Galna bilister

D

Dimmans_Elaine

Har ni varit med om någon galen bilist eller cyklist? Jag läste nyss om någon som hade hoppat ur bilen och börjat slå på en häst med en skidstav :crazy:. Vad gör man i en sådan situation? Och om det kommer en karavan med motorcyklar så att man hamnar långt ute i nysådden?

nja.. bara att de kör alldeles för fort för bi!!! :mad: inte alla hästar man rider som är så trafiksäkra! de kna även tuta å leva rövare ibland.. och sedan kna lastbilschaufförerna klaga till andra att vi ryttare inte har något på vägarna att göra.. men vi har ju naturligtvis lika stor rätt som dom att vara på vägarna! men som tur är så har vi inte blivit attakerad av någon med skidstavar öän så länge!som tur är :smirk:

det har jag inte varit med om, bara galna bilister som kör för fort och för nära, + folk på vespor som kör förbi så jäkla tagt att man kan noka av dom från vespan om man vill (har haft god lust till att göra det kan jag ju intformera folk om) å så cyklister som kommer så tagt på cyklar som låter (min häst höll på att flyga ur skinnet då, slängde sig nästan fram i 190).
tror inte att det gör så mycket om hästen springer ut på åkern i panik, man förstör inte så mycket med en häst, och det är väre på vintern, när folk kör på åkern med bilar eftersom att dom då trycker sönder luft fickan som har bildats som skyddar åkern från att frysas sönder. en hästs hovar tar ju liksom inte upp särskilt mycket plats heller (om man inte har en tinker eller annan tung häst typ).

Har som tur är inte råkat ut för någon som kommit ut och slagit hästarna! Men de kör för fort och för nära. Man blir ju så förbannad. De flesta visar ingen hänsyn alls. Det borde ingå i körkortsundervisningen att man får lära sig om mer om hästar!

Jag har mött bilister som kör på tok för fort o genar i kurvor så att man inte får plats.
Då var jag dessutom på marken :mad: Sen har jag mött någon cross så gasat på och det är ju
inte heller så kul trots att min häst i de flesta fall är väldigt trafiksäker...
Stallägaren har slängt en stor sten på en bil som inte saktade ner och bilägaren blev
ju tokig! När han gick ut o började skrika så sa hon bara att kör du så fort att du skrämmer
min häst så får du skylla dig själv om din bilplåt blir bucklig av stenar som
flyger när han försöker springa därfirån. Bilägaren fattade att det inte fanns något att göra
utan åkte därifrån i sin numer buckliga bil :D

:rofl:
Min ponny hoppar ner i diket om hon så er en lastbil eller en buss. Men kommer det 20 motorcyklar i 180 så blinkar hon inte. Det kan komma tävlingscyklister från alla håll utan att hon blinkar...

Hon är lite eh selektiv i sin trafiksäkerhet.

Jag och en kompis red på en ridstig som sitter ihop med cykelbanan förra vintern. Vi satt båda två på lånade hästar just den dagen, som är kända för att vara lite opålitliga. Men jag är glad att vi hade de hästarna för de är iaf helt trafiksäkra. För det kom en stor skramlande snöplog bakom oss. Eftersom vägen är så smal ville vi såklart inte att den skulle köra om, så vi red ut i bredd på cykelvägen. Men han som körde blev Rasande och skrek saker som inte bör återges i text, och gasade så han låg och tryckte precis bakom. Hästarna blev ganska rädda naturligtvis, och galopperade iväg. Lyckligtvis svängde snöplogen av vägen efter ett tag, så vi fick stopp på hästarna. Men man undrar verkligen hur vissa folk (inte) tänker!? :confused:
Tänk om de här stora hästarna inte varit så otroligt trafiksäkra som dom ändå var. Hu! :mad:

Har varit med om lite olika jag.
Kom en gång en lastbil i minst 140 km/h på en 70 väg och ponnyn kastade sig rakt ut i vägen men som tur var stannar bilen, precis brevid oss :crazy:, han fick troligen inte stopp på den tidigare (började bromsa in ca. 100 m före). Sen stänger han inte av motorn och det är den hästen är rädd för, ponnyn hoppar ner i diket, rakt ut i vägen reser sig på bakbenen osv. men till slut halv skenar han förbi lastbilen och jag lyckas hoppa av och direkt efter ponnyn stuckit iväg kör han i lastbilen iväg.

En annan gång red jag på sidan av vägen och var inte ivägen utan vilken bil som helt skulle kunna köra förbi, så hör jag något just bakifrån "TUUUUUUUUUT, TUUUUUT"! Ehrm, ja vad annars händer om inte hästen blir vettskrämd (även jag hoppade till som inte var beredd på just något sånt där, har aldrig varit med om det tidigare) och flyger rakt upp i luften och sen landar i diket och jag som koncentrerade mig på att lugna ner hästen hann inte se annat än färgen på bilen, annars hade jag anmält den :devil:, på bilen som kör iväg som en galning.

jag har inte träffat på nått riktigt pucko än..
en gång så slängde några killar ut en ballong framför hästen.. fast han brydde sig inte..
sen så har ju några kört fort förbi och sånt men dom flesta runt omkring här är jättesnälla och saktar ner mycket..=)

flera unga killar som jag mött på moped har stannat och stängt av den när man kommit så att hästen inte ska bli rädd. det tycker jag är bra av dom..=) (fast min häst bryr sig inte så mycket..)

Jag har träffat en sådan bilförare... Jag och min kompis var ute och red våra hästar, då hade jag mitt gammla sto fortfarande och hon som blir nervös vid allt och har ganska så mycket krut i sig :crazy:.. Vi red på en ridväg som bliar använder ibland fast först och främst tänkt åt ryttare. Kommer det en bil i full fart, vi hinner knappt komma ut till kanten så han kör inte över oss. Stoet hel galen. Så stannar han och går ut ur bilen och börjara skrika på oss att vi var ivägen och han hade barn i bilen som skulle ha kunnit farit illa om han hade kört på oss!!! Blev jävlit förbanda, han tänkte gå fram till min kompis för att ta tag i henne och skrika mer på henne men hon smasha till han med sitt spö :D...
Mannen blev j*vlit arg fast vi red vidare... men tänkt hur illa det kunde ha gått om mitt sto hade inte vart på det humöret hade det kunnat gått mycket illa... (på inte tala om om jag hade vart på min unghäst som brukar inte springa från bilarna heller på dom :crazy:.)

var ute och gick med pållen förut på vägen. Kommer en och kör förbi, när han är precis bakom oss gasar han på som satan och kör förbi. Herman blev ju rädd såkalrt men studsa bara lite. var ute med brosans tjej och skösthästen förut och tömkörde. Kommer en dåre på traktor och gasar och tutar som bara faan när han åker förbi. Bella blev ju livrädd och sparka bakut. (inte spec långt i från C :crazy:)
Vid ridskolan är det en bro som man måste över för att komma till skogen. dom hade uteritt med nybörjare och gick över bron. Då komemr det nån dåre i en volvo och tränger sig emellan broräcket och hästarna. (och då rider dom alltid mitt för att hästarna inte ska bli skrämda av vatten och höjd och så, inte spec högt men men) Samtidigt som hon tutar som bara den. Hästarna blev ju livrädda och en nybörjare föll av. Rena turen att hästen inte kasta sig åt sidan, hon som red har ju kunnat hamnat i vattnet ju. (e djuuuupt där :crazy:, och ett vattenkraftverk) Visserligen hade alla ledare men ändå. Har hänt två gånger att bilisten gjort så. Fattar inte att hon inte kan vänta tills hästarna har gått över. Andra gången var det en kompis som red över med en häst. Han blev rädd och stegra sig.
Normal funtad människa lixom :crazy:

Jag har inte vart med om detta själv, men flera i stallet jag håller till. Man rider som ute i skogen och där finns det grusvägar som leder bort mot Kvarnträsket, där flera har sommarstugor el. hus. Jag vet att detta har hänt flera ggr då flera har vart med om det, både kuskar och ryttare!

Iaf så gör/gjorde den här vinröda Mercedesen så att han först ganska sakta, kör upp jätte nära bakom hästarna. Sedan hänger han sig på tutan, och ligger där bakom hästarna och tutar!! Endel av hästarna blir ju rädda såklart! En tjej som hade häst i privatstallet förut red fram till bilen och då skrek han att: "DIG VILL JAG ALDRIG MER SE TILL HÄST IGEN HÄR! eller ngt förnedrande i den stilen. Men hon cool som hon var..sa bara argt:
"Jag rider precis vart jag vill här, bara så att du vet,
gubbjävel!"

Sedan gjorde en av travkuskarna så att han lade sig precis framför bilen, mitt på vägen, när han började tuta. Sedan saktade han av till skritt och skrittade saaaaaakkkkktttaaa hela vägen hem...

Och bilisten, han fick gott sitta där på tutan och kunde inte köra om :D :D :D

Jag har varit med bilar som kör förbi i 180 och ibland har folk tutat för att man ska gå undan. Jag kan tänka mig att vissa människor inte vet hur sakta man bör köra när man passerar en häst. Många har ingen aning om vilka lättskrämda djur hästar är.
När jag märker att en bil kommer i, enligt mig, för hög fart, så går jag ut i vägen, vänder hästen och håller upp en hand i tecken om att bilen ska stanna. Sen kan jag ev. trava till närmaste avtansväg och där vänta tills bilen åkt förbi. Lyssnar inte bilisten får man ta sig en liten pratstund.

Traktorer har jag också varit med om. :crazy: Min häst kan numera bara se en traktor så blir han stressad. Första sommaren var helt galen. De körde som tokar och saktadein från hög hastighet så att de hamnade bara en meter bakom kusens rumpa(och de såg att han blev rädd). Det slutade bla. med att min syster åkte av på en nysådd åker och hästen sprang hem i panik - traktorn körde vidare utan att stanna. En gång kom det också en körande ut från en sidoväg. Han körde bara rakt ut så att min häst fick kasta sig bakåt för att inte bli utträngd i taggtråden i vägkanten. Som om föraren inte såg oss. :mad: Vad ska man göra här? Det är inte så lätt att göra sig hörd när man sitter på en panikslagen femåring och traktorn bara kör på som en bulldoser. :crazy:

Nu har du jagat upp mig. :devil:
Men, för att inte tappa tråden - jag brukar göra tydliga tecken som bilisten måste lyda och om de inte lyssnar så ser jag till att få prata med föraren.

Har varit ganska förskonad från galna förare, men några crossmotorcyklar har man ju tyvärr mött ute i skogen. Men jag har alltid hunnit hoppa över diket o in i skogen innan de kommit fram.

Häromveckan när jag var ute o ledde min åring på en vanlig grusväg vid stallet (man måste gå på den för att komma någonstans öht) så kommer det en kvinna i bil farande. Vi är 2 ridande och så jag som leder häst. Inte saktar hon ner det minsta när hon ser hästarna.. Jag gör "sakta-ned-tecken" med handen och hon reagerar inte! Vad gör man då, jo jag blir tokig och kliver ut mitt i vägen och gör stopptecken. Då stannar hon till lite och kör sakta förbi. Tur att min häst är relativt trafiksäker för att vara så ung, men det räcker ju med en galen förare som sprutar grus på henne med bilen så lär hon bli rädd.
Jag drar mig inte för att kliva ut om de inte saktar ner.

Samma sak om jag sitter på min häst och det kommer någon o kör ganska fort, hon är totalt trafiksäker på bilar och sådant så för den skull gör det inte så mkt om de kör lite fort. Men jag tycker att bilister alltid ska sakta ner när de ser en häst utifall den nu inte är så säker som min. Då brukar jag få hästen att steppa runt lite och kanske vända ut baken lite i vägbanan så det ser ut som hon är orolig :D för att då saktar de flesta ner lite.

Vi har ett sto med föl som går in och ut i hagen varje dag (eller gjorde förut, nu går de ute dygent runt). De fick gå ungefär 100 meter på en väg, en sketen byväg som inte är särskilt trafikerad. Då brukar vi vara minst tre stycken, en som stoppar bilar framför och en som stoppar bilar bakom och en som leder stoet, fölungen fick gå lös. Detta brukar inte vara nåt problem, de flesta stannar och ler och tycker att fölet är gulligt och så. Men så bor det några idioter lite längre nedåt vägen som prompt skall klämma sig förbi, de tutar och härjar och skäller på dem som för stoet och fölet till hagen - De har visserligen inte vågat kliva ur änn. Men de hävdar att detta är minsann ALLMÄN VÄG...jaha än sen då ? Vill de köra ihjäl ett föl bara för att det minsann är allmän väg ?

Fölet får väl för fan flytta sig, de ska ju hinna åka och köpa chirre till bandymatchen på teve!! :smirk: Som sagt, folk är idioter.

det finns inte bara galna bilister utan galna trav kuskar, har en trav tränare hemma i skogen och när man kommer och kör bil så vinklar han ut hästen mitt i vägen. man kommer ju inte så fort men det är svårt att stanna ändå. själv när jag är ute och rider ( försöker att undvika stora vägar) så stannar jag eller går ner i diket med hästen när jag hör något komma.

Hmmm. Det första jag kommer att tänka på var en ridtur i vintras, jag red en stencool islänning (är verkligen inte rädd för NÅGOT) och min kusin red sin ponny, han är visserligen trafiksäker men inte jättesäker, om ni förstår?

I alla fall så är vi tvugna att rida längs en ganska (i de här trakterna sett) hårt trafikerad väg. Ungefär hälften av bilarna saktade in, de andra körde lika fort. Nåja, tyckte vi, folk är ju galna, det vet vi ju sen tidigare. På hemväg, samma sträcka, möter vi först en polisbil som inte saktar ner det minsta (!) utan fortsätter i minst 90. :mad:

Lite längre fram ser vi att det kommer en långtradare lastad med timmer, men han däremot både saktar in, stannar så att vi hinner vända och rida in på en avtagsväg, och krypkör förbi. Vi vinkar glatt och tacksamt! :)

Min erfarenhet är att lastbilschaufförerna ALLTID har stannat eller saktat ner för ryttare och hästar. Jag har efter lite diskuterande med min bror (utbildad lastbilschaffis) kommit fram till att yrkesförarna verkligen vet vad dom kör med och att dom skrämmer de flesta hästar, till skillnad från "vanliga" personbilsförare... Det finns naturligtvis undantag från bägge sidor, men än så länge ger jag all heder åt lastbilschaufföerna, men inte till polisen.

Ganska långt och svamligt, men ni kan kanske ha överseende med det? :D

För två sommrar sen så red jag på min dåvarande skötponny ut i skogen tillsammans med en annan tjej som red en ganska ostabil häst. När vi gå på vägen kommer ett gult streck farandes.. Den andra tjejen blev rätt arg och svor till lite. Då kommer det gula strecket tillbaka och backar rakt på min häst!! En halvmter ifrån honom tvärnitar hon, som tur är så är han snäll och tog bara ett skutt framåt....sen skäller hon på oss och kör iväg

utanför ridskolan går det en väg som går vidare upp till ett hus i skogen, och på denvg kör dem som om det vore uppvärmning inför formel-1......

Det är nästan tvärtom mot min häst, hon rör inte ne fena när det kör förbi stora lastbilar och bilar vill hon helst gå in i, men så kan en människa komma gåendes och det är farligt och vi ska inte tala om dessa stora stenar som finns lite var stans...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 714
Senast: fixi
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 078
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 597
Senast: MiniLi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama