Galoppera på Travbana?

I

Izah

Hej!
Jag har ett Arabiskt Fullblod. Han är väldigt snabb, väldigt orädd och självsäker. Han galopperar som en riktig galoppör, men jag har ett problem, jag vet inte ifall man får galoppera på en travbana? Isåfall skulle jag kunna rida dit eftersom det är så nära. Man måste ju ha bankort och vara medlem, men om man får galoppera där, så är det klart att jag köper bankort och medlemsavgift. Är det någon som vet ifall man kan få galoppera på en travbana? Tacksam för svar!!

Sv: Galoppera på Travbana?

Det lättaste sätte att ta reda på det är att åka till travbanan och fråga personalen där :bump:

Sen vet inte jag (är travtok, kan inget om galopp) men är banorna i galoppen lika velodromformade(heter det så? :confused:) som travbanor?

Det sliter ju för övrigt väldigt mycket på hästarna att springa på en travbana över huvud taget, så kolla om det kanske finns en rakbana eller dylikt (som är skonsammare att använda) som du kan variera med.

Vad för travbana har du varit på? :confused:

Underlaget på travbanan beror ju på flera saker bla:

*Banans uppbyggnad - En bybana (typ hoting) har ju inte öppet året runt och därför har de inte heller en fullt preparerad bana.

*Väder - Vädret kan ställa till en hel massa för banarbetarna. Så då kanske inte banan kan hållas 100% tip-top varje dag :)

Som ett exempel: Det regnar en hel vecka så banan blir dyngsur. Dagen före tävlingsdag lägger de på material som ska binda ihop banan så att den inte blir för lös. På tävlingsdagens morgon skiner solen och det blir jättevarmt! Vad händer då med banan?
Jo den blir då hård!

Lika jäkligt kan det vara när det precis har börjat frysa på ute eller när tjälen släpper....

*Banarbetarna - Dåliga banarbetare = dålig bana. DET har jag fått erfara :crazy:

Jag är, som sagt, inte så insatt i galoppen o deras banor, men det kan dock vara mycket som ställer till det för banarbetarna :bump:

Jag ska isåfall använda mig av Karlshamns travbana. De har en hemsida. Men det står inte något om galopp. Dessutom letar jag efter en provatbana, där det finns startboxar.

Håller med Camilla Osterman.
En dirt track bana för galopp är som en mjuk fluffig sandstrand, den är jobbig att gå till fots på. Alla travbanor jag varit på är jämförelsevist stenhårda.

Har du inget bra sandtag i närheten med öppna ytor, det är bättre än en travbana att träna på i så fall. Kolla bara så det inte ligger skräp, man måste gå över ytan först till fots och kolla.

Har man gott om utrymme där är det perfekt som alternativ.

Vissa travbanor har en träningbana som är mjukare och som går att galoppera på, ibland kan dom ha sandbanor i skogarna runt banan som också fungerar. Vad jag har hört så är det helt ok för oss galoppfolk i bygden här omkring att rida på Axevalla travbana men ingen gör det för den är för hård men jag använder deras slinga i skogen den är jätte kul att galoppera nästan rak i 7 kilometer:bump:. Du kan ju kolla om även "din" travbana har en mjukare bana som du kan rida på.
Vad har du tänkt med din häst? Vill du ha den till start i galopp så bör du nog ta kontakt med en tränare som kan hjälpa dej.

Senast ändrad av en moderator:

I början av 90-talet hade man faktiskt lopp på Åbys travbana.
Man lade på ett gäng extra grus och red lopp.
Bland annat arablopp.

Jag vet att en del arabfolk har gjort viss specifik träning på travbana.
Bl a Kalmar. Men tror att det rört sig mest om miljöträning för unga hästar. Att låta dem se själva grejen med en bana med läktare, flaggor, lastare och sådant.

Har också fått för mig att en del tränar på Tingsryds 1600 m bana.

Icke att rekommendera !

Trava, hacka går an, men annars dugar en asfaltväg lika bra (illa).

Ja jag har som sagt inte så stor koll, men det kan ju inte vara alltför skadligt då travhästarna springer på dem?:confused:

Vissa travbanor har en träningbana som är mjukare och som går att galoppera på, ibland kan dom ha sandbanor i skogarna runt banan som också fungerar. Vad jag har hört så är det helt ok för oss galoppfolk i bygden här omkring att rida på Axevalla travbana men ingen gör det för den är för hård men jag använder deras slinga i skogen den är jätte kul att galoppera nästan rak i 7 kilometer:bump:. Du kan ju kolla om även "din" travbana har en mjukare bana som du kan rida på.
Vad har du tänkt med din häst? Vill du ha den till start i galopp så bör du nog ta kontakt med en tränare som kan hjälpa dej.

Vi har mycket travare i trakterna och också träningsslingor banor mm, men de är oftast för hårda, och banan för doserad (heter det väl?) Den lutar kraftigt i svängen och underlaget är bara mjukt ute i kanterna, men inte bra att galoppera fort på.

De träningsslingor som har anlagts på fin sandmark är bra, där blir det nte hårt, men annars har även slingorna varit för hårda, periodvis som hårda sommargrusvägar.

Perfekt är alltså de anlagda slingorna på naturlig sandmark, med sån där fin sand som inte fryser så lätt. Men alla är inte såna, travfolk vill ha hårdare underlag än för galopp, och tyvärr blir det även stummare, dvs svikten saknas, som är det viktigaste. Så man får nog själv kolla underlaget, det kan variera på travträningsslingor.

Karlshamns travbana har doserade svängar och standard underlag för tävlingstravbanor och är som tidigare har påpekats för hårt för att galoppera snabbt på.
Årligen hålls det en travtävlingsdag på denna banan.

Skaune - montéryttare

Den e kanske lite snäv.

Men jag har hört att de var galopplöp på halmstadtravet innan men dom sluta med det för det var för hårt underlag, många hästar bröt benen.

vart hittar du den :p axevall är min hemmabana och rak i sju km? ne:p

Den ligger ju bakom sommarland, har inte mätt själv men har hört att den ska vara 7 km jag har inte ridit hela i ett svep men den är ju super lång, dock inte lika mjuk och fin på alla ställen.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 651
Senast: Stergo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 412
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 398
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar