte. försök slappna av och om du tränar för nån så hjälper det för tränaren ser det du inte själv är medveten om att du gör, och kan hjälpa till att korrigera. Lycka till.

Tackar!!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 240
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 652
Senast: klystron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama