Galoppera med en travare

Status
Stängd för vidare inlägg.

mirrorgirl

Trådstartare
Nu har jag äntligen hittat en medryttarhäst som verkar helt underbar. När jag var där och provred så berättade ägaren att hästen har svårt för att fatta galopp och gärna rusar iväg in i slängtrav innnan hon av ren fart fattar galopp för att snabbt bryta av igen. Såg även prov på detta när hon red.

Någon har nåra bra tips på hur man kan träna hästen för att galoppfattningarna ska bli bättre?

Hon är ganska svag i framdelen och hänger gärna i händerna enligt ägaren...

Tacksam för alla tips! =)

Sv: Galoppera med en travare

Jag är ny här men fått mkt hjälp av att läsa:D Testa sökfunktionen, sök på tex ridtravare eller dyl..finns massor:D

Jag tror att hon behöver bygga muskler. Jag brukar "klättra" mycket med mina hästar. Mycket uppförsbackar, då blir de fint musklade. Sen kan det vara svårt med galoppen för vissa travare, träning och tålamod är det som gäller. Jag har två travare och den ena har jättelätt med galoppen, den andra får man jobba mycket mer med...

Vet inte hur mycket riden "din" travare är men min ena förstod inte alls olika skänklar i början utan blev jättehet av allt sådant. Hon trodde att det betydde att hon skulle springa allt hon hade. Henne har jag fått vara väldigt mjuk på handen med, och även då man skänklar. Mycket skrittning innan hon över huvudtaget fått gå vidare till trav och galopp. När man fått ner henne i varv, kan man få fram en mycket bra galopp, men som sagt det har inte varit gratis. Den andra däremot har från början hellre galopperat än travat, men sen så var hon även mer riden och inte den typen av häst som blir het i första taget.

har själv en travartjej som vi håller på att "rida" in nu .. för det första ton med tålamod! många travare som har gått på bana har dessutom lättare för sig i vänster varv. låter som sagt som att lilla pållen behöver massor med muskler. orkar nog inte bära upp sig i galoppen ordentligt. vi är jättenöjda om vår pålla orkar galoppera ett varv, då har hon varit kanonduktig :) Hon togs ur trav förra året så ridmusklerna e inte riktigt på plats ännu :) ta de lugnt och ta allt stegvis, det kommer med tiden! ju mer muskler som byggs desto bättre kommer alla gångarterna att bli! däremot får vår pålla absolut inte rusa in i galoppen, kan bli en ful ovana. då ser vi hellre att hon tar en ordentlig galoppfattning men kanske bara galopperar ett par steg. testa o göra fattningarna i hörnen om du tex rider i paddock och var väääldigt tydlig med dina hjälper i fattningen! Lycka till! Vill du bolla ideer o frågor så pma gärna!

Senast ändrad:

Jag vet inte riktigt var du ska träna på. men läste på en bra sida om just ridtravare och galoppfattningarna. Tyckte de va riktigt lärorikt.

Jag själv har en medryttarhäst som är travare, han är mest tramsig för allt runt om kring och hoppar ifrån sida till sida när man rider bara för att han inte kan ja slappna av. Men han kan iaf galoppskänklen riktigt bra!

Vissa är som ngn redan skrivit mer lättlärda än andra.

Men lycka till med din medis. Ev be om hjälp av en tränare. För det kan ju vara ngt du har nytta av även i framtiden :P

Titta i forumet Grundutbildning, som ligger under hästhantering. Där finns många matnyttiga trådar om ridtravar-utbildning.

Till exempel, denna tråd:
Träning av travare

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 615
Senast: Stergo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka