Galoppblod???

tinafinis

Trådstartare
Vet ett par hästar (ur samma släkte) som har galoppstam i sig längre bak i tiden typ tidigt 80 tal.
Hur fick man dessa registrerade i travregistret? (se ex Miss Giant på stc)

Kan man blanda i annat blod nu?

Sv: Galoppblod???

Nu vet jag inte hur det är idag, men nångång på 90-talet var det ok o korsa en travare med en galoppör.
Min gamla märr har några avkommor efter en med galoppstam o har även travare på mödernet.
Sen har hon många barnbarn med galoppstam. Dom är registrerade som travare.
Den gubben, som har dessa avkommor äger pappan o även stona så det kan nog vara så att dom får registreras som travare.
Det finns nog ingen godkända travhingstar med galoppstam idag, eller så kan jag ha missat det.

Human Behaviour t ex har en galoppstam i sin stam, tror det är mamman som har galoppstam o pappan travare.

Kuriosa - Det finns en kille i USA som gjort avhandlingar eller liknande om detta med att blanda in galoppblod, bl.a. ska det finnas en avhandling på Human Behaviour. Minns inte vad killen hette, men hade kontakt med honom 2004 genom vänner i USA och han ville ha direkt rapport och foton på Human Behaviours som äldre.
Det var Human Behaviours mormor som var ett Engelskt fullblod. Uppfödare på detta sto var AB Superbus, Lund. Mamman, Crazy Love, fick 3 avkommor, Human Behaviour och 2 e. Pershing som inte sprungit in en krona. Ingen av dessa i sin tur har några avkommor.
Anledningen till att blanda in galopp blod? Ingen aning, men visst måste det ha funnits en god anledning eftersom flera länder var inblandade i detta.

Human Behaviours mamma är född 1990, så det kanske var sista året?

Vad jag vet stängdes avelsboken för engelska fullblod på 80-talet (lite osäker på årtiondet). Idag går det inte att registrera en avkomma med fullblod som förälder.

Inte?...Men det går väl bra o regga en fölunge som har en pappa med galoppstam på pappans sida, o mamma som travare?
Vad jag vet så fortsätter uppfödaren regga sina unga travare med en pappa som har både galopp- o travstam på sin sida. Mamman har oxå endel galoppstam, det är lite krångligt där iaf.
Pappan är född 1991 o mamman är nog död sedan länge.

Hon menar nog att NU får man inte göra de längre. Dom som redan har de i sig och redan är reggade går de bra med fattade ja de som.

Man får inte regga med annat blod heller va? Om man "råkat" korsa med ett halvblod o få en riktig liten stjärna?

Jo, det stämmer nog att om dom har redan endel galoppblod i sin stam kan man fortsätta använda dom i aveln, men då med egna ston.

Saxat från Blodbanken:
Startfältet i Prix d'Amerique 2004
11 Gebrazac Jean Marie Monclin

Tro inte att Human Behaviour är unik såsom fullblodsstammad travare. Fransmännen har sedan länge experimenterat med fullblod i sin ras. Jamin är kanske det mest kända exemplet och i årets Prix d'Amerique finns Gebrazac, vars fjärde moder Tagada är fullblod. Hon slog inte alls i första eller andra led men i fjärde kom storstjärnan Gebrazac och ett par andra bra hästar. Möjligen är det det mönster man kan hoppas på vid fullblodskorsningar. Sebrazac har två avkommor i årets Prix d'Amerique.

Självklart får du använda dig av redan registrerade travhästar som har fullblod i stammen. (Hur många har inte det?) Men det går inte att lägga på en fullblodshingst på ett travarsto och sedan registrera fölet hos STC. Inte ens om du äger både sto och hingst. Det gick förr. Har stamforskat på ett av mina ston och kommit ända till Hambletonian 10 och visst har jag hittat fullblod.

Alltså inte bara jag som intresserat mig inom ämnet.
Egentligen ville ja bara veta om de var tillåtet att fortfarande korsa in galopp eller någon annan övrig ras (fast ja antog att de inte var det).
Marjo XX är den galoppstammen som finns i dom hästarna ja känner.
Miramiss som det står om är mamma till "Missan" som i sin tur var mamma till Gigge Lep.
I****d ägde ju Missan när jag jobba där. Fin häst men lite hetsig. Gammal dam med humör med andra ord. Mormor till Men Greta Då som var rätt bra ett tag.

Liknande trådar

Relationer Idag för 25 år sedan träffade jag hästen som fick mig att förändra mitt liv. Redan från första stund så förstod jag mig på henne och vi...
2
Svar
20
· Visningar
1 430
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 891
Senast: morgaine
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 194
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
465
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka