L

lundborg

Min häst har gallor på alla 4 ben. de är mjuka och stora som en 50öring ungefär. Han har haft dessa hela tiden sedan jag köpte honom (ca 3år sen)

veterinären har sagt att det inte är någon fara sålänge som de är mjuka, och han har de på alla 4 benen. (på kotorna)

har ni erfarenheter av gallor? Vad berodde de på?

min häst är väldigt utåttåad, han promenadrids nu i skogen och ibland lättare träning i paddock (ca 2ggr/mån)

han har stått långa perioder förut pga att jag har varit sjuk tidigare, och att han har gått stappligt pga ryggont i tre omgångar.
Kan det ha påverkats?

Sv: gallor

De gånger någon av mina hästar drabbats av gallor, så har det berott på antingen överansträngning eller felbelastning. För många år sedan vet jag att mitt sto fick gallor i samband med betessläppet, men dessa försvann efter en vecka eller två så det finns även gallor som kan vara foderrelaterade.

Jag har ingen stor erfarenhet av gallor men min medryttar pålle för gallor av att stå inne på natten. Han har inte haft några gallor på sommrana men på hösten/vintern/våren när han går inne får han gallor på alla fyra benen vid kotan.

Ägaren säger att det inte är något farligt men vi ska alltid kolla om de är större eller mindre. jag brukar ha på liminent (blue lution) för att öka blod cirkulationen och då blir gallorna lite mindre .

Om gallorna har funnits där i tre år och inte förändrats så är det förmodligen ingen fara. Gick hästen igenom böjprov i samband med köpe-besiktningen?
Sitter gallorna i själva leden?

Vad är det för häst? Ålder? Tidigare arbete?

Ryggont kan komma sig av eller ge upphov till överbelastning i kotleder. Lita på din veterinär.

Om gallorna har funnits där i tre år och inte förändrats så är det förmodligen ingen fara. Gick hästen igenom böjprov i samband med köpe-besiktningen?
Sitter gallorna i själva leden?

Vad är det för häst? Ålder? Tidigare arbete?

Ryggont kan komma sig av eller ge upphov till överbelastning i kotleder. Lita på din veterinär.

Ja, han gick igenom besiktningen med böjprov utan problem, gallorna sitter på övre delen av kotan.

Han är en arab på 16år. Jag vet ju inte riktigt hur de har ridit innan. Men han är riden i skogen och tränat och tävlad litegrann. (western)

gallorna är ingen fara så länge de är mjuka. gallorna kan bero på en massa orsaker, t.ex. överansträngd, den har gått för lite, det är för varmt, för att den har mask, får fel foder, kan få det för att den blir äldre, finns en massa orskaker till gallor men bara de håller sig mjuka ska det inte vara några problem. om man vill så kan man linda benen under natten om den står inne kan hjälpa, det funkar på min men man får se upp så man inte lindar för hårt.

Tyvärr kan även mjuka gallor tyda på att något inte står rätt till i leden. Likaså behöver det inte vara någon fara bra för att gallan är större = känns hårdare.

Ska man förlita sig på något så är det snarare om gallan är likadan i båda benparen. Många av de faktorer nu nämner som "ofarliga" ger alltid liksidiga gallor.

TS
På övre delen av kotan säger mig inte nåt, tyvärr... Är det i kotleden eller i kotsenskidan? Kotsenskidan precis innanför böjsenorna, kotleden mer mitt på kotan sett från sidan..

En häst med gallor tyder på en cirkulations störning någonstans i kroppen. Om de är mjuka och inte sitter ivägen så är de antagligen ingen fara. Viktigt att du ser till att de inte stelnar till och blir hårda. Eftersom de hållt sig mjuka i tre år antar jag att de försvinner när hästen rör på sig och cirkulationen kommer igång.
Tycker att du absolut INTE ska lina benen på honom då det endast motverkar symtomen av gallighet men du förvärrar det verkliga problemet genom att motverka en cirkulation. En häst som stått inne under natten kan vara lite tjock i benen vilket är helt normalt, hur ser du själv ut i benen efter en 14 timmars lång flygresa?

Att hästen har ont i ryggen skulle jag kontrollera sadel i första hand då du säger att du inte utför något arbete med din häst så är den inte överansträngd. Men en dålig sadel trycker även på skogsprommenader.

Lycka till

Galla = ökad mängd ledvätska (synovia) i en led. Ofta till följd av en inflammation i synovialmembranet, överansträngning, felbelastning, osteokondros el andra sjukdomar, infektion (antingen lokalt i leden efter t ex perforation eller vid infektion som förlöper med polyartrit), vissa autoimmuna sjukdomar, trauma (vrickning, stukning). En galla uppkommer inte till följd av cirkulationsrubbningar.

En galla stelnar inte till.
Efter stillastående kan benen bli svampiga till följd av den nedsatta cirkulation som följer då hovmekanismen inte används. Detta är "normalt" (men inte eftersträvansvärt. Om svullnade kvarstår trots rörelse bör hästen undersökas avseende vissa sjukdomar. Den här sortens svullnad kan motverkas med bandagering, företrädesvis Back on track, under natten. Värmen är bra för cirkulationen. Man får förstås inte stasa benet då det har motsatt effekt.

Min häst blir gallig när hon inte rör på sig hela dagarna. Går tyvärr inte i hagen så lång tid då den möjligheten inte finns- Blir mkt tid i boxen.
Jag rider självklart så gott som varje dag, men det hjälper inte för att hålla de mjuka gallorna helt borta.
Så jag säger bara:
Back on track. Min har det så gott som varje natt numera och det hjälper massor. Har köpt dem med kardborre för att underlätta för personalen på morgnarna.
Lycka till!

Back on track. Min har det så gott som varje natt numera och det hjälper massor. Har köpt dem med kardborre för att underlätta för personalen på morgnarna.

Har länge funderat på att skaffa det. Men plånboken står och skriker xDXD

Har länge funderat på att skaffa det. Men plånboken står och skriker xDXD

Det ÄR mkt pengar. Jag började med att köpa ett par, sen hade jag "paddar" sen tidigare som jag la i ett par benskydd över natten (allt för att underlätta för personalen!).
Tills jag fick råd att köpa full uppsättning :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har haft hästen i ca ett år och hon har alltid haft mjuka gallor i bakbenen, dessa har hon ”alltid haft”. Senaste tiden har hon...
Svar
5
· Visningar
830
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 374
Senast: fridaxi
·
Kropp & Själ bakgrund.. jag har utan underdrift mått dåligt psykiskt till o från nästan hela livet. ibland -- som blivit mkt över tid -- varit i...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 827
Senast: Björk
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025