Galopper bakom sig...

Empalie

Trådstartare
Jag är ute efter en dressyrhäst att kunna tävla lite med i framtiden, dock har jag nu funnit en hopphäst jag är lite förtjust i. Vad jag fick höra ang. hopphästar vad gäller galoppen kan de galoppera bakom sig. Finns det ngn som kan visa ngn film och jämföra en häst som galopperar bakom sig och en som inte gör det, måste få lite kläm på vad som menas för att kolla den hästen jag är lite intresserad av....

Sv: Galopper bakom sig...

Om du är så pass osäker på hur gångarter hos en dressyrhäst bör se ut så kanske du kan ta hjälp av någon? Det går ju att utveckla och stärka hästens gångarter också, en erfaren brukar se om det finns potential hos hästen.

Sedan beror det ju helt på vilken nivå du vill tävla på, ska du rida LC-LB så duger i princip vilken häst som helst. Ska du rida MSV så ställs ju genast lite högre krav på hästens kvaliteer.

Skulle också vilja se hur detta ser ut.
Eller iaf skulle det var aintressant om någon skulle kunna förklara hur hästen agerar när den galopperar bakom sig.
Är den motvillig i bjudningen och ser ut som om den studsar i hubba bubba eller hur ser det ut?

Jag har ingen kläm på det där alls, så mitt svar kanske är helt totalt fel, men jag tolkar det som att hästen inte galopperar "under" sig på samma sätt som en dressyrhäst gör. Alltså med mer jobb framåt än uppåt, svårt att förklara hur jag menar. :rofl:

Hopphästar ska absolut inte galoppera bakom sig. I hoppningen i synneret är en bra reglerbar galopp som är framför hästen viktig! Annars blir den inte reglerbar oc vettig inne på en bana. Även om dressyrhästens galopp ska ha ännu mera uppförsbacke i sin galopp kan man ändå säga att galoppen är den gångart som dressyr oc oppavel strävar mot liknande mål.

Det jag kan tänka mig ar menats med att många opphästar galopperar bakom sig är att de är bakom and oc inte framme för skänkel. Då ger hästen intrycket av att inte rör sig framåt-uppåt utan ha kvar bakdeln bakom sig. Det är en ridnings fråga.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 723
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 417
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 604
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
9 123
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar