Status
Stängd för vidare inlägg.
I

isan_love

jag och min pålle ( fd travare) har precis kommit igång med galoppen men vi har lite svårt att hålla den nån längre bit så jag undrar om det finns nått som jag som ryttare kan göra för att underlätta att hålla galoppen för min häst??? (jag vet att det kan bero på att hon inte hunnit träna sina muskler tillräckligt än)

sen så undrar jag också hur ni gör när ni fattar galopp för enligt ridskola och så vidare har jag lärt mig att man ska ha innerskänkeln lite längre fram och ytterskänkeln längre bak och lägga galoppskänkeln men nu är det en del som säger att det är fel att man inte ska göra så... så nu vill jag veta om jag har gjort fel större delen av mitt liv eller är det de andra som har fel?? :confused:

Sv: galopp ;)

Pållen orkar helt enkelt inte galoppera långa sträckor än och för att stärka galoppen så gör många fattningar och galoppera bara en kort bit. Hästen stärker sina galoppmuskler mest i fattningen.

Vilken typ av galoppfattning man använder har varierat genom åren. En modell är att göra som du lärt dig, en annan är att bara fatta med ytterskänkel och en annan att bara använda innerskänkeln. En del använder ju bara sätet och genom att sitta ner tyngre på ett sittben.
Genom att det finns olika varianter på det här så¨får man använda den hjälpen som passar hästen bäst och som den har lärt sig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 425
Senast: Roxy
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 539
Senast: Badger
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 899
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 246
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar