Hmmm. Det första jag kommer att tänka på var en ridtur i vintras, jag red en stencool islänning (är verkligen inte rädd för NÅGOT) och min kusin red sin ponny, han är visserligen trafiksäker men inte jättesäker, om ni förstår?
I alla fall så är vi tvugna att rida längs en ganska (i de här trakterna sett) hårt trafikerad väg. Ungefär hälften av bilarna saktade in, de andra körde lika fort. Nåja, tyckte vi, folk är ju galna, det vet vi ju sen tidigare. På hemväg, samma sträcka, möter vi först en polisbil som inte saktar ner det minsta (!) utan fortsätter i minst 90.
Lite längre fram ser vi att det kommer en långtradare lastad med timmer, men han däremot både saktar in, stannar så att vi hinner vända och rida in på en avtagsväg, och krypkör förbi. Vi vinkar glatt och tacksamt!
Min erfarenhet är att lastbilschaufförerna ALLTID har stannat eller saktat ner för ryttare och hästar. Jag har efter lite diskuterande med min bror (utbildad lastbilschaffis) kommit fram till att yrkesförarna verkligen vet vad dom kör med och att dom skrämmer de flesta hästar, till skillnad från "vanliga" personbilsförare... Det finns naturligtvis undantag från bägge sidor, men än så länge ger jag all heder åt lastbilschaufföerna, men inte till polisen.
Ganska långt och svamligt, men ni kan kanske ha överseende med det?