Gallring av skog i hagar

Sv: Gallring av skog i hagar

Det tänkte jag oxå på när jag såg bilderna.. Att skogsägaren låter det gå hästar där.
ja markägaren har sagt ja till hagarna och han har hästar själv så han vet vad det innebär. Jag är tacksam för att vi får ha hagar i skogen. Vi har också få hästar.

Till alla:
Tack för alla era svar. Jag inser att det är fullt normalt att lämna kvar "skräpet" efter gallring och det var vad jag ville veta. Vi får sätta igång röjningen under våren och bit för bit kommer hagarna upp igen.

Senast ändrad:

Ja jag tror dej, det va ingen kritik bara lite ot av mina tankar. Jag va bara så förvånad då det lät som jordens undergång på vissa markägare i krokarna här när jag pratade om att lägga en del av hagen i skogen:o.
Hade träden varit mindre/yngre hade jag kanske inte brytt mej. Men eftersom en enda gran är stor nog för att försörja oss en vinter med värme/varmvatten så är jag rädd om dom. (liten överdrift men granarna är höga, tjocka och ståtliga).

Knapplån, men jag "lånar" också ett citat...

Deras rötter är känsliga och kan ta skada av hästar som går där.. Då kan träden skadas och tydligen bakterier spridas på träden:confused:

Inte bakterier, men svamp; rötsvamp, framförallt rotticka, som kan gå mycket hårt åt gran, särskilt på bördiga marker såsom gammal åkermark. Den sprids via sporer som lätt får fäste i skador på trädet, ovan eller under mark. Rottickan är en av de största ekonomiska skadogörarna på gran och det innebär definitivt en förhöjd risk om hästar går i granbestånd och trampar sönder ytliga rötter. Något att tänka på också när man rider i skogen. :)

Förlåt, men man ser ju marken rätt tydligt??

De tog ner skog breve våran fina sommarhage nyligen och de förstörde även trådarna till hagarna :(
hos oss är det .. de ser faktiskt ut som om de bara vält granarna och låtit de ligga på marken!!! De ligger högar små som stora vid vårat stall, skitfult! Man ser inte ens marken, bara gröna barr och grenar från granarna.. nä, eran skog ser fin ut..

Inte behöver ni röja jättenoga, hästarna trampar sönder riset, efter ett antal år så ser man knappt att där varit en massa ris. Härlig skugga för hästarna varma sommardagar!

Ptr

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 393
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 431
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Som rubriken lyder, hur tar man reda på vem som äger ett visst parti skog? Vårt hus är omgivet av skog, där det finns flera små skiften...
Svar
14
· Visningar
1 563
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar