Galoppera i lopp, vad göra?

I

Inger

Har ett 4-årigt russ som tränar jätte bra, men i loppen slänger han sig i galopp, börjar sen jaga igen och när han är ifatt gör han likadant tills han blir diskad. Har provat olika skor, huvudlag och bett, vet inte vad jag ska göra nu. Han är inte rädd eller nervös. I träning går han alltid själv då jag inte har någon att träna med, men förra året tränade han med en annan häst och när han skulle jaga ifatt den och kom upp jämsides slängde han sig och galopperade. Tacksam för tips.

Sv: Galoppera i lopp, vad göra?

Försök hitta någon att träna med och kör i rygg, inte jaga ifatt, bara köra bakom.
Försök hitta lopp där han inte behöver jaga ifatt.
Har du testat att ha nät på honom om han e stänk rädd?

Sv: Galoppera i lopp, vad göra?

Det låter som han e stänkrädd, ta på ett vanligt flugnät, ut på bana och "provocera" honom genom att köra upp bakom så han får stänk. Hoppar han så kan han också behöva ett nosfladder. Blir han bättre så fortsätt o träna med det på o gärna i ev bygdetrav.

Liknande trådar

Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 567
Senast: Skrämd
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 077
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 102

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka