galopp fråga...

I

Isan

(vet inte om tråden hamnade rätt annars kanske nån kan vara snäll och flytta den :D)

hej! Jag har precis fått kommit igång med galoppen på min varmblodtravare men hon jobbar inte ett dugg under sig med bakbenen utan går mer framåt på bogen, och jag förstår att det beror på att hon inte är tillräckligt musklad än.

Men min fråga handlar lite om "framtiden" hon ska ju inte alltid få gå i så dålig form så min fråga är om jag behöver göra nått särskilt lr tänka på nått särskilt för att få henne att gå i form när hon är redo för det lr kommer hon göra det av sig själv

jag vet att jag är sämst på att skriva förståligt men jag hoppas ni fattar något, annars fråga :)

Sv: galopp fråga...

Kolla i tråden om rid-travare!
Där lär du hitta massa tips!!
För övrig kan jag rekomendera mycket skritt-träning, i skogen för att lyfta fötter och träna ryggen lite..!klättring är även det bra, men kolla i rid-travtråden..!

ja men jag lovar det står inget om det svar som jag e ute efter... och jag har skritttränat mkt och gör fortfarande men jag undrar om min pålle kommer börja gå i form automatiskt när hon är tillräckligt stark för det... :)

Hej! Vad jag har lärt mig får man ta en gångart i taget. Stärk honom i traven. När han är bärig i traven kommer han bli bättre i galoppen. Men så småningom måste man ju såklart jobba lite med galoppen också. Men du kan inte kräva någon galopp förren han går stadigt på tygeln i trav och är lydig där. Han måste vara mellan skänkel och hand i traven innan han kan vara det i galoppen. Speciellt om galoppen är hans sämsta gångart.
Mycket jobb och tålamod:)

Lycka till.

Mvh Michaela

Hej! :D har själv ett varmblod. men har dock aldrig gått på trav (vet inte om din har det?) :) han har också varit omusklad och inte fått med sig bakbenen hellre trampat bakom sig än under sig. men mina råd är mycket starkning i skritt och trav :) även klättring är bra för ryggmusklerna.. sen mycket longering och låta hon gallopera själv. sen kommer det av sig själv. bara att rida tills den sitter där :D lycka till!

Hej!

Har själv en icke travtränad varmbloding som också haft galopp-problem.

Fattningar och att galoppera en kort sträcka, sakta av och ny fattning är väldigt stärkande för just galoppen.
När du gör galoppfattningen, var noga med den så det blir en bra fattning för det är då du stärker som bäst.
Variera mellan att fatta ur skritt och ur trav!

Efter ett tag när du jobbat med att göra fattning, galoppera kanske ett kvarts varv runt volten, sakta ner, gör om och så vidare, kommer du att upptäcka att hästen orkar rulla varv på varv utan att ramla ner på bogarna.

Klättring är allmänt stärkande för bakdelen men tänk då på att hästen ska skritta i klättringen, allra helst med sänkt huvud.
Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 367
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka